بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
کد خبر : ۱۴۸۹۹۱
عصر ایران -از 14 اسفند 1357 که کمیته امداد امام با حکم امام خمینی(ره) راه اندازی شد، این نهاد امدادی به عنوان پناهگاه میلیون ها فقیر ایرانی که بسیاری شان حتی محتاج نان شب اند، بوده است.

مردم ایران نیز که نوعدستی و دستگیری از نیازمندان، بخش مهمی از فرهنگ و باورهای ملی و دینی شان است، همواره کمیته امداد را به عنوان حلقه وصلی که کمک ها را به دست نیازمندان واقعی می رساند، به رسمیت می شناختند.
با این حال، در سال های گذشته، اتفاق فاجعه باری رخ داده است و آن، سیاست های غلطی بوده که باعث شد اعتماد دیرین مردم به کمیته امداد رو به زوال برود.

بسیارند افرادی که سال هاست ریالی به صندوق صدقات کمیته امداد نینداخته اند و ترجیح شان این بوده است که یا مستقیماً و یا از طریق خیریه های مورد اعتماد، به مستمندان کمک کنند.

به همین دلیل است که مدام از میزان کمک های مردمی به کمیته امداد کاسته شده است و این در حالی است که 6 میلیون فقیری که تحت پوشش این نهاد هستند، با توجه به افزایش روزافزون هزینه ها، نیاز بیشتری به کمک دارند.

سلب اعتماد عمومی از کمیته امداد، البته دلایل متعددی دارد. مردم وقتی دیدند کمیته امداد که وظیفه ذاتی اش کمک به فقیرترین اقشار جامعه است، ساختمان مرکزی اش را در قالب قصری پرشکوه در شمال تهران راه اندازی کرد و رفتارهای اشرافی در میان برخی مدیرانش شکل گرفت، اعتمادشان را از دست دادند.

کمیته امداد، اعتماد از دست رفته و 2 سؤال برای پرویز فتاح
ساختمان مرکزی کمیته امداد در سوهانک تهران

حضور پر رنگ اعضای یک حزب سیاسی نیز مزید بر علت بود که نام این نهاد امدادی ، درست یا نادرست ، با فعالیت های حزبی و سیاسی گره بخورد، گو این که کمیته امداد، یکی از شعب فلان حزب سیاسی بود!

فعالیت های خارج از کشور کمیته امداد، آن هم در شرایطی که میلیون ها نفر در داخل محتاج نان شب بودند نیزدلیل دیگری بود که مردم به استناد "چراغی که به منزل رواست به مسجد حرام است" ، کمک های خود را از این نهاد دریغ کنند.

عدم شفافیت مالی و این که مردم نمی دانستند کمک هایشان دقیقاً در کجا خرج می شود کمیته امداد را روز به روز از مردم دور تر کرد.

دود همه این ها، البته به چشم فقیران و نیازمندان واقعی جامعه رفته است: کسانی که در این وانفسای گرانی، با مستمری های ناچیزی در حد چند ده هزار تومان در ماه، زندگی می گذرانند و بسیاری شان هم در فقر و فلاکت از دنیا می روند.

در چنین وضعیت اسفناکی، اتفاقی در کمیته امداد رخ داده که می تواند امید فقرای جامعه را بار دیگر احیا کند و وضعیت رقت بار آنها را بهبود بخشد.
در فرودین امسال، تیم قبلی اداره کننده کمیته امداد کنار گذاشته شدند و پرویز فتاح که از معدود مدیران توانمند و سالم است، ریاست آن را بر عهده گرفت.

کمیته امداد، اعتماد از دست رفته و 2 سؤال برای پرویز فتاح

او در یکی دو ماه نخست ریاستش، نظام اشرافی بازمانده از دوران قبل را برچید، خبر مهمی داد مبنی بر این که ساختمان قصرگونه کمیته امداد را خواهد فروخت و به یک ساختمان معمولی نقل مکان خواهد کرد و مابه التفاوت را صرف توانمندسازی خانواده های تحت پوشش خواهد کرد، او خروج حتی یک ریال از کشور برای کمک به فقرای خارجی را ممنوع کرد، دستور برقراری نظام شفافیت در گزارش دهی به مردم را صادر کرد و در یک کلام، بازگشت کمیته امداد به ریل اصلی را در دستور کار قرار داد.

