بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
توسط واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز بررسی شد:

"فملی" و وضعیت آن در سال جدید

مس کمک بزرگی به اقتصاد ملی کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه می کند. استخراج معدن، فرآوری، بازیافت و تبدیل این فلز به کاالاهای مورد نیاز جامعه علاوه بر ایجاد اشتغال برای نیروی کار باعث تولید ثروت برای جامعه می گردد.بیشترین کاربرد مس معمولا در صنعت ساخت وساز،محصولات الکتریکی والکترونیکی،ماشین آلات و تجهیزات صنعتی،حمل ونقل و مصارف عمومی می باشد.
کد خبر : ۱۴۸۷۹۷
نویسنده :
مریم رحمتی

صنعت مس در جهان

مس کمک بزرگی به اقتصاد ملی کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه می کند. استخراج معدن، فرآوری، بازیافت و تبدیل این فلز به کاالاهای مورد نیاز جامعه علاوه بر ایجاد اشتغال برای نیروی کار باعث تولید ثروت برای جامعه می گردد.بیشترین کاربرد مس معمولا در صنعت ساخت وساز،محصولات الکتریکی والکترونیکی،ماشین آلات و تجهیزات صنعتی،حمل ونقل و مصارف عمومی می باشد.

تفکیک ذخایر مس در کشور های مختلف

بر طبق آمار منتشره توسط سازمان های زیر بط بین المللی (به نقل از گزارش هیت مدیره شرکت مس) شیلی با دارا بودن 32 درصد ذخایر جهانی، عمده ترین کشور دارنده این فلز اساسی می باشد بعد از آن کشور پرو با ذخایر 14 درصدی در مقام دوم قرار دارد و بعد از آن مکزیک و آمریکا با 6.3 و 6.1 درصد در مقام های بعدی قرار دارند. همانطور که مشخص است، بیش از نیمی از ذخایر مس دنیا در منطقه آمریکای جنوبی قرار دارد. بنابراین هرگونه تحولات سیاسی، اقتصادی و حتی جغرافیایی و محیطی در کشورهای این ناحیه بازار جهانی مس را دچار نوسان های شدیدی خواهد نمود. برای اثبات این ادعا می توان به وقوع زمین لرزه شدید شیلی اشاره نمود. که با انتشار این خبر بازار جهانی مس دچار شوک قیمتی فزاینده گردید. ایران با دارا بودن 4درصد از ذخایر معدنی کانی مس در” رده هفتم "ذخایر جهانی قرار دارد.


عمده ترین کشور های تولید مس

بر طبق گزارش های منتشره توسط گروه های فعال بین المللی از جمله CRU GROUP بیشترین میزان تولید مس در مناطق آسیا،آمریکای جنوبی ومرکزی واروپا بوده است.بر طبق گزارش این نهاد، در سال 2013چین با تولید 30 درصد مس رتبه نخست تولید جهان را دارا بوده است.نکته قابل توجه این است که چین در مقام ذخایر بین المللی در رتبه 16 جهانی قرار دارد.بعد از چین شیلی در رتبه دوم تولید قرار دارد و14 درصد تولید جهانی را در دست دارد.رتبه سوم تولید مس با 7 درصد در اختیار ژاپن می باشد. در میان تولید مس در آسیا،چین،ژاپن وهند به ترتیب در رتبه های نخست قرار دارند ودر این سال کشور های آسیایی توانسته اند که حدود 46 درصد تولید مس را در جهان به خود اختصاص دهند و پیش بینی شده است که میزان تولید مس در این ناحیه تا سال 2015 به 13 هزار تن وسهم آن از تولید مس جهانی به بیش از 55 درصد برسد.


جایگاه ایران در تولید مس در سال2013

در سال 2013 کشور ایران با تولید191 هزار تن رتبه بیست وسوم تولید مس پالایش شده در دنیا را دارا بوده بطوریکه سهم تولید مس ایران در دنیا 0.9 درصد بوده است

همچنین در منطقه آسیا طی سال 2013 ایران رتبه هفتم تولید مس پالایش شده را دارا بوده به طوریکه سهم تولید مس ایران از این منطقه در این سال 1.9 بوده است.


عمده ترین کشور های مصرف کننده مس

در سال 2013 بیشترین میزان مصرف در مناطق آسیا ،اروپا وآمریکای شمالی بوده و پیش بینی می شود که در سال 2017 این روند ادامه پیدا کند د رجدول زیر بزرگترین کشور های مصرف کننده مس درسال 2013 و2017 آورده شده است


جایگاه ایران در مصرف مس در سال2013

در سال 2013 کشور ایران با مصرف 108 هزار تن رتبه 28 مصرف مس پالایش شده در دنیا را دارا بوده به طوری سهم مصرف مس ایران در دنیا در این سال 0.5 درصد بوده است.

همچنین در منطقه آسیا طی سال 2013 ایران رتبه سیزدهم مصرف مس پالایش شده را دارا بوده به طوریکه سهم مصرف ایران از این منطقه در این سال 0.8 درصد می باشد




بررسی روند قیمتی مس در بازار جهانی

قیمت مس از سال 2003 تا 2008 رشد قدرتمندی داشت و قیمت آن به عدد 9000 دلار هم رسید، سپس بر اثر بحران مالی جهانی کاهش شدیدی داشت و بعد از بحران هم دوباره قدرتمندانه به سطوح بالا صعود نمود و حتی قیمت 10000دلار را هم لمس کرد. در زیر نمودار قیمت مس طی 7 سال اخیر قابل مشاهده است:

این افزایش ناگهانی در قیمت مس موجب شد تا بیشتر پروژه های معدنی که تا سال 2008 متوقف بودند، بعد از آن به یکباره شروع به کار کردند، که افزایش عرضه مس از یکسو و کاهش تقاضای مس از سوی مصرف کنندگان این فلز، از سوی دیگر موجب گردیده تا در دو سال اخیر این فلز با مازاد عرضه در بازار های جهانی مواجه گردیده و کاهش قیمت این فلز اساسی را به دنبال داشته باشد. بررسی روند قیمتی 2 سال اخیر این فلز اساسی، روند نزولی شدیدی را نشان می دهد به طوری که در طول سال 2012 قیمت آن کاهشی در حدود 10% راتجربه کرده است. با شروع سال جدید میلادی، در ابتدای سال 2013 قیمت این محصول کمی افزایش یافت اما به مرور، روند قیمتی کاهش یافت به صورتی که قیمت سطح مهم حمایتی خود را که در حوالی 7500 دلار بود، شکسته و هم اکنون در ماه اکتبر2014، حدود 6360 دلار است.

از آنجایی که بهبود اقتصاد جهانی و قیمت مس در گذشته همواره رابطه مستقیمی داشتند، سوال مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا با وجود سرعت زیاد بهبود اقتصاد جهانی که در راس آن اقتصاد آمریکا قرار دارد، قیمت مس همچنان با روندی کاهشی همراه است؟ و اما در پاسخ به این سوال می توان به نکات زیر اشاره کرد:

1. آمریکا تنها ده درصد از مصرف مس جهان را در دست دارد و دو بازیگر اصلی بازار جهانی مس، چین و ناحیه یورو هستند. از طرفی از آنجاییکه مس به دلار آمریکا سنجیده می شود و بهبود اقتصاد آمریکا وافزایش ارزش دلار آمریکا در بازار های جهانی، باعث کاهش تقاضای مس می شود که در نتیجه بر روی مس فشار نزولی وارد خواهد کرد.

2. از آنجاییکه در سال گذشته ناحیه یورو با بحران بدهی خود درگیر بوده و نتیجه آن ایجاد ترس و دلهره در بین معامله­گران بوده است که باعث می شود سرمایه­گذاری در دارایی های پربازده مانند مس کاهش یافته و در مقابل در دارایی های کم­بازده مانند دلار آمریکا و ین ژاپن بیشتر شود.

3. اما چین هم با وجود رشد اقتصادی بالایی که دارد، به دلیل نگرانی که در مورد افزایش تورم دارد موجب شده است که دولت این کشور به همراه بانک مرکزی قصد کنترل تورم های بیش از انتظار را در دستور کار خود قرار دهند، که اعمال این سیاست ها می تواند به بازار مسکن این کشور که عمده ترین مصرف کننده مس در جهان می­باشد آسیب بزند.

4. و اما سناریوی دیگری که می توان برای کاهش قیمت جهانی این فلز مطرح کرد این است که از سال 2008 به علت افزایش ناگهانی قیمت این محصول، اکثر پروژه های معدنی که تا آن تاریخ متوقف بودند، شروع به فعالیت کردند و این عامل موجب ایجاد مازاد عرضه این محصول در بازارهای جهانی شد و می توان این را عاملی برای کاهش قیمت این فلز اساسی دانست.




تاریخچه و موضوع فعالیت شرکت

در 12 تير ماه 1351، شركت سهامي معادن مس سرچشمه كرمان، تشكيل و در سال 1355 به شركت ملي صنايع مس ايران كه در برگيرنده كليه فعاليتهاي معادن مس كشور است تغيير نام دادو در سال 1385 در بورس اوراق بهادر تهران پذیرفته شد. از وظايف اين شركت، استخراج و بهره برداري از معادن مس، توليد محصولات پر عيار سنگ معدن و محصولات مسي نظير كاتد، اسلب، بيلت و مفتول هشت ميليمتري ميباشد. معادن مس سرچشمه و ميدوك در كرمان و معدن مس سونگون در آذريايجان شرقي از مهمترين معادن مس كشور به شمار ميرود.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 1000 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ43400 میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است


ظرفیت اسمی تولید


مقدار تولید و فروش

با توجه به جدول زیر میزان تولید شرکت در سال 92 نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است.همچنین شرکت به دلیل تشدید تحریم ها با کاهش صادرات مواجهه شده و با کاهش تقاضا میزان تولید شرکت در این سال کاهش داده است.در بین محصولات تولیدی شرکت سه محصول کنستانتره مس ،ته پاتیل و اسلوب صادراتی می باشند.

