بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه عنوان شد:

علت عدم حمایت بانکها از بورس مشخص شد

با کمک دولت و تسهیل این قوانین و همچنین لغو تحریم و توافق نهایی امنیت برای سرمایه گذاران خارجی در بازار بورس با افزایش و نوسانات شدید این روزها با کاهش همراه خواهد شد و هم در کنار این سرمایه های خارجی، سرمایه ی داخلی که جذب بازارهای رقیب همچون، طلا، مسکن و بانک شده به بازار سرمایه باز می گردد و نقدینگی بازار نیز افزایش پیدا کند.
کد خبر : ۱۴۸۷۷۲
نویسنده :
یارمحمدی

با توجه به روند اخیر بازار بورس، اخباری که می توانست اثرات مثبت و خوبی بر بازار سرمایه کشور داشته باشد همچون افزایش نرخ بهره بانکها، وام های مسکن و دستورات حمایتی مسئولین بودند که بازار نسبت به آنها کاملاً بی توجه است.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطالب فوق اظهار داشت: علاوه بر اینها بحث مذاکرات نیز همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و به همین علت مشکلات بخش واقعی اقتصاد همچنان پابرجاست. همچنین در داخل کشور نیز یکسری از قوانین مثل قوانین وزارت نفت، صنعت و معدن و وزارت اقتصاد که طی سالهای اخیر به شرکت های بورسی فشار وارد کرده، وجود دارد.

مجتبی یگانه فرد در ادامه افزود: با کمک دولت و تسهیل این قوانین و همچنین لغو تحریم و توافق نهایی امنیت برای سرمایه گذاران خارجی در بازار بورس با افزایش و نوسانات شدید این روزها با کاهش همراه خواهد شد و هم در کنار این سرمایه های خارجی، سرمایه ی داخلی که جذب بازارهای رقیب همچون، طلا، مسکن و بانک شده به بازار سرمایه باز می گردد و نقدینگی بازار نیز افزایش پیدا کند.

وی به کاهش نرخ بهره بانکها اشاره کرد و گفت: این کاهش در نرخ بهره بانکها از ابتدا نیز مشخص بود تأثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت چراکه صکوکی که در بورس معامله می شود به راحتی می تواند جانشین این نرخ بهره شود و با این دستورات مشکلات بازار سرمایه حل نخواهد شد.همچنین بحث حمایت بانکها از بورس نیز محقق نخواهد شد چراکه بانکها نیز در مقابل سهامداران خود باید جوابگو باشد و حاضر نیستند امروز سهمی را بخرند که چند روز دیگر مجبور به فروش آن با ضرر باشند.

یگانه فرد در خصوص افزایش دامنه نوسان قیمت سهام شرکت های بورسی اظهار داشت: این حرکت بسیار خوب و تأثیر گذار خواهد بود و به مرور همچون دیگر بازارهای دنیا این محدودیت نوسان باید حذف گردد چراکه با افزایش این دامنه نوسان، سهامداران جز که اطلاعات داخلی ندارند اسیر صف خرید یا فروش نشده و قیمتها با توجه به اخبار و اطلاعیه های جدید سریعاً تعدیل می شود و کارایی بازار و درجه نقد شوندگی آن با افزایش و ریسک معاملاتی بورس با کاهش همراه خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به جذابیت قیمت سهام و پی بر ای بازار افزود: شرایط در حال حاضر بسیار مناسب است تا بازار سرمایه خودی نشان دهد که این کار تنها با ایجاد تحرک در طرف تقاضا انجام خواهد شد و برای آن افزایش تقاضا باید ریسک سیستماتیک بازار کاهش پیدا کند و دولت برنامه ریزی بلند مدت برای آن داشته باشد.

یگانه فرد با اشاره به روند مذاکرات و تأثیر لغو تحریم ها بر صنایع موجود در بازار اظهار داشت: صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی که یکی از صنایع با مزیت کشور می باشند و بخش زیادی از بودجه کشور نیز به فروش در این صنایع وابسته است با توجه تحریم ها در حال حاضر با کاهش فروش و کمبود نقدینگی روبرو شده که در صورت شکست مذاکرات بیشترین ضربه را خواهد دید، اما در صورت لغو تحریم ها و انجام یک توافق نهایی، با افزایش صادرات قسمتی از کسری بودجه دولت جبران شده و علاوه به بهبود این صنایع اثر خود را بر طرح های عمرانی کشور خواهد گذاشت که در این صورت صنایع وابسته همچون فولاد و سیمان نیز با روند رو به بهبودی همراه می شود.

