بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
قیمت طلا در سال ۲۰۱۴ در سطح ۱۴۰۰ دلار در هر اونس بود و با توجه به شرایط اقتصاد جهانی بسیار مورد توجه سرمایه‌گذاران بود اما قیمت فلز زرد در سال ۲۰۱۵ با نوسانات بسیاری مواجه بوده و به طور کلی کاهش داشته است.
کد خبر : ۱۴۸۹۶۰
به گزارش بنکر (Banker)، این در حالی است که بسیاری از پیش‌بینی‌ها از کاهشی بودن قیمت طلا در کوتاه مدت و میان‌مدت خبر می‌دهند.
قیمت طلا در جریان آخرین معاملات در بازارهای بین‌المللی حوالی 1200 دلار در هر اونس معامله می‌شود. دامنه قیمت طلا در سال 2015 تا بدین‌جا در بازه‌ 1163 دلار تا 1306.2 دلار در هر اونس در نوسان بوده است.
در حال حاضر قیمت طلا در اطراف سطح 1200 دلار در هر اونس با چشم‌انداز کاهشی در نوسان است. در پی بروز نشانه‌هایی مبنی بر افزایش تورم در آمریکا که منجر به بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در کوتاه‌مدت شده، چشم انداز قیمت طلا کاهشی است. باید در نظر داشت که تضعیف دلار منجر به افزایش تقاضای طلا و در عین حال خروج سرمایه‌ها از بازارهای سهام و اوراق قرضه می‌شود.
به نوشته سایت طلا، اُل هانسون استراتژیست ساکسو بانک می‌گوید: طلا در سطح 1200 دلار است و روند قیمت موجود نتوانسته است سقف‌های 1225 دلار و 1235 دلار را بشکند. در همین حال قیمت‌ها در بازار سهام و اوراق قرضه افزایش داشته است؛ البته تاکنون شاهد موج‌های خرید بزرگ دراین بازارها نبوده‌ایم که نشان از وجود عوامل و جریان‌های تضعیف کننده دارد.
این در حالی است که نبود روند قیمتی مشخص در بازار طلا اصلا منجر به کاهش حجم معاملات نشده است. به عنوان مثال از تاریخ 20 مارس به طور متوسط روزانه 170 هزار قرارداد در بازار طلای COMEX نیویورک منعقد شده است که هر قرارداد نشانگر معامله 100 اونس طلا است.
حتی بر اساس نظر برخی کارشناسان رسیدن قیمت طلا به سطح 1300 دلار نیز نمی‌تواند به معنای شرایط مستحکم در حال حاضر بازار طلا باشد.
کراستن منکه کارشناس بازار در گروه مالی سوئیسی جولیوس بیر می‌گوید: ما اعتقاد داریم دو عامل در حال حاضر در بازار طلا تعیین کننده هستند. اولین عامل، نگرانی در مورد بحران بدهی‌های یونان و احتمال خروج یونان از منطقه پولی یورو است. دومین عامل آمارها و شرایط اقتصادی ضعیف در آمریکا است که احتمال افزایش نرخ بهره در این کشور را کاهش می‌دهد.
هانسون می‌گوید: در حال حاضر سرمایه‌گذاران و معامله‌گران با سرعت کمی درحال تغییر دادن تمرکز خود از رکود به تورم احتمالی هستند. این عامل به همراه کاهش بازده سهام در بازارهای جهانی برای طلا بسیار مفید است.
هانسون ادامه می‌دهد: در کوتاه مدت در صورتی که فدرال رزرو نسبت به افزایش نرخ بهره اقدام کند، ابتدا باید کمی صبرکنیم و با کنترل عطش سرمایه‌گذاری خود، از باقی ماندن قیمت در حوالی 1200 دلار اطمینان حاصل کرده و خود را برای افزایش قیمت طلا در ادامه سال آماده کنیم. با افزایش نرخ بهره توسط آمریکایی‌ها یکی از عوامل نااطمینانی در بازار طلا از بین می‌رود. کاهش نرخ بهره در آمریکا موقعیت خوبی را برای خرید طلا فراهم می‌کند و به نظر من با توجه به شرایط فعلی بازار طلا و وضعیت اقتصاد آمریکا سقوط شدید قیمت در بازار طلا غیرمحتمل است.
اما گنان تیاگارجان مدیر گروه مالی کام ترندز نظر منفی نسبت به بازار طلا دارد. او پیش‌بینی می‌کند قیمت طلابه سطح 1050 تا 1125 دلار در هر اونس کاهش یابد.
تیاگارجان می‌گوید: قیمت طلا در کوتاه‌مدت به واسطه نگرانی‌ در مورد افزایش نرخ بهره در فدرال رزرو کاهشی است، اما آمارهای اقتصادی نه چندان چشم‌گیر اقتصاد آمریکا این تردید را به وجود آورده است که نرخ بهره در سال 2015 افزایش نخواهد یافت. در همین حال به نظر می‌‌‌رسد در میان مدت با افزایش نرخ بهره در آمریکا قیمت طلا کاهش یافته و به بازه‌ 1050 تا 1125 دلار در هر اونس برسد.
در این میان گروه مالی جولیوس بیر معتقد است: تاخیر در افزایش نرخ بهره در آمریکا هیچ تغییری در تقاضای سرمایه‌گذاری طلا ایجاد نخواهد کرد.
جولیوس بیر در تحلیل خود اعلام کرده است: ما معتقد هستیم که سرمایه‌گذران در حالتی که مطمئن باشند نرخ بهره در آمریکا در حد صفر باقی می‌ماند وارد بازار طلا نمی شوند از این رو تغییر نرخ بهره یکی از عوامل تحرک و افزایش تقاضا در بازار طلا خواهد بود. همچنین از سوی دیگر ادامه شرایط ضعیف در اقتصاد آمریکا فدرال رزرو را نسبت به اجرای سیاست‌های انبساطی ترغیب خواهد کرد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
همشهری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
عزیزان سرمایه گذاری تو بورس و بدبختی هاش تموم نشده حالا تشویق به سرمایه گذاری روی طلا ؟؟؟؟؟