بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
نهاد ناظر باید مقررات مقتضی و مناسب جهت پیشگیری از ارتکاب جرایم بازار سرمایه وضع کرده و نهایت تلاش خود را به عمل اورده تا سایر فعالان بازار اعم از بورس ها ،فرابورس ،کانون ها ، و نهاد های مالی نیز در حیطه وظایف خود به تصویب رسانند
کد خبر : ۱۴۷۹۶۴

با توجه به ریسک های جدیدی که به طور مستمر برای بازار سرمایه پیش می آیند، سطح و کیفیت نظارت در این بازار در مقایسه با سایر بازارها اهمیت بیشتری دارد.
به گزارش بورس نیوز، باید مدام ریسک های جدیدی که پیش می آیند را بررسی و مدیریت کرد، تخلفات جدیدی که به زیان سرمایه گذاران است و سرمایه آنها را تهدید می کند، کشف کرد و از طرفی روش های جدید تأمین مالی و نیازهای جدید بازار را شناسایی و عملیاتی کرد.
با توجه به اینکه در بازار سرمایه دارایی های مالی مورد مبادله قرار می گیرند و از آن جایی که ماهیت این نوع دارایی ها، مانند دارایی های فیزیکی، مشهود نیست، خریدار در بازار غیر فیزیکی (مالی) به حمایت بیشتری نسبت به بازار فیزیکی یا کالا دارد. علاوه بر این بازار مالی چه از جنبه صحت اطلاعات چه از جنبه به موقع بودن اطلاعات باید شرایط خاصی را داشته باشد، زیرا همه تصمیمات مبتنی بر اطلاعات گرفته می‌شود و نه مشاهده عینی.
برهمین اساس می توان شفافیت اطلاعات را اصلی‌ترین عامل اعتماد سرمایه‌گذار و همچنین بازوی اجرایی نظارت دقیق ناظر برشمرد. چراکه در بازار مالی، گردش پول با سرعت زیاد و حجم بسیار بالایی انجام می‌گیرد، اگر این بازار آن‌گونه که باید، تحت نظارت نباشد کل اقتصاد و حتی افرادی که در این بازار مشارکت دارند، ممکن است در معرض خطر جدی قرار بگیرد.
همچنین در شرایطی که ورقه بهاداری به شکل عمومی پذیره نویسی می شود، خریدار انتظارش این است که گروهی از افراد متخصص روی این مسأله نظارت کرده باشند تا وی با اطمینان خاطر بتواند وارد این عرصه سرمایه گذاری شود، بنابراین نظارت در بازار سرمایه پاسخگویی به مطالبات عمومی است و هر اندازه این نظارت ها دقیق تر باشد، بازار سرمایه بازار سالم تری خواهد بود و در نقطه مقابل، هر اندازه این نظارت ها کاهش پیدا کند، احتمال خارج شدن بازار از سلامت افزایش پیدا می کند. بنابراین فرآیند نظارت و مصادیق آن در بازارهای مالی در حال توسعه است که به صورت مستمر، عناوین جدیدی به آن افزوده می شود تا بر میزان استانداردها افزوده شود.
بدین ترتیب، بعضی اوقات روان بودن بازار یک روی سکه است و روی دیگر سکه نظارت بر بازار است. اما در این میان گروهی قائل به این هستند که برای روان تر کردن رویدادها در بازار سرمایه باید از سطح نظارت ها کاسته شود، ولی نباید فراموش شود کاهش سطح نظارت می تواند منجر به رشد ریسک سیستماتیک شده و احتمال ورشکستگی، بی ثباتی در کل اقتصاد و ایجاد هزینه های گزاف در ساختار کلی بازار مالی افزایش پیدا کند.
بر همین اساس علاوه بر اهتمام به اجرای قوانین و مقررات بالادستی، تدوین و تصویب دستورالعمل ها و رویه ها به عنوان شیوه های استاندارد عملکرد در بازار سرمایه، اقداماتی است که سازمان بورس در راستای مأموریت قانونی خود انجام داده است. به عنوان مثال نظارت بر معاملات اعتباری، نظارت بر افشای اطلاعات، استانداردهای مرتبط با تأیید صلاحیت مدیران نهادهای مالی و ناشران، مدیریت ریسک اعتباری کارگزاران از طریق کنترل کفایت سرمایه از جمله مواردی است که به نظارت در بازار سرمایه شکل مناسب تری داده است.در این گزارش به بررسی دیگر نقش های سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه می پردازیم.