سیاست اصلی نیز این است: احیای اعتبار کمیته امداد با هدف بهبود وضعیت زندگی 6 میلیون فقیر تحت پوشش.

این راهی است که البته بسیار سخت طی خواهد شد چرا که بازسازی اعتماد از دست رفته، طاقت فرساتر از ایجاد یک اعتماد جدید است.

اما واقعیت این است که چاره ای هم جز این نیست چرا که صحبت نه بر سر یک سازمان یا این مدیر و آن مدیر که درباره 6 میلیون انسان فقیر است که نه غذایی مناسب برای خوردن دارند، نه لباسی در خور برای پوشیدن و نه دوایی برای درمان. صحبت درباره کسانی است که برای گذران زندگی شان، محتاج صدقه اند؛ به همین تلخی و صراحت!

کمیته امداد، اعتماد از دست رفته و 2 سؤال برای پرویز فتاح

عصر ایران به عنوان سایتی که همراه مخاطبانش، همواره دغدغه های اجتماعی و خیریه داشته است، با توجه به حسن سابقه ای که از مدیریت و تیم جدید کمیته امداد دارد، به طور جدی امیدوار است که این نهاد امدادی بار دیگر احیا شود و منشأ خیر و کمک به نیازمندان جامعه باشد. اما دغدغه اعتماد متقابل بین مردم و کمیته امداد، همچنان پابرجاست.

مردم ایران ، همواره دنبال جایی هستند که اطمینان یابند کمک هایی که به فقرا می کنند را واقعاً به دست مستحقان می رساند. اگر کمیته امداد بار دیگر بهریل اصلی اش بازگردد و به معنای واقعی کلمه، حامی فقرا شود، حتماً مردم نیز با خیال آسوده به یاری اش خواهند رفت؛ مردم نه با کسی سر عناد دارند و نه با کسی عقد اخوت بسته اند.

در راستای این دغدغه مندی، این سوال ها از مخاطبان فرهیخته عصر ایران داریم:

1 -آیا اعتماد شما در سال های اخیر نسبت به کمیته امداد، کاهش یافته است؟ اگر پاسخ مثبت است علتش چیست؟

2 -و سؤال مهم تر:چه کارهایی باید در کمیته امداد انجام شود تا اعتماد از دست رفته بازسازی شود به طوری که شما بتوانید به کمیته امداد جهت رساندن کمک هایتان به دست فقرای واقعی، اعتماد کنید؟

پاسخ این سوالات را اعم از این که قابل انتشار باشند یا نباشند، بدون حتی یک کلمه کم و زیاد، مستقیماً به دست مدیریت جدید کمیته امداد خواهیم رساندتا بدون هیچ واسطه و تعارفی با دیدگاه های واقعی مردم آشنا شوند و نظرات مردم را در برنامه ریزی هایشان لحاظ کنند. این قول و تعهد ما به شماست که حرف تان را به طور کامل ، به دست شان برسانیم.

