بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۳
هانی زاده در گفت‎وگو با باشگاه خبرنگاران:

کودتای پادشاه ریاض، عربستان را تندروتر کرد

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: انتصابات اخیر در عربستان، خطرناک و برای این کشور چالش برانگیز است.
کد خبر : ۱۴۷۷۳۲

"حسن هانی‌زاده" در گفتگو با خبرنگارسیاست خارجیباشگاه خبرنگاران،با اشاره به برکناری‌ها در عربستان اظهار داشت: از برآیند اتفاقات اخیر می‌توان نتیجه گرفت که اختلاف نظر شدیدی بین مقامات سعودی به ویژه بر سر مسئله یمن وجود دارد.


وی افزود: دامنه‌ این اختلافات حتی به رسانه‌های منطقه‌ای نیز کشیده شده و به تعبیر برخی از این رسانه‌ها، این عزل و نصب‌ها کودتای پادشاه عربستان علیه زیردستانش بوده است.

هانی زاده، افرادی که به عنوان ولیعهد و وزیر امور خارجه عربستان منصوب شده‌اند را از تندرروترین مقامات سعودی دانست و گفت:به نظر می‌رسد در آینده باید شاهد بروز شکاف عمیق‌تری در بین هیئت حاکمه عربستان بود.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به ابراز نگرانیِ برخی مقامات سعودی نسبت به توافق قریب الوقوع میان ایران و 1+5 تصریح کرد: همزمان با جدی‌تر شدن این توافق، عربستان سعی بر تشکیل یک جبهه عربی-عبری با همکاری رژیم صیهونیستی به منظور تأثیرگذاری بر روی مذاکرات هسته‌ای دارد.

وی اضافه کرد: عربستان می‌داند که از قدرت و ظرفیت سیاسی برای تأثیرگذاری بر روی مذاکرات برخوردار نیست بنابراین تلاش می‌کند از طریق لابیِ صیهونیستِ فعال در آمریکا و جریان‌سازی‌های رسانه‌ای، تأثیرگذار ‌باشد.

هانی زاده گفت: عربستان سعی می‌کند در دو جبهه سیاسی از رهگذر همکاری با اسرائیل و جبهه اقتصادی به واسطه‌ افزایش صادرات نفت و کاهش قیمت آن در بازار‌های جهانی، ایران را در مذاکرات هسته‌ای تحت فشار قرار دهد اما همه‌ی این تلاش‌ها بی‌ثمر خواهند بود.

وی تاکید کرد:اختلافاتی که در هیات حاکمهاین کشوربوجود آمد، ناشی از بروز اختلافاتی میان حاکمان رژیمال سعودبر سر حمله به یمن بود، با توجه به اینکه ولیعهد عبرستان به طور کلی مخالف حملهاین کشوربه یمن بود، لذا با پادشاه دچار اختلاف شد و این اختلاف نیز به سطوح پایین تر حاکمیت این رژیم رسید و موجب شد شکاف عمیقی میان طبقه اول حاکم بوجود بیاید، به همین دلیل پادشاهسعودی به تعبیر رسانه‌های عربی دست به کودتای پیشگیرانه علیه افراد زیر دست خود و هیات حاکمه زد. وجود شکاف موجب برکناری سعود بن فیصل و جایگزینی عادل الجبیر به عنوان وزیر خارجه عربستان نشاندهنده شکست‌های نظامی و سیاسی این کشور است. در آینده هم این مسائل به رده‌های پایین تر دستگاه حاکمیت خواهد رسید و این نشانه فروپاشی تدریجی آل سعود است.

این کارشناس سیاست خارجی در ادامه افزود: در حال حاضر به دلیل اینکه ولیعهد عبرستان خواهان ایجاد یک راه حل سیاسی برای یمن است، و این امر را با رویکرد‌های پادشاه عربستان کاملا در تعارض است و از سوی دیگر سعود الفیصل مدعی شده در جریان حمله نظامی ریاض به یمن نبوده و این حمله به دستور شخص پادشاه و فرزندش محمد بن سلمان وزیر دفاع کنونی آل سعود صورت گرفته، که این باعث نارضایتی در هیات حاکمه عربستان شد به نظر می‌آید که در حال حاضر عربستان سعودی در پی راه حلی برای فرار از بحران فعلی است.

هانی‌زاده تصریح کرد: آل سعود در مسئله یمن در سه حوزه نظامی، سیاسی و اخلاقی شکست خورده، در حوزه نظامی با توجه به بمباران‌های مکرر و کشتار صدها تن از مردم بی گناه نتوانست به اهداف نظامی خودش دست پیدا کند و همچنین در حوزه سیاسی هم عربستان سعودی نتوانست افکار عمومی را برای ادامه حمله به خاک یمن آماده کند و لذا افکار عمومی هم ناراضی شد و همچنین در حوزه اخلاقی حکومت آل سعود از انواع سلاح‌های کشتار جمعی علیه ملت یمن استفاده کرد و با این‌حال نتوانست به اهداف خودش برسد.

این کارشناس سیاست خارجی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ترس دولت ریاض از توافق هسته‌ای ایران گفت: حمله به یمن مشکلات زیادی برای عربستان بوجود آورده، یکی از مسائلی که موجب شد عربستان دست به حمله به یمن بزند، مسئله تحت العشاع قرار دادن مذاکرات هسته‌ای ایران با 5+1 است. با توجه به اینکه ایران و جامعه جهانی در آستانه یک توافق هسته‌ای کامل هستند، لذا عربستان سعودی به دنبال این است که از طریق یک جریان سازی و بحران سازی به نوعی دستیابی به یک توافق هسته‌ای بین ایران و 5+1 را تحت تاثیر قرار دهد و از آنجایی که عربستان هم در طول ماه‌های گذشته نتوانسته روند مذاکرات را تخریب کند، سعی به بحران سازی و تحت الشعاع قرار دادن مذاکرات به نوعی روند مذاکرات را تخریب کند.

هانی‌زاده در پایان تصریح کرد: قطعا توافق هسته‌ای میان ایران و 5+1 باعث انزوای بیشتر حکومت آل سعود خواهد شد و دولت ریاض در تمام زمینه‌ها با شکست مواجه خواهد شد و جریان سازی‌هایی هم که علیه ایران انجام داده و خواهد داد، قطعا بی‌نتیجه خواهد ماند و عربستان به شدت دچار انزوا خواهد شد.

شایان ذکر است؛ که ملک سلمان‌بن عبدالعزیز -پادشاه جدید عربستان- در تازه‌ترین تصمیم خود، تغییرات عمده‌ای را در کابینه این کشور اعمال کرد. وی هفته گذشته، با صدور 30 فرمان پادشاهی، تعداد زیادی از مسئولان سعودی را برکنار کرد و چهره‌های دیگری‌ را به جای آنان نشاند. مهم ترین این تغییرات، در سطح ولیعهدی و وزارت امور خارجه عربستان رخ داده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر