بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶
کد خبر : ۱۴۹۱۰۸
وزیر امور خارجه کشورمان گفت امیدوار است ایران و 1+5 در مدت زمانی منطقی به توافق نهایی دست یابند.
دکتر محمدجواد ظریف پس از اظهارنظر مقامات مختلف ایرانی و خارجی در خصوص تمدید یا عدم تمدید مذاکرات، از امید برای توافق در مدت زمانی منطقی سخن گفت.
بحث تمدید یا عدم تمدید چند روز پیش در واشنگتن کلید خورد؛ «ژرارد آرود» سفیر فرانسه در این شهر در کنفرانسی مشترک با همتایان انگلیسی و آلمانی گفت که بعید است مذاکرات در ضرب‌الاجل موجود یعنی آخر ژوئن (10 تیر) به نتیجه‌ای برسد.
دکتر عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان هم پیش از این عنوان کرده بود احتمال تمدید مذاکرات دور از ذهن نیست.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه در یک موضعگیری اعلامکرد که از نظر واشنگتن اتفاقاً «تمدید مذاکرات از ذهن دور است.»
وزیر خارجه ایران در ادامه به منطق‌های لازم برای رسیدن به توافق هم اشاره کرده و گفته: «اگر طرف مقابل به آنچه در لوزان مورد توافق قرار گرفت، احترام بگذارد و تلاش کند که متن توافق نهایی را بر اساس احترام متقابل به رشته تحریر درآورد، آنگاه می‌توانیم تا ضرب الاجل (10 تیر) به توافق برسیم.»
در ادامه دکتر ظریف به طرفهای مذاکره هشدار هم داد و گفت:اگر کسانی در مذاکرات بر زیاده‌خواهی‌های خود پایفشاری کنند، آنگاه شرایط سخت خواهد شد.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: ما فقط می‌توانیم توافقاتی را داشته باشیم که در آن، دو طرف بتوانند مدعی شوند که به نتایج مثبت دست یافته اند؛ یا باید با هم پیروز شد، یا باید با هم باخت.
ظریف تاکید کرد: ایران مواضع خود را شفاف اعلام کرده و بر این اساس، اگر توافقی شکل بگیرد، پایبند خواهد بود
در حالی دکتر ظریف از امیدواری به حصول توافق نهایی تا 10 تیر سخن می‌گوید که قرار است امروز (شنبه) در سوئیس با «جان کری» همتای آمریکاییش دیدار کند.
به گفته کارشناسان، رایزنی وزیران خارجه ایران و امریکا به کاستن از موانع پیش روی مذاکرات و موارد اختلافی بر سر نگارش متن توافق جامع کمک خواهد کرد.
این نخستین دیدار ظریف و کری پس از مصوبه اخیر کنگره امریکا است که دولت آن کشور را ملزم به ارائه گزارشی در خصوص توافق با ایران می‌کند. سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران نیز دیروز از وین به ژنو رفتند تا به محمد جواد ظریف برای مذاکره با هیات امریکایی بپیوندند.
به نظر می‌آید دیدار ظریف و کری در حالی که حدود یک ماه تا پایان ضرب‌الاجل ده تیر باقی مانده است برای حل و فصل برخی اختلافات و نقطه نظرات در متن پیش‌نویس توافق باشد. بازرسی‌های آژانس و پذیرش پروتکل الحاقی و نیز چگونگی برداشته شدن تحریم‌ها دو موضوع اختلافی مهم میان ایران و 1+5 هستند.
ایران اعلام کرده است بازرسی‌های آژانس را بدون بازرسی از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان و متخصصان هسته‌ای‌اش قابل اجرا می‌داند.
براساس این مصوبه، جان کری باید گزارشی در خصوص مفاد توافق به کنگره ارائه دهد. کاخ سفید باید به کنگره تضمین دهد که توافق به دست آمده با ایران، اهداف «منع اشاعه» آمریکا را محقق کرده و ضمنا وضعیت دفاعی و امنیتی این کشور را تضعیف نکند.
کاخ سفید باید تضمین کند که توافق به دست آمده، اجازه نمی‌دهد برنامه هسته‌ای ایران «برای اهداف نظامی هسته‌ای یا انفجارات هسته‌ای از جمله تحقیق یا توسعه هرگونه قطعه انفجاری هسته‌ای یا دیگر اهداف نظامی هسته ای» به کار گرفته شود.
