بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور خواهان رجوع به آرای مردم در مسئله هسته ای شد.
کد خبر : ۱۴۸۹۹۶

به گزارش خبرآنلاين، در متن نامه زيباکلام به روحاني آمده است:

بسمه تعالی
جناب آقای دکترحسن روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران دامت اقباله
با سلام و تحیات،پیداست که آمریکا ستیزان مصمم هستند تا به هر نحو ممکن جلوی توافق هسته ایی با آمریکا را بگیرند. از همان سیزدهم فروردین و در حالی که هنوز تیم مذاکره کننده به تهران بازنگشته بود که توپخانه سنگین آمریکا ستیزان به غرش درآمد. بنده همان موقع خطاب به یکی از فرماندهان ارشد قشون آمریکا ستیزی(حضرت حاج حسین شریعتمداری دامت شوکته) نوشتم که مشکل شما توافق هسته ایی نیست.اگر غربیها در یکی از محضرخانه های لوزان سند منگوله دارشش دانگ مملکت سوئیس را هم بنام ما می زدند شما باز یک ایراد و نقص دیگری پیدا می کردید. چرا که برای شما نه حل مناقشه هسته ایی که ۱۲ سال است مملکت را فلج کرده خیلی اهمیتی دارد و نه چندان به دنبال پاسخ این پرسش هستید که هسته ایی علیرغم هزینه های کمرشکن مستقیم و غیر مستقیم آن برای کشور، چه گلی برسر پیشرفت و ترقی مملکت زده است؟ دغدغه شما به خطر افتادن تجارت آمریکا ستیزی تان است که لاجرم توافق هسته ایی در پی خواهد داشت.همه آنانکه مناقشه هسته ایی برایشان ابزار و اهرمی شده بود در جهت بهره برداری و گسترش بیشترآمریکا ستیزی، و نگران آن هستند که مبادا دولت یازدهم بتواند به این مناقشه ایی که همچون سمی برای منافع ملی کشور بوده پایان ببخشد،ظرف دو ماه گذشته هر چه داشتتند بر سر توافق اولیه لوزان ریختند.کسانی که ظرف نزدیک به شش سالی که سکان مذاکرات هسته ایی را در دست داشتند نه توانسته بودند نیم میلی متر مذاکرات را بجلو ببرند، نه حتی یکبار وظیفه خود دانسته بودند که مردم را در جریان مذاکرات بگذارند، و بالاتر از همه به بهانه امنیتی بودن موضوع اجازه کمترین اظهار نظر در خصوص هسته ایی را نداده بودند، حالا میدان دار شده بودند تا تیم مذاکره کننده می بایستی مخالفین و منتقدین را اولا از ریز مذاکرات آگاه نماید، ثانیا به آنها پاسخگو باشد،ثالثا مخالفین را مجاب و قانع نماید. یک روز به بهانه عدم انتشار فکت شیت،یک روز به بهانه مغایرت فکت شیت آمریکایی ها با اظهارات تیم مذاکره کننده،یک روز به بهانه کاهش تعداد سانترفیوژها،یک روز به بهانه تغییر آب سنگین اراک، یک روز به بهانه اینکه چرا تحریم ها یکجا برداشته نمی شود(در حالیکه تا دیروز می گفتند تحریمها هیچ تاثیری بر اقتصاد مان نداشته و مشکل در سوء مدیریت است)،یک روز به بهانه اینکه آمریکایی ها "دبه" درآورده اند، یک روز به بهانه اینکه وزیر خارجه آمریکا این یا آن را گفته و هر روز به بهانه ایی توافق اولیه لوزان را مورد حمله قرار داده اند.آخرین مسئله ایی که مطرح کرده اند پروتکل الحاقی است.هر کشوری که به عضویت پروتکل الحاقی در می آید لاجرم می بایستی یکسری الزامات و تعهدات آن را هم بپذیرد.اگر ما به هر دلیلی نمی خواهیم تعهدات و الزامات پروتکل را قبول کنیم، در آن صورت از ابتداء نمی بایستی به عضویت آن درمی آمدیم. جناب آقای روحانی،دولت فخیمه شما هرگز موفق نخواهد شد به هیچ طریقی موافقت آمریکا ستیزان را نسبت به رسیدن به توافق هسته ایی با آمریکا جلب نماید و همانطور که ملاحظه فرمودید دست آخر هم با "خائن" خواندن دکتر ظریف از بیست ماه تلاش های مشارالیه قدر دانی کردند.
چاره پیشبرد توافق هسته ایی نه درادامه تلاش های بی حاصل به منظورهمراه ساختن آمریکا ستیزان است که عرض کردم اگر در یک دستتان ماه و در دست دیگرتان خورشید را بگیرید آمریکا ستیزان با شما همراه نخواهند شد. راه حل در مراجعه به مردم و افکار عمومی یا همان رفراندوم است. اصل پنجاه و نهم قانون اساسی مان پیش بینی نموده که " در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می توان مراجعه مستقیم به آراء مردم و همه پرسی نمود". گمان نمی کنم حتی آمریکا ستیزان هم منکر شوند که در شرایط فعلی کشور از حل مناقشه هسته ایی ما موضوعی مهم تر و بنیادی تر داشته باشیم. چرا توافق نهایی هسته ایی با آمریکا را حسب قانون اساسی مان به رفراندوم نگذاریم؟
ایام بکام باد
صادق زیباکلام
پنجم خردادماه یکهزاروسیصدونودوچهار


