بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۲
بیش از 161 هزار میلیارد تومان ارزش بازار سهام از 15 دی ماه 92 تاکنون دود شده تا سهامداران و سرمایه گذاران با پایداری روند نزولی قیمت سهام و حاکمیت شرایط فرسایشی در بورس، باز هم ذوب سرمایه های خود را شاهد باشند.
کد خبر : ۱۴۸۶۶۳
نویسنده :
کیوانفر

بیش از 161 هزار میلیارد تومان ارزش بازار سهام از 15 دی ماه 92 تاکنون دود شده تا سهامداران و سرمایه گذاران با پایداری روند نزولی قیمت سهام و حاکمیت شرایط فرسایشی در بورس، باز هم ذوب سرمایه های خود را شاهد باشند.

به گزارش بورس نیوز، کاهش 30 درصدی ارزش بازار از 536 هزار میلیارد به 356 هزار میلیارد تومان در حالی طی این مدت اتفاق افتاده که قطع به یقین میزان زیان سرمایه گذاران و سهامداران بیش از این رقم بوده است.

بی رمقی معاملات در حالی طی این مدت ادامه یافت که نشانه ها و آثار آن را می توان در بخش های مختلف دید؛ بطوریکه در شرایطی طی ماه های گذشته در روند انتشار اخبار وگزارش های جدید شور و هیجانی وجود داشت و حتی اعضای گروه های تلگرامی و وایبری آنچنان درگیر بحث و اظهار نظر می شدند که گهگاه اخبار مهم در لابه لای صحبت ها گم می شد، اما الآن حتی ساعت ها می گذرد و هیچ مطلبی درسایت های خبری و فضاهای مجازی درج نمی شود.

طی این مدت که بورس درگیر روند فرسایشی و بی ثبات بوده، سرمایه گذاران و سهامداران هر رفتار و استراتژی را امتحان کردند تا شاید راه فراری از منجلابی که در بازار ایجاد شده بیابند.

بطوریکه خلوتی تالارها و گروه های بورسی در حالی رخ داده که طی این مدت سرمایه گذاران و سهامداران استراتژی بلند مدت، میان مدت، کوتاه مدت و حتی نوسان گیری را امتحان کردند تا بتوانند سودی هر چند ناچیز به دست آورند.

علاوه بر اینکه در همین بازه زمانی بسیاری از انتظارات و خواسته های فعالان بازار و سرمایه گذاران همچون معرفی شاخص های جدید و انتشار شاخص قیمتی، افزایش حجم مبنای سهام شرکت های بورسی، انتشار مستقیم اطلاعات و در نهایت افزایش دامنه نوسان قیمتی سهام تا پنج درصد محقق شد، اما به نظر می رسد تمام این اقدامات نوش دارویی پس از مرگ سهراب شد تا هیچ کدام نتوانند اثر گذاری لازم را داشته باشند.

بدین ترتیب گویا بورس در حال حاضر همانند بیماری است که دچار مرگ مغزی شده و تنها قلب آن به صورتی نامنظم می زند. همانند فردی که هر آنچه در دوران سلامت خود آرزو داشته، به دست می آورد؛ ولی پس از آن به کما می رود تا توان استفاده از آنها را نداشته باشد.

هم اکنون سالن پذیرش کارگزاری ها، تالارهای بورس و گروه های مجازی آنچنان خلوت شده که به سلمانی و آرایشگاهی می ماند که مشتری ندارد و آرایشگرهای آن بیکار شده اند و از سر بیکاری، سر یکدیگر را می تراشند.