شرکت برای تولید مس از کنسانتره مس استفاده می کندکه معمولا برای تولید یک تن مس سه تن کنسانتره مس لازم می باشد همچنین برای تولید کنسانتره مس از سنگ سولفور استفاده می کند با توجه به طرح های توسعه ای شرکت که به دو پروژه توسعه تغلیظ سرچشمه فاز 2 وتوسعه تلغیظ سونگون فاز 2 مربوط می شود که این دو پروژه منجر به افزایش 310 هزار تن کنستانتره مس می شود که در کارشناسی 94 فرض شده است که شرکت 60درصد این مقدار را تولید خواهد کرد وبا توجه به اینکه شرکت ظرفیت لازم برای تولید کاتد را ندارد بنابرین مقدار کنستاره تولیدشده به صورت مستقیم به فروش خواهد رسیدهمچنین میزان کنسانتره مس که در 12 ماهه 93 نسبت به 9ماهه کاهش پیدا کرده به دلیل این است که شرکت میزان مصرف کنسانتره مس برای تولید کاتد را در صورت های مالی لحاظ نکرده است.

فروش شرکت با توجه به تولید شرکت و روند قبلی که شرکت در فروش محصولات خود داشته وهمچنین براساس موجودی اول دوره در نظر گرفته شده است.




نرخ فروش

نرخ فروش برای سال 94 براساس قیمت های جهانی و روندی که قیمت مس در پیش گرفته پیش بینی شده است همچنین با توجه به پریمیوی که محصولات صادراتی این شرکت دارد باعث شده که قیمت محصولات شرکت از قیمت های جهانی تا حدودی بالا باشد که در حدود 50 دلار نرخ کاتد این شرکت بیشتر از lme می باشد قیمت مس در نظر گرفته شده برای کارشناسی 6200 دلار برای هر تن پیش بینی شده است.

همچنین نرخ تسعیر ارز در نظر گرفته شده برابر با 3200 تومان می باشد که در بودجه جدید شرکت پارامتر 3400 لحاظ شده است.نرخ سایر محصولات صادراتی شرکت وهمچنین محصولات داخلی با توجه به نرخ جهانی مس برآورد شده است.




مبالغ فروش


بهای تمام شده

ترکیب بهای تمام شده براساس جدول زیر بدین صورت می باشد که مواد مستقیم 34درصد دستمزد مستقیم 22 درصد و سربار 44 درصد بهای تمام شده را شامل می شود

میزان مصرف مواد شرکت با تولید شرکت رابطه مستقیمی دارد که کارشناسی 94با توجه به تولید شرکت پیش بینی شده ودستمزد شرکت به میزان 16 درصد افزایش نسیت به سال قبل در نظر گرفته شده است. هزینه های حقوق و عوارض دولتی معادن مربوط به برداشت سنگ سولفور می باشد که در هرتن عیار خالص که 70 درصد سنگ سولفور می باشد10000 تومان هزینه پرداخت می شود که کارشناسی 94 بر همین منوال پیش بینی شده است.

مقدار ونرخ خرید مواد اولیه

شرکت برای تولید محصولات از سه نوع مواد اولیه استفاده می کند که بیشترین مواد اولیه مورد استفاده شرکت قراضه می باشد مقدار مصرف مواد اولیه با توجه به مقدار محصول تولید شده برآورد شده و همچنین نرخ مصرف مواد اولیه براساس قیمت بازار وپیش بینی که از نرخ های آتی می شود لحاظ گردیده است.


صورت سود وزیان


با توجه به مفروضات در نظر گرفته شده:

تولید شرکت با توجه به در نظر گرفتن طرفیت 60 درصدی طرح های جدید، نرخ فروش با توجه به قیمت جهانی مس ودلار 3200 تومان ونرخ خرید مواد اولیه شرکت با توجه به نرخ جهانی ....

سود شرکت برای سال 94 برابر با 285 ریال برآورد شده است.

تحلیل حساسیت

با توجه به روند قیمت مس که در چند ماه گذشته با افت وخیز هایی همراه بوده و به صورت دقیق نمی توان قیمت آنرا پیش بینی کرد همچنین با عنایت به روند مذاکرات که در صورت برداشته شدن تحریم یا سیاست دولت در خصوص تک نرخی شدن نرخ ارز به تحلیل حساسیت تغییرات این دو پارامتر و اثر آن بر سود هر سهم "فملی " می پردازیم.

همانطور که در جدول ذیل مشاهده می کنید با تغییر 5 درصد نرخ کاتد و نرخ دلار/ریال سود شرکت 15 و 16- درصد تغییر خواهد کرد


واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز/ محمد اسدنژاد

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
متاسفم از صنایعی که حرف اول را میزنند مثل مس فولاد. تاپیکو. بانکیها معادن و.و.و اینهمه ذلیل شده اندقطعنامه کاغذ پاره است دکتر احمدی؟؟؟؟
صدقی
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸
عالی بود ممنون
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۷
واقعا پرسودترین سهامی
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳
ممنون از تحلیل خوبتون.ولی افسوس که سهام مس که روزگاری هزار تومان و بلکه در مقطعی بالاتر خرید و فروش میشد ؛ با سیاستهای کاملا اشتباه و خودرایی بعضی ها ؛ الان سهام به یکدهم قیمت افت کنه، و کسانی امثال من که دلخوشیشون داشتن سهام مس بود و بیست سی سال عمرمون رو کنار کوره های ذوب مس هدر دادیم و خالصا و مخلصا چرخهای این صنعت رو گردوندیم؛ حالا انگار با دست خالی اومدیم بیرون،
سهام مس الان میبایست بتونه گوشه ای از زندگیمونو بگیره نه اینکه هر کی بهمون میرسه مسخرمون کنه، واقعا دردناکه، کاش ایکاش که دوباره شاهد سرافرازی این صنعت باشیم و سهام اون به جایی که لیاقت مس میباشد برسه،
.....................به امید انروز و سرافرازی صنعت مس................
بهمن شیخ رحیمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
#فملی سلام در مورد فملی باید گفت که از دل زمین طلا بدست میاید پس فملی سهمش طلاست و هر سهامدار باید در سبد سهام خود فملی را داشته باشد که اگر ندارد سهامدار بحساب نمیاید. توسعه من به همه ایرانیان این است کلیه زنان خانه دار بجای خرید کالا برای جهیزیه دختران که اغلب کهنه و از مد میافتد یا ارزان میشود سهام ملی مس ایران را بخرند و کلیه مردان و خانواده ها از سهام ملی مس ایران داشته باشند زیرا یک سهم ملی مس حداکثر 170 تومان میباشد که قیمت یک نخ سیگار خارجی 200 300 تومان میباشد پس فملی مفت و ارزان استجهت خرید سهم ملی مس کد ملی و شناسنامه با مراجعه به کارگزار بورس در کلیه نقاط ایران میتوانند دارای کد بورس بشوند و یک سهم که فعلا 170 تومان میباشد بخرند یا 10 سهم یا 100 سهم تا بی نهایت میتوانند بخرند و در پایان سال از مزایای ان بهره مند شوند: 1 سود سالانه 2 افزایش قیمت سهم 3 استفاده از افزایش سرمایه و حق تقدم که به قیمت 100 تومان به سهامدار واگذار میشود 4 قیمت سهام در بورس که دولت داد 400 تا 360 بود و بعد از ان به قیمت های 1000تومان و فملی 1300 تومان هم هر سهم فروخته شده پس ارزش واقعی سهم از 1500تومان هم بالاتر است چرا برای اینکه در ایران بجز سه استان کلیه استانهای کشور معدن مس وجود دارد و خیلی معادن مس که طلاهم دارد کشف شده است و سرمایه گذاری های هنگفتی در معادن مس سرمایه گذاری شده است و در عرض چندسال اخیر یعنی از سال 92 به بعد سرمایه گذاری عظیمی انجام پذیرفته و اگر اکنون قیمت گذاری شود به اندازه ده برابر سرمایه شرکت ملی مس سرمایه گذاری شده است بجز معادنی که در دل زمین وجود دارد و ان قابل قیمت گذاری نیست و واقعا شرکت ملی مس طلاست پس توسعه بنده به تمامی دوستان و اشنایان این است که سهام شرکت ملی مس ایران را بخرند و نگران نباشند زمانی که ملی مس سود 150 تومانی داد و از کلیه سهامداران ملی مس تقاضا دارم که سهم خود را مفت نفروشند که علت اصلی ارزان بودن سهم بی تدبیری هیات مدیره قبلی بود که حتی پرونده قضایی در دستگاه قضا دارند و از مسِِِِِِیولین بورس تقاضا مندم ترتیبی اتخاذ نمایند که نوسانگیران در بورس که اقتصاد مملکت را بهم زده اند جلوی انها گرفته شود مثلا کسانیکه سهم میخرند حداقل سه ماه قابل فروش نباشد یعنی امروز کسی سهام خرید حالا یا عمده برای انها سه ماه بعد اختیار فروش داشته باشند