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
mohs3n
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
جناب زیبا کلام ! عزیز ، در اینکه عده ای هستند که نان از عمل تحریم میبرند شکی نیست اما آنچه از همین حالا میتوان به وضوح دید تشنه بر لب چشمه غربی ها رفتن و تشنه برگشتن است (البته با یک دبه خالی در دست)
پوریا
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۳
محسن خان انگار نان شما هم در همین تحریم هاست .

چرا از رفراندوم می ترسید ؟ مگه نمیگین مردم همه عاشق کارهای شما هستند .

خوب رفراندوم بزارید تا بفهمیم چقدر مردم عاشق اند !
mohs3n
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵
پوریا جان بنده مخالفتی با رفراندوم نکردم ، صحبت بنده چیز دیگریست ؛ اینکه دولت عنان همه امور را به زلف تحریم گره زده و با تنگ کردن اوضاع بر مردم سعی دارد همین امر را بر مردم نیز القاء کند ! در چنین شرایطی و با چنین مردمانی نه تنها رفراندوم هسته ای بلکه تمام دستاوردهای مملکت به چنین تصمیماتی بر باد رفتنی خواهند بود و در پایان هم عایدی چندانی نصیب کشور نخواهد شد
بانوی ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹
جنا ب رئیس جمهور محترم حق با استاد است برای ساکت کردن مخالفین بی منطق بهترین راه رفراندم است این جماعت به جای عذر خواهی بخاطر این همه ضرروزیان که بخاطر بد زبانیشان نسیب مملکت شده دست پیش می گیرند وهرروز باشعارهای نتانیاهو پسندانه باغرب سر ستیز دارند بعد هم متهم می کنند که دیدید غرب فلان کار را کرد یا ان نماینده معلوم القبله به دکتر ظریف حمله می کند وانچه لایق خودش است را می گوید پس شما از حربه رفراندم استفاده کنید مطمئا بیشتر از 51 درصد ریاست جمهوری رای می اورید به امید موفقیت دکتر ظریف و ایران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
با سلام و عرض ادب و احترام به همه دوستان و سروران گرامی و دست اندرکاران سایت وزین بورس نیوز. واقعا اگر ما به رای و نظر اکثریت مردم اعتقاد داریم و هدف ما هم رشد و تعالی مادی و معنوی کشور است, چرا از برگزاری رفراندم برای مساله بسیار مناقشه برانگیز و پرهزینه ای مثل توافق هسته ای استفاده نمی کنیم؟!به نظر بنده بعنوان یک ایرانی مسلمان که آرزوی سربلندی و عزت کشورم را دارم, یکی از مشکلاتی که بیش از یک دهه افکار عمومی را بخود مشغول ساخته و هزینه های زیادی هم برای کشور عزیز ما در پی داشته است, همین موضوع هسته ای است.