بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۲
نیویورک- ایرنا- نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای به نمایندگی از اعضای جنبش عدم تعهد ضمن انتقاد از همکاری کشورهای هسته ای با رژیم صهیونیستی خواستار پایان دادن فوری به اینگونه همکاری ها شد.
کد خبر : ۱۴۷۷۹۵
به گزارش ایرنا، رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای در نشست روز سه شنبه کنفرانس بازنگری معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای که در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد به نمایندگی از 120 کشور عضو این جنبش بیانیه ای را قرائت کرد که در آن موضوع استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و حق مسلم و تبعیض ناپذیر همه کشورها در استفاده از این انرژی مورد تاکید قرار گرفته است.

در این بیانیه با اشاره به ماده چهار معاهده ان پی تی و اساسنامه آژانس بین المللی انرژی هسته ای آورده شده است که همه کشورهای عضو معاهده می توانند به طور کامل وجامع از حق استفاده از انرژی هسته ای برای مصارف صلح آمیز برخوردار شوند.

در بیانیه مذکور از کشورهای عضو معاهده و به ویژه دولت های هسته ای خواسته شده است که تعهدات خود را در ارتباط با ماده چهار معاهده برای کمک به کشورهای غیر هسته ای با حسن نیت به اجرا درآورند و از مانع تراشی و مطرح کردن پیش شرط برای ارائه کمک به اعضا، خود داری کنند.

در بیانیه جنبش عدم تعهد در این رابطه آمده است که رژیم های کنترل صادرات بایستی هرچه سریع تر محدودیت های غیر قانونی خود را در رابطه با نقل وانتقال تجهیزات، مواد و فناوری های هسته ای برای مقاصد صلح آمیز لغو کنند.

نجفی بر نقش ویژه آژانس در زمینه کمک به کشورها در استفاده از علوم و فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز تاکید کرد و تبادل دانش هسته ای بین کشورها را وظیفه این آژانس دانست.

جنبش عدم تعهد در این بیانیه که توسط سفیر کشورمان در آژانس بین المللی انرژی هسته ای قرائت شد، اعلام کرد که کشورها در فعالیت های صلح آمیز هسته ای ممکن است شیوه های مختلفی را برای تکمیل منابع انرژی با استفاده از انرژی هسته ای مورداستفاده قرار دهند و لذا تعیین ملزومات ملی انرژی، حق مسلم همه کشور های عضو است و کشورها در این زمینه از این حق برخوردارند که سیاست های چرخه سوخت کامل هسته ای خود را پی گیری نمایند.

نماینده کشورمان در این بیانیه ضمن انتقاد از همکاری برخی کشورهای هسته ای با کشورهایی که عضو این معاهده نیستند، اعلام کرد، این کشورها باید فورا همکاری های هسته ای خود را با کشورهای غیرعضو به ویژه رژیم صهیونیستی متوقف کنند.

در بیانه یاد شده از آژانس بین المللی انرژی هسته ای خواسته شده است که هرگونه همکاری هسته ای با کشورها را منوط به پیوستن آن کشور ها به سیستم پادمان جامع آژانس و عضویت در معاهده اعلام کند.

در این بیانیه از اعمال برخی محدودیت های ناشی از اغراض سیاسی علیه کشورهای عضو معاهده به شدت انتقاد شده و هدف از چنین اقداماتی اعمال فشار علیه کشورهای در حال توسعه به ویژه در زمینه بهره برداری از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز توصیف شده است که با مواد 4 و 3 معاهده و قرارداد پادمان کشورهای عضو در مغایرت کامل است و باید هر چه سریع تر از میان برداشته شوند.

نجفی به نمایندگی از جنبش عدم تعهد در پایان این بیانیه با ارائه 19 پیشنهاد ویژه در زمینه تسهیل حق کشورهای عضو معاهده در توسعه، تحقیق، تولید و بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای خواستار درج این پیشنهادها در گزارش نهایی کنفرانس بازنگری معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر