بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
در بررسی روند شاخص کل از آغاز به کار دولت روحانی تاکنون

عقبگرد نماگر بازار سرمایه در دولت یازدهم / امسال و صد دریغ از پارسال

بازار سرمایه طی دو سال اخیر افت و خیزهای فراوانی را پشت سر گذاشت و نوسانات متعدد شاخص کل و روند قیمتی سهام شرکت های بورسی موجب شد تا فعالان بازار سرمایه روندهای متفاوتی را تجربه کنند که البته در نهایت این امر به تجربه ای تلخ برای سهامداران منجر شد.
کد خبر : ۱۴۹۱۸۵
نویسنده :
جمشیدی

بازار سرمایه طی دو سال اخیر افت و خیزهای فراوانی را پشت سر گذاشت و نوسانات متعدد شاخص کل و روند قیمتی سهام شرکت های بورسی موجب شد تا فعالان بازار سرمایه روندهای متفاوتی را تجربه کنند که البته در نهایت این امر به تجربه ای تلخ برای سهامداران منجر شد.

از این رو، در این گزارش به بررسی روند شاخص کل به عنوان دماسنج اقتصاد کشور و فاکتوری که اغلب فعالان بازار سرمایه توجه ویژه ای به آن دارند، پرداخته شده و مسیر نماگر بازار سرمایه طبق نمودار زیر از 12 مرداد ماه سال 92 یعنی درست زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد و رسماً فعالیت خود را آغاز کرد تا روز گذشته مورد بررسی قرار گرفته که با اتفاقات سیاسی و اقتصادی حائز اهمیتی طی 12 دوره زمانی همراه بوده است.

عقبگرد نماگر بازار سرمایه/هر سال دریغ از پارسال

براساس گزارش بورس نیوز، در تاریخ 12 مرداد ماه سال 92 سکان دولت یازدهم به حسن روحانی به عنوان هفتمین رییس جمهور پس از انقلاب اسلامی تحویل داده شد و شاخص کل بورس در چنین روزی در محدوده 57 هزار و 397 واحدی قرار داشت. دولت یازدهم با کابینه سیاسی و اقتصادی خود که از افرادی با دانش و اطلاعات کافی در این حوزه ها تشکیل شده بود در شرایطی آغاز به کار کردند که اظهارات و برنامه های آنها نوید ایجاد بهبود در وضعیت سیاسی کشور و در پی آن اوضاع اقتصادی و بازار سرمایه را به عموم جامعه بویژه فعالان بازار سرمایه می داد.

حس امیدواری نسبت به دولت جدید درحالی به طور روز افزون در دل سهامداران تقویت می شد که این امر موجب گردید تا شاخص کل بورس در پی رشد قیمتی اغلب سهام شرکت های بورسی متأثر از جو مثبت حاکم بر بازار سرمایه از مدار 58 هزار واحدی نیز عبور کند و هنگام رای اعتماد مجلس به کابینه دولت یازدهم در نهایت به مرز ورود به کانال 60 هزار واحدی نزدیک شود.

عقبگرد نماگر بازار سرمایه در دولت یازدهم / امسال و صد دریغ از پارسال

در این بین پیگیری های رییس جمهور و کابینه سیاسی آن برای بهبود شرایط سیاسی همچنان مصرانه ادامه یافت و در پنجم مهرماه 92 هنگامی که حسن روحانی با همراهی هیئت ایرانی شرکت کننده در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد قصد بازگشت به ایران را داشت، گفتگوی تلفنی 20 دقیقه ای را با باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا انجام داد. این اقدام از آنجا که نخستین تماس تلفنی رییس جمهور ایران با رییس جمهور آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود، به نوعی نخستین تماس شفاهی مقامات ارشد دو کشور به شمار می رفت و در رسانه های داخلی و خارجی عکس العمل های متفاوت و شدیدی داشت.

اما، بورس اوراق بهادار تهران نیز نسبت به انتشار این خبر واکنش مثبت نشان داد و شاخص کل با صعود سه هزار پله ای به محدوده 63 هزار و 455 واحد رسید.

