بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
روند این روزهای بازار سرمایه بیانگر این موضوع است که بورس از شرایط اقتصادی کشور تبعیت می کند و در حالی که انتظار رونق و رشد از صنایع و اقتصاد کشور نمی رود، نمی توان توقعی هم از بازارهای مرتبط با آن همچون بورس را داشت.
کد خبر : ۱۴۸۹۷۷
نویسنده :
جمشیدی
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 94.03.05 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 136واحد کاهش به رقم 45763 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 299 واحد افزایش عدد 130785 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 35 واحد کاهش به رقم 26638 واحد رسيد.

همچنین در این روز "حکشتی" با 50 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "اخابر" با 27 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحد کاهش به رقم 714 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 812 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 545 میلیارد ریال رسید.

بر اساس گزارش بورس نیوز، طی معاملات روز جاری شاخص کل و قیمت سهام اغلب شرکت های بورسی روند منفی را پشت سر گذاشتند و علیرغم اینکه شاخص کل چند روزی رشد اندکی را تجربه کرد و درکنار آن اصلاح قیمتی در روند معاملات برخی از شرکت ها رخ داد، اما با روند نزولی امروز فعالان بازار سرمایه نشان دادند که حرکت در مسیر منفی و نزولی بر روند صعودی چیره می شود.

نماگر بازار سرمایه طی معاملات روز جاری حدود 77 واحد کاهش یافت که افت قیمتی "اخابر"، "تاپیکو"، "کچاد" و "شبندر" بیشترین تأثیر منفی را بر روند امروز شاخص بر جای گذاشتند و در مقابل آن نمادهایی همچون "حکشتی"، "رمپنا" و "همراه" با اعمال اثر مثبت به کمک شاخص کل آمدند که در نهایت برآیند این دو روند موجب افت این نماگر گردید.

به گونه ای که سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با سپری کردن روند مثبت و معامله بیش از دو میلیون سهم آن به ارزش 907 میلیارد تومان در نهایت با صف تقاضا برای خرید سهام مواجه گردید که این روند مثبت طی معاملات امروز در اغلب سهام فعال در گروه حمل و نقل مشاهده شده است.

بر اساس این گزارش، روند این روزهای بازار سرمایه بیانگر این موضوع است که بورس از شرایط اقتصادی کشور تبعیت می کند و در حالی که انتظار رونق و رشد از صنایع و اقتصاد کشور نمی رود، نمی توان توقعی هم از بازارهای مرتبط با آن همچون بورس را داشت.

از سوی دیگر در شرایط تداوم روند نزولی بورس و عدم انتظار رشد در بخش اقتصادی و بازار سرمایه، عباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه کشورمان طی گفتگو خبری شب گذشته خود در صدا و سیما اظهار داشت که برای تیم مذاکره کننده حصول توافق هسته ای در موعد مقرر یعنی یازدهم تیرماه امسال چندان حائز اهمیت نیست و به عبارت بهتر کیفیت و نحوه نتایج حاصل از توافق بسیار مهمتر از زمان دستیابی به آن است. بر این اساس معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه کشورمان اعلام داشت که نمی توان تاریخ دقیقی را برای رسیدن به توافق تعیین کرد که این امر موجب شد تا بار دیگر نگاه و انتظار فعالان بازار سرمایه به گونه ای تغییر کند که نباید در تیرماه انتظار حصول توافق جامع هسته ای را داشت و از این رو امروز شاهد حرکت دوباره بازار سرمایه در مسیر نزولی بودیم.

اما صرف نظر از تمام مباحث موجود در وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور و شرایط نابسامانی که برای بازار سرمایه بوجود آمده، با نیم نگاهی به عملکرد رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و تیم مدیریتی آن که از زمان انتصاب و فعالیت آنها زمان زیادی نمی گذرد، دور از انصاف به نظر می رسد که از اقدامات مثبت و ارزنده آنها جهت بهبود زیر ساخت های بازار سرمایه و شرایط کلی حاکم بر آن چشم پوشی کنیم و می بایست از اقدامات سازمان بورس به عنوان نهاد اصلی و اثر گذار بر بازار سرمایه قدردانی کرد. چراکه معرفی شاخص قیمتی، کاهش حجم مبنای برخی از شرکت های بورسی، توقف عرضه اولیه شرکت ها تا ایجاد ثبات در وضعیت بازار سرمایه و از همه مهمتر افزایش یک درصدی دامنه نوسان قیمتی شرکت های بورسی و راه اندازی سایت صندوق توسعه بازار و انتشار پرتفوی سرمایه گذاری صندوق توسعه بازار از جمله مهمترین اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار به شمار می رود. علاوه بر آن، انتشار مستقیم اطلاعات ناشران بورسی روی سامانه کدال اقدام مثبتی در راستای شفافیت اطلاعاتی و جلوگیری از رانت اطلاعاتی است که انتظار می رود اجرای برنامه های مذکور آثار مثبتی بر وضعیت بازار سرمایه اعمال کند و با بهبود زیر ساختهای آن و مشاهده اولین نشانه های ایجاد رونق در بازار سهام بسترهای لازم برای حرکت در مسیر شکوفایی و رونق فراهم شود.