اما این تالارهای سوت و کور و این حجم پایین معاملات را در حالی شاهد هستیم که معلوم نیست دکتر اقتصاد و بورس کیست تا بتواند دوباره آن را احیا کند. حال آنکه در شرایط فعلی که حال و روز اقتصاد کشور و به تبع آن بورس چندان خوش نیست، دولت تنها به دنبال کنترل تورم است؛ اما به چه قیمتی؟ به قیمت اینکه در حال حاضر صنایع تولیدی و بنگاه ها با رکود مواجه شده و اکثراً تعدیل نیرو دارند. ضمن اینکه درآمد زدایی و سودآوری آنها نیز طی این مدت کاهش محسوسی داشته است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کیومرث
ROMANIA
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۴
دکترهای اقتصاد ما راه درمان را کنترل تورم میدانند وچاره را در کم کردن نقدینگی جامعه. و چه جایی بهتر از بورس برای سوزاندن سرمایه ی مردمی که برای حمایت از تولید مملکت سرمایه های خود را به بورس آورده اند . تو این مدت هم موفق شدند بیش از 160هزار میلیارد تومان از نقدینگی من و دیگر سهامداران را بسوزانند.وبه خود ببالند که در کنترل تورم موفق عمل کرده اند
ناشناس
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
متاسفانه اگه بخواهی سالم پول بدست بیاری یا مردم سرت کلاه میذارن یا دولت با انواع مالیات و انواع حمایتها از رانتخواران و خواص موجب ضرر و زیانت میشه
سالار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۷
آنکه درروزهای خوب رشد بورس میگفت:
باید جلوی رشد بورسم را بگیرم که مبادا یه روزی حباب تشکیل شود...و
میگفت: عرضه های اولیه بورسم را زیاد میکنم تا بورسم جذاب شود و با چشمهان زیبا...
میگفت..:حجم عرضه های اولیه را تا 50000برای هر کد آنلاین و......
میگفت....
میگفت.....
حالا باید دکتر خوبی برای بورسش باشد....چون
اون میگفت بورسمان را میدانیم چکارش کنیم...و
مردم هم عاقلانه رفتند حال تنهایی باید بدونه چکارش کنه که از این ببعد هم کسی چپ چپ نگاه بورسش نکنه.
فرهادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۲
بورس بایستی احیا شود سهامی عام کردن هر شرکتی بایستی منجر به رشد حقوق سرمایه گذار گردد نه اینکه حقوق سرمایه گذار ابتر مدتها باقی بماند قوانین وکنترل ونظارت بایستی در دل شرکت های سهامی عام پایه ریزی گردد تا سود برای سهامدار حاصل شود ایجاد پلیس بورس می تواند کمک بزرگی به سهامدار وشرکتهای سهامی عام نماید شرکتی که 12 سال پرداخت نکرده ایا به فکر سهام دار خود بوده است؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵
ما نه تنها دکتر اقتصاد که کلا دکتر سبیاستمداری در همه حوزه ها را احتیاج داریم از جمله دکتر سیاست خارجی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۹
نه تنها بورس که کل مملکت ایران دچار مرگ مغزی شده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۴
همه کاره همه چی در ایران دولت است. تا وقتی دولت نخواهد بورس احوالش اینچنین است. فعلا نمیخواهد. یعنی دلش نمیخواهد. ه رچند ضررهای کلانی از این نخواستن نصیبش میشود. ولی خوب این هم یک راه غیر اصولی و فریبکارانه برای به اصطلاح پایین نگاهداشتن دستوری تورم است.
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲
با سلام
به عنوان فردی که از سال 1380 در بازار سرمایه حضور فعال داشته ام تنها دلیل ناپایداری سودآوری شرکت ها را اقتصاد دولتی ایران و تصمیمات آن می دانم. چنانچه قوانینی محکمی در مورد شرکت های سهامی عام وجود داشت (علی الخصوص شرکت های اصل 44) دولتها نمی توانستند هزینه های سیاست های خود را از جیب سهامداران بخش خصوصی به سادگی بپردازند.بهبود شرایط بورس بورس و تغییر نگرش سرمایه گذاری در کشور نیازی به دکتر ندارد. نیازمند قوانین بسیار محکم برای مقابله با دولت هایی هستیم که خود را همیشه رقیب بخش خصوصی می دانند.
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰
كار خاصي نداره، حجم مبنا رو برداريد، ددد به بازار برگردد. اعتبارات بيشتر در بورس. بجاي 1.5% 2.5% بگيريد ولي اعتبار بدهيد. دامنه نوسان بينهايت باشد. ناظر برداشته شود. اين داستان قديمي صف نشيني برداشته شود تا يكسري افراد سود جو با استفاده از قانون، قانون شكني نكنند. صنايع مهمترين ركن اقتصاد و همچنين بورس است. بازار ايران با بزرگترين بازارهاي جهاني كاملا متفاوت است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
خدا رحمتش کنه
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
کسانی هستند که با سهمیه و غیر قانونی مدرک گرفته اند .کسانیکه نه به خاطر تخصص بلکه به خاطر پایبندی . صاحب منصب شده اند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
اگر قانونی وضع بشه که در صورت کاهش ارزش سهام هر شرکتی به قیمت اسمی ، بلافاصله معامله سهم مورد نظر ممنوع و پس از بررسی دلیل آن ، شرکت ورشکسته اعلام شده و دارایی های آن بین سهامداران تقسیم گردد ، شرکتها سعی در حفظ ارزش سهامشون می کنند.