بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
سامانه کدال فعلی تاکنون با مشکلات و ضعف های فراوانی در انتشار اطلاعات مواجه بوده که حتی خود کارشناسان واحد نظارت بر ناشران سازمان نیز نسبت به نحوه ارسال و انتشار این اطلاعات و ارایه راهنمایی به کاربران توجیه نبوده اند.
کد خبر : ۱۴۸۵۴۵
نویسنده :
کیوان فر

مراسم رونمایی از انتشار مستقیم اطلاعات شرکت ها در سامانه جدید کدال ظهر روز جاری در محل سالن همایش ها ی صداو سیما برگزار می شود.

به گزارش بورس نیوز، با رونمایی از این سامانه مقرر است تمام اطلاعات ناشران از اول خرداد ماه به طور مستقیم و بدون بررسی قبل از افشا، توسط کارشناسان واحد نظارت بر ناشران سازمان در سایت کدال منتشر شود که یک حسابرس در این رابطه انتقاداتی را مطرح کرده است.

غلامحسین دوانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سامانه کدال فعلی تاکنون با مشکلات و ضعف های فراوانی در انتشار اطلاعات مواجه بوده که حتی خود کارشناسان واحد نظارت بر ناشران سازمان نیز نسبت به نحوه ارسال و انتشار این اطلاعات و ارایه راهنمایی به کاربران توجیه نبوده اند.

وی تأکید کرد: بهتر این است که به جای آنکه سازمان بورس و نهادهای متولی بازار سرمایه به ناشران اعمال فشار کند، با هم اندیشی با کاربران این سامانه ضعف ها را یافته و آنها را مرتفع کند.

وی ادامه داد: در سامانه کدال دسترسی به اطلاعات ارسالی قبلی بسیار مختصر بوده و اگر این اطلاعات به سامانه مذکور مجدد ارسال نگردد، از کاربران امتیاز کم می شود. به عنوان مثال دسترسی به اطلاعات پایه موسسه حسابرسی، شرکا و سابقه فعالیت آنها از جمله مواردی است که در سامانه فعلی امکان دسترسی اطلاعات قبلی ارسالی وجود ندارد. علاوه بر اینکه برخی از اطلاعات را بایستی چندین بار و در بخش های مختلف این سامانه درج کنیم.

این حسابرس تأکید کرد: علاوه بر تمام این موارد در سامانه فعلی امکان بروز اشتباه و خطا در اطلاعات منتشره از سوی ناشر به شدت افزایش می یابد و این در حالی است که حتی به کاربران فعلی نیز برای استفاده از این سامانه آموزش چندانی داده نشده و به نظر زود است که انتشار مستقیم اطلاعات اجرایی شود. دوانی افزود: این خطر وجود دارد که اگر در انتشار اطلاعات اشتباهی صورت گیرد، بازار خیلی سریع ملتهب شده و روند معاملات آن دستخوش نوسانی غیر منتظره می شود.

وی به صراحت گفت: به نظر می رسد اگر این نظارت ها بر اطلاعات ارسالی نباشد اتفاقات و پیامدهای منفی بعدی آن محتمل است. اگر این اقدام جهت جلوگیری از درز اطلاعات و کوتاه کردن دست سودجویان از دریافت آنها پیش از انتشار در بازار و اعلام به سرمایه گذاران و سهامداران باشد، اقدامی مثبت است. اما در حال حاضر مکانیزم اجرای چنین برنامه ای با وجود آماده بودن بسترهای لازم فراهم نیست. بطوریکه لازم است در ابتدا قوانین موجود برای مبارزه با استفاده از اطلاعات نهانی به درستی اجرایی شود.

دوانی تأکید کرد: درست است که برخی صحبت ها از سوء استفاده برخی مدیران بازار سرمایه از اطلاعات نهانی پیش از اعلام به بازار در میان است که دارندگان اطلاعات نهانی از جمله وکلای حقوقی شرکت ها، مدیران عامل و امور مالی، منشی مدیران و غیره در زمره این افراد هستند. از این رو نمی توان تنها با راه اندازی یک سامانه جلوی درز اطلاعات را گرفت. بر همین اساس بهتر است با متخلفان و سوء استفاده کنندگان از اطلاعات نهانی برخوردهای لازم صورت گیرد. چراکه اگر مکانیزم اجرایی درست نباشد، قطعاً مشکلات آن بیش از مزیت هایش خواهد بود.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: استفاده از رانت اطلاعاتی و برخی فسادهای احتمالی در بدنه بازار سرمایه از زمانی آغاز شد که مدیران نهادهای ناظر و متولیان اصلی به جای نظارت و مدیریت در بازار، دست به خرید و فروش سهام زدند. حال آنکه چنین موضوعی طبق قوانین شایسته نیست. گواه این مطلب آنکه وقتی افرادی خاص سهمی را می خرند و فوراً نماد معاملاتی آن همان روز یا یکی دو روز بعد متوقف می شود و مدتی بعد با رشد قابل توجه قیمت به تابلوی معاملات بر می گردد، مسلم است که در آن رانت وجود داشته و اینجاست که ناظران بازار بایستی با متخلفان برخورد کنند.

