بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
مستطيل شيشه اي تالار

فقر نقدینگی در بورس

ارزش معاملات بورس به مبالغی رسیده که نشان دهنده فقر مالی در بازار سرمایه است و این بازار در شرایط رکود عمیق به سر می برد که البته این امر در همه بازارهای موازی با بورس همچون ارز، طلا و مسکن همه گیر شده و چهار بازار مالی کشور در رکودی عمیق قرار دارند.
کد خبر : ۱۴۹۱۶۷
نویسنده :
جمشیدی

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه94.03.09 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 6 واحد کاهش به رقم 45720 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 154 واحد افزایش عدد 131097 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 7 واحد افزایش به رقم 26577واحد رسيد.

همچنین در این روز "حکشتی" با 71 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فارس" با 30 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.1 واحد افزایش به رقم 714 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 605 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1209 میلیارد ریال رسید.

بر اساس گزارش بورس نیوز، شاخص کل طی معاملات روز جاری 17 گام رو به جلو برداشت که این رشد اندک در نتیجه تقابل اعمال تأثیر منفی نمادهای "فارس"، "تاپیکو"، "فولاد" و "حفاری" و اثر مثبت "حکشتی"، "همراه " و "شبندر" حاصل شد تا نماگر بازار سرمایه در پایان معاملات امروز رشد بیش از 17 واحدی را به ثبت برساند.

ارزش معاملات امروز بورس نیز چنگی به دل نمی زند و معامله بیش از 354 میلیون سهم ارزشی به مبلغ 60 میلیارد و 546 میلیون تومان را به دست آورد. علاوه بر این، ارزش معاملات فرابورس حدود 121 میلیارد تومان محاسبه می شود که این رقم با احتساب معاملات بلوکی اعلام شده و مشخص نیست که اگر حجم و ارزش معاملات بلوکی را از این مبلغ کسر کنیم چه رقمی حاصل می شود.

جدول نمادهای پر بیننده معاملات امروز نیز به شرکت های فعال در گروه بانک، خودرو و پتروشیمی اختصاص یافته، به گونه ای که "وبصادر" به عنوان پربیننده ترین نماد بورس حجم معاملاتی بیش از 18 میلیونی به ارزش بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون تومان را به خود دید که این حجم معاملات در نتیجه حضور 157 خریدار حقیقی که حدود 68 درصد از تقاضا برای خرید امروز را تشکیل می دهند و نیز خرید پنج سهامدار حقوقی رقم خورد. در مقابل 71 درصد از حجم فروش سهام "وبصادر" توسط 315 فروشنده حقیقی حاصل شد و مابقی فروشها توسط پنج سهامدار حقوقی انجام گردید.

همین وضعیت را در نماد "وبملت" شاهد هستیم و حضور حقیقی ها بیش از حقوقی ها به نظر می رسد که البته حجم خرید سهامداران حقیقی و حقوقی تقریباً نزدیک به هم می باشد.

همچنین طی معاملات امروز بیش از چهار میلیون سهم پالایش نفت بندرعباس معامله شد که از این تعداد حدود 93 درصد از خرید ها توسط 330 سهامدار حقیقی و مابقی توسط دو سهامدار حقوقی انجام پذیرفت و علاوه بر آن حدود 97 درصد از فروش سهام "شبندر" توسط 296 سهامدار حقیقی انجام گرفت.

همین وضعیت در نماد پر بیننده "خودرو" وجود داشته به طوریکه حدود 76 درصد از حجم خریدها و 100 درصد از حجم فروش سهام این مجموعه بزرگ خودروساز توسط حقیقی ها رقم خورده و هیچ یک از سهامداران حقوقی "خودرو" اقدامی جهت فروش سهام خود نکردند. حجم معاملات امروز ایران خودرو حدود دو میلیون سهم به ارزش 521 میلیون تومان محاسبه می شود.

بر این اساس می توان گفت ارزش معاملات بورس به مبالغی رسیده که نشان دهنده فقر مالی در بازار سرمایه است و این بازار در شرایط رکود عمیق به سر می برد که البته این امر در همه بازارهای موازی با بورس همچون ارز، طلا و مسکن همه گیر شده و چهار بازار مالی کشور در رکودی عمیق قرار دارند.

اما نکته قابل توجه این است که قرار گرفتن بازار ارز در وضعیت رکودی به نفع اقتصاد کشور به شمار می رود و کسادی بازار مسکن نیز به منظور جلوگیری از حباب قیمتی در بازار تا حدی به وضعیت اقتصادی کشور لطمه وارد نمی کند و رکود بازار طلا نیز همینطور به نظر می رسد.

