بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
با انتشار اطلاعاتی قابل تامل درباره پروتکل الحاقی؛

روزنامه حامی دولت ادعاهای تیم مذاکره‌کننده را تکذیب کرد

یک روزنامه حامی دولت نوشت: طبق پروتکل الحاقی بازرسی‌های سرزده که اعلام آن می‌تواند دو ساعت یا کمتر برای سایت‌های هسته‌ای و ۲۴ ساعت برای مکان‌های غیرهسته‌ای باشد، انجام خواهد گرفت. همچنین نمونه‌برداری محیطی اعم از آب، خاک، گیاه، ساختمان، هوا و لباس انجام خواهد شد.
کد خبر : ۱۴۸۹۷۶
به گزارش جهان، روزنامه اطلاعات در شماره امروز خود در گزارشی با عنوان "نگاهی به پروتکل الحاقی"، اطلاعات قابل تاملی را درباره این پروتکل منتشر کرده است.

این روزنامه عنوان کرده است: بازرسی‌های سرزده که اعلام آن می‌تواند دو ساعت یا کمتر برای سایت‌های هسته‌ای و ۲۴ ساعت برای مکان‌های غیرهسته‌ای باشد، انجام خواهد گرفت. همچنین نمونه‌برداری محیطی اعم از آب، خاک، گیاه، ساختمان، هوا و لباس انجام خواهد شد.

به نوشته این روزنامه "این بحث وجود دارد که آژانس بتواند از مراکز انفجارهای بزرگ و مکان‌های مشکوک به تولید سلاح نیز بازرسی به عمل آورد و نیز بتواند با کارشناسان ذیربط هسته‌ای مصاحبه نماید."

نکته کلیدی و مهم دیگری از پروتکل الحاقی که مورد اشاره روزنامه اطلاعات قرار گرفته این است که "ما نمی‌توانیم هیچ یک از مواد این الحاقیه را تغییر دهیم."

این واقعیات در حالی است که پیش از این، مسولان تیم مذاکره کننده عنوان کرده اند، مدیریت بازرسی ها را به مسئولان آژانس نخواهند داد و بازرسی‌ها محدود خواهد بود.

در این میان حتی امکان ایجاد دسترسی‌های فراتر از پروتکل الحاقی برای آژانس بین المللی انرژی اتمی هم مطرح شده که ظریف و عراقچی در جلسه روز سوم خرداد با نمایندگان مجلس اعلام کردند بازرسی‌های فرا‌تر از پروتکل را قبول نمی کنند. 

اما حتی پذیرش پروتکل الحاقی هم دربرگیرنده تعهدات گسترده ای است که با توجه به بهانه‎‌جویی‌های گسترده و فرصت‌طلبی غربی‌ها، کنترل بازرسی ها امری سخت به شما می رود.

عراقچی دوشنبه شب در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به این سوال که چنانچه آژانس ادعاهایی بدون مدرک داشتند چه کار باید کرد گفت: ما نباید به بازرسان آژانس اجازه سوء استفاده بدهیم و راه حل هایی وجود دارد که سوء استفاده ای صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه دسترسی مدیریت شده به سایت های غیر هسته ای از جمله نظامی در پروتکل پیش بینی شده است گفت : دسترسی مدیریت شده یعنی اینکه اگر ماموری از آژانس ماموریت پیدا کند که در مرکزی غیر مراکز هسته ای حضور پیدا کند نوع رفتن و خروج وی از مرکز به شکلی خواهد بود که هیچ اطلاعاتی غیر از آنچه مورد نیازش است به وی داده نخواهد شد و کسب نخواهد کرد بنابراین آن چیزی که در ذهن ماست که بیایند عکس بگیرند و همه جا را ببینند و اطلاعات بدست بیاورند اینطور نیست.

پیش از این هم ظریف، وزیر امور خارجه در گفتگو با خانه ملت در این باره گفته بود: البته موضوع مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای، ارتباطی به اصل مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ ندارد و این یک مسئله کناری و فرعی بوده و حدود ۱۰ سال است که کشور برای حل این ادعاها و بهانه‌ها اقداماتی کرده است.

اما گویا واقعیت پروتکل الحاقی شامل تعهدات بسیار بیشتری از آنچه تیم هسته ای دولت گفته، است. در ادامه به برخی از نکات مهم پروتکل الحاقی که در گزارش روزنامه اطلاعات آمده، اشاره می شود:

۱ـ بازرسی‌های سرزده که اعلام آن می‌تواند دو ساعت یا کمتر برای سایت‌های هسته‌ای و ۲۴ ساعت برای مکان‌های غیرهسته‌ای باشد، انجام خواهد گرفت.

۲ـ نمونه‌برداری محیطی اعم از آب، خاک، گیاه، ساختمان، هوا و لباس انجام خواهد شد.
یادآور می‌شود که برای مثال کشف فعالیت‌های غنی‌سازی رژیم بعث عراق در زمان جنگ اول جرج بوش پدر از لباس یک گروگان آزاد شده صورت گرفت که در لباس او آثاری از ذرات میکروسکوپی اورانیوم پیدا شد.

۳ـ گسترش نمونه‌برداری محیطی از مکان‌های اعلام شده فعالیت‌های هسته‌ای به مکان‌های غیراعلام شده.

۴ـ بازرسی از سایت‌های هسته‌ای فعال، سانتریفیوژهای غنی‌سازی، محل‌های نگهداری آن‌ها و صادرات و واردات مواد هسته‌ای انجام می‌پذیرد.

۵ـ بازرسی از معادن، تخلیص اورانیوم و مکان‌های تولید آب‌سنگین و گرافیت و چرخه سوخت انجام خواهد شد.

۶ـ اعطای روادید حداقل یک ساله، چند بار ورود و خروج به بازرسان معرفی شده آژانس در فاصله حداکثر یک ماه از زمان تقاضای آژانس از کشور مورد بازرسی.

این بازرسی‌ها به غیر از بازرسی‌های ماهواره از طریق عکس‌ها و ثبت تشعشعات اتمی می‌باشد. نکته جالب این که تا جایی که به متون اعلام شده پروتکل الحاقی مربوط می‌شود در هیچ جا سخن از مراکز نظامی نشده است، لیکن این بحث وجود دارد که آژانس بتواند از مراکز انفجارهای بزرگ و مکان‌های مشکوک به تولید سلاح نیز بازرسی به عمل آورد و نیز بتواند با کارشناسان ذیربط هسته‌ای مصاحبه نماید. البته عملکرد گذشته آژانس نشان داده است که در صورتی این سازمان به یک کشور خاص با عنوان کشور خاطی مشکوک شود تلاش خواهد کرد که این گونه نظارت‌ها هم اعمال گردد و البته این در صورتی است که تخطی محرز شده باشد و حتی اگر آژانس ابزار لازم یا مجوز ضروری را نداشته باشد می‌تواند از شورای حکام یا نهایتاً از شورای امنیت سازمان ملل متحد کسب اختیار نماید.

و نهایتاً اینکه هدف بازرسی‌ها با بهره‌گیری از اختیارات پروتکل الحاقی حصول اطمینان از نبود مکان‌ها یا فعالیت‌های اعلام نشده است.

چند نکته کلیدی 

با توجه به واقعیت فوق تکلیف تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما گرچه دشوار ولی روشن است، و آن این که اگر قرار است جمهوری اسلامی ایران پروتکل الحاقی را که در زمان دبیری شورای امنیت ملی جناب دکتر روحانی داوطلبانه پذیرفت و دولت جناب دکتر احمدی‌نژاد آن را ادامه نداد، پروتکل الحاقی را بپذیرد و مجلس شورای اسلامی متن آن را تصویب کند، باید توجه کنیم که:

۱ـ ما نمی‌توانیم هیچ یک از مواد این الحاقیه را تغییر دهیم.

۲ـ اگر توافق امضا شده توسط هیأت‌ مذاکره‌کننده هسته‌ای، جمهوری اسلامی ایران را در یک ضرب‌الاجل زمانی ملزم به امضای پروتکل الحاقی ننماید، ایران نیز مانند خیلی از کشورها که هنوز این پروتکل را امضا نکرده‌اند، می‌تواند امضای آن را به عهده تعویق بگذارد.

۳ـ با توجه به این که بازرسی‌ها اعم از سرزده یا غیرسرزده، فردی یا جمعی تنها زمانی قابل انجام است که بازرسان روادید معتبر ورود به ایران را داشته باشند این نکته روشن است که در هر حال تا زمانی که ویزای رسمی از سوی وزارت امورخارجه صادر نشده، بازرسی صورت نخواهد گرفت و وقتی روادید صادر شد و بازرسان در محل قرار گرفتند، نمی‌توان از انجام کار آن‌ها ممانعت به عمل آورد.

۴ـ در خصوص بازرسی‌ از مکان‌های نظامی اعم از پادگان‌ها، زاغه‌های‌ مهمات‌، کارخانه‌های ساخت تسلیحات و مکان‌های تحقیقاتی زیر نظر ارگان‌های نظامی همان‌گونه که دستورالعمل‌های لازم صار شده، این گونه بازرسی‌ها خط قرمز تلقی می‌گردد و تیم مذاکره‌کننده اختیاری در این خصوص ندارد.

با این حال آنچه آژانس را حساس می‌کند وجود نشانه‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای کاذب در این مکان‌هاست که خوشبختانه تاکنون در کشور ما وجود نداشته است. زیرا امروزه و با توجه به ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای، ابزار آشکار و نهان کافی برای کشف و برملا کردن این گونه فعالیت‌ها وجود دارد. در این خصوص باید از ورود افراد مشکوک حتی ایرانی به این گونه‌ مکان‌ها اکیداً ممانعت کرد و به خصوص توجه داشت که با یک طراحی ساده می‌توان افرادی را با لباس‌ آلوده به مکان‌های نظامی گسیل داشت که از خود در این مکان‌ها آثار مواد رادیواکتیو به جای بگذارند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد
GERMANY
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
آره تو راست میگی مخصوصا خط آخر قرمز رنگ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
آقا جان اگه اینطوری بخوای حساب کنی خوب یارو بازرسه از خودش چرت و پرت می نویسه حله دیگه پس از npt سازمان ملل و همه ارگانهای بین المللی بیایم بیرون بشیم کره شمالی خودمونم راحت کنیم دیگه هیچکسیم دلواپس نیست
علیرضا
ROMANIA
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
سلام:ضرب المثلی است که میگویند ازموده را ازمودن خطاست:دکترروحانی در زمان ریاست جمهوری خاتمی که ریس امنیت ملی بودامتحان خود را داده ودرب برنامه هسته ایران بست وکلیدش را به اروپاییها داد .ودر اواخر ریاست جمهوری خاتمی به دستور رهبری مجددا باز گشایی شد .باید مذاکرات هسته ای را از اختیار دولت روحانی خارج میکردنند تااین چنین نشود .ضمنا هرموقع ماهی از اب بگیری تازه است.