در پایان این گزارش می افزاید، افزایش سرعت انعکاس اطلاعات در بازار و دسترسی سهامداران و سرمایه گذاران به آنها در کمترین زمان از مهمترین مزایای روش جدید اطلاع رسانی شرکت ها در کدال است. اما نکته مهم این است که اجرای چنین روشی مسئولیت حقوقی مدیران شرکت های ناشر را نسبت به صحت این اطلاعات افزایش می دهد. چراکه درستی یا نادرستی آنها می تواند بازار را دچار چالش سازد. اما شاید از این پس نقش شرکت های تأمین سرمایه، مشاور سرمایه گذاری و سبد گردانی ها پر رنگ تر شود تا کارشناسان و تحلیل گران آنها نسبت به ارایه تحلیل های مختلف پیرامون اطلاعات منتشر شده توسط ناشران اقدام کنند. البته سهامداران نیز بایستی برای محافظت از ثروت و دارایی خود نسبت به تحلیل بیشتر اطلاعات شرکت ها دقت داشته باشند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
نه شما میخوای مدیرا فقط سختترین ریسکشون انتخاب کتشون باشه اون با بن شرکت...مدیرا باید پاسخگو باشند...
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
انتشار مستقیم اطلاعات غلط ندهید سعی شود انتشار غیر مستقیم باشد.متچکرم.
احمد
GERMANY
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
کارشناسان بورس وکارشناسان سازمان حسابرسی درسالهای اخیر خودشان بواسطه اطلاعاتی که دارند معامله گرشده اند وحتی بعضی ازکارگزاریها برای اینکه شریک اطلاعات انها شوند بلافاصله به انهااعتبارمیدهند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
دلسوزی شما مشکوک میباشد. مطمئناً شرکتها از عواقب دادن اطلاعات غلط آگاه هستند. بنابراین نمیشود بواسطه احتمال درصد ناچیزی خطا در گزارشها از آنطرف بام افتاده و با این توجیه و ادامه شرایط فعلی و با ایجاد رانت اطلاعاتی باعث سودجویی و ناعادلانه افراد خاصی شد. مطمئناً ادامه رویه فعلی و وجود رانت اطلاعاتی برای افراد خاص تاثیر بیشتری در التهاب، سرگردانی و رفتار غیر منطقی بازار داشته و بواسطه عدم آگاهی به موقع سایر سهامداران از این اطلاعات باعث ضرر هنگفت و ظلم به آنان خواهد شد.
رضا
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
همیشه همینه انقدر این دست ان دست میکنند ایرادهای الکی و بیسوادانه انجام میدهند تا شرایط از بین برود ما همیشه درهر زمینه اقتصادی انقدر درگیر زد وبند و تحلیلهای شخصی ومنافع گروهی هستیم که اصل موضوع فراموش میشود برید ببینید کشورهای منطقه برای گسترش بازار سرمایه و جذب سرمایه گذاری چکار می کنند انو قت ببینید شما که هر روز یه داستان برای بورس درمی اورید کجای کارید اینها خیانت به اقتصاد توان ملی نیست این تحولات لا ک پشتی بدرد بورس پر سرعت منطقه ایی ان هم بااین ضد ونقیض ها و بی برنا مه گیها برای کشوری به بزرگی ایران خنده اور و بی تدبیری ایست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
"سخن کان گذشت از زبان دو تن/ پراکنده شد بر سر انجمن "
چگونه انتظار دارید اطلاعات نهانی ابتدا در اختیار یک سری افراد خاص(مثلاً ناظران بازار) قرار گیرد و بعد با تهدید و کنترل مطمئن بود که اطلاعات محفوظ مانده و کسی از این اطلاعات تا زمان انتشار استفاده نخواهد کرد؟
لازم نیست افراد خاص خودشان از این اطلاعات استفاده کنند و ردی از خود برجای بگذارند. این افراد میتوانند اطلاعات را به دوستان و آشنایان خود داده و از طریق آنان به منافع خود دست یابند. آیا میتوانید تمام ارتباطات این افراد با سایر افراد جامعه را نیز کنترل کنید؟؟
سورنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
حتماً خودتان مستحضر هستید که ارائه اطلاعات غلط میانگین هزینه سرمایه این شرکتها را بالا برده و اطمینان سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان از آنها سلب خواهد شد.پس شرکتها باید جهت کاهش اینگونه هزینه ها و خطرات گزارش صحیح به سرمایه گذاران بالفعل و بالقوه ارائه کند.
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
