بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان با اعلام اینکه برخی کشورهای منطقه با خطر تجزیه مواجه شده‌اند، عربستان سعودی را مسئول اصلی هرج و مرج در منطقه و دوگانگی مواضع، متهم کرد.
کد خبر : ۱۴۸۶۵۳
شیخ نعیم قاسم که با خبرگزاری «رویترز» مصاحبه می‌کرد، تأکید کرد «رئیس‌جمهور سوریه بشار اسد است. او رئیس‌جمهور سوریه است و خواهد ماند. هر کسی که خواهان حل و فصل سیاسی بحران سوریه است باید با رئیس‌جمهور اسد تعامل کند و بدون اسد هیچ راه‌حلی بران این بحران متصور نیست.»
وی در ادامه گفت: «ما می‌گوییم که این مقاومت و پایداری عظیمی که در سوریه از حدود 4 سال و 3 ماه پیش مشاهده می‎شود تحت تاثیر چشمگیر شخص رئیس‌جمهور اسد است. از این‌رو معتقدیم در مرحله‌ای نیستیم که بر سر سرنوشت اسد بحث و جدل‌هایی صورت گیرد.»
معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان با تأکید بر تسلیم ناپذیر بودن سوریه در برابر توطئه‌ها، گفت: «با صراحت می‌گویم که راه‌حل‌های بحران سوریه معلق است و در چشم‌انداز سوریه راه‌حلی سیاسی وجود ندارد و باید در انتظار دیگر تحولات منطقه بویژه در عراق، نشست.»
شیخ قاسم «سیاست عربستان سعودی را مسئول هرج و مرج در منطقه» دانست و ریاض را به «دوگانگی مواضع، حمایت از تندروهای تکفیری در خاورمیانه و سرکوب داخلی» متهم کرد.
این مقام حزب‌الله لبنان آمریکا را به دلیل بی‌ثبات بودن در تصمیم‌گیری‌های سیاسی صریح در منطقه، مورد ملامت قرار داد و خاطرنشان کرد آمریکا به جای اتخاذ سیاست‌های آشکار، منتظر است تا ببیند چه تحولاتی در منطقه رخ می‌دهد.
وی افزود «منطقه امروز ملتهب، متشنج و بدون هرگونه راه‌حل پیشنهادی است. به نظر می‌رسد که این روند سال‌ها ادامه خواهد یافت و خطر تجزیه در برخی از کشورها وجود دارد. مگر اینکه معادلات میدانی تغییر یابد و برخی مواضع اشتباهی که فرصت ادامه حضور تروریسم تکفیری را فراهم می‌کند، متوقف شود.»
شیخ نعیم قاسم بزرگترین خطر تجزیه در منطقه را برای عراق اعلام و تصریح کرد آمریکا زمینه این خطر را فراهم می‌کند و به نظر می‌رسد برخی طیف‌ها در عراق از این رویکرد آمریکا استقبال می‌کنند. ولی هنوز زمینه برای این خطر هموار نشده است.
معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان با اشاره به اشغال شهر باستانی «تدمر» در سوریه توسط گروه تروریستی داعش طی هفته جاری، گفت: «سیطره داعش بر شهر باستانی تدمر بخشی از فرار و گریز‌ها در جنگ است. معتقدیم که هر آنچه در حال حاضر در سوریه رخ می‌دهد عملیات فرار و گریز میدانی در سوریه است که هیچ تغییرات جغرافیایی و سیاسی ایجاد نمی‌کند. گاهی ارتش سوریه موضع خود را در منطقه‌ای تحکیم می‌کند و گاهی داعش موفق می‌شود موضع خود را در مکانی دیگر بهبود بخشد ولی این موضوع هرگز بر نقشه میدانی که بر پایه موفقیت‌های ارتش سوریه ترسیم می‌شود، تاثیری نخواهد گذاشت.»
شیخ قاسم کشورهای قطر، ترکیه و عربستان سعودی را به آموزش، تسلیح و حمایت مالی از گروه‌های تروریستی با هدف تلاش برای تغییر توازن نظامی، متهم کرد و افزود این حمایت‌ها با نظارت آمریکا انجام می‌شود.
وی موضع حزب‌الله لبنان را درخصوص بحران یمن تکرار کرد و گفت «اقدام عربستان سعودی در حمله به الحوثی‌ها تجاوز به یمن است.»
معاون دبیر کل حزب‌الله در پاسخ به سوالی درباره کمک این جنبش به الحوثی‌ها در یمن، گفت: «فکر نمی‌کنم آنها (الحوثی‌ها) در این مرحله به ما و نه به ایران نیازی داشته باشند. آنها به اندازه کافی امکانات دارند. ارتش یمن ارتشی مسلح و با پتانسیل بالایی است و انصارالله نیز این‌چنین است. مشهور است در یمن که هر جوان یمنی با خود سلاح به همراه دارد و این جنگ به بیشتر از آنچه آنها در اختیار دارند، نیازی ندارد.»
منبع:تسنیم

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
اشکان
GERMANY
جمعه ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
آره بمونه اون چنتا خیابون دمشق رو هم به باد بده بعد بره
الکس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
بشار اسد به زودی سقوط می کنه
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
اگر روز اول تسلیم رای مردم می شد و کنار می رفت بجرانی پیش نمی امد. ضمنا این نامش دیگر بحران نیست اهدام کامل است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۶
فعلا که اسد هم مونده واونا هم دارن پیشروی می کنن شاید اسد نبود الان وضع مردم طور دیگری بود.
کورش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
بشار رفتنی است .هیچ قدرتی هم جلودار نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
وقتی که مشگل سوریه در دوسال پیش حل نشد داعش از کنار همین سوریه بیرون آمد در حالیکه در آن زمان توافق بر سر رفراندوم در سوریه صورت می گرفت داعشی وجود نداشت که هم اکنون تهدیدی برای کل منطقه باشد.