بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
کد خبر : ۱۴۸۶۲۱
سخنگوي فارسي‌زبان وزارت خارجه آمريکا تأکيد کرد که تا ضرب‌الاجل پايان ژوئن براي رسيدن به توافق هسته‌اي کارهاي زيادي باقيمانده است اما طرفين مذاکره در تلاش هستند تا پيش از اين مهلت به نتيجه برسند.

«آلن اير» سخنگوي فارسي‌زبان وزارت خارجه آمريکا در مصاحبه با شبکه «صداي آمريکا» تأکيد کرد که ايران به طور کلي پذيرفته که به ابعاد احتمالي نظامي برنامه هسته‌اي خود بپردازد و بايد با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همکاري کند. اين همکاري بر اساس «ان پي تي» و همينطور پروتکل الحاقي خواهد بود و طبيعتاً ساز و کار مشخصي دارد.
«آلن اير» به اظهارات مقام معظم رهبري حضرت ‌آيت‌الله «علي خامنه‌اي» که فرمودند ايران اجازه بارزسي از تأسيسات نظامي خود را نمي‌دهد، پاسخ داد و گفت: در رسانه‌ها مذاکرات نمي‌کنيم.

سخنگوي فارسي زبان وزارت خاجه آمريکا در مورد آخرين وضعيت مذاکرات هسته‌اي با بيان اين مطلب که «از حالا تا ضرب الاجل، پر از فعاليت خواهد بود» تاکيد کرد طبق توافق جزئيات مذاکرات را در سطح رسانه‌ها مطرح نمي‌کنيم، اما طرفين در تلاش هستند تا پيش از مهلت تعيين شده به نتيجه برسند.

پنج‌شنبه هفه گذشته، مجلس نمايندگان آمريکا مصوبه سنا در خصوص نظارت کنگره بر هرگونه توافق هسته‌اي ايران و 1+5 را به تصويب درآورد.

در اين لايحه يک بخش غيرالزام‌آور وجود دارد که در آن پرداخت غرامت به 52 ديپلمات لانه جاسوسي آمريکا در تهران در سال 1358 و بازماندگان آنها درخواست شده است. يکي از سناتورهاي آمريکا طرحي جداگانه را به کميته روابط خارجي ارائه داده که ميزان چنين غرامتي در آن تعيين شده است.

قرار است اين پيشنهاد روز پنجشنبه 21 ماه مه (31 ارديبهشت ماه) در نشستي در کميته روابط خارجي سنا بررسي شود.

اير در مورد ارتباط دادن چنين موضوعاتي به مذاکرات جاري هسته‌اي با ايران، گفت: «بطور کلي مرتبط کردن موضوعات مختلف به موضوع هسته‌اي کار را سخت‌تر مي‌کند، و بايد تمرکز را روي برنامه هسته‌اي (ايران) بگذاريم.»

​​اير ادامه داد: «من عرض کردم مسئله هسته‌اي موضوعي جداگانه است؛ اما اين به آن معنا نيست که بايد نقض حقوق بشر در ايران را ناديده بگيريم.»

سخنگوي فارسي زبان وزارت خارجه آمريکا افزود «من هيچ وقت نگفته‌ام و نخواهم گفت که حقوق بشر بايد فداي يک راه حل مسئله هسته‌اي باشد. وزارت امور خارجه هميشه تأکيد مي‌کند که ايران بايد از استانداردهاي بين‌المللي حقوق بشر اطاعت کند و بايد به همان قراردها و پيمان‌هايي که امضا کرده‌ است پايبند باشد.»

هيأت‌هاي ديپلماتيک ايران و کشورهاي موسوم به گروه 1+5 پنجشنبه (13 فروردين ماه) اعلام کردند به تفاهمي بر سر چارچوب توافق نهايي رسيده‌اند که قرار است زيربناي ادامه رايزني‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده 30 ژوئن (9 تيرماه) باشد.
*فارس
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ahmad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
انشاللاه زود تمام بشه بساط بهانه ها و سو مدیریتها و حیف و میل کردنها و دزدیها و اختلاسها و. و کاسبکاریها و اجحافهایی که در گرانفروشی به مردم میشه به بهانه تحریمها........... زودتر جمع بشه به امید خدا که فکر نمیکنم بازهم بعد از یه داستان دیکه تو این کشور علم میکنند
پوريا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
توافق درتیرماه امضا ميشه.

باوجود تبلیغات دوطرف توافق خواهند کرد.

مطمئن باشید این بحث ها صرفا برای امتیاز گیری است و لحظه آخر میگن توافق شد .