گرچه به نظر می رسد این مشکل بلطف خدا در حال حل شدن است, ولی اگر واقعا همچنان سران محترم نظام در این مساله تردید دارند, برای یک همچین موضوعی مراجعه به آرای عمومی می تواند فصل الخطاب باشد و تکلیف این مساله را بصورت دقیق و قانونی مشخص کند. آیندگان نیز نظام و مردم را تحسین خواهند نمود که سرنوشت خودشان را با رفراندم و تمکین به آرای اکثریت رقم زدند و شخص خاصی در این قضیه مورد مواخذه قرار نخواهد گرفت.
حسين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۵
جناب mohs3n معلومه كه شما هم نان از عمل تحريم ميبريد ولي بهتر است بدانيد حداقل سودي كه توافق براي مردم داره اينه كه اون كساني كه داخل مملكت به بهانه تحريم هاي بين المللي خون مردم رو توشيشه كرده و باعث اين همه فشار اقتصادي شده اند ديگر بهانه اي نخواهند داشت .
mohs3n
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰
خیر حسین جان من هم یکی از همین زیان دیدگان بورس هستم اما دوست ندارم در کتابهای تاریخ جزو مردمانی ثبت شوم که به جای تلاش و ساختن کشورشان دست التماس به سوی بیگانگانی دراز کردند که حافظه تاریخیشان نشان داده دستی که با پنج انگشت برود با چهار انگشت برمیگردد
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷
آره حق با آقا محسن هست.ما هم باید با کل دنیا دشمن بشیم و مثل کره شمالی بشیم.آقا محسن معلومه از اون شکم سرها هستی که دلت میخاد تحریم باشه.بابا مملکت عالیه تا امثال آقا محسن هستن گلستانم هست.اختلاسم که میکنن دیگه مملکت به این خوبی کجا پیدا میشه؟
mohs3n
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳
این حرفها از سر شکم سیری نیست آقا مجید
احمد
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸
درانتظاراعلام رفراندوم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۰
رفراندوم؟
داریوش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
حرف دل اکثر مردم را زد،
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
مذاکره انجام شود یا نشود . تحریم برداشته شود یا نشود. مهم این است که مشکل ملت حل نخواهد شد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
چند روز پیش در یکی از کشورهای اروپایی برای ازدواج همجنس گراها رفراندوم برگزار شد.وقتی برای یک چنین چیزی میشه به آرا مردم مراجعه کرد ، برای بند بند برنامه هسته ای باید نظر مردم را جویا شد.
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
مگر آمریکا برای تحریم ما رفراندوم برگزار کرده ست ؟ یا کشور های دیگر رفراندوم برای این گونه مسائل برگزار میکنن که ما برگزار کنیم؟