این مصوبه اجرای توافق جامع با ایران را 52 روز به تعویق می‌اندازد.
* وزیر انرژی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای شنبه با ایران شرکت می‌کند
در همین حال وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد «ارنست مونیز» وزیر انرژی این کشور روز شنبه به همراه جان کری وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با مقامات ایرانی در ژنو شرکت می‌کند.
* مذاکره برای نگارش متن توافق وارد سطح تازه‌ای شد
پیوستن وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا به روند مذاکرات نگارش متن توافق جامع پس از چهار دور مذاکره عراقچی - روانچی و اشمید،این گفتگو‌ها را وارد سطح تازه‌ای کرد.
وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا روز پنجشنبه به مذاکره کنندگان در وین ملحق شد و با سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران بطور دوجانبه دیدار و گفتگو کرد و با هلگا اشمید معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان وزیر خارجه ایران هم رایزنی سه جانبه داشت.
عراقچی، روانچی و اشمید در اردیبهشت ماه سه دور مذاکره در وین و یک دور هم در نیویورک داشتند تا پیش نویس توافق جامع را بنویسند.
هرچند که کارشناسان امریکایی در روند نگارش پیش نویس توافق جامع حضور داشتند ولی تنها در سومین دور بود که شرمن به مذاکره کنندگان پیوست.مذاکره معاونان ظریف در وین دیروز هم ادامه داشت.
* عراقچی: گفتیم دستور رهبرانقلاب قاطع است
دکتر سید عباس عراقچی گفت که تیم ایران در پاسخ به فهرست برخی افراد و مراکز که طرف مقابل ارائه داده تا آژانس به آنها دسترسی مدیریت شده داشته باشد، گفته دستورالعمل رهبر معظم انقلاب قاطع و جدی است و این موضوع به هیچ وجه در دستور کار ما نیست.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران پس از پایان مذاکره معاونین درباره فهرست بازرسی و دسترسی به برخی افراد و مراکز ایرانی گفت: این فهرست را مجموعه 1+5 به عنوان راه حلی برای حل موضوع« پی.ام.دی » به ما داده بود،.« پی.ام.دی» موضوعی است که به گذشته مربوط می‌شود و یکسری سوالاتی از گذشته وجود دارد که همچنان حل نشده و مبهم باقی مانده و برای حل آن راه حل‌های مختلفی تا کنون پیشنهاد شده است.
عراقچی گفت: یک راه حل که طرف مقابل ما مطرح کرد این بود که فهرستی از افراد و مراکز مشخص شود و آژانس بتواند به آنها دسترسی مدیریت شده داشته باشد. دسترسی‌ای که اجازه کسب اطلاعاتی از محیط پیرامونی به بازرس داده نمی‌شود و در یک محدوده کاملا مشخصی وظیفه‌اش را انجام می‌دهد، این ایده مطرح شده بود. این پیشنهاد در تهران مورد موافقت واقع نشد، ما روی ایده‌های دیگر کار می‌کنیم و به طرف مقابل هم صریح گفته ایم.
معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: تاکید کردیم انچه که مقام معظم رهبری بیان کردند در مورد عدم دسترسی به افراد برای مصاحبه و عدم بازرسی و یا بازدید از مراکز نظامی, یک دستورالعمل بسیار جدی و قاطع برای ما است و به طرف‌های مقابل هم کاملا منتقل کردیم که این به هیچ وجه در دستور کار ما نیست.
وی در عین حال گفت: راه حل‌های جایگزین دیگری که نگرانی‌های امنیتی و دغدغه‌های موجود را برطرف کند، مطرح است که در حال کار بر روی آنها هستیم. اگر به نتیجه برسیم آن را اجرا خواهیم کرد. در غیر این صورت مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا به راه حلی مقبول برسیم.