کامنت های این مطلب، نه برای انتشار که برای رساندن به دست مدیریت جدید کمیته امداد خواهد بود.ما نامه رسان شما خواهیم بود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
هاشم
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴
سلام متاسفانه برخی افرادکه توان مالی نسبتآخوبی هم دارندبه بهانه های مختلف بامعرفی مادریا...کمکهای مالی دریافت میدارندبرخی هم باانکه وضع بسیارخوبی دارندوام کم بهره ازکمیته امدادامام رحمت الله علیه دریافت مینمایندالبته مواردمتعدددیکری هم هست که کلآبعنوان تکدی گری محسوب میشودکه باعث میشودافرادابرومندفقیردندان بجگرزندگی کنندولی ازکمیته امدادچیزی نگیرندحتی بعنوانوام اشتغال زایی که البته این نوع نگرش چندان عاقلانه نیست ولی هستنداینگونه افراد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
آقای فتاح واقعا انسانی پاک و ساده زیست و درستکار میباشند ای کاش ایشان را بجای آقای حسن روحانی میگذاشتند چون واقعا لیاقتت را دارد و انسانی شایسته مباشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
پول کمیته امداد صرف فقرا نمیشد متاسفانه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳
این کشور را فقط خدا نگه داشته
عليرضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱
باسلام
بنا به دلايل ذيل اعتماد بنده به کميته امداد کم شده است
1- وجود برخي مديران و کارمندان بي دغدغه و تند مزاج و همچنين کارمندان ضعيف الايمان
2- دور شدن روز به روز از اهداف اصلي
3- پايمال کردن عزت نفس مددجويان مثل در بوق و کرنا کردن کمک جهيزيه براي دختران آبرومند مددجو
4- عدم تناسب ميزان کمک نقدي و غير نقدي با حداقل نيازهاي يک مددجو
5- عدم بروزرساني در روش ها، منشها و نحوه شناسايي و امدادرساني
6- عدم فرهنگ سازي جهت مشارکت شهروندان
7- در حاشيه بودن کميته امداد و کم رنگ شدن نام کيته امداد در اثر کم اثر شدن کمکها
8- نبود سيستم درآمدزا در جهت خوداتکايي
اگر به موارد بالا توجه شود و موانع و مشکلات ذکر شده برطرف گردد شايد اعتماد از دست رفته برگردد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷
کمیته امداد از وظیفه اصلی خودش غافل شده و رو آورده به فعالیت اقتصادی (البته با پول مردم ) نمونش سهامدارن شرکت مداران را یه نگاهی بندازین با 25% , ایران ارقام 18% , سرمایه گذاری پردیس 3 %, تکنو تار 6% از آن کمیته امداد امام هست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹
خواهرم تو نواب زندگی می کرد و می گه از موقعی که دیدم چه کسانی مددجوی کمیته امداد هستند دیگه تو صندوق صدقه پول نمی اندازم .می گفت همسایه ما مددجوی کمیته امداده هر روز با یه مانتو بیرون میاد . یه مورد دیگه هم خودم دیدم یه خانمی کارمند کمیته امدادبود و دوست اون یکی خواهرم بود و بهش می گفت بیا برای پسرت وام اشتغال بگیرم در صورتیکه شوهر خواهرم خودش صاحب کارخونه است و پدرش هم همین طور صاحب کارخونه و کلی پولدارن و البته که خواهر من قبول نکرده وقتی چنین چیزهایی را می بینم خوب منم دک ریال کمک نمی کنم.
عبدالله وطني
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱
با عرض سلام و خسته نباشيد حضور اقاي فتاح گرامي :
1- كاملا موتلفه زدايي شود .
2- موسسات خيريه با تحويل صندوقهاي خانگي به خانواده ها(از طريق مراجعه حضوري به درب منازل و تسليم صندوقچه هاي فلزي يا پلاستيكي ) تقريبا بطور ماهانه براي دريافت وجه صندوقچه ها در قبال اخذ رسيد به صاحب منزل اقدام ميكنند .
كميته امداد ميتواند با كار فرهنگي و توضيحي قبلي مشابه اين عمل را از كانال دفتر امام جماعت مساجد انجام دهد .
حسب آنچه شنيده ميشد متوليان صندوقهاي سطح معابر بخشي از وجوه جمع آوري شده را بابت حق الزحمه خود دريافت مينمودند كه واقعا اثر منفي و نامطلوبي در اذهان ايجاد ميكرد
بعضا صندوقهاي معابر منبعي براي درامد معتادين شده بود.(وهست)

اصولا رفتاربعضي از روحانيون و نماينده هي مجلس و مسئولين كشور در بي احترامي به مردم و تفكيك ملت بر اساس
قواعد پوچ و بي اساس در ازبين بردن انگيزه كمك خالصانه(صدقات جاريه) كاملا موثر بوده است
روحانيت در كل كشور مي بايست در اين امر مهم مشاركت فعال نموده ومشوق مردم در جهت اهداي صدقات خود به كميته امداد باشند.
كميته امداد ميتواند با حضور پر رنگ خود در فرهنگسراها .دانشگاه ها از خدمات داوطلبانه جوانان و ساير افراد علاقمند به مشاركتهاي عمو مي برخوردار شود .
كميته امداد ميتواند يك نوع تقسيم كار بين خود و دستگاهاي مشابه نظير هلال احمر .سازمان بهزيستي .بنياد مسكن .وزارت كشور (بخش حوادث و سوانح) بر قرار نمايد
كميته امداداز دخالت در امور اقتصادي مخصوصا عمليات سوداگرانه كه مسئولين قبلي يد طولايي در اين زمينه داشتند خودداري نمايد
مسئولين اول كميته امداد با حضور خود در رسانه هاي عمومي و اينترنت نتيجه فعاليتهاي خود تا به امروز را ضمن افشاگريهاي لازم گزارش نموده و درخواستهاي خود را با مردم در ميان بگذارد
گزارش سالانه بازرس قانوني خود را منتشر نمايد (براي اطلاع عموم)
نکته بین
Kazakhstan
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳
خیر اعتماد ندارم.البته هنوز کمک می کنم ولی کمتر.
فقط باید بدون هیچ گونه تبلیغاتی ،به مردم ثابت کنند که این پول ها مستقیم به نیازمندان ایرانی می رسد.
1-با ایجاد شعبه در شهر های مختلف.
2-ایحاد امکان بازدید از نیازمندان
3-شفاف سازی اینکه هر شعبه به چه محدوده یا منطقه ای کمک می کند.نشان دادن تاثیرات و دادن بروشور و ......
4-مشخص کردن صندوق با نام شعبه و امکان پیگیری.وگرنه دیدن یک صندوق اعتمادی ایجاد نمی کند تا مردم کمک کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۵
الآن درروستا میخوام زن بگیرم چون زنم مرده،ولی زن گیر نمیاد چون همه تحت پوشش کمیته اند وصاحب خونه شدند،کمیته باید به شرط ازدواج برا این خانمها خونه بسازه.
ناشناس
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۳
کلی زن بیشوهر وجود دارد که همگی خواهان سایه سر هستند

شما هم وقتی میخواهی زنی از سر بدبختی همسر شما شود دنبال کنیز و کلفتدهستی که هروقت دلت خواست تهدید کنی از خونه بیرون بیندازیش

