بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶
با وجود اینکه روزانه اکثر قریب به اتفاق اخباری که در بازار منتشر می شود، مثبت و امیدوار کننده است، با این حال بازار سهام نسبت به آنها واکنشی منفی نشان می دهد تا شاید این شک در ذهن ها قوت بیشتری گیرد که گویا انتظار تالار نشینان چیزی فراتر از حصول توافق و صدور بیانیه لوزان بوده.
کد خبر : ۱۴۷۷۲۹
نویسنده :
کیوان فر
امروز اول اسفند ماه 1393 است؛ زمانی که شاخص بورس در مدار 64 هزار واحدی نوسان می کند.

به گزارش بورس نیوز، امروز اول اسفند است، روزهایی که همه سرمایه گذاران و سهامداران به مذاکرات فشرده و دیدارهای دو و چند جانبه تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با گروه 1+5 چشم دوخته بودند و این فشار روانی و هیجانات در روزهای پایانی سال به اوج خود رسید تا نفس ها بیش از پیش در سینه ها حبس شود.

روزهایی که نفت WTI در محدوده 50 سنت نوسان می کرد و قیمت فلزاتی همچون مس به پایین ترین سطح خود طی سال های اخیر رسیده بود.

سال 94 هم آغاز گردید و روز 13 فروردین بود که اولین گام برای حصول توافق نهایی با صدور بیانیه مشترک هسته ای در لوزان سوییس برداشته شد تا سرمایه گذاران و سهامداران نا امید از بهبود وضعیت بازار سرمایه و پس از یک سال و نیم پیگیری روند فرسایشی، آن را نشانه ای برای امکان حل مشکلاتی بدانند که مدت ها کل کشور و به ویژه اقتصاد و بورس را درگیر خود ساخته است.

طی این مدت اخبار مثبت نیز یک به یک آمد که همگی این اخبار مهر تأییدی بود بر افزایش احتمال حصول توافق نهایی و بهبود در روابط خارجی کشور؛ آنچنان که ظریف در آخرین اظهار نظرهای خود اعلام کرد "من و جان کری 18 ماه وقتمان را هدر ندادیم که کاغذی را به کشورهایمان ببریم و آن را پاره کنیم."

اما آنچه در واقعیت رخ داد، عکس انتظارات فعالان بازار سرمایه و سرمایه گذاران بورسی بود. چراکه با وجود آنکه در بازار اخبار مثبت به گوش می رسید، شاخص کل و قیمت سهام در جهتی عکس، روند نزولی را سپری می کردند.

حتماً به خاطر دارید که این حرکت خلاف جهت بین اخبار و قیمت سهام یادآور چه روزهایی است؟

بله، درست است. سال 91 و 92 بود که حتی وقتی اخبار منفی و نگران کننده به گوش می رسید، قیمت سهام بدون توجه به آن همچنان بر حرکت در مدار صعودی پا فشاری می کرد. اما گویا این بار قرار است اتفاق در جهت دیگری بیفتد.

بورس به دنبال اطمینان خاطر!

بدین ترتیب با وجود اینکه روزانه اکثر قریب به اتفاق اخباری که در بازار منتشر می شود، مثبت و امیدوار کننده است، با این حال بازار سهام نسبت به آنها واکنشی منفی نشان می دهد تا شاید این شک در ذهن ها قوت بیشتری گیرد که گویا انتظار تالار نشینان چیزی فراتر از حصول توافق و صدور بیانیه لوزان بوده و آن لزوم حاکمیت اعتماد و اطمینانی است که ماه هاست بازار در جست و جوی آن به سر می برد.

برگشت به عقب ....

امروز شرایط سیاسی و اقتصادی کشور درحالی به نسبت گذشته و حداقل در مقایسه با ابتدای اسفند ماه سال 93 بهتر شده که قیمت سهام به سطوح قبلی خود برگشته است. بطوریکه می توان گفت امروز در مقایسه با اسفند ماه اخیر هیچ تفاوتی در قیمت سهام وجود ندارد و اکثر سرمایه گذاران در این مدت جز ضرر هیچ عایدی دیگری نداشته اند.

به عنوان مثال بانک صادرات در حالی طی روز گذشته با کاهش قیمت تا 837 ریال تا تشکیل صف فروش سهام نیز پیش رفت که پیش از این در تاریخ 27 اسفند ماه سال قبل از این سطح قیمتی عبور کرده و حتی تا قیمت 1075 ریال بالا رفت.

در گروه خودروسازان هم شرایطی مشابه رقم خورد؛ بطوریکه "خودرو" دوباره به قیمت سهام خود در ابتدای اسفند ماه عقب گرد کرد؛ گرچه در همین بازه حتی تا نزدیک 312 تومان هم افزایش یافته بود.

"تاپیکو" نیز به عنوان هلدینگ پتروشیمی ها در حالی تا 277 تومان رشد قیمت را تجربه کرد که امروز در قیمت 223 تومان روندی منفی در اختیار داشت و به سطح قیمتی سهام خود در پایان اسفند ماه رسید.