با این حال علیرغم اقدامات مثبت سازمان بورس و ایفای تعهدات مدیریتی و نظارتی از سوی مدیران ارشد آن و دستور وزیر اقتصاد مبنی بر حمایت بانک ها از بازار سرمایه، اما تاکنون انتظاری که جهت حمایت و تعامل متولیان بازار سرمایه با شرکت های بورسی بویژه حقوقی های بورس وجود داشته، برآورد نشده است. چراکه به نظر می رسد تفاوت نگاه و دیدگاه بین مدیران سازمان و شرکت های بورسی موجب شده تا بزرگان بازار سرمایه هماهنگ و همگام با متولیان آن حرکت نکنند و تعامل و همدلی که انتظار می رفت، رنگ واقعیت به خود نگیرد . البته ابن نکته قابل ذکر است که این همدلی باید در تمامی ارکان و اجزاء بازار سرمایه وحتی در بعدی کلان تر اقتصاد کشور صورت پذیرد و همگان عزم خود را جزم کرده تا بتوان شاهد تغییرات موثر در این دماسنج اقتصاد ایران بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
همدلي بعد از دود شدن كل سرمايه سهامداران خرد
ناشناس
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷
به غیر از عرضه های شدید بعد از توافق لوزان و عرضه های اولیه شرکت ها در زمان مناسب کار مدیریت بورس مناسب بوده اما واقعا تیم اقتصادی دولت ناکارآمد و ضعیفه.هرچی میگن برعکس میشه.نان و بنزین و ... یواشکی گرون کردن درصورتی که میگفتن افزایش قیمت نداریم. به امید خدا روحانی اولین ریاست جمهور 4 ساله خواهد بود.
سهامدار خرد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
تو این بازار هر اتفاقی هم بیفته ما سهامدارای خرد تو صف ضرر قرار داریم همدلی هم بستگی هم برای ما جز ضرر چیزی نداره ما فقط شدیم ابزاری برای درامد اقا یان الان چاری جز فروختن برای ما نذاشتن باید تا ماه دیگه صبر کرد ببینیم مذاکرات به کجا میرسه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
این مسئولین اینقدر تعلل کردن تا کشتی بورس به گل نشست!حالا باید مراقب باشن بیشتر از این تو گل فرو نره!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴
اينقدر وضعيت بورس تاسف باره كه خبر وام ٨٠ تومني هم ساختماني هارو صف خريد نكرد
ناشناس
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
چه وامی چه کشکی برو شرایط این وام هارو بخون ببین آدم یک عمر کارتون خواب باشه بهتر از اینه که بره وام بگیره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
لطفا به سهامدار بخت برگشته آدرس غلط ندهید و گمراهش نکنید. !!!!!؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸
ما 18 ماهه تو ضرریم حالا با حمایت دروغین میخوان ضرر مارو جبران کنن این بازار در حاله سقوط ولی نمیدونم چرا اقایان میخوان شاخص سبز باشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
معلوم نیست که این دولت داره چیکار میکنه که تو همه ی بخشا چنان رکود عظیمی حاکم شده که فکرش را نمیتوان کرد.
کاوه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
روحانی : " ملت ایران با قدرت از رکود عبور کرد" و میگه " تورم در این دولت تک نرخی میشود" و میگه " بخش های مختلف اقتصادی در حال رشد هستند" و . . . آیا واقعیت کشور ما این حرف هاست ؟؟؟
ناشناس
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
تو محله رئیس جمهور این اتفاقا افتاده تورم تک رقمی .اشتغال.رونق اقتصاد.
رضا شاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
آقای عراقچی بهتره بجای بازی با کلمات زودتر توافق رو انجام بده. هر چه لفتش بدین بی مزه تر میشه و بی اثرتر .فقط بیچاره این ملت که باید اینهمه تاوان بده.
اماندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
دیگه دیر شده


فــــــــــــرهنـــــگ ســـهامـــداری


از بین سهامداران رخت بربسته
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
خدا حافظ بورس برای همیشه .
عبدالله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
من هم دیروز از بورس بیرون رفتم
سرمایم که رفت اقلا سلامتیمو از دست ندم
خداحافظ بورس..............
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷
کاش دامنه نوسان را10%میکردن تا بعد از یک هفته قیمت تمام سهام 100تومان میشد اون وقت خیال همه راحت میشه درد خراب شده را واسه همیشه میبستن.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴
ختور 4 روز کاری است که نمادش را بعلت تعدیل سود متوقف کرده اند درحالیکه در کدال قرار بود " انتشار مستقیم اطلاعات ناشران بورسی " بدون رای و سلیقه پرسنل بورس انجام پذیرد.؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
من واقعا دیگه حرفی برای گفتن ندارم و فقط از رای که به دولت تدبیر دادم واقعا شرمنده و پشیمانم همین بخدا تا حالا به این اندازه از دولت نا امید نبودم
افشین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸
نه جان من تو رو خدا بیا یه عرضه اولیه دیگه هم بذار فطانت... تعارف میکنی؟!!
احمد
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۶
دوستان دوشنبه وجمعه ساعت 19و30بورس تی وی را ببینندونظرات خودراپیامک کنند (شماره پیامک زیزنویس میشود)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۴
ای بورس ای دشمن خانمان سوز عطای تورا به لقایت میبخشم خداحافظ برای همیشه.