بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
در گفتگو با دو مقام مسئول در شرکت فولاد مبارکه اصفهان مطرح شد:

برنامه های "فولاد"برای افزایش سرمایه 50 درصدي و اجرای طرح های توسعه‌ای

طرح های گندله سازی سنگان با 64 درصد پیشرفت فیزیکی و کنسانتره سازی سنگان با پیشرفت فیزیکی 12 درصدي ، هر کدام با ظرفیت اسمی تولید پنج میلیون تن در حال اجرا هستند به نحوي که پیش بینی می‌شود تا مردادماه سال مالی آینده به بهره برداری برسند.
کد خبر : ۱۴۹۱۳۱
نویسنده :
جمشیدی

شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای سال مالی جاری افزایش سرمایه 50 درصدی را در دستور کار خود دارد. اين افزايش سرمايه که به تصویب هیأت مدیره و تأیید حسابرس شرکت رسيده ،اکنون در مرحله بررسی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارد.

اجرای برنامه افزایش 50 درصدی برای پروژه های سنگان

امير حسين نادري، معاون اقتصادي و مالي شرکت فولاد مبارکه با تائيد اين خبر در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: طبق تصمیم هیأت مدیره شرکت اجرای برنامه افزایش سرمایه به مبلغ 25000 میلیارد ریال تصویب شده که از این مبلغ 20 هزار میلیارد از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران و مابقی از محل سود انباشته تأمین می شود.

وي به اهداف اصلی فولاد مبارکه از اجرای برنامه افزایش سرمایه اشاره کرد و اظهار داشت: حدود 75 درصد از مبلغ افزایش سرمایه معادل 19000 میلیارد ریال به منظور اجرای طرح توسعه کنسانتره و گندله سازي سنگان بکار برده می‌شود و 25 درصد باقی مانده جهت جبران مخارج سرمایه گذاری های انجام شده طی سال های گذشته استفاده می گردد.

معاون اقتصادي و مالي شرکت فولاد مبارکه درخصوص وضعیت اجرای پروژه منطقه سنگان گفت: طرح های گندله سازی سنگان با 64 درصد پیشرفت فیزیکی و کنسانتره سازی سنگان با پیشرفت فیزیکی 12 درصدي ، هر کدام با ظرفیت اسمی تولید پنج میلیون تن در حال اجرا هستند به نحوي که پیش بینی می‌شود تا مردادماه سال مالی آینده به بهره برداری برسند.

آخرین وضعیت پروژه ها

در ادامه مرتضي شباني،رییس امور سهام و مجامع شرکت فولاد مبارکه اصفهان نيز با اشاره به آثار ناشی از اجرایی شدن طرح مذکور بر وضعیت تولید محصولات فولاد مبارکه، در این خصوص افزود: فولاد مبارکه هم اکنون سالانه هفت میلیون تن گندله تولید می کند که این میزان پاسخگوی نیاز شرکت نیست و به همین دلیل کسري نياز خود را با خرید از مجموعه های چادر ملو و گل گهر یا واردات آن تامين مي کند. بر این اساس می توان گفت در صورت بهره برداری از طرح مذکور بهای تمام شده محصولات کاهش می یابد.

وي در خصوص سایر پروژه های در دست اجرای فولاد مبارکه گفت: بهینه سازی کوره های 6و2,3,5 فولاد سازی، احداث ماشین ریخته‌گری پنج و توسعه میز غلتکی ماشین 2 از جمله پروژه های سال 93 در ناحيه فولاد سازی هستند. علاوه بر این، طرح های واگن برگردان دوم و نوار نقاله انتقال فولاد نیز با 99 درصد پیشرفت فیزیکی به زودی به بهره برداری می رسند.

رییس امور سهام و مجامع شرکت فولاد مبارکه اصفهان افزود: طی سال 93 پروژه‌هایی در بخش تصفیه آب همچون احداث تصفیه آب صنعتی واحد 21 و نیز احداث مخزن 51 هزار متر مکعبی به بهره برداری رسیده است. به گونه‌ای که اجرایی شدن پروژه های مذکور به دلیل اقلیم خشک استان اصفهان،ريسک توقف تولید ناشی از قطعی آب را به حداقل مي رساند. اين در حالي است که کل مصرف سالانه آب در شرکت فولاد مبارکه کمتر از يک درصد جريان حجمي معمول آب رودخانه زاينده رود است .نکته مهمي که اهميت اجراي طرحهاي توسعه اجرا شده و برنامه‌ريزي شده را بيش از پيش نشان مي‌دهد، اين است که در فولاد مبارکه در مقايسه با طراحي اوليه 66 درصد کاهش برداشت و مصرف آب نسبت به دوران راه اندازيحاصل شده است.

سهم 50 درصدی "فولاد" در تولید فولاد خام کشور

وي در خصوص ميزان تولید فولاد تصریح کرد: به طور کلی طی سال 2014 میلادی حدود یک میلیارد و 637 میلیون تن فولاد خام در دنيا تولید شده که ایران با تولید 14.3 میلیون تن از این محصولات، سهم یک درصدی در دنیا دارد.

علاوه بر این،شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، ناحيه فولادسازي و نورد پيوسته سبا و فولاد هرمزگان در مجموع هفت میلیون و 400 هزار تن فولاد خام تولید کرده‌اند که می توان گفت 50 درصد از سهم کل تولید کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

شبانی اضافه کرد : در سال مالی 1393 فولاد مبارکه در راستای حفظ سهم 50 درصدی خود در تولید فولاد کشور 66 درصد سهام شرکتهای ورق خودروي چهارمحال و شرکت فولاد سپید دشت چهارمحال را به تملک خود درآورد. لازم به ذکر است که طی سال گذشته شرکت فولاد مبارکه در افزایش سرمایه شرکتهای ورق خودرو چهار محال و سرمایه گذاری توکا فولاد حضور یافت به نحوی که شرکت ورق خودرو سرمایه خود را از 700 میلیارد ریال به 2500 میلیارد ریال ( معادل 257 درصد) و شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد نیز سرمایه خود را از 610میلیارد ریال به 2000میلیارد ریال (معادل228 درصد) افزایش داده اند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
هزار ماشالا فولاد مبارکه اصفهان
محمدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
بنام خدا
من نمی دانم چقدر توسعه در این فولاد مبارکه بای انجام شود با پول این توسعه ها متونستند یه فولاد مبارکه دیگه بسازنند توسعه های فولاد سازی از افزایش سرمایه های قبلی قرار بود انجام شود و قراردادهای آن قبلا بسته شده بود کمتر حیف و میل و اسرف کنند توسعه ها زودتر بثمر می نشست