عراقچی درباره جدول زمانی همزمانی رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات ایران نیز گفت: یکی از موارد اختلافی که هنوز به یک راه حل نهایی در مورد آن نرسیده‌ایم بحث همزمانی فعالیت‌های دو طرف است که اگر ما به توافق برسیم طبعا اقداماتی را طرف مقابل ما در خصوص رفع و لغو تحریم‌ها باید انجام دهند و اقداماتی که ما باید انجام دهیم، مشخص می‌شود؛ اینکه این دو سری اقدام چگونه با هم همزمان می‌شود یکی از مسائل اختلافی است.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران افزود: روی اصل همزمانی توافق وجود دارد. ماهیت اقدامات به گونه‌ای است که همزمانی آنها مشکلاتی خواهد داشت. باید به ترتیبابی برسیم که خواسته دو طرف رعایت شود این از مواردی است که هنوز روی ان کار می‌کنیم.
وی گفت: هم به لحاظ محتوایی وهم به لحاظ شکلی، هنوز به راه حل دقیق و نهایی نرسیده‌ایم ولی ایده‌هایی مطرح شده است که روی یکی از ان کار می‌کنیم.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران در مورد برخی ایده‌ها و اظهارنظر‌های مقامات آمریکایی و سایر کشورهای 1+5 هم گفت: این‌ها در مذاکرات طبیعی است و بار اول هم نیست. در طول 17ماه گذشته مرتب از این ایده‌ها بوده است، ایده‌هایی را که آنها مطرح می‌کنند ما به تهران منتقل می‌کنیم و مخالفت می‌شود؛ یا اینکه ما به طرف مقابل منتقل می‌کنیم و ایده‌هایی را ما مطرح می‌کنیم، آنها می‌برند در پایتخت‌هایشان بررسی می‌کنند و مخالفت می‌کنند.
عراقچی گفت: نه فقط در باره« پی.ام.دی » که راجع به همه مسائل این وضعیت صدق می‌کند در غیر این صورت تاکنون به توافق رسیده بودیم. ما در باره همه مسائلی که روی میز است کار سختی را در 17ماه گذشته انجام دادیم. هزاران ساعت مذاکره در خصوص راه حل‌های احتمالی، نحوه حل و فصل این مسائل طی ماه‌های متوالی داشتیم تا اینکه کم کم بحث‌ها پخته شد. در لوزان در رابطه با عمده موضوعات روی میز به راه‌حل‌هایی رسیدیم که الان داریم انها را می‌نویسیم.
وی افزود: بعضی دیگر از مسائل هست که هنوز در مورد آنها به راه حل نرسیده‌ایم و در حال کار بر روی آنها هستیم. طبعا پیشنهادات مختلفی ارائه می‌شود که یا قبول می‌شود،یا اصلاح و رد و تکمیل می‌شود. آنقدر مذاکره صورت می‌گیرد تا به یک راه حل مقبول برای هر دو طرف برسیم.
معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه اظهار امیدواری کرد که راجع به حل موضوع « پی.ام.دی» که مسائل و ابهامات آن مربوط به گذشته است به راه حل برسند و گفت: ایده‌هایی مطرح شده است ولی هنوز بحث در این باره ادامه دارد.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مذاکرات را دشوار خواند و گفت: مذاکرات سختی‌های خود را دارد و هرچه به اخر مذاکرات نزدیک‌تر می‌شویم، مسائل بسیار جزیی‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و طبعا فشار بیشتری در مذاکرات احساس می‌شود.
عراقچی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما درباره نتایج سه روز مذاکره در وین افزود: در سه روز گذشته هم در سطح کارشناسی و هم در سطح معاونین مذاکرات را ادامه دادیم , کار روی نگارش متن و ضمائم آن و بحث قطعنامه‌ای که شورای امنیت باید صادر کند ادامه یافت. همچنین روی عناصر و مولفه‌های ان صحبت کردیم و بتدریج متن را کاملتر می‌کنیم.
وی افزود: البته هنوز میزان اختلافات زیاد است و این اختلافات هم به مسائل محتوایی مربوط می‌شود و هم به نحوه نگارش که همزمان در هر دو حوزه مذاکره صورت می‌گیرد.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران گفت: البته همانطور که بارها گفتیم آنچه که از نظر ما یک سرانجام مطلوب به حساب می‌آید توافق خوبی است که خواسته‌های ما در آن رعایت شده باشد، اگر به این توافق خوب برسیم طبعا مذاکرات به سرانجام خود رسیده است وگرنه، بحث‌ها ادامه پیدا خواهد کرد تا به آن نقطه برسیم.
* آمریکا: با حل جزییات فنی به توافق هسته‌ای با ایران دست خواهیم یافت
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم ابراز خوشبینی کرد که با حل جزییات فنی بیانیه سوئیس، به توافق جامع هسته‌ای با ایران دست خواهند یافت.
جف راتک از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگو با خبرنگاران در واشنگتن گفت: کشورهای عضو گروه 1+5 به توافق جامع هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران در تاریخ تعیین شده اتفاق نظر دارند و چارچوب توافق نیز در لوزان سوئیس بدست آمده است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در لوزان سوئیس به برداشت مشترکی از چارچوب توافق رسیده‌اند و در حال حاضر گفت و گوها برای تکمیل جزییات و عناصر فنی توافق ادامه دارد.
این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای با ایران مستلزم تکمیل جزییات مورد بحث است و انتظار می‌رود گام‌های آخر مذاکرات بدون وقفه تا رسیدن به توافق نهایی ادامه یابد.
راتک گفت: جان کری وزیر امور خارجه در تداوم گفت و گوهای هسته‌ای با ایران، روز جمعه - فردا - به ژنو می‌روند تا با همتای ایرانی خود گفت و گو کند.
وی هدف اصلی دیدار کری و ظریف را در ژنو رایزنی برای پیشبرد مذاکرات و مطرح کردن مسائل کلیدی به عنوان کرد و افزود: این دیدارها در دستیابی به توافق نهایی در مهلت تعیین شده پایان ماه ژوئن - 10 تیر- مهم، کارآمد و با ارزش است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سووال خبرنگاری در مورد مواضع متفاوت فرانسه نسبت به دیگر اعضای مذاکره‌کننده عضو گروه 1+5 گفت: همه اعضای 1+5 برای دستیابی به توافق نهایی تا پایان ماه ژوئن - 10 تیر - به صورت همگام در تلاش هستند و در صورت حسن نیت طرفین می‌توان به امضا توافق هسته‌ای امید داشت.
* روسیه امکان شکست در مذاکرات هسته‌ای را رد کرد
در همین حال سرگئی ریابکوف مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه هم در یک گفتگوی تلویزیونی امکان شکست در مسیر توافق هسته‌ای در مذاکرات 1+5 با ایران را رد کرد.
ریابکوف در گفتگو با شبکه خبری روسیه 24 با بیان اینکه ایران شریکی قابل اعتماد است، اظهار داشت: تمام طرف‌های مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به توافق جامع تلاش می‌کنند.
وی افزود: معتقدیم چیزی با عنوان شکست مذاکرات اتفاق نمی‌افتد. ایران کشوری متعهد و مسوول در عرصه بین‌الملل است و به توافق جامع هسته‌ای عمل خواهد کرد.
ریابکوف همچنین گفت که شاهد پیشرفت در مسیر مذاکرات بوده و امید می‌رود طرفین به راه حل مطلوبی در این راه دست یابند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم با یادآوری اینکه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 در آستانه دستیابی به نتیجه است، گفت: این روند به ثبات در منطقه خلیج فارس کمک خواهد کرد.
سرگئی لاوروف گفت: ما دیدگاه هایمان را درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران مطرح کردیم. مذاکرات در حال پایان یافتن است.
وی افزود: ما امیدواریم که نتیجه مثبت از مذاکرات هسته ای، به تلاش ما برای افزایش همکاری‌ها در حوزه‌های امنیت و ثبات در خلیج فارس، کمک کند.
* یک مقام آگاه در سفارت ایران در فرانسه ادعای رویترز را تکذیب کرد
یک مقام آگاه در سفارت ایران در فرانسه ادعای خبرگزاری رویترز در خصوص همکارهای هسته‌ای و موشکی ایران و کره شمالی را قویا تکذیب کرد.
این مقام آگاه با تکذیب ادعای کذب خبرگزاری رویترز از پاریس گفت: این خبر بر پایه اطلاعات کاملا غلط و دروغ پردازی‌های گروهک بدنام و مزدور منافقین منتشر شده است.
وی انتشار این گونه خبرهای دروغ از سوی رویترز را سوال‌برانگیز خواند و افزود: قابل پیش‌بینی است که با نزدیک شدن به موعد پایانی گفت‌وگوهای هسته‌ای و افزایش شانس حصول توافق جامع این گونه خبرسازی‌های جعلی نیز افزایش یابد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر