بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
امروز در شرایطی بورس با رشد قیمت سهام و شاخص کل همراه شد که طی چند وقت اخیر در روندهای منفی حاکم بر معاملات میزان نزول شاخص همواره در حدود 500 واحد بوده، اما الآن در حالی 180 واحد رشد کرده تا تنها بتواند لب مرز 63 هزار واحدی خود را حفظ کند.
کد خبر : ۱۴۸۰۴۸
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز دو شنبه 94.2.21 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 82 واحد رشد به رقم 45495 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 697 واحد افزایش عدد 130211 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 78 واحد صعود به رقم 26969 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وبملت" با 35 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "کچاد" با 125 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 8 واحد افزایش به رقم 719 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1039 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2395 میلیارد ریال رسید.

امروز بازار سرمایه لباسی سبز به تن کرد و قیمت اکثر سهام موجود در بازار با افزایش رو به رو شد تا به مدد این روند مثبت، شاخص با رشد 183 واحدی دوباره به مرز 63 هزار واحدی برگردد.

به گزارش بورس نیوز، امروز در شرایطی بورس با رشد قیمت سهام و شاخص کل همراه شد که طی چند وقت اخیر در روندهای منفی حاکم بر معاملات میزان نزول شاخص همواره در حدود 500 واحد بوده، اما الآن در حالی 180 واحد رشد کرده تا تنها بتواند لب مرز 63 هزار واحدی خود را حفظ کند.

شاید نکته مهم این باشد که سرمایه گذاران حقوقی مدت هاست با دهن کجی به سهامداران و سرمایه گذاران حقیقی و حتی متولیان بازار سرمایه اقداماتی انجام می دهند که معلوم نیست لین رفتار با چه هدفی انجام می شود.

به عنوان مثال امروز در حالی شاهد روند مثبت و افزایش قیمت سهام بودیم که حضور حقوقی ها در نمادهای قابل معامله در بازار در قامت خریدار کم رنگ بود.

بدین ترتیب در شرایطی شاخص پس از شش روز معاملاتی منفی، توانست امروز با افزایش همراه شود که مثلاً نماد "وبصادر" مورد هجوم حقوقی ها برای عرضه سهام مواجه شد؛ بطوریکه صف خرید سهام این بانک در قیمت 82 تومان توسط حقوقی ها واگذار شده در این نماد، حدود 18.7 میلیون سهم توسط فروشندگان حقوقی رقم بخورد.

در نماد بانک ملت نیز شرایطی مشابه را داشتیم؛ بطوریکه فروش حقوقی ها در این نماد نیز به نسبت حجم معاملات بالا بود.

البته این مورد تنها به وضعیت معاملاتی در نماد بانک ها نیز محدود نشد و در میان خودرو سازان نیز همین رفتار قابل مشاهده بود تا در نمادهای "خودرو"، "خساپا" و "خپارس" بیشترین حجم فروش سهام توسط حقوقی ها محقق گردد.

پالایشی ها نیز که امروز همگی با صف خرید سهام معاملات خود را به پایان رساندند، از این قضیه مستثنی نماندند تا بخش زیادی از این صفوف به دست سهامداران حقوقی آنها واگذار شود.

به هر ترتیب کلیت بورس و شاخص های آن در حالی پس از گذشت شش روز معاملاتی منفی، امروز شاهد رشد قیمت سهام و سبز پوش شدن تابلوی معاملات بودیم که هنوز در خصوص اینکه این روند چقدر تداوم داشته باشند و چند روز دیگر رنگ سبز بر تن بازار باقی بماند، ابهاماتی وجود دارد و به نظر می رسد این روزها تداوم سیر صعودی و مثبت بسته به حال و روز حقوقی ها و چگونگی عملکرد و رفتار آنها داشته باشد.

از این رو، آنچنان که نکته اساسی و اصلی این است که چرا سرمایه گذاران حقوقی در روزهای منفی و زمانی که بازار با روند نزولی دست به گریبان است، تماشاگر هستند؛ حال آنکه به محض شکل گیری کوچکترین بارقه امید و حرکت قیمت سهام شرکت ها به سمت روند صعودی پیکان های عرضه خود را در نمادهای مختلف به سمت بازار نشانه می گیرند و با این رفتار خود عملاً مانع از رشد بورس و ایجاد ثبات و آرامش در آن می شوند.