اما این موضوع که چرا در روند معاملات بازار سرمایه به عنوان دماسنج اقتصادی کشور و یکی از بازارهای مولد که می تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کمک شایان توجهی کند، به وضوح حاکمیت شرایط رکودی دیده شود؟

به نظر می رسد بزرگترین مشکل موجود که موجب قرار گرفتن بازارهای مالی در وضعیت ایستا شده، کمبود نقدینگی باشد که ظاهراً این نقدینگی نزد بانک ها است و مشخص نیست که با توجه به رکودی که در تمام بازارها وجود دارد، بانک ها چگونه و از چه طریقی می خواهند مبالغ سود سپرده ها را به سرمایه گذاران بپردازند.

اما در مقابل موضوعی که در شرایط کنونی بازار سرمایه مشخص است، این است که قیمت سهام شرکت ها به پایین تر حد ممکن رسیده و بورس مستعد رشد می باشد، اما برای حرکت در مسیر رشد و شکوفایی نیاز به محرک دارد. از این رو به نظر می رسد اگر قرار باشد جرقه و محرکی در بازار سرمایه روشن شود، علاوه بر هیزم به مواد آتش زا نیاز دارد که در این شرایط بازار سرمایه به جز جرقه از همه بسترهای لازم برای رشد برخوردار است. چراکه نقدینگی همان جرقه لازم برای شروع روند صعودی به شمار می رود و متأسفانه سردی و کمبود سرمایه همچنان در بورس مشاهده می شود و به نظر می رسد تا مشخص شدن نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای هیچ امیدی جهت برگشت بورس به روند صعودی متداوم وجود ندارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
اگر کارمزد و مالیات معاملات کمتر شود حتما هم ارزش بورس بالا میرود و هم معاملات رونق میگیرد. در ایران کارمزد دو سه برابر دیگر کشورهاست و باید کم شود.
بهزاد
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
دو سه برابر نه،،
کارمزد معاملات خرید و فروش در ایران 2 درصد ارزش معامله است. در صورتی که این رقم در ایالات متحده 0.00041 درصد است.
.
حق با شماست کارمزد معاملات خیلی بالاست.
ناشناس
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴
اگر صحبت آقا بهزاد درست باشه يعني كارمزد معاملات در ايرانه 5000 برابر ايالات متحده است!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
بنظرم اگر کارمزد معاملات هم کاهش یابد میتواند بهترین محرک برای رشد معاملات و رونق هر چند نسبی بورس باشد .
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
محرک رشد بورس دست وزیر نفت هست. یک پدری از صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی در بیاره که کیف کنید. از اونور هم مخابرات رو بر می گردنن به دولت و ... . مجوز افزایش نرخ به هیچ صنعتی نمیدن. بدهی دولت به پیمانکاران و بانک ها داده نمیشه بعد بورس میخاد رشد کنه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴
توليد در ركود فرو رفته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
پس این پولها قبلا کجا می رفت بعدا کجا خواهد رفت ؟
علی
FRANCE
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷
مگه دیگه آهی تو بساط مونده که باهاش سهام بخریم تواین دوسال سرمایه ده سال تلاشمون دود شدرفت هوا
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۱
ای بورس ای بلای خانمان سوز عطای تورا به لقایت میبخشم خداحافظ برای همیشه
خدری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶
بورس چند سالی است با افت شدید رو به رو بوده است حمایت لازم است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴
فعلا بورس نابود شده است
یال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴
سیمان کارون سود سال 92 را نداده چه کسی باید جواب سهامداران را بدهد
ناشناس
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۴
سود خیلی هارو داده.من سودم رو دریافت کردم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۶
نقدینگی مردم را دولت با شکاغذ پاره و فکاغذ پاره و خکاغذ پاره و ثکاغذپاره ..... از دستاشان گرفت و الآن هم به ریش شان می خنده
علی شاه
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۲
ایول
خداییش کامنت خلاقانه ای بود
بله جناب دولت با سهام رتدبیر همه را در بازار گرفتار و بیچاره کرد - ر هم مخفف رو هوا هست
علی
GERMANY
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۹
این خوابی بود که فطانت برای بورس دید و نفهمید که بازار بورس چشم انداز اقتصاد هست و نه خود اقتصاد که بخواد با مذاکرات 11 تیر حرکت کند سهمها به کف رسیدند اما به قول این اقا اگه از 11 تیر بخواد بازار حرکت کنه و اگه مزاکرات شکست بخوره بازار ورشکست میشه که این رو فطانت نفهمیده اگه فکر کنه میفهمه الان وقت حرکت بازار هست نه اون موقع
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۶
کارمزد بورس باید کاهش یابد
همه باهم متحد این را بخواهیم
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۸
6 ماه است که دارید میگید قیمت سهام به کف رسیده است.
محمود امیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
مافیای بورس مردم را بی چاره کرذ