مواردی از این دست در سایر گروه ها نیز بی شمار است و در حالی شاخص به سطوح خود در اوایل اسفند ماه برگشته که با نیم نگاهی به سایر متغیرها و مؤلفه های اثرگذار بر بازار سرمایه به وضوح می توان بهبود بسیاری از شرایط را نظاره کرد. چراکه طی این مدت بهای نفت WTI از حدود 50 دلار به 60 دلار رسیده و بهای فلزات اساسی در بازارهای جهانی نیز رو به رشد بوده است. به عنوان مثال قیمت هر تن فلز مس از 5700 دلار با رشد حدود 11.5 درصدی تا 6361 دلار رشد کرده است.

در حوزه اقتصاد کلان داخلی نیز هفته گذشته شاهد تصویب کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده های بانکی در شورای پول و اعتبار بودیم که این نرخ سه ماه دیگر مجدداً جهت تعدیل بازبینی خواهد شد.

مشکل اصلی بازار چیست؟

مصوبه ای که به دنبال کاهش نرخ رشد تورم صادر شد تا خوش بینی ها نسبت به آینده افزایش یافته و در مجموع تمامی این اتفاقات از ریسک های سیستماتیک کشور کاسته شود. اما با تمامی این تفاسیر پاسخ این سوال همچنان در هاله ای از ابهام است که واقعاً مشکل بازار سرمایه چیست و چرا واکنشی در خور این اتفاقات و اخبار مثبت مشاهده نمی شود؟

در حال حاضر عدم اطمینان و اعتماد حاکم میان سرمایه گذاران بورسی تا جایی پیش رفته که همه می ترسند که اگر توافق نهایی نیز حاصل شود آیا همین روند باز هم ادامه خواهد داشت؟

در این میان نکته جالب و البته طنز آمیز این روزهای بورس تلاش مسئولین برای جذب و ورود سرمایه گذاران خارجی است؛ حال آنکه سرمایه گذاران خودی اکثراً متضرر شده اند و دلیل این زیان برای هیچ کس مشخص نیست!

لطفاً علل را ریشه یابی کنید!

شاید وقت آن رسیده باشد که مسئولین به جای عرضه های اولیه پی در پی و معرفی ابزارهای مالی جدید، به دنبال ریشه یابی علل تداوم این روند منفی و خلاف جهت با اخبار و اتفاقات باشند. شاید اگر مسئولین امر به قول خود به دنبال اقدامات نجات دهنده بورس نباشند، بهتر نتیجه بگیریم.

روی سخنمان با رییس سازمان بورس است

آقای رییس! این بورسی که شما روز معارفه خود آن را به خودرو تشبیه کردید، ترمز بریده و در سراشیبی نزول در حرکت است. نه دیگر از اخبار مثبت اثر می پذیرد و نه از اخبار منفی تأثیر می گیرد.

آقای رییس! دیروز جنابعالی از استقبال سرمایه گذاران خارجی و تلاش برای ورود آنها به بورس سخن گفتید؛ اما درشرایطی که برای سرمایه گذاران داخلی و مشکلات آنها تمهیداتی نداریم، چه سیاستی می توان برای ماندن سرمایه گذار خارجی در بورس ارایه کرد؟

آقای رییس! چه ضمانتی وجود دارد که ضرر و زیان حال حاضر سرمایه گذاران داخلی، چندی بعد گریبان خارجی ها را هم نگیرد؟ که آنجا دیگر پای آبروی کشور در میان است.

نباید فراموش کرد که بعد از وقوع واقعه، پند و تدبیر دیگر به کار نیاید.

در پایان یادمان باشد درست است که از قدیم گفتن: "هرچه پیش آید خوش آید"؛ اما آقای رییس یک سال و نیم می شود که در بورس هرچه پیش می آید، دیگر خوش نیست!!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مالباخته
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴
من یکی از مخالفان آقای احمدی نژاد بودم و در اصل هم سیایتهای ایشون مملکت رو به اینجا رسوند و با اومدن آقای روحانی امیدی پیدا شد که مملکت رو نجات بدیم و با توجه به تشویق آقای روحانی یه عده ساده و امیدوار پولشون رو آوردند توی بورس ولی غافل از اینکه این یک نیرنگ برای از بین بردن سرمایه ها بود و این داستان همچنان ادامه داره اگر این سقوط ها سیاست دولت نیست حداقل کاری می کردند یا جلوی فساد واضح رو می گرفتند ولی متاسفانه این دولت هم مثل دولتهای قبل هست فقط لاپوشونی می کنند و دنبال یه نفر می گردند که بگند مقصر اونه مثل ایرادی که به ورژن نرم افزار بورس می گیرند یعنی یه دروغ دیگه...
خوب با این وضعیت به نظر شما دیگه اعتمادی مونده ؟ آیا آقایون انتظار دارند سری بعد هم کسی پای صندوق رای بره ؟
تحلیلگر
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
از امروز سه شنبه و چهار شنبه می توان به صورت تدریجی شروع به خرید کرد .

اکثر نماد های مهم در این سه هفته اصلاح خودشون رو کردند و گروه هایی مثل خودرو و بانک بزودی به طرف بالا تغییر جهت می دهند .


