بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۷
روز گذشته محمدجواد ظریف در حاشیه حضور خود در مجلس طی گفت و گویی درباره موضوع مصاحبه با دانشمندان هسته ای که انتقادات زیادی را از سوی دلواپسان متوجه تیم مذاکره کننده هسته ای کرده است سخنان تازه ای به زبان آورد.
کد خبر : ۱۴۹۰۰۵
ظریف گفت که در دوره گذشته با برخی از دانشمندان ایرانی مصاحبه شده و تاکید کرد "اجازه مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای در دولت قبل داده شده بود". این موضوع سبب شد تا امروز دفتر محمود احمدی نژآد با انتشار تکذیبیه ای تاکید کند: "به عنوان یک سیاست قطعی و مبتنی بر حقوق مسلم هسته‌ای ملت ایران، در دوره‌ دولت‌های نهم و دهم، هرگونه مصاحبه یا بازجویی و یا ملاقات مامورین آژانس یا هر نهاد بین المللی خارجی دیگر با دانشمندان هسته‌ای، به صراحت و به صورت رسمی و علنی توسط رییس محترم دولت ممنوع اعلام شد".

واقعیت ماجرا چیست؟

آنگونه که آنا گزارش داده است، کد اصلی مطرح‌شده توسط جواد ظریف، صادرشدن اجازه مصاحبه توسط دولت قبل و انجام آنها در آن زمان است که حتی برخی مقامات وقت سازمان انرژی اتمی، نسبت به وقوع ترور اعضای خانواده هسته‌‌ای ایران و ارتباط آن با مصاحبه‌ها هشدار داده‌ بودند.

١٢ آذر ٨٩ نیز علی‌اصغر سلطانیه، نماینده وقت ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سخنرانی خود در شورای حکام با انتقاد از عملکرد آژانس در افشای اطلاعات دانشمندان هسته‌ای ایران گفت: «آژانس با انتشار اسامی دانشمندان و متخصصان ایرانی، آنان را در معرض ترور گروه‌های تروریستی و نیز سرویس‌های جاسوسی رژیم اسرائیل و آمریکا قرار داده است. اسامی دانشمندان و متخصصان ایرانی که طی بازرسی‌ها و مصاحبه‌ها، همکاری متعهدانه‌ای با آژانس داشته‌اند، از مجرای آژانس به بیرون درز کرده و در فهرست غیرقانونی تحریم اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان‌ملل قرار گرفته است»

سایت مشرق نیز، ٢١ دی ١٣٩٠ نوشته بود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندی پیش از به‌شهادت‌رسیدن مصطفی احمدی‌روشن با وی ملاقاتی داشته‌اند.

٢١ دی ٩٠ نیز سعید جلیلی، دبیر وقت شورای امنیت ملی، گفته بود که «آژانس نباید اسامی دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای ایران را فاش می‌کرد».

٢٥ اردیبهشت ٩١ که با آخرین ماه‌های دولت احمدی‌نژاد همزمان بود، هرمان ناکارتس، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته بود: «ایران باید به بازرسان، اجازه دسترسی به افراد، اطلاعات و مکان‌ها را بدهد».

در عین حال اشاره ظریف به اجازه مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای، در اظهارات رئیس دولت‌های نهم و دهم زمانی که در نیویورک به سر می‌برد، شواهدی وجود دارد.

محمود احمدی نژاد در تاریخ 23 سپتامبر سال 2009 در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گفته«ایران تمایل دارد کارشناسان هسته‌ای با دانشمندان آمریکایی و دیگر قدرت‌های جهانی به عنوان یک اقدام اعتمادساز با هدف از بین بردن نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران دیدار کنند.»

این اظهارات احمدی‌نژاد همزمان با بررسی کشورهای غربی برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران و در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای در دولت قبل مطرح شده بود.

اخیرا نیز مهدی محمدی از همکاران رسانه‌ای تیم سابق هسته‌ای در مناظره با حسن بهشتی‌پور، آژانس را منبع اطلاعاتی دانست که به شهادت مجید شهریاری منجر شده است.

همچنین در روزهای اخیر علاوه بر محمدجواد ظریف؛ یک مقام دیگر نیز از مصاحبه آژانس با دانشمندان هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته خبر دادند.

رسول سنایی‌راد، مسئول اداره سیاسی سپاه، در گفت‌وگو با «شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا» با تأکید بر غیرقابل‌اعتمادبودن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درمورد مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای، به تصریح گفته «شهادت دانشمندان هسته‌ای ما ناشی از همین مصاحبه‌هایی بود که در قالب پادمان‌ها گرفته شد و بعدها اطلاعات این دانشمندان در اختیار گروه‌های تروریستی قرار گرفت و منتهی به شهادت تعدادی از دانشمندان هسته‌ای ما شد».

مرد در سایه مذاکرات هسته‌ای ایران

نیویورک‌تایمز در گزارش خود در قبال چالش جدید وزیر امورخارجه با مخالفان ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای در خصوص اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران تنها به نام محسن فخری‌زاده اشاره می‌کند. این روزنامه آمریکایی از فخری‌زاده در بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی با عنوان مرد در سایه برنامه اتمی ایران یاد می‌کنند.

آمریکایی‌ها، او را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران قلمداد می‌کنند که همواره در تعیین موضع ایرانی‌ها در مذاکرات، نقشی مخفیانه ولی موثر داشته است. بر طبق نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا زمانی که با فخری‌زاده گفت‌وگوی مستقیم انجام نشود، نمی‌توان در میزان ورود ایران به دانش هسته‌ای، اظهار نظر کرد.

ادعا می‌شود که فخری‌زاده چهره مخفی فعالیت‌های هسته‌ای ایران است که گفته می‌شود با توجه به نگرانی‌ها در مورد انجام ترور از سوی عناصر صهیونیستی، در محافل عمومی حاضر نمی‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا می‌کند که به دلیل تخصص فخری‌زاده در بحث کلاهک‌های هسته‌ای وی بهترین گزینه برای مصاحبه بازرسان با وی در خصوص ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران در گذشته است.

مخالفت ایران با درخواست‌های آژانس برای این مصاحبه‌ها ریشه در ترور پنج دانشمند هسته‌ای ایران در فاصله سال‌های ٢٠١٠ تا ٢٠١٢ دارد.مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن و داریوش رضایی‌نژاد جزء دانشمندان هسته‌ای ایران بودند که در فاصله سال‌های ٨٨ تا ٩٠ ترور شدند.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
احمدی نژاد با تفکر و عملکرد چهار ساله اولش.
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷
طلاعیه دفتر رئیس دولت‌های نهم و دهم پیرامون اظهارات وزیر امور خارجه
دولت قبل برای انجام مصاحبه مأموران آژانس با دانشمندان هسته‌ای اجازه نداده بود

دفتر رئیس دولت‌های نهم و دهم با صدور اطلاعیه‌ای با تکذیب سخنان ظریف گفت: دولت قبل برای انجام مصاحبه مأموران آژانس با دانشمندان هسته‌ای اجازه‌ نداده بود.
خبرگزاری فارس: دولت قبل برای انجام مصاحبه مأموران آژانس با دانشمندان هسته‌ای اجازه نداده بود

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس، در پی اظهارات اخیر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه، دفتر رییس دولت‌های نهم و دهم اطلاعیه‌ای صادر کرد.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به اطلاع ملت شریف ایران می‌رساند که ادعای آقای «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه، مبنی بر اجازه‌ دولت قبل به انجام مصاحبه ماموران آژانس بین المللی انرژی اتمی با دانشمندان هسته‌ای ایران، کذب محض است.

به عنوان یک سیاست قطعی و مبتنی بر حقوق مسلم هسته‌ای ملت ایران، در دوره‌ دولت‌های نهم و دهم، هرگونه مصاحبه یا بازجویی و یا ملاقات مامورین آژانس یا هر نهاد بین المللی خارجی دیگر با دانشمندان هسته‌ای، به صراحت و به صورت رسمی و علنی توسط رییس محترم دولت ممنوع اعلام شد.

روش خردمندانه آن است که مسئولین و مذاکره کنندگان هسته‌ای، به‌جای نشر اکاذیب ملت ایران را به طور کامل در جریان جزییات و روند مذاکرات هسته‌ای جاری قرار دهند.

انتهای پیام/
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
سرش دردمی کندبرای این جورکارا وآشوب لطفا اینو واردبازیش نکنیدکاردستتان میدهد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
همه پیشرفتهای چشم گیر هسته ای و فضایی مال همین دوران آقای احمدی نژاد بود که اینهمه بهش حمله میشه. من موندم وزارت خارجه در برابر اینهمه نقض توافق آمریکایی ها تو تحریمهای جدید حتی چهار تا هواپیمای مسافری چرا اینجوری محکم برخورد نمیکنه ولی تا دفتر احمدی نژاد میگه فلان زود تهدید به دادگاه پاسگاه میکنه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
با احمدي نژاد هم مصاحبه كنند،اون هم دانشمند هستهاي هستش. تو هشت سال اقتصاد مملكت را نابود كرد.بياين اينو ترور كنيد
شکرستان
پنجشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱
احتمالا اون یک دونه مثبت را خودت دادی.