بر اساس اطلاعات موجود، توافق نامه شش ماهه و قابل تمدید ژنو بر روی برنامه هسته ای ایران میان جمهوری اسلامی و گروه 1+5 در سوم آذرماه 92 امضاء شد و تعهداتی را برای دو طرف مذاکره کننده به همراه داشت. انتشار این خبر هیجان و امید برای بهبود هر چه بیشتر اوضاع سیاسی و اقتصادی را بیش از پیش کرد و رفتار هیجانی سهامداران و فعالان بازار سرمایه موجب شد تا از سوم مهرماه 92 یعنی هنگام تماس تلفنی حسن روحانی و اوباما تا سوم آذرماه همان سال یعنی طی دو ماه، شاخص کل با تحقق بازدهی مثبت 261 درصدی و با عبور از 17 کانال در نهایت به مدار 80 هزار واحدی وارد شود.

در ادامه این روند و در پی برگزاری جلسه ای میان متولیان بازار سرمایه و سهامداران حقوقی در راستای حمایت از این بازار و سهامداران آن طی 14 دی ماه 92، نماگر بازار سرمایه نیز در بالاترین سطح خود طی دوره مورد بررسی یعنی در 74 قدمی ورود به قله 89 هزار واحدی قرار گرفت. براین اساس شاخص کل از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تا 14 تیرماه 92 یعنی طی پنج ماه، صعود بیش از 31 هزار واحدی را تجربه کرد.

این درحالی بود که برخی از اقدامات نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت، بازار سرمایه را به ورطه نا امیدی و بی اعتمادی نسبت به عملکرد متولیان آن کشاند، به گونه ای از نیمه دی ماه همان سال به تدریج ریزش ها و روند منفی بورس آغاز شد و حتی وعده وزیر اقتصاد برای حمایت پنج هزار میلیارد تومانی از بازار سرمایه در تاریخ 30 فروردین ماه سال 93 کارساز نشد و اولین ریزش شاخص کل به ثبت رسید، به گونه ای که از 88 هزار و 926 واحد به 73 هزار و 637 واحد طی 30 فروردین ماه 93 نزول یافت.

در این شرایط توقف نماد شرکت های پالایشی به دلیل ابهام در نرخ فروش محصولات و قیمت خوراک مصرفی یکی از اقدامات دولتمردان و مقامات مسئول بود که موجب تشدید روند نزولی بورس و رخت بر بستن اعتماد از بازار سرمایه گردید.

در ادامه این روند نزدیک شدن به سوم آذرماه 93 یعنی زمانی که یک سال از امضای توافق نامه ژنو می گذشت و سهامداران انتظار کسب نتیجه مثبت و قطعی از دوره بعدی مذاکرات در تاریخ مذکور داشتند، بهانه ای شد تا بازار سرمایه کمی تغییر مسیر دهد و روند صعودی را در پیش گیرد که در نتیجه آن شاخص کل با قرار گرفتن در مدار 75 هزار و 949 واحدی، خود را برای صعودهای بیشتر آماده کرد. البته این حرکت صعودی با تمدید مذاکرات در سوم آذرماه 93 متوقف شد و شاخص بار دیگر در سراشیبی نزول قرار گرفت. به طوریکه تغییر رییس سازمان بورس در تاریخ 25 آذرماه 93 که برخی از کارشناسان بازار سرمایه آن را برنامه ای کارآمد برای برون رفت از وضعیت نا بسامان بورس بر می شمردند، موثر واقع نشد و شاخص کل همچنان در مسیر نزولی رکودهای سقوط به کانال های پایین تر را یکی پس از دیگری سپری می کرد. در این شرایط نامناسب بازگشایی نماد مجموعه های پالایشی طی 26 اسفند ماه 93 به نوعی قوز بالای قوز شد و معاملات روزهای پایانی سال 93 بورس با توقف شاخص در نیمه 61 هزار واحدی به پایان رسید.

براساس این گزارش، ارائه بیانیه مشترک لوزان طی 13 فروردین ماه امسال اتفاقی بود که برای فعالان بازار سرمایه به عنوان یکی از بزرگترین دستاورد های کابینه سیاسی دولت فعلی بسیار حائز اهمیت بود و نمود آن در روزهای ابتدایی معاملات بورس نمایان شد و بازار سرمایه جان تازه ای گرفت و توانست پس از تجربه تلخ 15 ماه روند نزولی سال جدید را با امیدواری و چشم اندازی روشن آغاز کند. به گونه ای که شاخص کل در 15 فروردین ماه امسال اولین صعود خود را به ثبت رساند و در قله 67 هزار و 827 واحدی ایستاد.