یک موقع اگر مثل رفراندو یارانه شد چه ؟؟!!!!
حمید
پنجشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
حال ترس شما ناشی از چیست؟؟
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
آقای زیباکلا شما که سوم آذر سال گذشته میگفتید به مرگ من توافق شده و به زودی اعلام میشه پس چه شد ؟ دنبال رفراندوم افتادی؟؟
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
چه خبر از نامه صلح نوبلت ؟ هنوز جوابش از نروژ نیامده ست ؟؟!!!!
نارون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
رفراندوم
هرگز انجام نمیشه ...چون ترس از این دارن که برای مسایل دیگه هم باب بشه
شهروند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
وقتی اون رفتار زشت و نکره ون نماینده نما را دکتر ظریف دیدم برخودم ودیگر مردم ایران افسوس خوردم که ما کجای جهانیم
محمد رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹
از برخی از همین کامنت های بالایی مشخصه یه عده از این وضع سود می برند.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
آقای زیبا کلام عزیز مشکل کشورما هسته ای نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴
آقا تاجران آمریکا ستیز امروز هسته ای را برای دشمن تراشی بهانه کردند اگر این هم حل شود یه مورد دیگر برای دشمنی و تنش درست کردن برای این کشور درست می کنند .شما یه نگاه به سیاست این سی ساله بندازید هر جا جنگ بوده ما هم درگیر کردند.
1-جنگ تحمیلی(بخاطر سیاستهای غلط مثل دشمنی با آمریکا و کشور های منطقه).
2-فلسطین و لبنان پای ثابت جنگ و هزینه
3- جنگ بوسنی
4- ایجاد تاسیسیات هسته ای و مخفیکای و همزمان تهدید اسرائیل دشمن کردن کل دنیا
5- انقلاب مصر وبهم زدن کشور مصر تا جایی که مصری بخاطر همکاری با ایران و خیانت به مصر برکنار و زندان کردند
6- بحرین
7-سوریه
8- جدیدا هم یمن
زنده باد ایرانی
ROMANIA
پنجشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
الان میگن موضوع هسته ای فردا حقوق بشررا بهانه میکنن بعدش ازدواج همجنس گرایان بعدشم حقوق حیوانات/برای بقیه این ادعاها چی باید به غربیها بدیم که با ما کاری نداشته باشن؟؟؟آنها که دلسوز مانیستن حساب دودوتا چهارتاست.آقای زیباکلام شماکه دکتری بگوبه مردم حکومت دکتر مصدق چرا سرنگون شد جز اینه که با استقلال ما مشکل دارن نهضت مشروطه چه بلایی به سرش اومد//اونها هم دنبال هسته ای بودن//؟؟؟؟؟؟؟؟
میعاد
GERMANY
پنجشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸
جناب زیبا کلام یک نظرسنجی اینترنتی که بر روی پایگاه خبر آنلاین که به شما هم نزدیک هست قرار گرفت بعد که نتایج مشخص شد سریع حذف شد ! نظر بیشتر کاربران پافشاری روی حقوق هسته ای بود . اگر فردا رفراندوم برگزار شد و نظرات جور دیگری بود دبه در نمیارید ؟
هموطن
ROMANIA
پنجشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۰
آقای ظریف .مذاکرات را با دوستانتان محکم ادامه دهید چون هم مردم و هم دعای خیرشان پشت تان است و به یاوه گوییهای کوچک زاده ها و رسائی ها توجه نکنید چون دوره دروغگوییهای اونها و سردمدارانشان در خرداد ۹۲ به پایان رسیده٬ آقای دکتر زیبا کلام شما هم کاملٱ درست میفرمایید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۴
نمیفهمم چرا عدهای ا دستیابی کشور به انرژی هستهای احساس غرور نمکنند

من خودم اجاره خونه و شارژ و برق تلفن رو... کنار میذارم 700 تومان برامون میمونه(خورد و خوراک)
سخته ولی خود باختگی و کرنش و عقب نشینی جلو غربیها برام مشکلتره
اگر توافق با احقاق حق ایران انجام بشود انگار لذت هر دو دنیا را بردم

چرا حاضریم حقوقمان را پامال کنند
حیدری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
تمام مشکلات قابل قبول ولی اقای زیباکلام توهر مسأله ای فوری سراغ رفراتدوم میره
حق با اقامحسن هست غربیها راباید تاحالا خوب شناخته باشید
خدایی جز عدهای کم چه کسی با توافق مخالفه ، همه موافقند ولی اطمینان دارم حتی شماهاهم که دم ازرفراندم میزنید تن به هرتوافقی نمی دهید چون غیرت ایرانی رادارید ولی باید غربیعا رابهتربشناسیم
بی نام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
به مصاحبه های سوری ها،عراقی هاو یمنی ها دقت کردین از ما ابرانی ها با اعتماد به نفس تر و شاداب تر هستند؟