بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
به دست ناظر شرکت بورس پخته شد

آش شله قلم کاری به نام "مبین"

آقای مدیر؛ سوال ما این است که با توجه به اینکه صف خرید ابتدای صبح در نماد"مبین" حدود 240 میلیون بود و محدودیت برای آن اعمال شد، اکنون که پس از برداشتن محدودیت ها این حجم تقاضا به 277 میلیون رسیده، آیا اعمال محدودیت جدید برای آن لازم نیست؟
کد خبر : ۱۴۷۸۱۶
نویسنده :
کیوان فر
کاسه بیار؛ آش بگیر! امروز در تالار شیشه ای حافظ ناظر بازار بورس آش پخته؛ اونم آش شله قلم کار.

اگر از مواد اولیه لازم برای این آش می پرسید، باید بگم یک عدد نماد "مبین"، کمی محدودیت سفارش گیری و یک قاشق چاشنی خلاقیت برای اجرای قوانینی خلق الساعه. آشی که در عرض تنها سه دقیقه آماده سرو می شود.

البته باید گفت این آش به مذاق سرمایه گذاران و سهامداران چندان خوش نمی آید و تنها عده ای خاص می توانند از چشیدن آن لذت ببرند.

به گزارش بورس نیوز، امروز هم ناظر بازار بورس در عرض سه دقیقه ابتدایی معاملات این آش را برای بورسی ها پخت تا نماد"مبین" در پنجمین روز معاملاتی خود پس از عرضه اولیه و در شرایطی که بیش از 156 میلیون تقاضای موجود در صف خرید این سهم واگذار شده و حدود 48 میلیون دستور خرید در سامانه معاملات باقی بود، به یکباره نماد متوقف شد.

درحالی همه سرمایه گذاران و سهامداران در کف این اقدام ناظر بازار بودند که تصور می شد باز هم قضیه ابطال معاملات و عدم رعایت سقف سفارش گیری 100 هزار سهمی است که در ساعت 9:20 اطلاعیه ای منتشر شد مبنی بر اینکه محدودیت های اعلام شده در این نماد از رأس ساعت 9:25 حاکم نمی باشد و سفارش گیری و انجام معاملات در نماد فوق طبق روال معمول در مابقی نمادها ادامه خواهد داشت.

30 دقیقه بعد نیز پیغام دیگری خبر از ابطال معاملاتی داد که صبح امروز محدودیت اعلام شده را قبل از حذف آن توسط بورس رعایت نکرده اند!!

بارها اعتراض کردیم به اینکه مشکل بورس داخلی بوده و در رأس آن اجرای قوانین یکباره و خلق الساعه مشکل ساز است، به خاطر همین اتفاقات است.

آقایان آیا تجربه اعمال محدودیت فروش 50 هزار تایی که پیش از این در بازار اعمال شد، کارساز بود؟ و آیا نباید از آن اشتباه درس می گرفتیم. هر چند ناظر بازار بورس امروز ثابت کرد که باز هم از اشتباهات گذشته درس نگرفته تا بار دیگر این اشتباه را امروز در نماد "مبین" شاهد باشیم.

بطوریکه در ابتدای روز باز هم محدودیت سفارش گیری برای هر کد معاملاتی اعمال شد، اما از آنجایی که تداوم محدودیت مذکور جذابیت خرید و نگهداری سهم را حداقل برای حقوقی ها کم کرد، سهم 156 میلیون عرضه شد و میرفت تا "مبین" متعادل شود؛ در نتیجه این شرایط ناظر در اقدامی جدید آشی پخت که به نظر می رسد حسابی روی آن روغن جمع شده است.

آقای ناظر!

لطفاً بفرمایید آیا دانستن این تصمیمات از قبل و اطلاع از تغییر در اجرای قوانین، خود منبعی برای ایجاد رانت برای عده ای خاص نمی شود؟

آیا بهتر نیست پیغامی صادر و در آن اعلام کنید که محدودیت ها دقیقاً تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ به عنوان مثال پیغام دهید که محدودیت ها تا زمانی که سهم به تعادل لازم دست یابد، اعمال می شود و پس از آن لغو خواهد شد تا همه تکلیف خود را بدانند.

آقای مدیر؛ سوال ما این است که با توجه به اینکه صف خرید ابتدای صبح در نماد"مبین" حدود 240 میلیون بود و محدودیت برای آن اعمال شد، اکنون که پس از برداشتن محدودیت ها این حجم تقاضا به 277 میلیون رسیده، آیا اعمال محدودیت جدید برای آن لازم نیست؟

آیا اگر این سهم چند صباحی دیگر صف فروش شد، باز هم محدودیتی برای آن در نظر گرفته خواهد شد؟

آیا امروز که نماد "مبین" به دلیل حجم بالای صف خریداران با محدودیت روبه رو شده، بایستی منتظر باشیم در زمان تشکیل صف فروش نیز رویه تغییر کند و این بار محدودیت ها را برای فروش شاهد باشیم! آقای مدیر ما به کدام ساز شما برقصیم؟!

آیا قوانین موجود این اجازه را به ناظر داده که در یک جلسه معاملاتی چندین رویه تصمیم گیری را برای یک سهم اجرا کند؟

آقای مدیر؛ این نحوه تصمیم گیری و اجرای قوانین به صورتی ناپایدار تا کی ادامه دارد؟ در این رابطه تکلیف سهامداران و سرمایه گذاران چیست؟

آیا بهتر نبود برای رعایت عدالت حداقل کلیه معاملات امروز را ابطال می کردید و قبل از شروع معاملات نسبت به چگونگی اعمال محدودیت ها اطلاع رسانی لازم را انجام می دادید تا همه بدانند چه تصمیمی برای خرید یا فروش سهام بگیرند؟

اگر فرصت کردید لطفا ما را از پاسخ بی نصیب نگذارید .


