بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴
کد خبر : ۱۴۸۱۳۱

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،با انتشار خبری مبنی براینکه اعضای هیئت مدیره موسسه مالی و اعتباری میزان در پی عدم پرداخت حق و حقوق مشتریان در مهلت ارائه شده به آنها به دستور قضایی بازداشت شدند و قبل از آن نیز خبرهایی درباره انحلال این موسسه مطرح شده بود سوالات متفاوتی مانند آن که آیا شعبات این موسسه دایر است، آیا فعالیت این موسسه همچنان ادامه دارد و یا مشکلات این موسسه حل خواهد شد.

اولین گام برای پاسخ به این سوالات حضور در یکی از شعب آن است که با حضور در شعبه خیابان ملاصدرای تهران این موسسه ورودی و طراحی شعبه نشانی از غیرمجاز بودن آن ندارد، کنار در ورودی شعبه عابربانکی خاموش قرار دارد که در نگاه اول تصور میشود در حالت نیمه فعال قرار دارد اما اینچنین نیست.

با ورود به شعبه ای از موسسه میزان در پی خلوت بودن و عدم حضور مشتری تمام حواس‌ها به سویم جلب می‌شود، مانند شعب دیگر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دستگاه اعلام شماره اولین مرحله برای دستیابی به خدمات بانکی است، با دریافت شماره یکی از متصدیان علت حضور شما را جویا می‌شود.

برای آگاهی از میزان سود سپرده، به سراغ متصدی رفته و آن در واکنش به این سوال که آیا سپرده در موسسه میزان باز خواهد شد، با کمی مکث اعلام می‌کند که دستور العمل جدید به شعبه اعلام نشده و شما را به رئیس و معاون شعبه ارجاع می‌دهد.

رئیس شعبه که در مذاکره با فردی برای دریافت تسهیلات است نمی‌تواند مقصد شما برای دریافت اطلاعات باشد از این رو معاونش که در پی رخوت شعبه به کارهای شخصی خود با تلفن همراه می‌پردازد مقصد بعدی است.برای نزدیک شدن به میز معاون شعبه باید از جلوی تابلو اطلاع شعبه که توضیحاتی از فعالیت موسسه تا سپرده و تسهیلات بروی آن نقش بسته، عبور کنم. در این تابلو از سپرده‌های کوتاه مدت و بلند‌مدت یاد شده اما میزان دقیق سود سپرده در آن قید نشده است.

با نشستن و انتظار کشیدن برای صحبت با معاون شعبه تمام مسائل و اتفاقات پیرامون موسسه میزان همچون عدم دارا بودن مجوز فعالیت، موسسه سرمایه مردمی را در پروژه‌ای شائبه‌دار هزینه کرده و حال با مشکل عدم پرداخت اصل پول مردم مواجه شده و در پایان پررنگ‌ترین اطلاع از موسسه میزان که روز گذشته رسانه‌ای شد بازداشت اعضا هیئت مدیره این موسسه غیر مجاز است در ذهن تداعی می‌شود با این وجود این شعبه در حال انجام کارهای روزمره خود است.

معاون شعبه قبل از نشستن بر پشت میز خود علت حضورم را جویا می شود و متصدی به آن توضیح می‌دهد که برای چه کاری به شعبه مراجعه کرده‌ام. او در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان حساب سپرده نزد موسسه میزان باز کرد، می گوید که امکان گشایش سپرده وجود دارد اما به دلیل برخی مشکلات موسسه تا چند وقت نمی‌توان پولتان را پس دهیم.

قبل از این که سوال بعدی را بپرسم، سوال می‌کند که چگونه با موسسه میزان آشنا شده‌ام و حال باید به‌گونه‌ای جواب داد که معاون شعبه نفهمد شما از مشکلات موسسه و فعالیت غیرمجاز آن آگاه هستید.او در پاسخ به این سوال که اصل پول پرداخت نخواهد شد یا سود آن و آن که تا چه زمانی این مشکل وجود خواهد داشت، ادامه می‌دهد: تا دو ماه آینده این مشکلات رفع خواهد شد و تنها در این مدت نمی‌توان اصل پول را پرداخت کرد.

معاون شعبه شما را با سوالی روبرو خواهد کرد که اصل موضوع فعالیت نظام بانکی است و آن میزان سرمایه برای سپرده‌گذاری است، با بیان این که سرمایه 20 میلیون تومان است ماشین حساب خود را برداشته و به شما اعلام می‌کند با توجه به سود 23 درصد ماهیانه در حدود 380 هزار تومان سود عاید شما خواهد شد، در رابطه با سود یکساله که میزان آن را 25 درصد اعلام می‌کند سود شما در حدود 420 هزار تومان در ماه تعیین می‌شود. محاسبه این نرخ سود نشان می‌دهد که این موسسه هم مانند سایر موسسات غیرمجاز نرخ 20 درصدی نرخ سود را رعایت نمی‌کند و همان رویه قبلی را در پیش گرفته است.

با اینحال اگرچه بحث ادغام موسسه میزان با بانک صادرات در اواخر سال گذشته از سوی بانک مرکزی اعلام شد اما به تازگی اسماعیل لله‌گانی مدیرعامل بانک صادرات اعلام کرده که موضوع ادغام موسسه میزان و بانک صادرات منتفی است.

به گفته لله گانی، بانک صادرات تنها به عنوان بانک عامل برای پرداخت وجوه چک های صادر شده از سوی موسسه میزان فعالیت می کند.

در این رابطه نیز این منبع آگاه به اقتصادنیوز گفت: موسسه میزان که شرایط بسیار نگران کننده ای دارد، احتمالا منحل خواهد شد. به گفته این منبع آگاه متاسفانه باتوجه به اینکه این موسسه تحت نظارت بانک مرکزی نبوده است مشخص نیست تاکنون چگونه فعالیت های داشته است و برآورد درستی از مسایل مالی و حجم سپرده‌های این موسسه وجود ندارد.به گزارش اقتصادی نیوز، بهرشکل چندیست شایعاتی پیرامون وضعیت نگران کننده موسسه میزان مطرح شده و گفته می شود بانک مرکزی احتمال احیای این موسسه را غیر ممکن می داند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۵
خیلی جالبه، میخوای بقالی بزنی بایداز40جامجوزبگیری،اونوقت موسسه مالی بااین همه شعبه بدون مجوز!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۰
پدیده نامرد چه خونی که به دلها نکرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۷
دادگستری جواب دهد زمانی که این موسسه خود را وابسته به دادگستری می دانست چرا جلو آن را نگرفت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۹
واقعا براس دولت تدبير واميد متاسفم
مشتری
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
دوست عزیز برای دولت یا قوه محترم قضاییه متاسف هستی
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
احسنت وقتي مي خواهي بقالي بزني از هفت خان رستم عبور ميكني وچپ وراست بهت گير مي دهند يك تابلو بايد داشته باشي - آشغال بيرون مغازه حتي كاتون نبايد بريزي - سد معبر هم هرروز تو مغازه در حال نوشابه خوردن تا گير بهش ندن 12شب به بعد بايد مجوز بگيري كه اگر كشتنت به گردن خودته ولي ولي ولي ..................................ولي موسسه محترم ميزان حدود 12 سال خدمت خالصانه امين مردم ايران زمين بدون بگين ......................هر كه زودتر گفت ...............(بدون مجوز) درود بر مسولين زحمت كش كشورمان
سپرده گذار بدبخت
ROMANIA
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
واقعآ مردم خرن?
چی فک کرده دولت
نزدیک 15سال با آرم دادگستری و قوه قضاییه کارکرد
اما الآن همه ردش کردن
نگین انحرفا رو مردم خر نیستن یه جایی کاسه صبر لبریزمیشه
من به درجه خودکشی رسیدم
چون تمام چک ام وا خورد پولم گیره
خدایا خودت به داد ما ملت برس
مشتری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰
د ست قوه محترم قضاییه درد نکند چرا 14سال از ارم این قوه .میزان استفاده کرد قوه قضاییه شکات نکرد اعلام نکرد. 700هزار نفر مشتری میزان به قوه قضاییه اعتماد کردند نه به موسسه میزان