به اعتقاد اهالی تالار به نظر می رسد شاید حقوقی ها خود را از این بازار جدا می دانند و یا با لجبازی با عاملی نا شناخته به مال خود و دیگر بازیگران بازار آسیب می زنند.

بگذارید بی تعارف بگوییم؛ شاید بزرگترین معضل این روزهای بورس همین حقوقی هایی باشند که گاهی از روی خود خواهی و تنها براساس منفعت خود عملکردی دارند که عواقب سنگین آن را دیگر سرمایه گذاران به ویژه حقیقی ها به دوش می کشند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
حال و روز بازار بورس ما اين روزها به نوعي تسويه حساب شخصي بين دو گروه است. وگرنه تمام فاكتورها نشان مي دهد كه بازار مي بايستي مثبت و صعودي باشد.
شناس
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴
باتبدیل شدن حقوقی ها به نوسان گیر دیگه این بازار بدرد نمیخوره حتی یک روز هم در این سهم نمیمانند باید برای انها محدودیت زمانی قائل شویم تا اگر امروز خریدن فردا نتوانند بفروشند وروند بازار را نابود کنند با بازاری که حقوقی نوسانگیری روزانه انجام میدهد کار به جایی نمیتوان برد
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
الان دقیقا باید قوانینی ایجاد شود تا بین حقوقی و حقیقی فرقی نباشد.

بطوریکه حقوقی ها نتوانند بازار و هر طور که خواستند به هر جهت ببرند . بعد برای مثبت شدن بازارم باید التماس حقوقی را بکنند.