اگر طرز فکر شما این است فکر میکنید,خداوند برکت به زندگی شما میدهد
ناشناس
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷
دانشمند طرف از تو خوشش نمیاد چه ربطیه به خونه دار شدنش داره؟ اگه فقط به خاطر خونه باید زن تو بشه؟
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۴
بروید مدیران و مسئولین اشرافی قبلی را به مردم معرفی و در دادگاههای علنی که مردم در جریان جزئیات محاکمه آنها قرار بگیرند محاکمه و مجازات کنید زیرا از بیت المال و حق مستحقان برای خودشان مال اندوزی و تجملگرایی راه انداختند و گذشته از آن اعتبار یک موسسه خیریه را خدشه دار کردند و این زشتترین و ناپسندترین کاریست که در امور خیریه که بر پایه اعتماد و کمک مردم استوار است میتواند رخ دهد. اگر این کار را انجام دهید اعتماد از دست رفته را زودتر به این موسسه بر میگردانید وگرنه بدون محاکمه و مجازات خاطیان مردم دیگر به کار این کمیته اعتماد نمیکنند.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۹
10سال پیش برام جای سوال بود ببینم ملت چقدر به صندوقها پول میندارن برای اینکه خودم یه امار شخصی بگیرم چندروز به مدت یک ساعت دریکی از میدونای شهر ایستادم البته طرف صبح.ازمیان هر ده عابر یکی به صندوق پول مینداخت البته بالای 15 سال.اومدم بادر نطر گرفتن جندین نکته واحتمال وجمعیت دیدم روزانه رقم خیلی زیادی میشه{متاسفانه مبلغ توذهنم نیست}ولی این یادم هست به این نتیجه رسیدم با مبلغ سالیانه میشه همه افراد را خودکفا کرد بامبالغ سالیان بعدهم کشور گلستان میشه یعنی به حداقل رسیدن شکاف طبقاتی ولی افسوس کسی نمیدونه سرانجام اون همه پول وسرمایه چی میشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۵
مردم ازنظام سرخورده شدند وبه هر نحوی که بتونند میخوانند اعتراضشون رونشون بدندوگرنه چرا تومحک داره برعکس اتفاق میفته...
ناشناس
پنجشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
شماره حساب محک تو سیستم بانکی من است و هروقت بخوام بهش کمک می کنم یه بار اشتباهی 2 میلیون تومان براش ریختم صفرها را اشتباه زدم و خیلی جالبه 2 هفته پس از اینکه اشتباه در واریزی اعلام کردم آن پول به من برگردانده شد حالا فکر می کنید اگر کمیته امداد بود پگونه برخورد می شد . این نشان می دهد به همان سرعت هم به نیازمندان رسیدگی می شود .
ناشناس
پنجشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱
درسته خود من هم سالهاست اگر بخوام نذر یا صدفه ای بدهم اون رو توی صندوق محک می اندازم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
خواهر من یه مدد کار بود که تو کمیته امداد کار می کرد می گفت که وقتی جش نیکو کاری می شد جنس های خوب را در میان کارمندان تقسیم می کردندو بنجول ها را به اقشار فقیر می دادند و رانت هاو رشوه های زیادی درباره پخش بن کالا بین فروشگاه ها و کارمندان رد و بدل میشد
ناشناس
Spain
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵
چون نام و نشونی در کار نیست فکر نکنم ریا محسوب بشه.
از اول سال تصمیم گرفتم بصورت ماهانه از طریق کمیته امداد مبلغی رو برای ایتام واریز کنم. بعد از ثبت نام در سایت ، شماره حساب دادن و ....
تا حالا احساس خیلی خوبی داشتم که دارم به یه یتیم کمک می کنم اما با خوندن این مطلب به ذهنم خطور میکنه که نکنه این مبلغ واقعا به اون یتیمی که اسمش رو بهم اعلام کردن نرسه!!(یه پسر شش ساله)
موقع ثبت نام تو سایت نوشته بودن که شناسنامه و مدارک هویتی ارسال میشه اما تا حالا هیچ مشخصاتی از این پسر 6 ساله برای من ارسال نکردن.
راستش دارم شک می کنم که نکنه یه اسم الکی بهم گفتن و منم به خیال کمک به یه یتیم دارم بازی می خورم.
امیدوارم اینجوری نباشه چون در ذهنم برنامه های زیادی برای کمک به این نوع نیازمندان در آینده دارم.
ناشناس
پنجشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳
دوست عزیز حتما برو یک تحقیقی کن احتمالا هم ناامید میشی از کاری که کردی .
اصفهاني
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۴
وقتي پول كميته امداد صرف كشورهاي خارجي ميشود ديگه براي چي به كميته اعتماد كنيم؟
وحید
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۴
من تو سایت گمیته امداد سرپرستی مالی به عهده گرفتم
بعد از مدتی به شماره ای که به عنوان پشتیبان بود چندین بار زنگ زدم
ولی کسی پلسخگو نیود
چندین تیکت زدم که اگر قراره پول من برسه به دست فردی که انتخاب کردم
چرا شماره کارت مستقیم رو برام نمیفرستید.
متاسفانه نه تلفن کار میکرد و نه هیچوقت به تیکت ها پاسخ داده شد

سیستم کاملا غیر قابل اعتماده
وحید
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۷
من تو سایت گمیته امداد سرپرستی مالی به عهده گرفتم
بعد از مدتی به شماره ای که به عنوان پشتیبان بود چندین بار زنگ زدم
ولی کسی پلسخگو نیود
چندین تیکت زدم که اگر قراره پول من برسه به دست فردی که انتخاب کردم
چرا شماره کارت مستقیم رو برام نمیفرستید.
متاسفانه نه تلفن کار میکرد و نه هیچوقت به تیکت ها پاسخ داده شد

سیستم کاملا غیر قابل اعتماده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
واریزی از طریق سایت مستقیم به حساب بچه ها می‌ره و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. اگه همه کمک نکنند به نظر شما تکلیف ایتام و نیازمندان چی میشه چرا به حرفهای بیهوده گوش میدید دیوان محاسبات هست حساباشون رسیدگی میشه قابل کنترل هست ریالی نمیتونن جابه جا کنند
در ثانی ازشون بخواین بطور شفاف گزارش واریزی نقدی و غیرنقدی رو براتون بفرستم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
واریزی از طریق سایت مستقیم به حساب بچه ها می‌ره و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. اگه همه کمک نکنند به نظر شما تکلیف ایتام و نیازمندان چی میشه چرا به حرفهای بیهوده گوش میدید دیوان محاسبات هست حساباشون رسیدگی میشه قابل کنترل هست ریالی نمیتونن جابه جا کنند
در ثانی ازشون بخواین بطور شفاف گزارش واریزی نقدی و غیرنقدی رو براتون بفرستم