پیشگیری از جرایم

نهاد ناظر باید بازار سرمایه مقررات مقتضی و مناسب جهت پیشگیری از ارتکاب جرایم وضع کرده و نهایت تلاش خود را به عمل آورد تا سایر فعالان بازار اعم از بورس ها ،فرابورس ،کانون ها و نهاد های مالی نیز آنها را در حیطه وظایف خود به تصویب رسانند. ماده7قانون بازار اوراق بهادار ،اتخاذ تدابیر لازم جهت پیشگیری از وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار ،اعلام آن دسته از تخلفات در بازار اوراق که اعلام آن ها طبق این قانون برعهده سازمان است و به مراجع ذی صلاح و پی گیری آنها ،اتخاذ تدابیر ضروری و انجام اقدامات لازم به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه گذاران در بازار ،ایجاد هماهنگی های لازم در بازار و همکاری با سایر نهادهای سیاست گذاری و نظارتی و بررسی ونظارت بر افشای اطلاعات با اهمیت توسط شرکت های ثبت شده نزد سازمان را ازجمله وظایف و اختیارات سازمان اعلام می دارد.

نظارت بر معامله مبتنی بر اطلاعات نهانی

قلمرو فعالیت سازمان به عنوان نهاد ناظر در نظارت بر معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی ،شامل موارد زیر می باشد:

-جمع آوری اطلاعات مربوط به اطلاعات مشکوک .

-احراز هویت طرف های معاملات مشکوک.

- تحلیل سوابق معاملاتی فرد احراز هویت شده .

- تشخیص هویت اشخاصی که به اطلاعات نهانی دسترسی داشته یا می توانستند داشته باشند .

-تحلیل روابط بین اشخاصی که به اطلاعات نهانی دسترسی داشته یا می توانسته داشته باشند.

- تحلیل روابط بین اشخاصی که با طرفین معاملات مشکوک در ارتباط هستند.

سازمان بورس در این راستا سامانه ای نظارتی تحت عنوان «سمپا» راه اندازی نموده که پس از گردآوری اطلاعات دارندگان اطلاعات نهانی، نظارت الکترونیکی روزانه و مستمر بر اطلاعات این اشخاص صورت می گیرد.

جبران خسارات از سرمایه گذاران

در یک تقسیم بندی کلی اختلافات بازار سرمایه به تخلفات انضباطی و جرایم و اختلافات حقوقی تقسیم می شود . اختلافات حقوقی در هیات داوری سازمان مورد بررسی قرار می گیرد که صلاحیت و آیین رسیدگی آن در مقالات پیشین تبیین شده است.

به موجب قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید ،درصورتی که اوراق بهادار پذیرفته شده در بازار یا بازار خارج از بورس و یا اوراق مبتنی بر کالا در بورس کالا پذیرفته می شود متضمن سود مصوب ،سررسید شده یا تضمین شده باشد سهامداران و یا سازمان می توانند موضوع را در هیات داوری سازمان مطرح و پیگیری نمایند. نقش سازمان در مواقعی که یک شرکت چندین هزار سهامدار جزء دارد بهتر می تواند نمایان گردد.همچنین سازمان نقش شاکی در ارتباط با جرایم موضوع فصل ششم قانون بازار را برعهده دارد و مکلف به طرح شکایت می باشد.

فعالیت های آموزشی

به موجب ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار سازمان مکلف به اتخاذ به تدابیر لازم جهت پیشگیری از وقوع تخلفات در بازار و اتخاذ تدابیر ضروری و انجام اقدامات لازم به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه گذاران در بازار اوراق بهادار می باشد.لذا باید اقدامات آموزشی در جهت انجام این مهم صورت پذیرد .گروههای هدف این آموزش ها بسیار گسترده بوده و تمام فعالان بازار و مجریان قانون را شامل می شود. سرمایه گذار آموزش دیده کم تر گرفتار شایعات می شود و توسط اطلاعات نهانی گمراه نمی شود. همچنین است فعالان بازار که چنانچه از عواقب اداری و مدنی و کیفری این قسم اعمال آگاه باشند، گرفتار آنها نخواند شد. پیچیدگی های مربوط به معاملات بازار و همچنین دعاوی مرتبط با جرایم آن نیز اقتضاء دارد که قضات دادگاه ها و دادسراها آموزش های جامعی در این خصوص دریافت دارند تا شاهد صدور آراء متناسب از سوی آنان باشیم.







اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
كيان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
مطابق آنچه نوشته ايد(شرح وظائف قانوني سازمان بورس) پس اينكه سازمان بورس در طبق اظهارات معاون سرمایه گذاری شرکت توسعه ملی، سازمان بورس دخالتهاي نابجا در مسايل قيمت گذاري سهام و همچنين اقدام به صدور مجوز براي عرضه هاي اوليه نابجا در زمانهاي كاملا بحراني، ميكند، كاري غيرقانوني است. و عامل يا عاملين اصلي بايد در محافل قضايي، محاكمه شوند تا حداقل دراين بخش قانون اجرا شود و درس خو ب و تاثيرگذاري براي مسئولين ساير ارگانها و سازمانها شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
واقعا نقش سازمان بورس نظارت وسامان دهی می باشد پس بانک ها باید از سهام حمایت کنند وچون 2درصد از سود دهی ان ها کم شده اقلی فطانت پس همکار قدیمی بانک ها چکاره است روی انتن خبر خوش میوهد(اوایل جنگ همکار ما اسیر عراقی ها شد در تلوزیون عراق با او مصاحبه می کردند خبر نگار از ایشان پرسید رفتار با اسرا چگونه است گفت خیلی عالی وپذیرایی خوب در اخر کلمه ورچپهرا اضافه کرد محل یعنی برعکس) پس بایذ قیمت سهام به اندازه ای افت کند که ده برابر پول نزولی که بانک ها می گرفتنذ ذر بیاورند خدا وند ناظر اعمال ماست اقای فطانت دیذار به قیامت
بهزاد
ROMANIA
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
سهام پالایشگاهها خیلی خیلی جای سوال دارد یک مدت طولانی بسته بودند این همه پول مردم بیچاره راکد ماند وقتی هم باز شد بجای اینکه جبران کنند سرمایه ملت را به یکسوم رساندند و گزارشهای مختلف بروی کدال میفرستند هم با روان مالباختگان بازی میکنند هم با اطلاعات زد و نقیض زیان سهامداران را تشدید میکنند اصلا یکی نیست بگه وقتی اطلاعیه کدال حسابرسی نشده چرا باید به نمایش گذاشته بشه؟
خدری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
وقتی که نظارت وکنترل در داخل شرکتهای سهامی انجام نشود حقوق خیلی از سهامداران بورس به راحتی تبدیل به ضرر ویا کاهش سود می شود اگر کنترل در قلب شرکتها رقم بخورد شرکتهای بورسی قوی تر می شوند متا سفانه پاداش ومزایای بالا وگونا گون بلایی جان شرکتها شده است به راحتی حقوق سهامداران تضییع می شود وقیمت سهم وحق تقدم شرکت افت پیدا می کند بطور مثال مس شهید با هنر ویا سرمایه گذاری خوارزمی وبیمه و......ایا اگر کنترل به موقع انجام می شد سود شرکت کاهش پیدا میکرد؟
امیری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
سهام خوب بعضی از شرکتها چرا از بورس اخراج شده اند؟ شرکتی که هر سهم را 800 تومان بفروش رسانده است ایا بایستی در یک دوره 3 ساله قیمت سهم بشود 70 تومان ! اگرکنترل باشد سهم ارزش پیدا می کند نه اینکه سرمایه سهامداران را بسوزاند سودها در شرکتها در روز ها اخر یا نیست می شوند ویا با ضرر جایشان عوض می شود بعضی از پاداش ها وحقوق های بالا باعث ورشکستگی شرکتها بورسی می شوند نیاز امروز بازار نظارت بر حسابهای دفتری شرکتها می باشد حسا برسی وتذکرو......
محاکمه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۵
گروهی از سهامداران نام عده ای از حقوقی هایی که در این یک سال اخیر نوسان روزانه گرفته اند و نزدیک به 900 میلیارد پول مردم را بالا کشیده اند را به داد گستری تهران داده اند.
همین قدر که این حقوقی ها را بشناسید و سهام شرکتهایشان خریده نشود کافی است.
بسیاری از ضررها برگشت خواهد خورد.
نادر سهرابی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
سازمان بورس و اوراق بهادرار
سلام نقش سازمان بورس مبنی بر نظارت بر شرکتهای بورسی و فرابورسی بسیار بسیار ضعیف است. برای مثال چندین بار مراتب سوء مدیریت شرکت داروگر با مدیریت بیژن اسمعیلی به اطلاع سازمان مبتوع رسیده که شرکت صنایع بهداشتی یاس خرمشهر (صابون و گلیسیرین سازی) زیر مجموعه داروگر مدت 3 سال تعطیل و از سوی دادگستری خرمشهر ورشکسته اعلام شده است ولی افسوس از عملکرد مدیریت شرکت و افسوس از عملکرد نظارتی سازمان متبوع. 94/02/24