بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۵
کاهش سفارش خريد به کارخانه‌ها و صنايع توليدی و به طور کلی، کاهش تقاضا برای محصولات و تجهيزات توليدی صنايع منطقه يورو، در کاهش شاخص توليدات کارخانه‌ای این منطقه بيشترين نقش را داشته است.
کد خبر : ۱۴۷۷۳۵
به گزارشگروه اقتصادی باشگاه خبرنگارانبه نقل از رویترز، کاهش اين شاخص، زمينه ساز کاهش رشد اقتصادي در منطقه خواهد شد، زيرا کارخانه‌ها و صنايع توليدي به سرعت به شرايط اقتصادي واکنش نشان مي‌دهند و پرسش از مديران خريد اين صنايع و کارخانه ها، بهترين راه براي آگاهي از ديدگاه آن‌ها درباره وضع و ميزان رشد اقتصادي منطقه يا کشور مورد نظر در آينده است.

به گزارش خبرگزاري رويترز از بروکسل، بر اساس اعلام نهاد پژوهش هاي اقتصادي مارکيت،شاخص مديران خريد،شاخصي که ميزان سفارش خريد مديران هر کارخانه يا شرکت توليدي را در يک ماه نشان مي دهد و در واقع ميزان توليدات کارخانه اي را در يک کشور يا منطقه در يک ماه نشان مي دهد، درماه آوريل به 52 واحد رسيد. رقم اين شاخص در ماه قبل از آن يعني ماه مارس 52 و دو دهم درصد بود. کارشناسان مسائل اقتصادي پيش بيني کرده بودند شاخص مديران خريد در منطقه يورو در ماه آوريل به حدود 51 و نه دهم واحد برسد.

اين نهاد که اوضاع اقتصادي ، مالي و ميزان توليدات کارخانه اي کشورها را در کوتاه مدت پيش بيني مي کند،در اين گزارش خود تصريح مي کند اگرچه رشد توليدات کارخانه در منطقه يورو فعلا به طور محسوسي ادامه خواهد يافت اما آنگونه که برخي کارشناسان مسائل اقتصادي فکر مي کردند اجراي سياست گشايش پولي بانک مرکزي اروپا آنچنان زمينه ساز رشد بيشتر اقتصادي منطقه يورو نخواهد شد.

رقم اين شاخص براي فرانسه 48 واحد گزارش شده است و اين درحالي است که کارشناسان مسائل اقتصادي پيش بيني کرده بودند رقم اين شاخص دست کم به 48 و چهار دهم درصد برسد.

رقم اين شاخص در يونان به 46 و نيم واحد رسيده است که پايين ترين رقم براي اين کشور از 22 ماه پيش تاکنون بوده است . در آلمان شاخص مديران خريد به 52 و يک دهم واحد رسيد.در ايرلند اين شاخص به 55 و هشت دهم واحد رسيد و در اسپانيا رقم اين شاخص به 54 و دو دهم درصد رسيده است.

رقم پايه و مرجع سنجش ارزشيابي شاخص توليدات کارخانه‌اي و صنايع در هر کشور و منطقه اقتصادي 50 واحد تعيين شده است. اگر رقم اين شاخص، بالاي 50 واحد باشد به معناي آن است که در اين بخش توسعه و رونق وجود دارد و اگر رقم آن پايين تر از 50 واحد باشد به معناي افت رونق اقتصادي در بخش مربوطه است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر