بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸
در گفتگو با معاون سابق سازمان خصوصی سازی مطرح شد:

بررسی دلایل نوسان قیمتی سهام شرکت های پالایشی

بارها عنوان شده که مقامات مربوطه می بایست سیاست مشخصی را در خصوص قیمت خوراک مصرفی و نرخ فروش فرآورده های نفتی و در قالب آیین نامه و دستورالعمل برای مدت زمان طولانی تدوین کنند و در اختیار مدیران شرکت های پالایشی قرار دهند.
کد خبر : ۱۴۷۷۷۴
نویسنده :
جمشیدی
روند منفی بورس در حالی چند ماهی است که گریبان گیر سهامداران شده که در این میان مجموعه های پالایشی با صف فروش سهام مواجه شده اند و روند نزولی متداومی را پشت سر می گذارند.

در همین ارتباط، معاون سابق سازمان خصوصی سازی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: سیاست تعیین قیمت خوراک مصرفی و نرخ فروش پنج فرآورده اصلی مجموعه های پالایشی در حالی در اختیار وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش فرآودهای نفتی قرار دارد که عدم تعیین تکلیف این موضوع و بلاتکلیفی مدیران این مجموعه ها علت اصلی نوسانات متعدد قیمت سهام شرکت های پالایشی به شمار می رود.

اسماعیل غلامی افزود: بارها عنوان شده که مقامات مربوطه می بایست سیاست مشخصی را در خصوص قیمت خوراک مصرفی و نرخ فروش فرآورده های نفتی و در قالب آیین نامه و دستورالعمل برای مدت زمان طولانی تدوین کنند و در اختیار مدیران شرکت های پالایشی قرار دهند. در غیر این صورت پر واضح است که وضعیت سودآوری مجموعه های مذکور و در پی آن روند قیمتی سهام آنها با نوسان همراه می شود.

وی به ابهامات موجود در خصوص تعیین نرخ خوراک مصرفی اشاره کرد و در این خصوص گفت: قیمت نفت خام مصرفی پالایشگاه ها درحالی بر اساس پنج درصد فوب خلیج فارس تعیین شده که روش محاسبه و مبنای تعیین قیمت فوب خلیج فارس ابهام دارد. علاوه بر این، با توجه به تغییرات قیمتی فوب مشخص نیست که پنج درصد فوب خلیج فارس چه مبلغی محاسبه می شود و از این رو می بایست حداکثر هر چند ماه یکبار در این قیمتها بازنگری و اعمال تغییرات شود که در کشور ما این اعمال تغییرات یکسال زمان برده است.

معاون سابق سازمان خصوصی سازی افزود: همین وضعیت را در نرخ فروش پنج فرآورده اصلی پالایشگاه ها شاهد هستیم. چراکه قیمت محصولات تولیدی نیز تابعی از نرخ خوراک مصرفی است و بلاتکلیفی و عدم وجود سیاست خاص در تعیین قیمتها موجب می شود تا پالایشگاه ها و قیمت سهام آنها مانند توپ فوتبال بالا و پایین شوند.

غلامی همچنین در خصوص پتانسیل های صنعت نفت و پتروشیمی و چشم انداز آن گفت: این صنعت با توجه به تعداد پالایشگاه های فعال در کشور، ظرفیت تولیدی آنها و میزان مصرف داخلی فرآورده های تولیدی دارای پتانسیل های فراوانی است که البته طی بازه بلند مدت شکوفا خواهد شد.

علاوه براین، صنعت نفت و پتروشیمی نسبت به سایر گروه ها برتری نسبی دارد. چراکه خوراک مصرفی در داخل کشور تأمین می شود و مصرف کنندگان خارجی نیز متقاضی نفت خام هستند. بر این اساس می توان گفت هر سرمایه گذاری از سرمایه گذاری های خود در این گروه بازدهی مناسب کسب می کند. اما در صورتیکه دولت اجازه دهد تا پالایشگاه ها همچون سایر صنابع آزاد سازی به معنای واقعی شوند و اینطور نباشد که دولت طنابی بر گردن صنعت بگذارد و به هر طرف که می خواهد بکشد. از این رو سیاستهای قیمت گذاری می بایست براساس بررسی همه جوانب داخلی و خارجی پایه گذاری شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
یاور همیشه مومن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱
شبندر خیلی از سهام داران بیچاره کرد
تحلیلگر
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
سلام صبح به خیر :

امروز بازار به تدریج در حال برگشت است و به نظر بنده میشه انتظار داشت که مجددا بازار برای مدتی روند صعودی به خود بگیرد .

از طرفی اکثر نماد های مطرح دقیقا با برخورد به هدف تکنیکال خود تغییر جهت داده اند .

مثلا :

خپارس :

هدف تکنیکال با 0.618 فیبو سیکل صعودی قبلی 809 بوده که در 810 طبق نمودار شاهد برگشت قیمت هستیم .

و یا وبصادر که دقیقا با 0.618 فیبو برگشت کرده در 827 و نمونه های زیاد دیگری وجود دارند که شامل همین شرایط شده اند .

***به نظر بنده بازار منتظر برخی لیدر های دیگر مثل پالایشی ها است که انها هم به تدریج تغییر جهت خواهند داد و عملا اکثر لیدر ها در حال برگشت هستند .

به نظرم میشه به تدریج و از اوایل هفته اینده به تغییر جهت بازار امیدوار بود چراکه طبق نمودار اکثر نمادها در حال تشکیل سروشانه کف و الگوهای حمایتی دیگر هستند .

و همچنین بر اساس روش معتبر اندرو برخی نمادها ( مثل خپارس ) با شکستن خط روند باند بالایی عملا تغییر جهت شان شروع شده است .
ناشناس
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
صادرات شبندر شروع بشه همه چي درست ميشه . انحصار از بين ميره . قيمتها واقعي ميشه.ا با رفع انصار ديگه سود شنبدر از 2280 به 208 ريال با 1000 در صد كاهش پيدا نمي كنه
ناشناس
-
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
بورس نیوز مگر سهامداری هست که دلیل افت پالایشی ها را نداند؟همه می دانند
ناشناس
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
جلو صادارات رو گرفتن . همه چي انحصاري شده . صادرات پالايشگاه ازاد بشه اونوقت كسي نميتونه تو نرخ گذاري انحصاري عمل كنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
همینطور شبریز
سميه
GERMANY
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
حالا كه شبندر و شپنا ما رو بدبخت كردند شبندر 1700 خريدم الان با خاك يكسان شده. اگه اين كلاهبرداري نيست پس چيه؟؟ حالا بيايم هي توجيهش كنيم و دليل شرعي براش بياريم كه چرا افت قيمت داره!!! آقايان خودشون بهتر مي دونن چرا قيمت اينجوري شده و الان هم جيباشون حسابي پره.
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
همه میگند چشم انداز خوبی داره کی؟؟؟؟؟همه نابود شدند؟؟؟؟
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
اجازه صادرات رو از شبندر گرفتين ديگه مبناي نرخ برا بقيه نمي مونه اجازه صادرات شنبدر رو برگردونين همه چي درست ميشه پالايشيها پرواز ميكنن هيشكي نميتونه جلو پروازو بگيره امروز اين كارو نكنين 2 ماه ديگه با راه اندازي پالايشگاه خليخ فارس مجبور به اين كار هستيد
ناسناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
دلیل ان سهامداران عجول هستند می توانند مثل سهام داران رایانه ای ها عمل کنند زیر قیمت با این که مدتی درصف وقت می گذرانند ولی حاضر بفروش نیستند نگاهی به رفتار سهامداران ریکیش و انفوروهمکاران سیستم بیندازیدوبقیه بیندازید بسادگی به دام نوسان گیران نمی افتند
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
اصلا میخواهیم بدانیم چه از نظر شرعی و چه از نظر قانونی وقتی دولتی میاید و سود شرکتی را که سرمایه و سود آن متعلق به سهامداران آن شرکت است هر جور که بخواهد بر میدارد و میبرد تا کمبود بودجه اش را که حاصل بی انضباظیهای مالی گذشته و حال خود دولت است را جبران کند ایا کارش قانونی و شرعی است؟
k
پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷
کلید دادید دستش برمیداره دیگه!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
اقای زنگنه مخالف خصوصی سازی صنایع نفتی است. از نظر ایشان پالایشگاهها باید برگردند به دولت. حال که این برگشت محال است سهامشان را با سرکوب قیمتها باز پس خواهد گرفت.
پیمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
با سلام آقای فطانت دستت درد نکنه بابت اینکه پالایشی ها رو رفع ابهام کردی.
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
به نظرر میرسد به علت نقدینگی بسیار زیاد در دست مردم وعدم توانایی دست اندر کاران در دست اندازی به سپرده های مردم در بانک بانک ها ومهار تورم توسط دولت مردان راه دیگر دخالت نظام دولتی در دستکاری واعمال نفوذ دربورس میباشد .که باریزش قیمت نقدینگی را در کشور را از طریق بیچاره کردن سهامدار حقیقی به اصطلاح خودشان پایین بکشند.احسنت به دولت تدبیرو امید
بانوی ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
بورس نیوز لطفا تحقیق کنید وبرای سهامداران شبندر روشن کنید این چه ارگانی است که برای شبندر قیمت 20 ریالی تعین می کند وهدفش چیست کلاه گذاشتن سر خقیقی مثل صدرا که سهام را با قیمت اسمی از سهامدار خرید بعد از چند ماه با 3000 به بالا فروخت حقیقهای محترم مواظب باشیم این بار کلاه سرمان نرود
رامین رنجبر شوبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
همه ی شماهایی که سهام های گران قیمت خریداری کردید در ضررتان مقصرید!
سهامهای گران قیمت دارای سود کمتر و از ریسک بالایی(براساس قیمت پایانی) برخوردارند!
توصیه بنده به شماها اینه که سهام هایی با قیمت زیر 150 تومان را خریداری فرمایید! که دارای ریسک پایین و سود زیاد میباشد.(البته حجم میانگین در ماه آن بالای 2 میلیون باشد.!)
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
من در عجبم شپنا رو چرا اجازه رشد نمیدن
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
به نظرر میرسد به علت نقدینگی بسیار زیاد در دست مردم وعدم توانایی دست اندر کاران در دست اندازی به سپرده های مردم در بانک بانک ها ومهار تورم توسط دولت مردان راه دیگر دخالت نظام دولتی در دستکاری واعمال نفوذ دربورس میباشد .که باریزش قیمت نقدینگی را در کشور را از طریق بیچاره کردن سهامدار حقیقی به اصطلاح خودشان پایین بکشند.احسنت به دولت تدبیرو امید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
مقصر دولت است ، کسری بودجه و یارانه رو امسال از پالایشی ها جبران کرد.
ولی من فهمیدم مشکلم تو بورس چجوری حل میشه : مهاجرت میکنم و تمام
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
این شپنا بیچاره کرد ما رو یکسال منتظرش بودم با شه بفرشم به دردم بزنم وللی با همچین وضعی باز شد..به جا حمایت !!! پر میخواین مردم پولشون بیارن تو بورس ک بدبخت بشن...یه ج انسانیت میداشتین صدا هیچکس در نیومد با این تعدیل منفی!!! مونندم چرا...بورس نیوز ک همیشه حس پیگیری دری چرا این پیگیری نکردی!!!
یوسف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
زنگنه می خواد جریمه قرارداد ننگین کرسنت رو جبران کنه .که کرد گور پدر مردم که سهام خریدن .مجلس هم که دنبال حاشیه است کاری با مردم ندارند.تا اسفند ماه که دنبال یک حماسه حضور دیگر باشند