قوانین باید کامل شود.
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
معضل بورس خود دولت و حقوقی های دولتن وقتی میلیونی عرضه میکنن تو این شرایط انتظار بازار مثبت نباید داشته باشیم همین حقوقی صادرات سهمو به زیمن زد تو منفی هم حمایت به زور میکنه متاسفانه به کسی هم جوابگو نیستن و کار خودشونو میکنن اخر سر هم میگن تقصیر حقیقی هاست
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵
این حقوقی ها همان واردکنندگان رانتی هستند که مدیریت سهام را دردست دارند ومقابله با بازار...................میکنند 3سال پیش خرید هارا نگاه کنید تا علت را قابل درک باشد
رضا
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳
سلام دوست عزیز حقوقی بازار عاملی ضعیف در این رابطه هست مقصر اصلی دولت ومجلس هست که تکلیف بیش از 70درصد از سهام بازار را مشخص نمی کند مثل گروه پتروشیمی وپالایشی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
لعنت به حقوقی
سهامدار خرد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱
کاملا مشخصه چرا؟ تنها یک هدف دارند و اونهم نابود کرده امید و اعتدال است . بدنه اقتصاد دست اصولگرایان می باشد با اینکه دو سال از دولت می گذرد مماشات روحانی در عوض کردن مدیران قبلی این بلا را سر بورس آورد .
ناشناس
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲
والا تا زماني كه نفر اصولگرا مدير بورس بود از اين اتفاقات نمي افتاد برو چشمتو خوب باز كن ببين درد كجاست درد تو خود دولت و حقوقيهاي گردن كلفت چسبيده به دولت است مگر ميشود كه كسي يا حقوقي بيرون از بدنه دولت بيايد و كل بازار را بهم بزند و دولت هيچكاري انجام ندهد ؟؟؟!!! پس نتيجه ميگيريم كه دست خود دولت هم در كار است!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
حقوقی بزنم دهنت دهنکجی میکنی؟ بابا پنجعلی
علی
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۴
یک هدف دارند انهم مانع تولید !!! زیرا با رانت وواردات بهتر میشود عمل کرد و مانع پیشرفت دولت و اقتصاد
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴
آقای حقوقی امروز بعد از 5سال فعالیت با ضرر بسیار که عامل اصلی آن شما بودید از بورس خداحافظی کردم امثال من کم نیستند که از بازار فرار کردند .به زودی روزی میرسد که شما آقایان کاسه گدایی دست گرفته و کاسه جه کنم چه کنم دست میگیرید.چون دیگه حقیقی نمیمونه تا عناد ورزی و خصومتهای خودتان را بر سر او خراب کنید.به زودی آن روز فرا میرسد.به امید آقا امام زمان تاوان سنگینی پس خواهید داد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
دقیقا زدی تو خال. امروز تو نماد خپارس حقوقی ۳۰ میلیون فروخت اون هم تو این قیمت. واقعا چه دلیلی میتونه داشته باشه این رفتار حقوقی. عرضه خپارس فقط داره توسط خساپا انجام میشه. خب خساپا اگه خپارس رو میخواد واگذار کنه چرا بلوکی نمیفروشه و اینجوری داره سهم رو نابود میکنه؟؟؟!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
آخه این که تعجب نداره حقوقی میخواد هر جوری شده قیمت سهما افت کنه تا اگه نتیجه ی مثبت از مذاکرات اومد سهما را تو قیمت پایین تر جمع کنند حالا ممکنه بگید که اگه خبر مثبت از مذاکرات بیاد کسی که سهم نمیفروشد ولی من میگم که با این اوضاعی که این چند وقت بود دیگه کسی به اخبار مثبت هم واکنش نشان نمیدهد در ضمن با افت پی در پی شاخص سهامدارا نا امید میشن و تا یک روز بازار مثبت میشه اونا فرصت خروج میدونن و سهمشون را میفروشن و خارج میشن و اقای حقوقی هم کم کم سهماشا جمع میکنه تا دوباره در قیمت بالا اونا به افراد غالب کنه.
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵
با سلام یک سوال از متولیان داشتم? چرا با وجود بیش از یک ماه صف فروش شفن دچار گره معاملاتی نمیشود?چرا وضعیت نقد شوندگی این سهم اینقدر خراب است.?!
نارون
ROMANIA
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
سازمان باید سازوکاری برای حقوقی ها وضع کنه که در بازار سبز عامل ریزش نشن و در بازار قرمز عامل افزایش بشن ..... راه و روش و چگونگیش بامسوولین سازمان که سرنوشت این همه حقیقی دستشونه
افشین
ROMANIA
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲
خدا نگذره از هر کی که به اموال و دارایی های این مردم ضربه میزنن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴
واااااای شاخص داره حبابی رشد میکنه!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
چرا اینقدر چرت و پرت می نویسی. حقوقی این کارو کرد مدیر بورس اون کارو کرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳
باسلام خدمت سروران . بیائید همه حتی بورس نیوز عزیز از مدیر بورس خواهش کنیم درصورتی به حقوقی اجازه خرده فروشی بده که خرده خریداربوده باشه . نه اینکه در قیمت پائین بلوکی خریده درقیمت بالا با شناسائی سود حتی بقیمت زمین زدن سهم فروشنده باشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۱
احتمالا بعضی حقوقیها از عرضه کننده های هم قطار خودشون عقب موندن و دارن جبران میکنن!
وحید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷
این بازار که بازار نشد . حقوقی بخواد سهم رشد کنه حقوقی بخواد سهم افت کنه ! پس نظارت و قانون کجا رفته؟ عرضه و تقاضا باید روند سهم رو تعیین کنه . نه حقوقیه گردن کلفت که حقیقی ها رو با کارهاش به تمسخر بگیره. ناظر بازار چه نقشی داره ایا؟ قدرت ایستادگی در برابر اونها طبق قانون رو داره ؟ یا مسایل دیگه هست ؟؟!
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۱
حقوقی کیلویی چند؟
سهامداران این حقوقی ها در نهایت چند سرمایه گذار خرده پا هستند که اموال خود را به مدیرانی سپرده اند که حقوق میلیاردی شان را در مجمع تصویب می کنند و میزارن جیبشان
و همچنان مستضعف و خرده پا باید از بین برود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶
از بورس نیوز درخواست دارم در مورد (شنفت) بررسی کند که چرا چنین وضع خنده داری داره واقعا!!!!!!!
ممد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳
کی گفته که تا یه روز بازار مثبت میشه حقوقی ها حمله میکنن و میفروشن!؟ یه نگاه به پترول بندازید، حقوقی اون از یک ماه پیش تا الان چه بازر منفی بوده و چه مثبت سهم رو به خاک و خون کشیده، بی پدر و مادر عمدا اردرهای پایین تر از قیمت خرید میذاره که قیمت سهم رو بیاره پایین!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
بابا این بانک صادرات صاحب نداره فکرکنم سرنوشت میزان درانتظاربانک صادراته
نارون
ROMANIA
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷
سازمان باید سازوکاری برای حقوقی ها وضع کنه که در بازار سبز عامل ریزش نشن و در بازار قرمز عامل افزایش بشن ..... راه و روش و چگونگیش بامسوولین سازمان که سرنوشت این همه حقیقی دستشونه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹
قیمت را بازار تعیین می کند حقوقی و حقیقی بی معنا است
omid
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۴
لعنت به حقوقی ها ...لعنتتتتتتتتتت
امروز عرضه نمیکردند میمردند؟؟؟
داریوش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸
در چند مورد قبل هم گفتم حقوقیها اکثرا وابسته به کسانی هستند که اقتصاد مملکت را در دست دارند و مخالف دولت هستند و تا این دولت هست مانع از رونق اقتصادی در همه ابعاد آن میشوند .منتظر رونق بورس نباشید .
کوروش
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۹
آفرین
ناشناس
UNITED STATES
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۰
برای یک سوال پیش اومده ؟ مگه این حقوقی ها چقدر سهام دارن که همش دارن عرضه میکنن انگار هی دارن سهام چاپ میکنند تموم نشد این عرضه ها از کجا می آرند
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۲
یک سوال اساسی واقعاً پس دولت چه کاره است پس اختیار کجا دست این بنده خداست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۳
کلا حقوقی ها وحقیقی ها معضل بورس هستند.(عاملان اصلی این اوضاع بازار کاربلدند).
پیر بازار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳
علیرغم رانتی که در بازار وجود دارد ، ما نمیتوانیم برای حقوقی تعیین تکلیف کنیم که چه موقع بخرد و چه موقع بفروشد . اگر سهامدار حقیقی احساسی خرید و فروش نکند بلکه بصورت بنیادی و بر اساس ارزش ذاتی سهم معامله کند هم دود عملکرد غلط حقوقی به چشم خودش می رود و هم تمام رانت ها به دلیل واقعی بودن قیمتها از بین می رود .
خوش خیال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
این که میگویند فساد سازمان یافته در بورس شکل گرفته کاملآ صحیصح است. حقوقی درمنفی میفرشند حقیقی های مرتبط با انها میخرند.بازار را منفی نگهمیدارن تاحقیقی های بی خبر هم بفرشند. بدهکاران بزرگ بانکی بانها اضافه کنید.به ان اضافه کنید افاضات جناب نیلی مشاور اقتصادی دولت محترم را. نتیجه .بعد توافق هسته ای اقایان پولدار تر شده ملت خوش خیال فقیر تر.
سامان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
باز اینا تو صف خرید دارن سهم عرضه میکنن. امروز سه شنبه تو واتی یه حقوقی سهمو از مثبت 2% تا منفی %4 رنج منفی کشید. بعدش هم رو حق تقدمش از +5% تا -1%.
سامان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸
باز اینا تو صف خرید دارن سهم عرضه میکنن. امروز سه شنبه تو واتی یه حقوقی سهمو از مثبت 2% تا منفی %4 رنج منفی کشید. بعدش هم رو حق تقدمش از +5% تا -1%.
سامان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۷
باز اینا تو صف خرید دارن سهم عرضه میکنن. امروز سه شنبه تو واتی یه حقوقی سهمو از مثبت 2% تا منفی %4 رنج منفی کشید. بعدش هم رو حق تقدمش از +5% تا -1%.
حیدری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴
وقتی حقوقی سهام راجمع می کند وباز فردا قیمت سهم پایین می اید مگر حقوقی ها چقدر می تواند بدون حمایت ....... نیاز امروز بازار توجه وکنترل است
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
حقوقی ها باید مالیات سهام خریداری شده را به دارایی پرداخت کنند در نتیجه مجبورند به نوسانگیر تبدیل شوند اشکال از سیاست غلط اقتصادی برای جبران نقدینگی می باشد؟؟؟؟؟