تا الان اکثر نماد ها حدود 0.618 فیبو نسبت به موج قبلی خود اصلاح کرده اند و شرایط برای ورود بسیار مناسب است .

*** انتظار اینه که از شنبه خیلی از نماد ها مجددا رشد کنند .
seyed
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
مررسی اقای تحلیلگر
لطفا هر چند مدت یه تحلیل کلی بزارید
ناشناس
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳
جناب اقای مثلا تحلیلگر چند تا سهم میخوای اسم ببرم که بیشتر از 61.8 فیبو اصلاح کردن ولی هیچ رشدی نکردن
ناشناس
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵
کلا جوا ب بشما این است
خلایق انچه لایق برای همین هم دنیا ملت ایران را تجریم کرده نه دولت ایران را
تحلیلگر
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۷
حواهش می کنم seyed .

دوست ناشناس :

مهم نیست که همه نماد ها به سطح 0.618 فیبو واکنش نشون بدهند بلکه مهم نحوه واکنش شاخص ساز ها و لیدر های پر طرفدار است و بعضی نماد ها نیاز به اصلاح بیشتر دارند و تا اطراف 0.76 هم اصلاح کردند مثل اخابر و یا خودرو و...

امروز خپارس - وبصادر - خزامیا به سطح 0.618 رسیدند و برگشتند !

و باید بدونید که در موج 2 متوسط اکثر نماد ها و گروه ها در اطراف همین دو سطح برمی گردند .
سورنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴
آقای رئیس تو با تصمیمات عجولانه و شتاب زده بورس اوراق بهادار را به قهقرا برده اید.
آقای رئیس عرضه های اولیه را میتوانستید بعداز تیر و پس ار تعیین و تکلیف مذاکرات اجرایی کنید.
آقای رئیس جلودوربین ظاهر شدن و از هیجان گفتن فقط واسه روزهای سبز و رشد شاخص نیست لطف کنید الان هم بیایید و از هیجان حرف بزنید.اما نه هیجان حقیقیها،بلکه هیجان خودتان درجلوگیری از ورود نقدینگی به بازار و هیجان عرضه های سنگین حقوقیها.
آقای رئیس بیداری؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
تا زمانی که تصمیم دولت مبنی بر ضرر زدن به سهامدار برای مهار نقدینگی تغییر نکند اتفاق مثبتی در بورس نخواهد افتاد.
کوروش
UNITED STATES
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
درود به بورس نیوز تنها سایت نگارنده واقعی حقایق سهامداران ایرانی ......
مدتی پیش یادم هست گفتم قانون بورس ایران قانون گروهی خاص از ما بهتر است و بازنده آن حقیقی ها هستند و منطقی است سرمایه خود را در این بازار از دست ندهید ولی عده ای نارحت شدند و گفتند ما خواهیم ماند و گول نخواهیم خورد از این موضوع چیزی نگذشته زیان همین افراد باز هم رشد کرده و ادامه دارد و این در حالی است که در بازار جهانی با قانون منطقی و عدالت محور آن ما با علم تکنیکال سود مناسبی کردیم ، به هر صورت به سهامداران هم وطن خودم پیشنهاد میکنم از مسولین اصلاح قانون را در خواست کنند تا از دست ؟؟؟؟؟ خارج شود در غیر این صورت همین آش و کاسه است و بورس ایران هیچ زمان منطقی و فرصت مساوی به حقیقی نخواهد داد و همیشه کنترل و بازیچه آقایان خواهد بود . به درود .....
نامطمئن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
شاید باورش کمی سخت به نظر بیاد، اما واقعیتی تلخ است ما الفبای زبان بورسی کشور خودمان را نفهمیدیم، نفهمیدیم چون هر چی که فهمیدیم بهمون گفتن نه اگه تحلیل تو نوعی میگه این سهم خوبه، تحلیل من رئیس میگه الان وقتش نیست مثبت باشه، نفهمیدیم چون شما دوست ندارید ما بفهمیم
حالا میخوایید ادعا کنید با خارجی ها حال میکنید
به نظرم شما ها رو باید برای این حرکت و تنش بوجود اومده تو بازار باید اعدام کرد
انقدر مال و زندگی مردم براتون بی ارزشه که حد و حساب نداره
برای خودم و مردم سرزمینم متاسفم که گیر یک عده ادم زبون نفهم اقتصادی افتادیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
واقعا"این دولت اگه نتوند مذاکرات را به نتیجه برسونه آیا حرفی دیگه برا گفتن داره لطفا"یکی جواب منا بده.
تازه بورس نیوز دلواپس اینه که سرمایه گذاران خارجی تو این بورس ضرر کنن وآبرو کشور بره اگه شما دلواپس آبرو کشوری بدون که ابرو این کشور چند قرنه که رفته تازه ما سهامداران خرد دو ساله داریم ضرر میدیم کسی به فکر ما نیست اونوقت شما به فکر آقایون از ما بهترین که هنوز نیامده به فکر ضررشونی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
تحریم بهانه ای بیش نیست.
تیرداد
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
تو خدا کاری کنین زندگی خیلی ها تو این بورس بخطر افتاده یکیش خودم ...........
بانوی ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
اقای نویسنده حق با شماست که از رییس جمهور کشورت که دومین قدرت اجرایی کشور است سوال کنید ولی اگر به عربده های یک عده دایه مهربان تر از مادر ,که معلوم الحالترین اعضای جامعه هستند و فقط پشت کلمه اسلام پنهان شده وبه اسلام بزرکترین ضربه را انها با رفتار خود از قبیل اختلاس . حیف ومیل کردن بیت المال مسلمین . دروغ .تزویر ریا می زنند . ودر تمام کارها بنفع خودشان قانون تصویب می کنند ویک عده شعبان بی مخ به خیابانها می ریزند . ایا در دولت قبلی هم می توانستند یا اصلا نیازی هم نبود داشتند می چریدند امروز چوب لای چرخ دولت می گذارند باشد که در دادگاه عدل الهی جوابگو باشند اگر چه انها به پول اعتقاد دارند وما به عدل الهی
حسین
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۵
دولت به جز مذاکرات برنامه‌ای برای اقتصاد نداده. چرا آسمون ریسمون می‌بافید؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
باسلام به دست اندر کاران بورس نیوز بورس ما شبیه کلاف از هم پاشیده شده قانون چه خوب باشد چه بد در طولانی مدت روند مطلوب است چنان که در رژیم گذشته بود حال هر کسی امد جهت عرض اندام قانون را تغییر داد اولی گفت ریر یک صد هزار تومان نمی شود خرید کرد قانون بورس اهم پاشید دومی کفت فرا بورس با یک ساعت تاخیر باز می شود بعدی گفت حجم مبنا را پایین بکشید معاون عقب مانده بود گفت کار گزارها وارد سیستم شده وان لاین ها را کنترل کنند ابدرچی که خیلی عصبانی واز قافله عقب مانده بود فرمود ....الی اخر
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
سلام
من نمیدونم واسه چی شرکتی که در سال قبل فروش بالای پکیج و آبگرمکن داشته و از این لحاظ در کشور رتبه اول رو بین شرکتهای مشابه داره میان صف فروشش میکنن و اجازه خروج از سهم به سهامدار جزء بینوا نمیدن واقعا پستی و رذالت هم حدی داره
بورس نیوز لطفا این نظر رو منتشر کن ببینیم یه بنده خدایی از این مسولین ترتیب اثر میده یا نه؟
ناشناس
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
منظورت لبوتان هست؟
منم تو این سهم گیر کردم نمی دونم واسه چی سهامدار عمدش حمایت نمی کنه از این سهم؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
امیدوارم دخالت ها ی دولت و مجلس برای بالا بردن یا پایین بردن تموم بشه خود اهالی بورس می دونند چیکار کنند اگه دخالت نکنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
مشکل اصلی تفکر مدیریت سازمان ومسولین ذی ربط است انها معتقدند بورس صعودی یعنی حباب وبورس نزولی یعنی تعادل خوب اگر اعتقادشون اینه پس درش را گل بگیرند خیال همه را راحت کنند
معلم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
با این وضع بازار کی جرعت داره وارد این بازار بشه؟؟ اصلا ثبات نیست
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
بورس نیوز جان تمام اینها زیر سر حقوقیها و دستهای پشت پرده است همانطور که میبید سهم را از حمایتش رد میکنند بعد اجازه رسیدن به حمایت بعدی هم نمیدهند و به قولی بین زمین و هوا نگهش میدارند تا حقیقیها خرید نکنند و اگر احبار مثبت بود بواسطه رانتی که دارند مجددا دست به خرید گسترده میزنند و سهم را صعودی میکنند اگر هم نبود اجازه میدهند سهم به سقوطش ادامه بده.
این حرکت را بوضوح میتوان بحصوص در گروه بانکی مشاهده کرد.
امینی
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
این بعضی جقوقی ها دیو بازار شدند در چشم سهامدار خرد .سهامداران عزیزاینها پول مفت وگنجشک مفت دارندمثال. حقوقی سیمان سپاهان را در بالای 350نفروخته الان در 120 می فروشد که مبادا ضرر کند اینها هچی نیستند نترسید وبلعکس انها کار کنید
رضایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
رئيس سازمان بورس هفته آينده به مجلس مي‌رود

چنان كه سهامداران حاضر در كمپين مي‌گويند نامه سهامداران معترض خطاب به محمدعلي پورمختار رئيس كميسون اصل90 مجلس نوشته شده است. بر همين اساس از رئيس كميسيون اصل90 پرسيديم آيا از محتواي نامه سهامداران مطلع است او گفت: هنوز اين نامه به‌دست ما نرسيده است اما اگر سهامداران مطالب و مستنداتي داشته باشند حتما مورد بررسي قرار مي‌گيرد. او در عين حال توضيح داد: قرار است هفته آينده محمد فطانت رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار براي ارائه توضيحات به كميسيون اصل90 مجلس برود. بر همين اساس اگر ظرف همين هفته نامه سهامداران و مستندات آنها به‌دست ما برسد از رئيس سازمان بورس توضيح خواهيم خواست.
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
نسخه چاپيارسال به دوستان
گرت پورتر:
ایران با بازرسی از مراکز نظامی موافقت نکرده، اوباما هم این را می‌داند

تحلیلگر مستقل آمریکایی در یادداشتی ادعاهای مقامات این کشور و تفسیرهای موجود در گزاره‌برگ واشنگتن مبنی بر موافقت تهران با دادن اجازه دسترسی به مراکز نظامی ایران را رد کرد.
خبرگزاری فارس: ایران با بازرسی از مراکز نظامی موافقت نکرده، اوباما هم این را می‌داند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک تحلیلگر و محقق آمریکایی به بررسی موضوع مشاجره ایران و آمریکا بر سر موضوع «دادن اجازه بازرسی از همه مراکز مشکوک از قبیل پایگاه‌های نظامی» پرداخت.

