بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
کد خبر : ۱۴۸۹۰۹
نامه نوشت: دانشگاه امیرکبیر بازهم حاشیه ساز شد. این دانشگاه بعد از میزبانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اینبار میزبان سعید جلیلی، مسئول سابق پرونده هسته‌ای ایران بود. سعید جلیلی بعد از شکست در انتخابات سال 92 بیشتر سعی می‌کرد با اشاره به کلیات به جنگ با دولت برود و خود را وارد بازی مستقیم دلواپسان و دولت نکند. دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی اما اینبار در قامت دفاع از دیپلماسی خود پرداخت و رفتار دیپلماسی «روحانی – ظریف» را نقد کرد.

جلیلی در جمع دانشجویان با دفاع از عملکرد خود گفت:«6 مسئله را در عرض 6 ماه حل کردیم و آژانس نیز نامه داد که این مسائل از نظر ما حل شده است این در حالی است که می‌گویند در آن زمان تنها بیانیه خوانده شد. 4 روز بعد از این موضوع قطعنامه‌ای علیه ما صادر کردند به همین خاطر است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند آنان قابل اعتماد نیستند.»

او همچنین به مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری و کنایه‌هایی که شنیده بود اشاره کرد و گفت:«ما به طرف مقابل گفتیم این که غنی‌سازی 20 درصد را ادامه ندهیم می‌تواند موضوع همکاری باشد اما نمی‌تواند تکلیفی از جانب شما بر ما باشد. در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری مطلب غلطی بود که آن آقا مطرح کرد که گفت همکاری یعنی گام های متقابل»

سخنان سعید جلیلی حاوی یک پیام مهم سیاسی است. جلیلی پای به میدان گذاشته است تا عملکرد 6 ساله خود را توجیح کند و آن را در مقابل عملکرد روحانی قرار دهد. سوال اینجا مطرح می‌شود که چرا امروز جلیلی و در این روزهای حساس نوشتن توافقنامه پای به عرصه نقد گذاشته است.

جلیلی که خود را یک تحلیل گر ارشد صحنه بین المللی می‌داند بر این باور است که توافق میان ایران و کشورهای 1+5 امضا نخواهد شد و طرف غربی به ویژه آمریکا در جریان مذاکرات « دبه» ایجاد می‌کند و تسلیم فشارهای کشورهای عربی و اسرائیل خواهد شد. همین اعتقاد باعث شده است تا جلیلی در این زمان وارد میدان شود تا اگر تحلیلش درست از آب درآمد، دیپلماسی ایستادگی خود را به رخ روحانی و ظریف بکشد.

جلیلی هدف دوم خود را بر تطهیر دوران شش ساله‌اش استوار کرده است. پیکان مشکلات کشور به سوی او و تصمیمات هسته‌ای اش است. بسیاری جلیلی را عامل تحریم‌های غربی می‌دانند و می‌گویند او اگر به جای موعظه از گفت‌وگو در دیپلماسی هسته‌ای استفاده می‌کرد، کشور دچار این چنین هزینه سنگینی نمی‌شد.

او می‌خواهد از این آب گل آلوده شده تا تیرماه و احتمالا بعد از آن ماهی خود را صید کند. آنها همچنان بر این باور هستند که مردم طرفداران گفتمان آنها در سیاست خارجی هستند. جلیلی و دوستانش استقبال از نظراتشان در جمع طرفدارانشان در دانشگاه یا مساجد را بر حساب تمام مردم می‌گذارند و اعتقاد دارند که صدای آنها صدای مردم است.

در این میان اماسخنگوی مردم بودن، کار ساده‌ای است و هرکسی به راحتی می‌تواند مدعی شود که نظر من، نظر مردم است. اما برای پاسخ به این سوال که نظر مردم در مورد رابطه با آمریکا و پرونده هسته‌ای ایران چیست باید قدری به گذشته برگردیم و آراء نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را مرور کنیم تا ببینم مردمی که در انتخابات شرکت کردند به چه سیاستی رای دادند و خواهان چه تحولی در سیاست‌های قوه مجریه بودند.