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
وضع قوانین این چنینی صرفاً در راستای منافع سرمایه داران و سرمایه خواران بوده به نام حمایت از بازار و به کام کنترل تورم و ثبت آمار دروغین انجام میشود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
.یکی هم پیدا نمیشه گوش آقایون را بگیره ب
رضا
ROMANIA
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
.چه کسی پاسخ گو است همه با هم ...
حمیدرضا م
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
من سهمم را فروختم چون حساب کردم بخاطرهرکد
100000سهم نمی شود سهام عرضه شده راجمع
کرد پس فروشنده زیادخواهدبود.
بایداول وقت اطلاع رسانی می شد
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
همین الان داره از حجم معاملات مبین کم میشه یعنی بازم تعدادی از معاملات باطل میشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
مبین اطلاعات نهانی دارد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
ضعف مدیریتی در بورس تهران بی داد می کند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
باید کلیه معاملات قبل از 9:20 باطل بشه ، مگه میشه فقط بخشی را ابطال کرد؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
بورس نیوز عزیز کی به حرف ما گوش میده ؟ این آقای ناظر اگر توی یک مملکت دارای قانون شفاف اینکارهارو میکرد بخاطر بی عدالتی الان سالها بود پشت میله های زندان بود. پس عزیز خودت رو خسته نکن
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
کاسه بیار آش ببر خخخخخخ
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
هر دم ازين باغ بري ميرسد .تازه تر از تازه تري ميرسد. . 4تا سناريو ميدي نماد باز ميكني . عرضه اوليه ميدي ميگي كنترل ندارم همه ميگن عرضه اوليه نده ميدي . بالاخره يه خدايي هم هست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
این همه کارمزد میگیرن یک مقدارش را صرف تهیه یک نرم افزار مناسب کنندنه اینکه اول سفارش بگیرند و تائید کنند بعد هر کدام را خواستند حذف کنند یا بدتر معاملات هم انجام بشه بعد باطل کنند!! اون که نشسته پشت سیستم و تصمیم میگیره کدام تراکنش حذف شود پسر پیغمبره ؟ از کجا معلو سلیقه ای حذف نکنه ؟ از کجا معلوم یکسری سفارشات را ابتدای صف نیاره ؟ عجب بازی ای راه انداختند تو این سهم این دیگه چه روش من درآوردی ایه !!!! چپ و راست هم میگن بر اساس قوانین بر اساس قوانین !!! یکساله داریم ضرر میدیم حالا روی یک سهم چندر غاز قراره سود کنیم هر روز یک نمایشی اجرا میکنن تا کوفتمون بشه
دو تا سفارش مجزا وارد سیستم کردم با مجموع بالای 100 هزار تا شانسی یکیش افتاد اول صف ، برداشتن قبل از شروع معاملات جفتش را حذف کردن کارگزاری هم گیجه میگه احتمالا به خاط پیغام ناظره که گفته "هر سفارش در هر کد 100 هزار سهم و در صورت تخلف تمام معاملات حذف" ، خب این یعنی چی؟ یعنی من میتونم چند تا سفارش 100 هزار تایی بزارم اگر مجاز نیستم پس چرا "هر سفارش" چرا ننوشتی مجموع حجم سفارشات هر کد حداکثر 100 هزار سهم ؟ چرا سفارشات را گرفتی و هسته معاملات تائید کرده ؟اگر هم مجاز هستم چرا قبل از شروع معاملات سفارشات را حذف کردی ؟ اصلا مگر قرار نبود اگر کسی تخلف کرد معاملاتش حذف بشه چرا برداشتی سفارشات را حذف کردی هنوز که معاملات شروع نشده بود ؟
خر تو خریه که بیا و ببین صد رحمت به مدیر قبلی
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
ازهمدیگه تشکرم میکنن.
نوید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
خیلی هم خوب بود ما راضی هستیم
البته ناگفته نماند که این سیستم معاملات طراحیش مال ایرانه ولی خود نرم افزار آمریکای هست .
مرگ بر آمریکای جنایت کار که همیشه جای پای آمریکا همه جا هست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
اعمال محدودیتی که در جهت حمایت از سهامداران حقیقی و خرد باشه خوبه.
سر صبح حقوقی سفارش چند ملیونی میزاره. دیگه کسی که سهام گیرش نمیاد.
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵
اعمال هر گونه محدوديت در بورس غلط بوده و تنها يك عده انگشت شمار سود مي برند ولي ضرر براي اكثريت. وقتي از ته صف يك فرد به اول صف انتقال پيدا كرده بخاطر وجود محدوديت ها بوده، تمامي اين محدوديت ها باعث آزار همه سهامداران شده و حجم معاملات افراد قديمي تر يك هزارم سال گذشته است. ياد ناظر قديم بخير، گير ميداد ولي حداقل قانونمند بود.
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
قانون گريزي تا كي؟
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
اين دفعه اول نيست. مپنا رو بالا انداختيد به مردم يادتونه؟ و ...
ناشناس
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
آی گفتی..
مپنا سهمی که با سود 50 تومنی قیمت همین الانش هم حباب داره چه برسه به اون قیمت 1400 تومن که بادش کرده بودن و خالی کردن سر یه سری سهامدار حقیقی بدبخت مثل من، خدا ازشون نگذره...
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵
الان ساعت یکه یک سر به صفخه آنلایتون برید روی مبین کلیک کنید ببینید چطور داره نیم ساعت بعد از بازار معامله میشه؟!!!!!!
کریم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
ای مدیران لایق مگه کاری داره که بخوای از سهامدار خرد حمایت کنی اینکه معلومه چند میلیون سهامدار حقیقی وجود داره اگه همون روز اول درست مدیریت میشد به همه خریداران به اندازه کافی و مساوی سهم میرسید
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
به قول سریال شمعدانی " حالا می مردی فردا محدودیت رو بر میداشتی"
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
سیستم کل معاملات خراب میشه برای چند ساعت میلیونها نفر هاج و واج میشوند ناظر یه عذر خواهی نمیکند حتی اطلاع رسانی هم با تاخیر صورت میگیرد
بعد توقع داری برای مبین اینکار انجام دهد؟
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱
امروز كار سازمان براي ابطال بسيار مناسب بود .
اماندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
من یکی از نزدیکان محمود را میشناسم یه روز بهم گفت بچه ها دارن به صورت مفصل از تمام مسیولان بورسی و دولتی در زمینه بازار سرمایه گزارش مستند تهیه میکنن تا همان طور که حسن اینا اونا را بی ابرو کردن بعدا اونا اینا را بی ابرو کنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶
الان ساعت 16:07 ، مبین داره 3390 معامله میشه!!!!
دارن چیکار میکنن؟؟؟؟
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
من نمیفهمم ما مردم چرا از همه چی اینقد ایراد میگیریم!!!
بنده قبول دارم این تصمیمات سریع غلط هستندوازشرایط بورس هم راضی نیستم اما اون محدودیت که گذاشتن به نفع حقیقیای باسرمایه کم بود تا یه میلیاردر نیاد اول صف رو تصاحب کنه وهمشوخودش برداره وبه خیلی ازسهامداران کوچیکم سهم برسه که رسید!
انصافم خوبه!
محمدصادق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷
خواهش میکنم فقط یه سر یه صفحه مبین بزنید..... آخرین معامه ساعت 19:53 دقیقه انجام شده. آخه بری به کی بگی ؟؟؟؟
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
دوستان بنده با بخشی از انتقادات واردشده شما موافق هستم.بنده موافق عدم دخالت در بازار و نحوه سفارش گیری و این مسایل توسط ناظران بازار هستم و معتقدم اگر سیستم معاملات و سیستم پیشرفته و کارآمد نظارت و مجازات متخلفان در بورس استقرار یابد بسیاری از این مشکلات و دخالت ها حذف می شود. ولی توجه داشته باشید که تحریم اجازه ی خرید این سیستم ها را نمی دهد و متاسفانه دانش نوشتن سیستم قابل اتکا نیز فعلا در کشورمان وجود ندارد. در این شرایط حداقل کاری که می توان انجام داد آن است که به صورت صلاحدیدی محدودیت هایی اعمال شود تا از دستکاری و ناعدالتی جلوگیری شود. نمی گم الان عدالت برقرار شده چون واقعا کسی غیر از خدا عادل واقعی نیست شاید تلاش کنیم که باشیم ولی قطعا ناتوان خواهیم بود.
در مورد تعیین محدودیت خرید مبین در واقع هدف آن بود که حقوقی ها نتوانند در قیمت های ارزنده ی مبین حجم بالا خرید کنند. مستحضرید که یک حقوقی با دستور 100 میلیون سهمی که به 5 یا 10 کارگزار می دهد شانس بالایی برای خرید سهم در روزهای پس از عرضه را دارد ولی با این محدودیت اعمال شده حقوقی ها نمی توانند از این مزیت که صرفا برای حقوقی هاست و برای حقیقی ها وجود ندارد بهره ببرند. حذف معاملات قبل از ساعت تعیین شده ناظر هم الزامی است زیرا ناظر قبل از آن اعلام کرده بود که حذف می کند به نظر شما حذف نمی شد بی عدالتی بزرگتری در حق کسانی که به قانون و ناظر احترام می گذارند نمی شد. بنابراین انصاف به خرج دهیم و درک کنیم که در حال حاضر تنها راه برقراری عدالت در خرید مبین در حالت صف سنگین ایجاد این نوع محدودیت است. مطمین باشیم که هر کدام از ما اگر بر کرسی مدیریتی دوستان ناظر و مدیران بورس بودیم این اتفاقات رخ می داد زیرا هدف یکسان ولی روش ها متفاوت است که همواره موافق و مخالف خود را دارد. مطمئن باشید اگر سهامدار حقیقی باهوش باشد می داند که این محدودیت برای کسب سود بیشتر وی از سهمی است که بسیار ارزنده عرضه شده و برای جبران بخشی از زیان یکسال و اندی وی است.بنابراین بهتر است از فرصتی که بازار در اختیار حقیقی های بورس می گذارد بهره ببریم زیرا حقوقی ها سرمایه بالا دارند و زیان آن ها نیز فشار زیادی به آن ها وارد نمی کند.
به امید رهایی این کشور از تحریم ها و بهبود اوضاع مملکت و وضعیت معیشتی مردم و بهبود سخت افزارها و نرم افزارها
محمدصادق
جمعه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
احسان جان سلام :
من تا حدودی با نظرت موافقم، اما معامله بعد از ساعت کاری چرا باید انجام بشه و حذف نشه ولی منی که قبل از ساعت 9:25 فقط 5000 تا خرید کردم باید حذف بشه. من که ثروتمند نیستم، با کل سرمایه 2 میلیونی هر روز با هزار امید و بدبختی اول صبح میزاشتم تو صف. حالا که شانس آوردم و خریدم باید حذف بشه. چرا؟
اونوقت آقایون تا شب برای خودشون مبین خریدن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰
منم بعداز نخریدن عرضه اولیه وچندروز توصف موندن باریختن صف ،چهارشنبه خرید شنبه منفی شد .ماسرمایه گذار های خرد جمع کنیم بریم یه عده به کارشون برسن