«گرت پورتر» در یاداشتی نوشت: «همزمان با فشار لابی اسرائیل برای دسترسی به بازرسی‌های همه جانبه، آمریکا ادعاهای غلطی درباره توافق هسته‌ای ایران مطرح می‌کند».

وی در پایگاه «تروث اوت» تاکید کرد: «مقامات ارشد آمریکایی مدعی هستند که مذاکره‌کنندگان ایرانی در لوزان با این درخواست موافقت کردند که ایران اجازه بازرسی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به هر مکانی که در هر جای کشور آن را مشکوک و مورد تردید بداند، بدهد که این موضوع مراکز نظامی را هم در برمی‌گیرد. چنین اختیار دادنی به اسرائیل اجازه خواهد داد تا مجموعه پایان ناپذیری از ادعاهای ساختگی اطلاعاتی از قبیل آنچه اکنون به ابعاد احتمالی نظامی موسوم شده را مطرح کند که هدف از آنها ممانعت از برداشتن تحریم‌های ایران است».

تحلیلگر مستقل آمریکایی ادامه داد: «(آیت‌الله) علی خامنه‌ای رهبر ایران این ادعاها را رد کرد. او 9 آوریل اعلام کرد که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داده نخواهد شد "تحت بهانه نظارت هسته‌ای" از مراکز نظامی بازرسی کند. این سخنرانی یک روز پس از آن ایراد شد که حسین دهقان وزیر دفاع ایران این موضوع را مشخص و تصریح کرد که در توافق هسته‌ای اجازه هیچ بازرسی بین‌المللی از سایت‌ها و مراکز نظامی داده نخواهد شد».

وی افزود: «جان کری وزیر خارجه آمریکا در بیانیه مطبوعاتی خود در لوزان گفت: "ایران پذیرفت تا به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه تحقیق از هر مرکز مشکوک یا هر اتهامی درباره فعالیتهای محرمانه در هر جایی را بدهد". گزاره برگ آمریکا درباره مولفه‌های توافق هم همین ادعا را تکرار کرده و بیان می‌کند که ایران باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی برای تحقیق درباره مراکز مشکوک یا اتهامات درباره تاسیسات غنی‌سازی مخفی، تولید سانتریفیوژ یا تولید کیک زرد در هرجای کشور را بدهد"».

پورتر می‌نویسد: «چند روز بعد بن رودز معاون مشاور امنیت ملی به نظر تایید دیگری از توافق صورت گرفته درباره بازرسی‌ها را که شامل پایگاه های نظامی می‌شد، بیان کرد و برای اولین بار موضوع پروتکل الحاقی را برای حمایت از ادعای خود مطرح کرد. رودز در مصاحبه 6 آوریل با کانال 10 اسرائیل گفت "اگر یک مرکز مشکوک وجود داشت، برای مثال در یک پایگاه نظامی، ما از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قادر به آنجا خواهیم بود که این موضوع به خاطر پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که ایران به ان ملحق خواهد شد و برخی دیگر از تدابیر اضافه شفاف‌سازی و بازرسی‌ها که در توافق هستند"».

این تحلیلگر همچنین نوشت: «خود رئیس‌جمهور (باراک) اوباما هم به نظر این ادعای مشابه درباره دسترسی به "مراکز مشکوک" را در مصاحبه با توماس فریدمن در تاریخ 5 آوریل مطرح کرد. او گفت "آنچه ما قصد داریم انجام دهیم ایجاد مکانیسمی است که بر مبنای آن بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتوانند به هر جایی که ما مشکوکیم بروند"».

در ادامه این یادداشت هم آمده است: «لابی اسرائیل فشار سنگینی بر دولت اوباما برای اصرار بر شامل شدن دسترسی هر جا و هر زمان در توافق نهایی اعمال کرده است. در طرح قانونگذاری موجود در کنگره که در ماه ژانویه مطرح و سپس در اواخر فوریه اصلاح شد آمده است که "گزارش بررسی راستی آزمایی" این را شامل می‌شود که آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی کافی برای تحقیق از مراکز مشکوک یا اتهامات درباره اقدامات هسته‌ای مخفیانه داشته است یا نه"».

پورتر افزود: «دولت اوباما چنان مشتاق این موضوع بود که نشان دهد در میز مذاکرات به آنچه لابی اسرائیل درخواست داشته رسیده که در بخشی از گزاره برگ وزارت خارجه آمریکا، گزاره های حساس درباره "مراکز مشکوک یا اتهامات فعالیت‌های محرمانه مرتبط به هسته‌ای" را از طرح قانونگذاری اواخر فوریه برداشته و نقل کرده است. زبان بیانیه مشترک گروه 1+5 و ایران در تاریخ دوم آوریل نشان می‌دهد که این توافق وجود داشت که " آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی‌های بیشتری از راه رویه‌های مورد توافق خواهد داشت که این موضوع شامل مشخص کردن موضوعات مربوط به گذشته و حال می‌شود". اما هم زبان و هم توضیحات مفصل از مذاکرات درباره این موضع مشخص می‌کند که این رویه‌ها هنوز مورد مذاکره قرار نگرفته‌اند».

او اینطور ادامه داد: «اوباما تصدیق و تایید کرد که تحت "مکانیسم" که اکنون در حال بحث است، درخواست برای هرگونه بازرسی بر اساس تردید و شک درباره فعالیت‌های مرتبط با سلاح اتمی باید به ایران مطرح شود و اینکه ایران می‌تواند با آن مخالفت کند. طرح موضوع مکانیسم توسط اوباما این را نشان می‌دهد که سوالات سخت درباره مکانیسم هنوز به جواب نرسیده و حل نشده است. اوباما با دقت این ادعا را که هیات ایرانی پیشاپیش با این درخواست موافقت کردند، مطرح نکرد».

تحلیلگر آمریکایی می‌افزاید: «در واقع این سخت است که ببینیم دو طرف چگونه بر سر مکانیسمی بتوانند توافق کنند که عاری از دروغ‌هایی باشد که برای بیش از یک دهه موضوع هسته‌ای ایران را دربرگرفته است. اگر مکانیسم مورد اشاره اوباما به مدرک واقعی از کار روی سلاح‌های اتمی ایران در یک پایگاه نظامی یا حتی ارزیابی بیغرضانه کردن از یک درخواست باشد، این موضوع همه ادعاهای طرح شده دولت جورج بوش و اسرائیلی‌ها از سال 2004 را از قبیل ادعای وجود اتاقک تولید بمب در پارچین را رد خواهد کرد. اگر از سوی دیگر ارزیابی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا یک نهاد بین‌المللی دیگری تحت تاثیر آمریکا وابسته باشد، ایرانیها قطعا آن را وتو خواهند کرد».

در ادامه یادداشت می‌خوانیم: «طرح موضوع تعهد ایران به اجرای پروتکل الحاقی توسط رودز نشانگر آن بود که این موضوع که ایران باید دسترسی به هر "مراکز مشکوکی" را بر اساس درخواست مطرح شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، موضوعی جعلی بود. تنها نیازمندی نامحدود مطرح شده در پروتکل الحاقی برای کشورهای عضو در موصوع دادن دسترسی، مراکزی است که از قبل مشخص و تعیین شده که به چرخه سوخت مرتبط بوده‌اند».

وی توضیح می‌دهد: «پروتکل الحاقی کاملا تصریح دارد که دسترسی به اماکن به منظور "حل یک موضوع در ارتباط با تصحیح و تکمیل اطلاعات" تامین شده توسط یک کشور به تصویب آن کشور مورد سوال نیاز دارد. بند 5 توافق که به چنین درخواستی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مرتبط است، تاکید دارد که اگر کشور امضاکننده "قادر به دادن چنین دسترسی نشد، آن کشور قادر به انجام هر کاری برای قانع کردن آژانس بدون تاخیر و از راه دیگر ابزارها خواهد بود"».

تحلیلگر آمریکایی تاکید کرد: «در چارچوب مشاجره آمریکا-ایران بر سر دسترسی نامحدود، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نظر می‌آمد که در جریان کنفرانس خبری 27 آوریل در شورای امنیت سازمان ملل اینطور بیان کرد که اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همه دسترسیهایی که می‌خواهد را می‌دهد. آمانو گفت "اولین کاری که ایران باید بکند اجرای پروتکل الحاقی است"».

پورتر در پایان یادداشت اینطور نوشت: «آمانو که در سال 2009 با حمایت دیپلماتیک آمریکا به عنوان جانشین محمد البرادعی انتخاب شد، تحت فشار آمریکا پذیرفت که یک خلاصه و مختصری از اتهامات درباره کار ایران روی سلاح‌های اتمی را منتشر کند که رد و سرنخ همه این اتهامات به اسرائیل برمی‌گردد».

انتهای پیام/ق
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
مهمترین عامل ریسک سیستماتیک است که حتی در صورت توافق اگر چه کمتر میشود ولی همچنان باقیست.نصف شدن درامد نفتی و ادامه تنشهای منطقه ومشکلات سیاسی داخلی وخارجی که همه واقفیم بعلاوه اقتصاد بیمار وقوانین ناکارامد همه تا زمانیکه حل نشوند مشکل همچنان باقیست.اگر چه نوسانات مقطعی هم پیش میاید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
مملکت درآمدی نداره امروزصحبت هندوانه برای صادرات ازشبکه خبرآقای مروی روی آنتن آورده بود که اون هم بامشکل مواجه شده امارات هندوانهها رابرگشت داده گفته هندوانهها موریانه سوراخش کرده چیزیبرای صادرات نداریم ؟
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
مشکل زیاد است ولی مهمترینش فعلا بحران یمنه ..بازار ترسیده البته حق هم داره هر روز یک خبر هم تیتر روزنامه میشه //یه روز سوریه یه روز عراق یه روز غزه وحال هم یمن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
یعنی با این عرضه مبین انگارهر روز عرضه اولیه داریم.
نادونی و تنگ نظری یه عده بدبخت کرد سهامدارا رو.
فقط امیدوارم ناظر عقلش برسه که روزی که داره مبین میریزه محدودیت مسخره 100 رو برداره وگرنه خود مبین تا -4 راحت میزنه
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
ای مسئولین بورس
به خدا سوگند که ما دشمنتون نیستیم
خونه خرابمون کردین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
حداقل سود سپرده 20%(فعلا" تا یکسال 22%) تیر خلاصی بود بر پیکر نیمه جان بورس.
به فرض توافق هسته ای و هر خبر خوش دیگری ...... پولی به بورس نخواهد آمد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
یه سوال اساسی اگه توافق نشه سرنوشت بورس چه میشه
ناشناس
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۳
اگه توافق نشه هم سرنوشت بورس فرقی نمیکنه ولی اگه توافق بشه نهایتا دو روز مثبت میشه و روز سوم دوباره همین آش و همین کاسه
مجید
UNITED STATES
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
سلام و احترام به بورس نیوز و دوستان سهامدارد .
دوستان شک نکنید حتی اگر توافق امضا شود و سود بانک هم اصلاح شود این بازار اسیر حقه و کلک و سفته بازی و کنترل شدید است همه خوب بدانید قانون فعلی بورس ضد حقیقی و عامل زیان سنگین شما است ، این قانون برای گروهی خاص تعریف شده است که مالک واقعی بورس هستند اولین این گروه برادران ........ هستند که عمده شرکتها را مالک شده اند و.......... بیاید گول نخورید سرمایه خود را نجات دهید بنده سرمایه اندکی در بورس دارم چون بورس مکانی برای حقیقی ها واقعی نیست قانون 4و 5 درصد و حجم مبنا و حجم معامله و 3.5 ساعت فقط بازیجه ای است برای کنترل و قبرستان سرمایه شما حقیقی ها این را بدانید هیچ سرمایه گذار خارجی به معنای واقعی در بورس ایران سرمایه گذاری نکرده و نخواهد کرد ، شاید اگر این قانون قشری و گروهی اصلاح شود و تبدیل به قانون جهانی بورسها گردد وارد شوند ..... پس گول نخورید و خوب مواظب باشید .
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
سو مدیریت بزرگترین مشکل این روزهای بورس است اگر مسئولین محترم بورس فقط 20 روز دندون رو جیگر می گذاشتن و اجازه میدادند بعد از توافق لوزان بازار روند صعودی خودش رو ادامه بده و با عرضه های سنگین اعتماد رو از بازار نمی گرفتند الان وضع این نبود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
وقتی تمام روزنامه ها ساکتند و تمام سایتها و فقط شما حرف میزنی نشون میده که دولت موضوع رو نمیخواد مطرح بشه و بنابراین نمیخواد رفع و رجوع کنه. بنابراین فک کنم این داستان ادامه داشته باشه
سهامدار حقيقي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
چرا جوابهاي مضحك و متناقض ميدهد، بدون آنكه كسي او را مواخذه بكند؟
آيا اين يك نوع بي احترامي به شعور به شعور سهامداران نيست؟
دموكراسي و دولت مردمي، يعني آنكه دولت از مردم بترسد و مسئولين دولت به مردم حساب پس بدهد، نه اينكه مردم از دولت بترسند و دائما از دولتمردانصحبتهاي متناقض و كذب بشنوند.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
سو مدیریت بزرگترین مشکل این روزهای بورس است اگر مسئولین محترم بورس فقط 20 روز دندون رو جیگر می گذاشتن و اجازه میدادند بعد از توافق لوزان بازار روند صعودی خودش رو ادامه بده و با عرضه های سنگین اعتماد رو از بازار نمی گرفتند الان وضع این نبود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
ا- بی تدبیری مسولان و مدیران سازمان
2- وجود رانت
3-بی توجهی مجلس و وزیر اقتصاد به مهمترین رکن اقتصادی
4- بی انظباطی بانکها در اجرای مصوبات بانک مرکزی
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
