بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
علی‌رغم آنکه دولت اشتباه سال گذشته در شیوه افزایش تعرفه‌های گاز را تکرار نکرد اما امسال هم برخورد یکسانی با کم‌مصرف‌ها و پرمصرف‌ها داشت و از تمرکز افزایش قیمت روی پرمصرف‌ها خودداری و خود را از استفاده از ابزار قیمتی برای کنترل مصرف گاز محروم کرد.
کد خبر : ۱۴۹۰۳۳

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارس،حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در یک نشست خبری که صبح دیروز برگزار شد با اشاره به ابلاغیه هیأت دولت مبنی بر افزایش 15 درصدی قیمت گاز خانگی، تجاری و دولتی گفت: «قیمت گاز صنایع، پتروشیمی‌ها، کشاورزی و دامپروری همانند سال 93 است و هیچ گونه تغییری پیدا نکرد. »

عراقی با اشاره به افزایش 15 درصدی گاز در بخش خانگی اضافه کرد: «این مصوبه از 6 خرداد ماه سال 94 یعنی فردا قابل اجراست که بر این اساس قرائت کنتورهایی که از فردا صورت می‌گیرد بر اساس نرخ جدید خواهد بود. بر اساس مصوبه هیأت دولت قیمت هر یک از پلکان‌های مصرفی در قبوض بخش خانگی 15 درصد افزایش پیدا کرده است.»

هیئت دولت در جلسه یکشنبه 3 خرداد، افزایش قیمت گاز و فرآورده‌های نفتی را تصویب کرد و عملا با هدف جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها، اجرای فاز سوم هدفمندی یارانه ها را کلید زد. بر اساس این مصوبه، بنزین تک‌نرخی و 1000 تومان شد و قیمت سایر فرآورده های نفتی مانند گازوئیل، نفت کوره و گاز مایع نیز افزایش اندکی را تجربه کرد.

*آیا وزارت نفت به سراغ بهترین سناریوی افزایش تعرفه گاز بخش خانگی رفته است؟

یکی از موضوعات مهمی که درباره افزایش تعرفه گاز بخش خانگی وجود داشت، نحوه افزایش 15 درصدی تعرفه گاز بخش خانگی برای پله‌های مختلف مصرفی این بخش بود. حساسیت این موضوع با توجه به انتقادهای صورت گرفته درباره نحوه اصلاح تعرفه‌های گاز پله‌های مختلف در سال گذشته، بالا بود. به صورت کلی، دولت یا به طور دقیق تر، وزارت نفت برای اعمال فزایش 15 درصدی تعرفه گاز بخش خانگی، سه سناریو زیر را داشت:

الف- سناریوی اول (افزایش قیمت ثابت در تمام پله های مصرفی گاز):در این سناریو که شرکت ملی گاز ایران در ابتدای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها آن‌را اجرا کرد و در اواخر اسفندماه سال گذشته مجبور به اصلاح آن شد، میزان افزایش قیمت گاز مطابق درصد مورد تصویب دولت و با توجه به متوسط قیمت گاز خانگی محاسبه و به تمامی پله‌های بخش خانگی اضافه می‌شود. شرکت ملی گاز سال گذشته در این راستا افزایش 14 تومانی تمامی پله‌های مصرف را ابلاغ کرد.

در این حالت، پله‌های پایین الگو با درصد افزایش به مراتب بیشتری نسبت به پلکان‌های بالاتر از الگو مواجه می‌شوند. در نتیجه، عموم مشترکین به ویژه مشترکین کم مصرف با درصد افزایش بیشتری مواجه می‌شوند و هزینه مصرف بالاتر از الگو با درصد کمتری اضافه می‌شود. این اقدام خلاف عدالت و اصول اولیه تعرفه‌گذاری انرژی در دنیا بود که بر مبنای آن مشترکین پرمصرف و نه عموم مشترکین در کانون افزایش قیمت قرار می‌گیرند.

ب- سناریوی دوم (افزایش درصدی ثابت به تمام پله های مصرفی گاز):در این سناریو که شرکت ملی گاز ایران در اواخر سال گذشته با توجه به اعتراضات نمایندگان مجلس و دستور وزیر نفت، مجبور به اجرای آن شد ، درصد افزایش قیمت گاز در تمامی پله های بخش خانگی به صورت یکسان و برابر با درصد افزایش مصوب دولت است(افزایش 20 درصدی تمامی پله های مصرفی). هرچند اجرای این سناریو به مراتب عادلانه تر و منطقی تر از سناریوی اول است ولی چون در این شیوه قیمت گذاری گاز، برخورد یکسانی با مشترکین کم مصرف و پرمصرف می شود، اجرای آن تاثیر زیادی در اصلاح الگوی مصرف گاز نمی گذارد.

ج- سناریوی سوم (افزایش درصد بسیار بیشتر پله‌های بالای مصرف گاز نسبت به سایر پله ها): در این سناریو که براساس نظام پذیرفته شده و مشهور جهانی تعرفه گذاری پلکانی-افزایشی (IBT) است، قیمت پله‌های بالای مصرف بسیار بیشتر نسبت به سایر پله ها به صورت درصدی افزایش می‌یابد تا با متمرکز شدن فشار افزایش قیمت بر روی مشترکین پرمصرف گاز، متوسط درصد افزایش قیمت گاز مطابق با مصوبه دولت تحقق یابد.

با اجرای این روش، انگیزه لازم برای اصلاح الگوی مصرف در مصرف کنندگان بخصوص در میان پرمصرف‌ها ایجاد می‌شود. زمستان سال گذشته، اجرای این روش در کمیسیون انرژی مجلس به تصویب رسید و اواخر اسفندماه سال گذشته نیز 12 نفر از نمایندگان شاخص مجلس با ارسالنامه‌ایبه رئیس جمهور، خواستار اجرای آن برای اصلاح تعرفه های گاز بخش خانگی در سال 94 شدند.

***

نهایتا همانطور که انتظار می رفت وزارت نفت بدون تکرار کردن اشتباه سال گذشته به دنبال اجرای سناریوی اول نرفت و از سوی دیگر به جای تمرکز روی پرمصرف‌ها یعنی سناریوی سوم، مشابه اواخر سال گذشته، برخورد یکسان با کم‌مصرف‌ها و پرمصرف‌ها یعنی سناریوی دوم را برگزید. این در حالی بود که اگر سناریوی سوم یعنی تمرکز روی پرمصرف ها، انتخاب شده بود هم موجب می‌شد فشار کمتری به عموم مردم که کم مصرف محسوب می شوند، وارد شود و هم انگیزه لازم برای اصلاح الگوی مصرف در مصرف کنندگان و بخصوص پرمصرف‌ها ایجاد می‌شد. انتخاب این سناریو می‌توانست نشان‌دهنده میزان علاقه وزارت نفت برای اصلاح الگوی مصرف با استفاده از ابزار قیمتی باشد و منجر به افزایش تقاضای بخش خانگی برای استفاده از محصولات برخی از پروژه های بند «ق» قانون بودجه 93 نیز شود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
شما تصور نکنید که این شرکت ها به نفع مردم کارمی کنند. شرکت برق محاسبات هر سه سناریو را کرده ، از بین آنها سناریویی را اجرا می کند که بیشترین درآمد برایش حاصل شود ، مهم نیست که از پرمصرف بگیرد یا کم مصرف . مهم تر سناریوی با کسب درآمد بیشتر است.
بهرامی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
ای کاش عوض این همه به فکر افزایش قیمت ها کمی هم به فکر از بین رفتن نسل شیعه باشن که هر روز آمار طلاق افزایش و زاد و ولد کم میشود حالا افزایش دهید قیمت نام و ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
جدول رو کجا مطلبتون گذاشتید
هی نگاه کردیم ندیدیم
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
اخیرا بعضی از مردم رفتن پیش وزیر نفت و گفتن قبض گاز ما رو سه برابر کنید باز هم سود می کنیم!! والله به خدا دروغ چرا بگم عین حقیقته!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
اقا جان اصلا فرض کنیم بنده 10 برابر دیگران مصرف کنم

دیگر قرار نیست که از قیمت جهانی هم بالاتر از من پول بگیرید

خدا را خوش نمیاید هی مدام صحبت از گرانفروشی میکنند خود دولت بزرگترین گرانفروش است

دم از حق الناس میزنید ,دم از تدبیر میزنید

ولی تدبیر شما هنگام کم پولی دست کردن در جیب مردم است

خدا نکن 4 سال دیگر این دولت تکرار شود