وی در پایان اظهار داشت: اگر شرایط فعلی در آینده نیز ادامه پیدا کند، شرکت های پتروشیمی، پالایشگاهی، شرکت های صادرات محور و همچنین شرکت های سرمایه گذاری که در این صنایع سرمایه گذاری کرده اند ضربه خواهند خورد. همچنین با توجه به ورود به فصل مجامع و مشکلات بازار سرمایه به نظر می رسد از آنجایی که شرکتها با مشکل نقدینگی همراهند تمایلی به تقسیم سود نداشته باشند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
از اول دروغ بود .
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
با سلام. در زمان غفلت مسئولان بورس در سال 92 قیمت و P/E بازار به شدت بالا رفت و همه سودهای 4 تا 5 سال آینده را همان سهامداران پیشخور کردند. از سال 93 به مدت سه چهار سال در بورس سودی نخواهیم دید.
omid
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
خوب چرا بانکها حمایت نکردند مگر شهر حرته؟؟؟
مگه ما وزیر اقتصاد نداریم ؟؟؟مگه اون دستور نداده بود که حمایت کنند؟
omid
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳
مریضها چرا منفی میدید؟
ناشناس
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
منفی دادیم چون تو هیچی سرت نمی شه همین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
شما که قصدتون خرید سهام عدالت بعد از آزاد سازی به کمترین قیمته.وگرنه مبنای نابودی بورس چه بود وقتی داشت رشد میکرد رییس بورس گفت عرضه اولیه داریم!!!شما اصلا نمیخوایید بورس رشد کنه چند دلیل هست.یکیش فشار بر دولت برای کاهش قیمت خوراک پتروشیمی ها و دیگری خرید سهام عدالت با کمترین قیمت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
همچین قطعی تیتر می زنی مثل اینکه رییس جمهور یا وزیری حرفی زده
ناشناس
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
اتفاقا" رییس جمهور و وزیر هر حرفی میزنن کاملا" برعکسش اتفاق میفته دوستم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
تا پایان خردادعرضه اولیه نداریم اما بعدش داریم که اگه احیانا مذاکرات به نتیجه رسید با عرضه های رگباری بازار را متعادل کنیم این چه ظلمیه تکلیف اینهمه ضرر سهامدارها چی میشه این چه دولتیه که برای جلوگیری ازرشد بازار برنامه داره اما نسبت به افتش هیچ مسولیت وبرنامه ای نداره
كيان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
آقاي كارشناس، حالا خريد سهام برخي نمادها توسط بانكها، حمايت از آنها و جوابگو بودن به سهامداران، پيشكششون باشه، چرا سهام خود بانكها هم باز خورد تو سرش و منفي شد.
كارشناسي كه فقط گفتن يا نوشتن يكسري مطالب بديهي يا دور از واقع نيست. بايد واقعا بررسي و كارشناسي نمود و مهمتر اينكه واقعيتها بيان و آشكار شوند.
ناشناس
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
شما بفرمایید کارشناسی کنید آقا کیان.به نظرت چی میشه بازار؟
پیمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
با سلام به دوستان افا بیایم واقغگرا باشیم .وضعیت الان بورس افتاده دست ما حقیقیا و ما خودمون داریم بورس رو منفی میکنیم الان بیشتر فروش مال ما حقیقیاست خودمون بازارو منفی میکنیم بعدش میگیم یکی بیاد کمکمون کنه .من واقعا برای خودمون متاسفم . در این بین حقوقیا هم دارن یواش یواش کار خودشونو میکنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
بالاخره ما نفهمیدیم دولت میخواد بهره بانکی رو افزایش بده یا کاهش...
حالم از این همه نظرات و تحلیل های بی اساس که فقط مردم رو سرکار گذاشتین بهم میخوره...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
همچنین قطعی صحبت میکنید انگار که توافق انجام شده شما مثل اینکه ا اخبار کلا بی خبری احتمال توافق 10 درصد
ناشناس
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
ببخشید این 10درصد رو از کی شنیدید که قطعی میگید؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
اگر مذاکرات‌به‌بن‌بست‌برسد، اقتصاد ایران‌دچارایست‌قلبی‌می‌شود!/هسته‌ای به‌درد مردم‌نمی‌خورد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
برام جالبه همش میگن سرمایه گذاران خارجی..........
ما سرمایه دار داخلی کم داریم که دنبال سرمایه گذار خارجی میگردیم...
اقتصاد باید درست بشه که درست نمیشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
اگر نمایندگان ودولتی ها می خواستند سهام رشد کنذ به باتک ها وسرمایه گذاران خارجی التماس نمی کرذند بیایید سهام بخرید ان ها می خواهند بلای فلسطین را سر ایران در بیاوذند شرکت ها را بخارجی ها بفروشند بعدا بچه های ما با غلاب سنگ از خاذجی ها پس بگیرنذ
آرش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
سلام
سرمایه گذار خارجی یک آرزو یا یک خواب بزرگ ، اثر هیجانی تحریم ها خیلی کوتاه طلا و دلار خیلی خطرناک برای سرمایه گذاری بازار ملک دارای اتکای قوی بورس هم مخصوص گروهی که قانون خود را اعمال میکنند پس نتیجه حرکت سرمایه مدتی است به طرف ملک رفته .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
این جمله آقای طیب نیا وزیر اقتصاد رو چند روز قبل از بیانیه لوزان یاد آوری می کنم :
برای هیجانی نشدن بازار بعد از توافق برنامه داریم !
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
با سلام اول اینکه هیچگونه توافقی قرار نیست حاصل شود مگر اینکه تسلیم کامل ومحض شویم تا لااقل جنگی صورت نگیرد والا لغو تحریم حتی در صورت تسلیم مطلق هم انجام نخواهد گرفت چون مسایل هسته ای به قول رهبر معظم فقط بهانه می باشد وامریکا جز به نابودی کامل این کشور تن نخواهد داد دوم اینکه مشکل بازار سرمایه فقط شخص زنگنه می باشد که می خواهد پالایشگاهها را دوباره دولتی کند
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
بنده نظر وزیر محترم را به این شکل می بینم :
بانک ها از بورس حمایت کنند ! قیمت ها کمی رشد می کنند و برخی ها به گمان برگشت بازار دوباره خریدار سهم می شوند .
حال دوباره ریزش های شدید شروع می شود و سرمایه های مردم دگر بار بلوکه می شوند ... و این داستان همچنان ادامه دارد .
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
سرمایه گذار خارجی ؟
بفرمایید مملکت را بفروشید به اجنبی !
مگه ما یه کشور فقیر و ندار هستیم
آخه بی انصاف ناسلامتی وزیر اقتصاد ایرانی
سهامداران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
آقایان دست خود را از روی این قانون فعلی که اهرم کنترل است بردارند ( آزاد کردن حجم مبنا و خرید و فروش - حذف 5 درصد رشد. آزاد شدن دامنه نوسان تا به این صورت هیجانات بازار پایان یافته و سهم حرکت منطقی به خود بگیرد و .... افزایش واقعی نظارت و تقسیم بورس به چند واحد و هر واحد توسط گروهی خبره نظارت شود ) اگر این اصلاحات صورت پذیرد این همه بورس مشکل ندارد ، قانون فعلی اهرم کنترل گروهی خاص است که بورس و سرمایه مردم را نابود کردند و بی اعتمادی مطلق ایجاد کردند آقای ریس جمهور مشکل را حل کنید چند ما دیگر به نطر نمیرسد این همه سهامدار متضرر به شما رای دهند البته اگر انتخابات مانند دور اول باشد ....
محمد
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
مشکل کاهش سوداوری شرکت ها و به مرز ضرر رسیدن ان ها با زورگویی های به اصطلاح قانونی دولت و مجلسه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
بازار بورس ایران فرمایشی می باشد .
همه اول ریاست جمهوری ها خارج و اواخر آن وارد شوید مانند دولت احمدی نژاد و خاتمی و این هم روحانی . برید حالشو ببرید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۹
مملکت...!