نگاهی به ترکیب نامزدها و همچنین مناظره‌های انتخاباتی نشان می‌داد که نامزدهای انتخابات با ترکیب 1-1-4 مقابل هم قرار گرفته بودند. حسن روحانی، محسن رضایی، علی اکبر ولایتی و محمدباقر قالیباف در یک سو، سعید جلیلی در سوی دیگر و محمد غرضی در جهت مخالف این دو جریان.

چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری در عرصه سیاست خارجی پیرو یک کلام واحد بودند و آنهم تغییر در سیاست خارجی و روند پرونده هسته‌ای ایران بود. پرونده‌ای که با مدیریت سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری روزگار خوشی را پشت سر نمی‌گذاشت و تحریم‌ها یکی پس از دیگری علیه ایران صادر می‌شدند. همین سیاست موجب شده بود این تحریم‌ها زمینه مشکلات اقتصادی را نیز برای کشور فراهم کند و این مشکلات زمینه وحدت نظری این چهار نامزد انتخابات را در عرصه سیاست خارجی فراهم کند.

جلیلی به عنوان قطب مقابل این چهار نامزد با تداوم شعارهای خود در عرصه دیپلماسی وارد این انتخابات شده بود و معتقد بود که با او سیاست مقاومت توانسته است، شکست‌های گذشته ایران به ویژه در زمان حسن روحانی در پرونده هسته‌ای ایران را جبران کند.

در این میان سیدمحمد غرضی نیز سازی مخالف تمام جریان‌ها کوک کرده بود و حرف خود را می‌زند. در روز 24 خرداد، مردم باید از بین این دو جریان یعنی تغییر در روند سیاست ایران و یا تداوم آن یک گزینه را انتخاب می‌کردند. نتیجه انتخابات بیانگر این معنا بود که مردم و جامعه ایران سیاست تغییر را با رای به حسن روحانی انتخاب کرده‌اند. حدود 32 میلیون نفر از مردم ایران که به چهار نامزدی که خواهان تغییر در روند سیاست خارجی ایران رای داده بودند چیزی بیش از 90 درصد شرکت کنندگان و تنها 4 میلیون خواهان حفظ وضع موجود بودند. بدین تریب با یک حساب ساده می‌شود به این نتیجه رسید که برخلاف نظر جلیلی، دلواپسان و رسانه‌های نزدیک به او که معتقد هستند، مردم موافق سیاست‌های حسن روحانی نیستند، ملت ایران با رای به حسن روحانی خواهان تغییر سیاست‌های هسته‌ای ایران در زمان روی کار بودن این دوستان بودند و به جای باور کردن مردم دلواپسان باید به ملت روحانی اطمینان کرد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
بنده طرفدار اقای جلیلی نیستم ولی پیش بینی ایشان در مورد دبه کردن امریکایی ها تا الان که درست بوده است این در هفته های اینده چه اتفاقی خواهد خدا میداند شاید هم در دقیقه 90 توافق امضاء بشه و پیش بینی ایشان به ثمر ننشیند.
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
اگه واقع بینانه به جریان نگاه کنیم می بینیم که چه در دوران جلیلی و چه در دوران ظریف ما در مذاکرات چیزی به دست نیاوردیم و در هر دو دوره تحریم شدیم. با این تفاوت که قبلا چند سایت مهم هسته ای داشتیم، غنی سازی در حد20 درصد انجام می دادیم و تازه زبونمون هم سر دنیا دراز بود.اما الان اعتبار پاسپورت ایرانی اونقدر بالا رفته که 2 ساله تو سازمان ملل نماینده نداریم، کشور جیبوتی با هشتصد هزار نفر جمعیت جلومون قد علم کرده، عربای بی تمدن به نوجوونامون جسارت کردن، هم چرخ سانتریفیوزهای تعطیل شده دارن می چرخن و هم چرخ بورسمون !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
سعید جلیلی: نننننننننننننه به تو و همفکرانت
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶
از خانم اشتون چه خبر بنده خدا دیگه پیداش نیست اون هم خیلی دلش میخواست مسئله هسته ای ایران در زمان اون حل بشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴
راست میگی ما هم اعتماد کردیم و وضعمان این شد غنی سازی 20 درصد رو دادیم 20 مورد تحریم جدید رو گرفتیم. مذاکره کردیم و الان فقط مونده در نطنز رو هم پلمپ کنیم تا راضی بشن 17 درصد از تحریم هاشون رو تعلیق کنن چون لغو براشون معنی نداره! قراره لیست تمام دانشمندامونو هم بدیم که اگه موساد دوباره خواست ترورشون کنه راحت باشه و دیگه نیاز به شناسایی نداشته باشه. از بعد توافق هم میان خونه تک تک ما رو می گردن و می گن اینجا یک سایت مشکوکه و..... یه ذره مرد باش و منصف هر چند که می دونم اینو چاپ نمی کنی اما نوشتم که حداقل نویسنده این متن همش یه طرفه به قاضی نره غربی ها هر موقع جلوشون اظهار ضعف کردیم فقط به زورگویی شون اضافه کردن و مطمئن باش حتی اگه هسته ای رو هم جمع کنیم به بهانه حقوق بشر(که یکی از اونا آزادی همجنس بازی است) ما رو تحریم می کنن.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۸
آقای جلیلی : ایثار شما برای ملت بسیار قابل تقدیر است ولی شما حق تصمیم گیری از طرف اکثریت ملت ایران را ندارید .
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۵
اول اینکه جمع کردن رای چهار نامزد با هم بمنزله مخالفان روش آقای جلیلی تحلیل جدیدی بود که بنظر منصفانه نمیباشد.
دوم اینکه در دوران دوساله اخیر و با وجود همه همراهی های رسانه ای و حکومتی با روش آقای روحانی ، این روش هم آنچنان نتیجه شگرفی در روابط جهانی نداشته که بتوان از آن اینطور محکم دفاع کرد.
لامردی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶
افتضاح 6 ساله ایشان به اندازه 60 سال به این مملکت زیان وارد کرد حالا دفاع می کنه؟؟!!!
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۷
به نظرم شما یکطرفه صحبت میکنید. الآن مردم از وضع کنونی راضی نیستن و معتقدن روحانی نتونسته به شعارهاش عمل کنه و گرونی و تورم زیاد شده. در بحث سیاست خارجی هم زیاد موفقیت نداشته و دولت با این همه امتیاز دهی ، آمریکا یا ما رو تحقیرمون کرده یا تحدید، تحریمها هم سر جاشه. هنوز دولت باور نکرده کلید حل تمام مشکلات در ایرانه.
سوع مدیریت ، استفاده نکردن تجربیات افراد جناح مقابل و یکدندگی نکرن ، با حل این مشکلات موفق میشه وگرنه هیچ چیزی درست نمیشه.
احمدینژاد هم یکدنده بود ، این هم یجور یکدنده هستش. فرقی باهم ندارن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۳
مستر جلیلی الان تو اگر بچای ظزیف بودی مطمئن هستیم از این که هستیم بدتر شده بودیم
حميد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۹
جليل جان ، از زماني كه روحاني و تيمش روند مذاكرات رو بدست گرفتند، بدترين حالتش اينه كه بعضي از تحريمهايي كه جنابعالي مسول مستقيمش بودي رو تمديد كردن.
اي بابا ! !!...
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
در زمان ایشان و ریاست جمهوری احمدی نژاد ، این قطعنامه ها و تحریم ها وضع شد و در حال حاضر تمام این تلاش ها و بگو مگو ها برای از بین بردن همان کاغذ پاره ها است که آقایان زحمت کشیده اند . یعنی فعلا دولت در تلاش است به وضع قبل از ایشان برسد پیشرفت پیش کش.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳
جلیلی سواد دیپلماتیک نداشت
مرد مذاکره هم نبود

اما ادم کینه ای که این متن جلوه داده نبوده و نیست.
هر آدم فهمیمی اینو می فهمه. گرچه نویسنده به خاطر بغض شخصی خودش اینطور نوشته.
پتراعوس
POLAND
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
شما و اقای احمدی نزاد ۸ سال مملکت رو نابود کردین