یکی از مشگلات کشور مدیران ومسئولین نالایق است البته مدیران لایق هم زیاد داریم معاون صنعت ومعدن در رابطه با قیمت سیمان گفته چون تولید زیاد بوده وبازار کشش اونو نداشته پس فیمت نباید زیاد بشه پس کارخانه اضافه حقوق کارمند افزایش هزینه آب وبرق ودیگر هزینه هارو از کجا جبران کند ؟جواب سود سهم کم شود چه عیبی داره اجازه بدید سهمدار بیچاره کمتر سود ببره یا اصلا نبره ویا ضرر بده چی میشه؟فقط مسئولین تبلیغ کنند بگویند جلو تورم را گرفته ایم خیلی مسخره ست
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷
مشکل را از عده بیشماری از حقیقیهایی ک روزانه سهام خود را در پایین ترین قیمت عرضه میکنند جویا شوید.انصافا درصد بالایی از فروشندگان ک فقط بلدن به بازار بدگویی کنند خود باعث ریزش بازار هستند
كارمند ورشكسته بورس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵
تو رو به خدا به داد ما كارمنداني برسيد كه با بدبختي اين سرمايه را جمع آوري كرده ايم ما بالا رفتن بورس را نمي خواهيم كه شما ما را به زياده خواهي متهم كنيد ما ثبات بازار قانون مند را ميخواهيم لطفا تو رو به خدا نظر بنده را هم منتشر كنيد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
زمانی که بورس می خواهد اوج بگیرد متاسفانه با تصمیم گیری عمدی نمی گذارند این اتفاق بی افتد بنظرم آقای روحانی عمدا می خواهد سرمایه افراد بورس را از چنگشان در بیاورد ولی این کار اشتباه است چون عتمادی که از بین برود دیگر بدست نمی آید
سهامداران
UNITED STATES
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
باسلام و احترام
به داد سهامداران بورس برسید با قانون بدون پایه و دست کاری در بازار همه را بی چاره کردند در کدام بورس 4و 5 درصد رشد روزانه و یا حجم مبنا و حجم در خرید و فروش 3.5 ساعت کار مطرح است ما خواهشمندیم قانون جهانی را در بورس حاکم کنید تا عدالت هم حاکم شود قانون فعلی بر ضد حقیقی های بی چاره و به نفع این آقایان که در نظام اقتصادی کشور دستکاری میکنند و از قانون جهانی بورس عیب میگیرند تا با این کلک این قانون در بورس حاکم نشود چون تا حدود زیادی اجازه دستکاری را از این افراد میگیرد ما تقاضا داریم رسیدگی فرمایند .
ررررررر
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۵
دمت گرم حرف دل همه سهامداران رو زدی
داریوش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵
من 14 ساله تو بورس فعالیت دارم وتجربه ثابت کرده که بورس ایران فقط توسط خارج از بورس کنترل می شود. چون روحانی هیچ کدام از وعده های خود را عمل نکرده ومانده فقط اقتصاد مطمئن باشید نمی گذارند این هم به ثمر بشیند وربط هم به مذاکرات وتوان اقتصادی ندارد .
مهرداد
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
چطور وقتی 17 فروردین با عرضه های میلیونی بازار رو کنترل کردند .بعدش هم 3 تا عرضه اولیه داشتن . همه اینا برای کنترل و تثبیت بود . خب درست. ولی چطوره که حالا بعد از 7000 واحد افت شاخص ، کنترلی در کار نیست ؟ و تازه صحبت از نوسان ذاتی بازار میکنن.
چطور با قوانین من دراوردی که به هیچ عنوان منطقی نیست ، روال صحیح بازار را که بر اساس عرضه و تقاضاست خدشه دار میکنند.؟
قطعا کدهای خاص وجود دارد . و همه هم میدونن. چرا جلوی فساد میلیاردی در بازار رو نمیگیرن ؟ مگه اینا نظارت ندارن ؟ چرا دستکاری میکنن ؟
مبین یک از هزاار مفسده بازار بوده که روشده . مثلن چرا در برابر اظهارات مدیر عامل قاسم ( سهم 4000 تومان باید شود) و ... واکنش نشون نمیدن ؟
این نشون میده که اینا نه تنها وظیفه نظارتیشونو انجام نمیدن
قطعا اصل 90 و بازرسی کل کشور باید نظارت کامل رو این 5 تا مدیر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳
مشکل را از عده بیشماری از حقیقیهایی ک روزانه سهام خود را در پایین ترین قیمت عرضه میکنند جویا شوید.انصافا درصد بالایی از فروشندگان ک فقط بلدن به بازار بدگویی کنند خود باعث ریزش بازار هستند
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴
دست درازی در سود پالایشیها و گزارش 4 پهلو دادن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳
بنده از اول گفتم که این مملکت مملکت نمیشود حرف گوش ندادید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹
دولت از طریق ذوب کردن سرمایه مردم در بورس کاهش درامدهایش را جبران می کند ، توصیه من به تازه واردین بورس این است که هرچه سریعتر تتمه پول خود را از این فاضلاب بیرون بکشند ، این بورس حداقل تا 10 سال دیگر هم اوضاعش خوب نمی شود ، اعتماد مردم به بورس از بین رفته است .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷
هیچ خارجی این قدر احمق نیست که بیاد تو بورس بی سر ته ایران سرمایه شو دود کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۵
سرمایه گذار (چه حقیقی، چه حقوقی و چه خارجی) باهوشه!
وقتی میبینه دولت هیچ برنامه عملی برای اقتصاد کشور نداره سرمایه خودشو وارد بورس نمیکنه!
با حرف زدن که نمیشه کشور رو اداره کرد!
ناشناس
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
درسته فقط بانك با حسابهاي ويژه