اما در این شرایط عرضه قابل توجه سهام توسط حقوقی های بازار سرمایه مجال نفس کشیدن را به بازار سرمایه و سهامداران آن نداد و این امر در کنار عرضه های اولیه سهام چند شرکت در بورس همچون آب سردی عطش سهامداران برای خرید سهام را پس از ارایه بیانیه لوزان فروکش کرد. به گونه ای که در تاریخ 20 اردیبهشت ماه امسال شاخص کل به محدوده ای رسید که تقریباً دو سال قبل از آن زمانی که اولین تماس تلفنی روحانی با اوباما برقرار شده بود، قرار گرفت.

بر این اساس می توان گفت اگرچه نماگر بازار سرمایه طی سه تا 4 ماه ابتدایی آغاز به کار دولت یازدهم رکوردهای قابل توجهی را در روند صعودی ثبت نمود، اما بعد از آن بیش از یکسال در مسیر نزولی حرکت کرد و این بار رکوردها را در عقبگرد به کانال های پایین تر به ثبت رسانید و اکنون نیز در ادامه این روند در نیمه راه 63 هزار واحدی حرکت می کند که این روند ضرب المثل "هرسال دریغ از پارسال" را یادآور می شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
من ایمان دارم این دولت فقط به فکر جیب خودشه . بازار سرمایه از بین رفت فقط به خاطر سیتاستهتای اشتباه وزیر اقتصاد ، تخصص ایشان از کار انداختن چرخ اقتصاد مملکت برای کنترل تورم است .
مهدی
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
کشوری که بودجه اش با نفت بسته شده وقتی افت 50 درصدی کنه و تحریم هم باشه و دزدی و اختلاص هم توش موج بزنه انتظار داری دولت چکار کنه، بازم شانس آوردیم دولت و کابینش با سوادن وگرنه اونموقع دیدن داشت
ناشناس
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
خدا وکیلی خیلی رو داری که از این دولت حمایت میکنی .قبول کن که تا حالا هیچ کاری نکرده
ناشناس
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
اگه مثل دولت قبل تصمیمای دلخوش کنک و فریبکارانه برای جلب رضایت سریع مردم انجام میداد که چند سال بعد گندش در میومد بهتر بود آقای کارشناس؟
ناشناس
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۷
عزیزم شش ماه ست که نفت افت داشته سال قبل جریان چه بود ؟ در ضمن با کاهش قیمت نفت هزینه های دلاری هم کاهش خواهند داشت همانطور که با افزایش قیمت نفت هزینه های دلاری کشور هم افزایش خواهد داشت
ناشناس
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
اصلا این دولت هیچ درکی از اقتصاد مقاومتی ندارد
مردمي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
با سلام در اين دولت نه چرخ سانتريفيوژ ميچرخد نه چرخ صنعت نه چرخ اقتصاد نه چرخ زندگي مردم نه چرخ بورس فقط چرخ سرمايه داراني كه پول خود را در بانك گذاشته و سود بانكي 28 درصد ميگيرند به قيمت نابود شدن حتي همان بانك ميچرخد . درود و سلام خدا بر دكتر محمود احمدي نژاد .
ناشناس
شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۱
نابودي بازار سرمايه با كليد كنترل تورم
سهامدار مظلوم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
اين دولت بلائي بر سر سهامداران آورده كه هرگز فراموش نميشود !!! به جاي حمايت نابودمان كردند!!! با وعده هاي قلابي فريبمان دادند!!! تا خرخره در ضرريم به بركت سياستهاي وزير اقتصاد!!! در حد توان جبران ميكنيم .بورس نيوز منتشركن تا به گوششان برسد اگر گوش شنوائي مانده باشد!!!
ناشناس
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
وعده ما برای جبران تلاش ها و زحمات دولت یازدهم خصوصا وزیر اقتصاد عزیز پای صندوق های رای انتخابات مجلس.
به خدا قسم برای جبران بلایی که بر سرمان آوردند تمام کسانی را که بردم پای صندوق انتخایات تا به روحانی رای دهند می برم پای صندوق انتخابات مجلس تا...
ناشناس
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
اونایی که بدون فکر و با تحریک شما رای دادن همون بهتر که برن تو گروه تندروها
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
آفرین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
اولا ممنون از این که این موارد را نوشتید. ثانیا بارها همه گفته اند که دلیل اصلی صعود شاخص اعتماد بیجا به دولت تدبیر و امید بود که با کلید وارد عرصه انتخابات شد . ما هیچ گاه فکر نمی کردیم که دولت تمامی بازارها را به نابودی بکشد تا تورم کنترل شود. فکر نمی کردیم دولت برای کنترل و کاهش نقدینگی از اعتماد مردم سوء استفاده کرده و با کاهش قیمت سهام دستش را درجیب سرمایه گذارانی کند که دنبال جذب پول بدون دلالی در بازارهایی نظیر سکه دلار و طلا هستند.


اهالی تالار به شدت به دولت اعتماد کردند بیشتر از سرمایه گذاران سایر بازار ها اما بیش از همه متضرر شدند همه میگن از هول حلیم نباید داخل دیگ افتاد من در آذر سال 92 وقتی دیدم بهترین و مفیدترین بازار بورس است از طریق یک صندوق وارد بورس شدم اما الان همان صندوق بیش از 40 درصد متضرر شده!اینا که حرفه های بازارند و من هم هیجانی کار نکردم پس چرا اینجوری شد؟


یعنی تلویزیون و دولت و کارشناسای محترمی که در زمان صعود بازار وعده شاخص 100 هزار واحدی را می دادند دروغ گفتندیا این که من خوابم!!!!!! یعنی دولت هرچی میگه باید برعکسش رو انتظار داشت میگه نون گرون نمیشه میگه بنزین گرون نمیشه میگه به مردم فشار نمی آد میگه ظرف 6 ماه همه چی رو دست می کنه و... اما نمیگه که تمام امیدش به توافق با غربی های پیمان شکنیه که تا ما رو نابود نکنن بی خیالمون نمیشن.


نمیگه که تولید خوابیده و با سودای 30 یا 40 درصدی وام های بانکی دیگه نمی تونه کمر راست کنه و نمیبینه که در آینده ای نه چندان دور توافقی صورت نمیگیره و کشور با این اوضاع تولید ورشکسته میشه و اون موقع اگه تمام هسته ای رو هم پلمپ کنن دیگه تاثیری نداره و غربی ها جز به تغییر حکومت راضی نمیشن تحریم ها رو بردارن به نظرم دولت روحانی بیش از چهار سال دوام نمیاره اینو حداقل تمامی اهالی بازار فهمیدن و میگن...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
عجب کیلیدی بودا به جای اینکه قفلا را باز کنه تازه تو قفلا شکست .خوب گفتی تو صد روز مملکت را آباد میکنم.
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
دروغ بزرگ به مردم .تحریم ها اثر ندارد واقعا چقدر دروغ بزرگی بود متاسفم برای دولت قبل
ناشناس
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۲
تحریمها مشکل نیست

بیعرضگی دولت تدبیر مشکل بزرگتری است

هر وقت پول بخواهند فوری تو جیب ما دست میکنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
این ملت حقش همین است و باید حالا حالا ها بکشد با ایم انتخابش
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
بیچاره ها این دولت برای شما کاری خواهد کرد مسکن مهر را با لجبازی له کردند بورس را با لجبازی له کردند فناوری هسته ای را سه قفله کلید کردند وتحویل دادند عزتمان را ببا فنا دادند با خنده به امریکا واسرائیل چراغ سبز دادندددددددددددددددددد
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
صد رحمت به محمود, حداقل اون با توجه به اینکه اعتقاد داشت بورس یک محل قمار هست ولی وقتی بازار اینجوری خراب بود دستوری هم که بود بازار رو حفظ میکرد.
ولی ین خیالش هم نیست که یک تدبیری بیاندیشه و یک امیدی به سهامدارها بده.
ناشناس
GERMANY
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
اخراجیها .
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱
حضور وزیر صنعت پیش از انتخابات در بورس و قول حمایت همه جانبه، و بهره سنگین و فی البداهه و غیر عادلانه از معادن پس از انتخابات اگر معنایش فریب نیست چه است؟ فروش سهام شرکت های نفتی و پتروشیمی با خوراک ارزان و سپس توقف خصوصی سازی و چندبرابر کردن نرخ خوراک و رساندن قیمت سهام نفتی ها به مفت از سوی وزارت نفت همزمان با مذاکره با هند برای تاسیسی واحد پتروشیمی تولید اوره با نرخ خوراک دو و سه سنت و همچنین گرفتن قراردادهای پیمانکاری از شرکت حفاری شمال و دادن آن به پیمانکاران خارجی معنایش دبه کردن و فشار بر داخلی ها نیست؟
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
مشکل اصلی بورس دولته دولت وعوض کنیدبورس درست می شه بعدش بخداقیمتها به دوسال پیش برنگشتندتوبعضی نمادهابه ده سال پیش برگشتندیعنی اگه دلار500تومن هم بودبازهم بااین قیمتهاسهام داراش که سهام داری کردندتوضرربودندنمونه اش وپترو سال90هم توسطوح پایین قیمتی حول وحوش الان بوده این سه تاسودی روکه داده کم کنیدپارسالش ده تومن وپیرارسالش 25ریال می شه بعدبرای 91باتوجه به تفاوت قیمت دلار90والان ضربدر3/5کنیدوبرای سال92و93فقطسودبانکی 24درصدسالانه رواضافه کنیدبرای امسال هم که هنوزچندماه تامجمع مونده یک 15درصداضافه کنیدباکسرسودهایی که داده می شه 850تومن یعنی این سهم الان 17درصدقیمتی که می تونست یک سودمعمولی منصفانه داشته باشه معامله می شه خیلی سهمهای دیگه مثل معدنیهاوفلزیها وتاحدودی پترویهاهمهمین البته شدت وضعف داره واقعااگراقتصادی درب وداغونترازاینجاوبورسی زیانده ترازاین ومسوولینی بی خیالتروبی احساس ترازاینجاسراغ داریدمعرفی کنید
ناشناس
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
اینکه فرمایش میکنی درست یعنی شفاف سازی . اما عزیز جان برادر پس کی دزدی کنه ؟ پس بابک های زنجانی چطور بوجود بیان ؟ اینهمه دزدیهای میلیاردی که ماشاالله اینقدر زیاد شدن که دچار فراموشی شدیم چندتابودن چطور صورت گرفته و میگیره ؟ ........
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
باهمین کلید رودست خوردیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
مشکلی نیست میخوان قیمت سهام به 100تومان برسه اونوقت پای سرمایه گذار خارجی رو به بازار باز کنند.اخه ما از روز اول اجنبی پرست بودیم.مهم نیست ما چقدر ضرر کنیم مهم اینکه خارجی ها سود کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
پازل نابودي بورس در حال تكميل شدن است
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
حالا آقا ما سهامدارها را بدبخت کردی،اما انتخابات رییس جمهوری نزدیک است،اون دنیا هم باید جواب حق الناسهای مردم را که بدبختشون کردی را بدی،
ادریس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
بیش از 6میلیون تو بازار ایران کد بورسی دارند که 99%اینها به ایشان رای دادند ولی با این رویه که ایشان در نظر گرفته فکر نکنم بتونه این آرا را جذب کنه کم کم 12میلیون رای خود را فقط تو اینجا از دست خواهد داد بماند بقیه جاها فعلا چیزی که از این وزیر بی اقتصاد شنیدیم فقط دروغ بود چقدر تبلیغ کرد که بیایید بازار سرمایه ایشان تنها جایی که اعتقاد نداره همین بازار سرمایه هست
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸
تا آخر این دولت وضع همینه!!!!
گرانی راه خودشو میره و رکود شدید و شدیدتر میشه و دولت جرات نداره سود بانکی را پایین بیاره و همچنین جرات نداره یارانه ثروتمندان را قطع کنه.
همه بین زمین و هوا سرگردانیم فقط برنده آنهایی شدند که 2سال پیش داروندارشونو و سهماشونو فروختند و گذاشتند تو بانک و موسسات برای سود 27%!!!!
کارشناس
ROMANIA
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
کلید روحانی برای بازکردن قفلهای بسته نبود بلکه برای بستن قفلهای باز بود.....
ناشناس
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
افرین
ناشناس
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۵
احسنت
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
درود بر احمدی نزاد شجاع وصادق
ناشناس
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
شجاع بود اما اونهم بامردم صادق نبود
alisa
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸
شجاع ع که نبود ولی جسارت داشت هرچند که بعضیوقتها به حماقت میرسید ولی صادق ق بودنش رو شک دارم
ناشناس
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۳
برو بابا

یکی از یکی بدتر
110
ROMANIA
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
باید ارزش بازار سرمایه سقوط میکرد تا با ایجاد خلا مناسب فرصت چاپ پول فراهم می شد در اصل کسی که شبندرش 1800 بوده و امروزه 500 تومان است در سطح کلان اقتصادی 1300 تومان سوخت نشده بلکه مدیریت پول از شخصی به ......... با چاپ پول منتقل شده
110
ROMANIA
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
باید ارزش بازار سرمایه سقوط میکرد تا با ایجاد خلا مناسب فرصت چاپ پول فراهم می شد در اصل کسی که شبندرش 1800 بوده و امروزه 500 تومان است در سطح کلان اقتصادی 1300 تومان سوخت نشده بلکه مدیریت پول از شخصی به ......... با چاپ پول منتقل شده
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵
آخرین خبر اینکه وزیر نفت گفته از طرف بخش خصوصی اومدن به من گفتن نرخ خوراک 24 سنت هم کمه، بیخود به ما رانت ندین اگه 50 سنت هم بگیریم بازم ما سود می کنیم!
خبر کاملا موثقه!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
اگر ما تونستیم حریف زنگنه بشیم درسته . تودنیا با پائین اومدن قیمت نفت همه پالایشگاهها سود کردن الا ایران . چرا ؟ از کلیددار محترم ووزیرش سوال کنیم . البته اگر دست کوتاه ما به دامان مبارکش برسه
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲
شلوارش اقتصاد مملکت کمر ندارد مجبور هستندبا دست نگه دارند . تمام نهاد ها و ادارات دولتی باید خودشان کارافرینی و منبع دارامدی برای حقوق کارمندان داشته باشند . حقوق کارمندان را نباید از جیب ملت بخشید . بیش از از 70 درصد کارمندان دولت راندمان کاری کمتر از 10 درصد دارند .
hamed
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳
همین بورس نیوز و کاربرانش قبل انتخابات تبلیغ ، نظر سنجی ،بوق و کرنا که کلید دست این آقاست دم کدخدا رو ببینیم مملکت گل و بلبل میشه. دولت تدبیر و امید کاری جز تسویه حساب و انتقام سیاسی از دولت قبل نکرد.در اخر فکر نکنین عملکرد دولت قبل رو خوب میدونم طرفدارش نیستم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰
مگر اینجا امریگا و یا اروپا هست که شما عملکرد می خواهی اینجا ایران است و هر کی به هر کی
هر کاری دلت می حواد بکن
هموطن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۴
الکی جو ندید
اگه سهامداران عمده تقلب میکنند ، اگر شرکتها و حسابرسان و بازرسان اهل فن نیستند ، اگر این بازار کاذب مردم را گول میزند ،چه ربطی به دولت دارد؟
دولت اگر بتواند تنشهای ایجاد شده از سال ۸۴تا ۹۲ را اندکی کاهش دهد شاهکار کرده است.
مگر بازار بورس عملأ چه نفعی به حال تولید و اقتصاد کشور دارد که دولت از سایر مردم بگیرد و در راه منافع عده ای خرج کند.
انصاف هم خوب چیزی است . پولهایی که عده ای در بورس بدست آوردند در حقیقت با زیان عده ای دیگر جبران میشد . پس بقیه افراد در اینخصوص چکاره اند که دولت از حقوق آنها بردارد و در قالب حمایت بریزد به جیب عده ای بورس باز که میخواهند یک شبه ره صد ساله بپیمایند.
من اطمینان دارم که بورس نیوز این کامنت رو درج نمبکنه ولی حداقل از نظرات غیر قابل انتشار درک میکنه که نظر مردم چیه.
من یک متخصص امور بورس هستم . هم فعال بازار بوده ام و هم مدیر سهام یک شرکت بورسی و فقط بخاطر رانتهایی که در این امر دیدم از کل جریانات بورس و سهام نفرت دارم.
به دوستان هم توصیه میکنم بهیچ عنوان به بورس و سهام نزدیک نشوند.
ناشناس
GERMANY
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵
80 درصد اقتصاد دست دولت نیست و این کلید برای یک قفل است و هزاران قفل و سویچ مخفی هم هست که دولت پیدا نخواهد کرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۶
بنده حدود یکصد میلیون تومان ضرر خالص نمودم خدا لعنت کند کسیکه باعث وبانی این فجایع اقتصادی است تمام پس انداز 15 ساله ام ازبین رفت پول هایم را درترکیه سرمایه گذاری می کردم کفش هایم را هم واکس می زدند امیدوارم خداوند عذابی سخت نازل کند این رسم مروت وجوانمردی نبود که درحق سهامداران ایجاد شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۲
