بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۵
40درصد جمعیت یمن شیعه زیدی هستند که فاقد هرگونه حقی در ساختار سیاسی یمن‌اند که اگر گفت‌وگو میان طرفین درگیر در یمن به وجود آید به‌ طور یقین سهم این افراد در ساختار سیاسی آینده در یمن بیشتر خواهد شد و همچنین این حق باید توسط سازمان ملل موردپذیرش قرار گیرد.
کد خبر : ۱۴۷۶۹۶
تحولات اخیری که در نظام سیاسی عربستان به وجود آمده در دوره‌های مختلف حکومت آل سعود بر عربستان مسبوق به سابقه است. عربستان در شرایط فعلی با شدیدترین بحران در طول تاریخ سیاسی خود روبروست؛ لذا به دلیل مشکلات داخلی و بحران قدرت در ریاض، پادشاه عربستان تصمیم گرفته که درچینش ساختار قدرت به سمت جوان‌ترهای آل‌سعود حرکت کند.
از طرفی چون وزیر خارجه‌ قبلی عربستان بیمار بود وی را از قدرت کنار گذاشت و سفیر عربستان در واشنگتن را که با آمریکایی‌ها دارای روابط خوبی است جایگزین وی کرد. عربستان و آمریکا در روابط خود در زمان وزیر خارجه قبلی دچار مشکلاتی شده بودند ولی وزیر خارجه جوان به دلایل فوق می‌تواند شکاف به وجود آمده میان واشنگتن - جده را ترمیم کند.
تاریخ نشان می‌دهد با روی کار آمدن هر پادشاهی چنین تغییراتی در عربستان به وجود آمده و نوسازی مقامات سیاسی به دلیل میل پادشاه به جوانگرایی است چراکه پادشاه فکر می‌کند باروی کار آمدن این جوانان می‌تواند در چینش قدرت در خاورمیانه نقش بهتری را بازی کند.
در بعد خارجی نیز باید گفت عربستان کشوری نیست که به ‌تنهایی بتواند دست به ماجراجویی بزند و به‌ طور یقین تحت‌نظر مستشاران آمریکایی عملیات برون مرزی خود را انجام می‌دهد. حتی برخی اعتقاد دارند خلبان‌هایی که یمن را بمباران می‌کنند انگلیسی هستند چون ارتش عربستان به‌طور کامل در اختیار مستشاران انگلیسی و آمریکایی است. از طرفی، آقای اوباما هیچ ‌گاه خود را درگیر یک جنگ جدید در خاورمیانه نخواهد کرد.
موضع ایران در قبال عربستان و بحران یمن بسیار مهم است. مسئولان وزارت خارجه باید خویشتندار باشند و با توجه به مسافتی که بین عربستان و ایران وجود دارد تصمیم‌گیری دقیقی انجام دهند. استدلال عربستان به مجامع بین‌المللی در مورد علت تجاوز به یمن این است که اجازه نمی‌دهد با توجه به مرز 800کیلومتری که با یمن دارد در همسایگی کشورش قدرت بزرگی مانند ایران نفوذ پیدا کند. چون عربستان مدعی است ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند؛ بنابراین ایران درعین‌حال که باید ‌شأن و قدرت خود را نشان دهد باید خویشتندار باشد و گرفتار مسائل حاشیه‌ای نشود. ایران باید بر اساس حقوق بین‌الملل و با توجه به دیپلماسی قوی‌ای که دارد مثل گذشته و با جدیت به فکر برقراری صلح و گفت‌وگو میان طرفین درگیر در یمن باشد.
40درصد جمعیت یمن شیعه زیدی هستند که فاقد هرگونه حقی در ساختار سیاسی یمن‌اند که اگر گفت‌وگو میان طرفین درگیر در یمن به وجود آید به‌ طور یقین سهم این افراد در ساختار سیاسی آینده در یمن بیشتر خواهد شد و همچنین این حق باید توسط سازمان ملل موردپذیرش قرار گیرد.
* کارشناس جهان عرب
آرمان

اشتراک گذاری :
ارسال نظر