این رویکرد می تواند برای شفافیت بیشر ، سهام داران را یاری دهد . به نظر می رسد دست برخی سود جویان از رانت اطلاعاتی قطع خواهد شد . بدیهی است انشار غلط و ناصحیح اطلاعات نیز عکس العمل های سازمان بورس را در پی خواهد داشت . با نظر این حسابرس محترم کاملا مخالفم ...
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
اول حجم مبنا بعدهم انتشار اطلاعات مستقیم میخان ابروشو درست کنن میزنن چشمشو در میارن بازارم شده موش آزمایشگاهی؟؟؟؟؟
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
چرا ایشان سعی می کنند وضعیت فعلی ثابت بماند؟ مگر نمی شود قوانین محکم و جریمه های سنگین گذاشت و صد البته اجرا کرد؟ بقیه دنیا چه می کنند؟ چرا عقیده دارند که ایران غیر از همه دنیاست و نمی شود کاری را درست انجام داد؟ مگر در بقیه دنیا اشتباه نمی شود؟ آنها راهکاری ندارند؟
ناشناس
جمعه ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳
زیرا هر کسی وضعیت درست را بر اساس منافع شخصی یا باندی تعریف میکند و بر آن اصرار میورزد و تنها چیزی که در نظر گرفته نمیشود و حتی زیر پا لگد مال میشود منافع ملی و منافع اقتصاد ملی و منافع معامله گران غیرخودی و نخودی است.
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
در همه بورسهای دنیا انتشار اطلاعات شرکتها بشکل مستقیم و فوری می باشد
دهها راهکار میتوان گذاشت برای جلوگیری از اطلاعات غلط توسط شرکتها
تنها راه کوتاه کردن دست رانت خوارها انتشار مستقیم اطلاعات شرکتها می باشد
تعجب کردم از این نظر شما!!!
mohamad
ROMANIA
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷
مطمعنا التهاب آن بیشتر از التهاب نهان خانی نخواهد بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
درکنار اقدام صحیح سازمان بورس باید مکانیزم شفاف برای برخورد جدی بامدیران متخلف شرکتها ایجادشود
شهریار امیری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۶
سلام.شما جزه مشکل دارها هستی چیجوری اظهار نظر میکنی.
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۹
باسلام
با این همه فساد مالی بود یا نبود سازمان حسابرسی مفهوم ندارد؟؟؟
هاشم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۸
باسلام چنان ازانتشارمستقیم حرف میزنیدانگارازهیچی خبرنداریم وندارید؟بریم سرخکاوه دارائیهای خکاوه ایاواقعی منعکس شده ؟اطلاعات نفت لاوان واقعیه ؟ناظربورس به وظیفش عمل میکنه؟چراسهمیکه شش ماهه 1000درصدرشدمیکنه بایک نسیم زکام میگیره ومیمیره ؟دامنه نوسان بایددلیل منطقی داشته باشه نه دلیل دستوری ورابطه ای الان کل بازاردچارافت رانت ودستورشده انگارمردم جانشانراازسرراه پیداکردندکه کارکنندوپس اندازکنندوازنان شبشان بزنندبیاورندبورس حضرات بخورندوبعدهم بگویندبورس همینه سهامدارعمده خکاوه چنان متکبرانه بامنتقدان خودحرف میزندانگارچه گلی بسرسهامداران زده که طلبکارهم هست ایاخکاوه دارائیای خودرادرست لیست کرده؟اینکه نمودار بدهد شفافیت نیست بایدملک واملاک وموجودیهای منقول وغیرمنقولش رالست کنددیگران هم بنحوی همینطورنمادخودرو وخساپاوچندنماددیگرافزایش سرمایه دادندولی خکاوه ازتجدیدارزیابی خودداری کردچرا؟قیمتهاسال بسال بالامیرودسودشرکتهاافت میکندوزیان نشان میدهدولی مدیران؟پاداششان وحق حضورشان صعودیست؟لذابورس راتبدیل به باتلاق کرده ایدهرکس واردمیشودتاخرخره درمصائب ریزش غیرمنطقی دستوری بورس مدفون میشودچندسال است کارشناسان؟!بورس تحلیلهای غیرمنطقی دستوری ارائه میکنندولی حنایشان رنگ باخته واثرش راازدست داده
sahin
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
ایشان درست میگن انتشار اطلاعات مستقیم باعث میشه یک عده خاص فرصت طلب نتونن اول بهره لازم را ببرند!!
الان هم که یک مشت حسابرس بیسواد تو شرکتها پرسه میزنن که به جای گیر دادن به نقاط حساس در صورتهای مالی به موارد پیش و پا افتاده می‌پردازن!! و شرکتها براحتی سر سهامدارها کلاه میزارن
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
من موافقم اطلاعات مستقیم منتشر شود