واقعا متاسفم برای شما که با یک غوره سردیتون میکنه با یک مویز گرمی.یادتون رفته احمدی نژاد چه به سر این مملکت اورد.من به روحانی رای دادم وتا اخرشم هستم.این دولت بهترین گزینه سال 92بود.صبر داشته باشین.دکتر روحانی یه ویرانه از احمدی نژاد تحویل گرفت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۱
اقتصادي كه هم اكنون بورس آن نمايانگر وضعيت آن ميباشد بدليل عدم شفافيت، برون گرا بودن وتكيه بر درآمدهاي كلان نفتي ادوار گذشته به علت بيماري هلندي دوران اهتزار خود را ميگذراند به نظر بنده چاره كار در توجه به منويات مقام معظم رهبري در خصوص اقتصاد مقاومتي وهمچنين پايه ريزي مجدد آن بر اساس كتب اقتصادي علماي اسلامي همچون كتاب اقتصادنا شهيد دكتر صدر ميباشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۹
ببیند دوستان این دولت میخواهد با این کار کسری بودجه خود را از جیب یه مشت سهامدار حقیقی خرد پر کنه ما هم دلواپسآن بورسیم
مطاع
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳
هيچ خيزي نداشت همش افت بود وكماكان هم ادامه دارد وخواهد داشت لطفاً عنوان را درست بنويسيد
امید
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
آفرین
جلیلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷
به این سطح تفکر و سواد باید تاسف خورد.واقعا جای تاسف داره فعالان بورس حتی اندکی سواد اقتصادی ندارند.ما هم فعال بورس هستیم نه رانت داشتیم نه اطلاعات اضافی نسبت به دیگران.ولی میدونستیم بورس با شاخص 89 هزار واحدی حباب هست و خارج شدیم همون موقع توی تالار بورس که میگفتیم از بورس خارج بشید که حباب داره خیلیا مسخره کردن گفتن حباب بورس دیگه چیه؟حالا همونا میگن این دولت به درد نمیخوره.
همه جای دنیا بورس رکود و رونق داره یعنی نمیشه نداشته باشه.ایران هم از دیگر جاهای دنیا استثنا نیست. شما ها انتظار داشتید شاخص بورس به 200 هزار برسه و پی به ای بازار بشه 20؟
در مورد بازار های دیگه هم باید گفت وقتی دولت قبل میاد هرچی بودجه بود ریخت تو ساختمان و ساختمان اشباع شد حالا دولت هم میومد بودجه رو الکی میریخت توی ساختمان و به ازای هر نفر دو تا خانه میساخت؟خب بعدش چیکار میکرد دوباره بازم شروع به ساختمان در دشت و کویر میکرد؟ سیکل های اقتصادی همه جای دنیا هست دوره رکود توی ایران به دلیل کاهش 50 درصدی قیمت نفت طولانی تر شد تحریمها هم که سوغاتی دولت قبل هست باعث شدیدتر شدن این رکود شد.
در مورد بازار دلار و طلا هم مگه کار بدی که ثبات ایجاد شده؟اگه محمود بود که الان دلار شده 10000 تومن.
یه کم انصاف داشته باشین مسئول ضرر خودتون باشید کدوم آدم عاقلی میره شبندر 1800 تومنی میخره؟ خب میره میخره ضرر میکنه بعد دولت تدبیر و امید فلان کارو کرد و....
من قول میدم شاخص 6 ماه مثبت بشه همه شماها دوباره شروع میکنید به شعار دادن.درود بر دولت تدبیر امید و...
واقعا دلم به این دولت میسوزه چون بلد نیست مثل دولت قبل دروغ بگه
ناشناس
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
درود درود درود و صد مثبت
ناشناس
پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۹
فرمایش شما درست با عرض معذرت مگه نمیدونین که 80 درصد آدمهای بورسی سطحی نگر و دهن بینن و در بهترین شرایط فقط 20 درصد عمقی نگر هستند همونها از بازار سود میکنن شما برو به کارت برس
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲
فقط جلیلی .
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
قفل باز شدن پای امریکاوووووو غیره به ایران ولی اشتباه بزرکی کردید بزرگتر از کلیدتان .
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
اقای فطانت الان بیا شفا ف سازی کن الان که 70 در صد داراییمان از دست رفته کی پاسخگو من که دیگه نا بود شدم
ناشناس
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
حسین جان بازی اشکنک داره
وارد بد بازی ای شدی
مگه سودشو به کسی میدادی که حالا ضررتو کس دیگه ای بده؟