بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
ناشر مکلف است گزارش ها و صورت ای مالی را مطابق فرم های و استانداراد های ارایه شده توسط سازمان افشا نماید.همچنین زمان و محل تشکیل مجامع عمومی و دستورجلسه مجامع عمومی را در روزنامه های کثیرالانتشار وسایت اینترنتی خود درج و مراتب را حداقل 10روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی افشا نماید.اطلاعات مهم به صورت فوری باید منتشر گردد
کد خبر : ۱۴۸۶۷۷

الزامات افشاء اطلاعات توسط ناشران

ناشران اوراق بهادار مکلف به اعلام عمومی وقایع مهم درون شرکت که تاثیر به سزایی برقیمت اوراق دارند می باشند .چنین وقایعی عموما به زمینه کسب و کار شرکت و درآمدهای ان مربوط ی باشد.دستورالعمل اجرایی افشاء اطلاعات شرکت های قبت شده نزد سازمان ،مصوب سوم مردادماه1386هیات مدیره سازمان مقرر می دارد که ناشر موظف است اطلاعات موضوع این دستورالعمل را درمهلت مقرر ،مطابق فرم های مورد نظر سازمان به صورت الکترونیکی ویا کاغذی درسربرگ رسمی خود که به تایید دارندگان امضا مجاز رسیده است به سازمان ارسال و همزمان به طرقی که سازمان تعیین می کند جهت اطلاع عموم منتشر نمایند.موارد ،ضرورت ها و روش های افشای اطلاعات دراین دستورالعمل تاکید شده است ،حداقل الزامات افشای اطلاعات می باشد.تعیین و تشخیص سایر اطلاعات مهم به عهده ناشر است.اطلاعات افشاء شده باید قابل اتکا ،به موقع و به دور از جانبداری باشد.اطلاعات دارای تاثیر منفی نیز باید به همان سرعت و دقتی که اطلاعات دارای تاثیر مثبت منتشر می شود، افشا شود. اطلاعات مهم باید صریح ،دقیق و تا حد ممکن کمی ارایه شود.

ناشر مکلف است گزارش ها و صورت ای مالی را مطابق فرم های و استانداراد های ارایه شده توسط سازمان افشا نماید.همچنین زمان و محل تشکیل مجامع عمومی و دستورجلسه مجامع عمومی را در روزنامه های کثیرالانتشار وسایت اینترنتی خود درج و مراتب را حداقل 10روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی افشا نماید.اطلاعات مهم به صورت فوری باید منتشر گردد.

مصادیق اطلاعات مهم:

  1. رویداد های موثر برفعالیت ،وضعیت مالی و نتایج عملکرد ناشر از قبیل تعلیق یا توقف تمام یا بخشی از فعالیت ناشر ،تغیر در نوع فعالیت اصلی ناشر ،تحصیل یا واگذاری سهام سایر شرکتها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم ،که تاثیر با اهمیتی بر وضعیت عملکرد جاری یا آتی ناشر داشته باشد.برگزاری یا مشارکت در مناقصه ها و مزایده های با اهمیت و نتیجه آن ،تغیر در روش یا رویه حسابداریبه همراه دلایل واثار مالی ناشی از ان ،تغیر در ترکیب اعضا هیات مدیره و مدیر عامل ،انعقاد یا لغو قراردادهای مهم ،دعاوی له یا علیه ناشر،اطلاعات راجع به محصولات جدید و ارایه خدمات جدید....
  2.  تصمیمات وشرایط موثر بر ساختار سرمایه وتامین منابع مالی ناشر از قبیل: افزایش یا کاهش سرمایه ناشر یا شرکت های تحت کنترل ،انتشار اوراق بهادار جدید،تغیر در سیاست تقسیم سود ناشرو عوامل تاثیر گذار در سایر اجزا ساختار سرمایه از قبیل قراردادهای لیزینگ ،تضمین یا ارایه ضمانت نامه های بانکی و تامین مالی خارج از ترازنامه ،استقراض یا باز پرداخت مبالغ قابل توجه در مقایسه با گردش عملیاتی ناشر.
  3. تغیر در ساختار مالکیت ناشر از قبیل:تغیر عمده در ساخترا مالکیت ناشر به نحوی که کنترل شرکت تغیر یابد فتغیر در ساختر ناشر مانند ادغام ،تحصیل و یا ترکیب.
  4. سایر اطلاعات مهم از قبیل:انتقال یا واگذاری ماشین الات و تجهیزات به منظورتغیر ساختار ناشر،خرید و فروش با اهمیت دارایی های ناشر،توثیق یا فک رهن بخش قابل توجهی از دارایی های ناشر،ایجاد یا منتفی شدن بدهی های احتمالی با اهمیت ،تغیر با اهمیت در پیش بینی عملکرد ناشر در اینده قابل پیش بینی عملکرد ناشر یا برنا مه های آتی مدیریت.به طور کلی اطلاعاتی که بر روند قیمت تاثیر گذار خواهد بود.

سازمان ناظر اغلب این حق را دارد تا ناشر را به پیشنهاد ناشر از الزام به افشای اطلاعات با اهمیت معاف نماید تا از ورود ضرر به ناشر جلوگیری به عمل اید.براساس ماده 15دستورالعمل افشا اطلاعات توسط شرکتها :ناشر می تواند در موارد زیر اطلاعات مهم را با الزام به عدم افشا با تاخیر (پس از رفع محدودیت های ذیل )افشاء نماید.الف :افشای فوری موجب زیان یا عدم النفع با اهمیت برای ناشر شود.ب) ناشر درحال انجام مذاکره بوده و هنوز بر سر اصول ان توافق حاصل نشده باشد.ج )افشا فوری مزایای قابل توجهی برای شرکت های رقیب فراهم کند. د)موضوع مورد افشا پیوسته در حال تغیر باشد..

  • تبصره: ناشر مکلف است پس از رفع محدودیت های فوق نسبت به افشای فوری اطلاعات اقدام نموده ودلایل استناد به هریک از بند های این ماده را به همراه مستندات لازم به سازمان اعلام نماید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
خوبه سهامامون جای 4 درصد منفی داره 5% منفی میخوره
saeedomid
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۹
خب دارند پيش خور ميكنند كه سهم زودتر به حمايتش برسه مگه بده؟