بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
بازار سرمایه طی یک سال اخیر تحت جو منفی و غیر متعادل افت کرده و نسبت پی بر ای اکثر صنایع کاهش یافته که صنعت پتروشیمی نیز از این امر مستثنی نبوده و می بایست در این خصوص آسیب شناسی شود.
کد خبر : ۱۴۸۵۱۰
نویسنده :
جمشیدی

با مقایسه روند بازار سرمایه از دی ماه سال 92 تاکنون در می یابیم که سهم ارزش بازار گروه پتروشیمی طی این دوره تغییری نکرده و همچنان حدود 22.8 درصد از ارزش بازار بورس به این صنعت اختصاص دارد که این امر بیانگر این است که افت ارزش سهام شرکت های پتروشیمی طی دوره مذکور متأثر از روند کلی بورس اتفاق افتاده است.

قائم مقام انجمن گروه پتروشیمی با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: بازار سرمایه طی یک سال اخیر تحت جو منفی و غیر متعادل افت کرده و نسبت پی بر ای اکثر صنایع کاهش یافته که صنعت پتروشیمی نیز از این امر مستثنی نبوده و می بایست در این خصوص آسیب شناسی شود.

فریبرز کریمیایی افزود: در این شرایط صنعت پتروشیمی نیز همگام با کلیت بازار سرمایه با افت ارزش سهام مواجه شده و متأسفانه فعالان بازار سرمایه بیش از حد به مسائل سیاسی و بین المللی توجه داشته و در روند بورس کمتر فاکتورهای اقتصادی مد نظر قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه، بازار امنی است و در حال حاضر بی اعتمادی در بورس حاکم شده، در این خصوص گفت: نحوه سیاستها و برنامه ی دولت و مجلس کلیت بازار سرمایه را تحت الشعاع قرار داده و براین اساس می توان گفت امنیت بازار سرمایه در ابعاد سیاسی و سیاستهای داخلی از بین رفته است.

نحوه سیاستگذاری و مقررات دولت و مجلس طی دو سال اخیر به گونه ای بوده که موجب سلب اعتماد از سهامداران شده و سرمایه گذاران چشم انداز روشنی را از آینده این صنعت متصور نیستند و این احساس را دارند که هر لحظه ممکن است تصمیمات و قوانین دولت تغییر کند.

قائم مقام انجمن گروه پتروشیمی به لغو عطف به ما سبق نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی اشاره کرد و گفت: دولت در این مورد تنها به رفع ایراد و اشتباهی را که ایجاد کرده بود، اقدام نموده و به نظر می رسد اعتماد دوباره سهامداران به دولت، سیاستهای آن زمان بر است. بر این اساس می توان گفت بازار سرمایه تنها از شرایط اقتصادی کشور آسیب ندیده بلکه اقدامات دولت نیز موجب بی اعتمادی شده و می بایست این موارد اصلاح گردد.

کریمیایی افزود: فضای بی اعتمادی نسبت به عملکرد دولت طی دو سال اخیر، مسائل سیاسی و تحریم های بین المللی در کنار سیاستهای پولی دولت همچون نرخ بهره بانکی از مواردی است که می بایست تعیین تکلیف و رفع گردد تا سهامداران انتظارات مثبتی را از آینده بورس داشته باشند و امکان ایجاد رونق در این بازار بوجود آید.

وی در خاتمه به پتانسیل های گروه پتروشیمی برای رشد سودآوری اشاره کرد و گفت: این صنعت یکی از پر مزیت ترین صنایع کشور به شمار می رود و این امر واقعیت انکار ناپذیری است. به گونه ای که می توان گفت گروه پتروشیمی طی بلند مدت از پتانسیل زیادی برخوردار است که امیدواریم با رونق فضای کسب وکار و رفع تحریم های بین المللی شاهد ورود سرمایه گذاران خارجی به این صنعت و توسعه و رشد آن باشیم که اثرات آن در روند قیمتی سهام واحدهای پتروشیمی نیز نمود پیدا می کند. تحقق این امر همچنین مستلزم حمایت و توجه دولت به صنعت و بازار سرمایه است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
یادتونه گفتم این بار هم طیب نیا فقط حرف میزنه پس کو حمایت بانکی ها از بورس واقعا ما خیلی ساده هستیم باور میکنیم اونوقت میاد میگه نزول بازار تقصیر حقیقی های هیجانی
بخدا داریم نابود میشیم تو مملکت اسلامی