بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۶
روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست با یادآوری تجربه مذاکره آمریکا با شوروی سابق پیشنهاد داده واشنگتن در شرایط فعلی عربستان سعودی را به تحریم نسلیحاتی تهدید کند.
کد خبر : ۱۴۸۶۷۰

به گزارش گروه بین‌المللخبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی در روز جمعه به ارائه راهکارهایی برای «مدیریت خشم عربستانی‌ها» از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخته است.

این یادداشتبه قلم «جین گرزوی» به تنش‌های ایجاد شده در روابط آمریکا با متحدانش بر سر توافق هسته‌ای احتمالی با ایران اشاره کرده و خاطرنشان می‌کند که عربستان سعودی با تهدید به دست‌یابی به سلاح‌های هسته‌ای نارضایتی خود را از دیپلماسی با ایران نشان داده است.

اما به نوشته «جین گرزوی» اینگونه نارضایتی‌ها موضوع تازه‌ای نیستند و آمریکا پیش از این هم با چالش‌هایی از این دست مواجه بوده است.

وی به عنوان مثال نارضایتی‌های آلمان غربی در دهه 1960، هنگام پیمان تسلیحاتی آمریکا با شوروی و تهدیدهای مشابه ژرمن‌ها برای دست‌یابی به سلاح‌های اتمی را یادآوری کرده و می‌نویسد: «سیاست‌گذاران آمریکایی به جای رها کردن مذاکرات با شوروی‌ها به راهبرد فشار و زور رو آوردند.»

بر اساس این گزارش «کندی آلمان غربی را تهدید کرد که در صورت تلاش برای دست‌یابی به سلاح‌های اتمی آمریکا فوراً نیروهای نظامی خود را از خاک آلمان خارج می‌کند.»

نگارنده در ادامه تأکید می‌کند تجریه آمریکا با آلمان غربی در دوران جنگ سرد حاوی درس‌های مهمی برای روش برخورد با عربستان سعودی است. وی‌ خاطرنشان می‌کند: «عربستان سعودی درست مانند آلمان غربی برای تسلیحات، آموزش و حمایت به آمریکا وابسته است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «در نتیجه واشنگتن می‌تواند به نحوی موثر برای بازداری عربستان از دست‌یابی به سلاح‌های اتمی این کشور را به تحریم تسلیحاتی تهدید کند و از نگرانی‌های فعلی مقامات عربستان درباره میزان تعهد آمریکا به امنیت کشور آنها بهره‌برداری کند.»

واشنگتن‌پست به علاوه خواستار وضع قانون‌هایی برای قطع کمک‌های نظامی و اقتصادی آمریکا به هر کشوری شده که به بمب‌های انفجاری هسته‌ای دست‌می‌یابد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر