بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۳
شهسوار خجسته گفت: اساس نظام مالیاتی ارزش افزوده دریافت مالیات از مصرف کننده نهایی است و فشاری به تولید کننده نباید وارد شود.
کد خبر : ۱۴۹۱۱۵
عیسی شهسوار خجسته رئیس کل اسبق سازمان امور مالیاتی کشور و عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی در گفتگو باخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: اساس نظام مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای دریافت مالیات از مصرف کننده نهایی می‌باشد و سعی بر آن است به هیچ عنوان فشاری به تولید کننده خدمات و کالا وارد نشود.

وی افزود: به همین دلیل یکی از نظام‌های مالیاتی قابل قبول نظام مالیات ارزش افزوده و کمترین تاثیر منفی در اقتصاد و جامعه دارد به همین دلیل است که در اغلب کشورها اجرا می‌شود.

شهسوار خجسته گفت: متاسفانه در کشور ما ارزش افزوده به علت وجود برخی ناملایمت‌ها در نظام اقتصادی و مناسبات تجاری باعث آسیب پذیری تولید کنندگان می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات بزرگ تولیدکنندگان در رابطه با مالیات آن است که فروش تولیدکنندگان به صورت نقدی انجام نمی‌گیرد ولی آنها باید در یک بازه زمانی محدود حساب خود را با سازمان امور مالیاتی تسویه کنند که سبب فشار نقدینگی می‌شود.

عیسی شهسوار خجسته افزود: کلی فروشی، یکی دیگر از معضلات تولیدکنندگان می‌باشد که متاسفانه تا به امروز دستگاه‌های مالیاتی نتوانستند در این مورد موفق عمل کنند البته طراحی سیستم جامع مالیاتی راه را برای محدود کردن فعالیت کل فروشان و شناسایی به موقع مودیان آسان‌تر کرده است.
رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی خاطر نشان کرد: در مجموع انتظار می‌رود با طراحی سیستم جامع مالیاتی فشار بر تولید کننده کاهش پیدا کند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
صادق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
اما در فرایند تولید یک محصول، این مالیات بصورت مضاعف چند بار در فرایند تولید محاسبه و از مصرف کننده نهایی وصول می شود. اگر در نام گذاری اعلام می شد که مالیات بر مصرف است فقط یک بار در فروش محصول نهایی وصول می گردید. این مالیات با توجه به پرداخت مضاعف توسط مصرف کننده موجب افزایش تورم نیز می گردد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
در همه جای دنیا به همان میزان که مالیت بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی اخذ میشود از میزان مالیات تکلیفی تولید کننده کاسته میشود و به نوعی مالیت از تولید به مصرف منتقل میشود اما در ایران از زمان اجرا نه تنها این اتفاق نیافتاده است بلکه هر دو نوع مالیات دریافت میشود که نتیجه ای جز افزایش قیمت تمام شده محصول و گرانی ان نیست و مصرف کننده با مالیات ترکیبی بالا مواجه میشود برای تولید کننده ها هم به معضلی جدید تبدیل شده و بهانه جدید برای جریمه ها و چانه زنی های جدید در اداره مالیات
علیر ضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۳
جهت اجرای درست مالیات ارزش افزوده بهتره هم به ممیزین مالیاتی و هم به کسبه آموزش کافی داده شود چون در حال حاضر ممیزین به مبلغ قروش توافقی مالیات عملکرد سالیانه مراجعه کرده و بدون در نظر گرفتن مبلغ خرید درخواست مالیات بسیار سنگینی را مطالبه می کنند و این موضوع باعث تعطیلی مغازه بسیاری از کسبه شده است.