بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
کد خبر : ۱۴۹۱۹۰
ایستانیوز:به طور معمول، عملکرد شرکت ها تحت تاثیرمجموعه ای از عوامل از قبیل درآمد ، نرخ سود ، تورم و چرخه های اقتصادی قرار می گیرند که موجب اختلال در شرایط اقتصاد می شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،چرخه تجاری ماه ها و سال های اخیر که مملوء از نوسانات مالی بوده می تواند عامل تعیین کننده ای در بازدهی بازار سرمایه و عملکرد صاحبان سهام باشد. این مقاله در صدد است تا با تبیین رویکرد چرخه تجاری، نسبت به بخش سرمایه گذاری، راهکارهای مناسبی در افق زمانی موجود ارائه کند.

چارچوب تخصصیص دارایی ها

چارچوب پژوهش بر اساس فرضیات حاصل از بررسی چرخه های بلند مدت سال گذشته پایه ریزی شد. این بررسی ها اطلاعات مفیدی از نحوه و روند ها در گذشته ارائه می کند. نوسانات ارزش دارایی در بازه های 30 ساله یا کمتر همواره با عوامل کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تلاقی زمانی داشته اند که این هم زمانی موجب ایجاد فرازونشیب در روند کلی ارزش دارایی ها شده است. از این رو، ارائه چارچوبی که بتواند عوامل موثر در این سه بازه زمانی را به درستی تبیین کند، تاثیر فراوانی در رویکردهای تخصیص دارایی خواهد داشت: عوامل تاکتیکی ( بازه 1 تا 12 ماهه)، چرخه کسب و کار(بازه 1 تا 10 ماهه)، و عوامل جهانی ( بازه 10 تا 20 ساله). نمودار 1 نشانگر چارچوب تخصیص سرمایه در بازه های زمانی مشخص است.

در نمودار زیر عملکرد دارایی تحت تاثیر عوامل کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت مشاهده می شود:

درک مراحل چرخه تجاری

هر چرخه تجاری روند متفاوت خود را دارد که این روند در بازه های مشخصی تکرار می شوند. نوسانات چرخه تجاری بر رشد و فعالیت های اقتصادی تاثیرات بسیار متفاوتی می گذارد، به ویژه نوسانات 3 چرخه کلیدی از جمله، چرخه درآمدی شرکت، چرخه اعتباری شرکت، چرخه موجودی شرکت. این درحالی است که اتفاقات در سطح اقتصاد کلان و بازار سرمایه می تواند این روند را مختل کند. رویکردهای مطالعاتی زمان بندی محور مورد استفاده دراین پژوهش ها، کمک قابل توجهی به شناسایی عوامل دخیل و افزایش ضریب اطمینان یافته ها می کنند. براساس یافته های مطالعاتی،چرخه کسب و کار شامل چهار مرحله است ( نمودار 2).

- فاز اولیه چرخه: به طور معمول، بازسازی های سریع پس از یک بحران شدید اقتصادی، تغییر روند رشد اقتصادی از منفی به مثبت ( تولید ناخالص ملی، تولیدات صنعتی) و تسریع این رشد از اقدامات اولیه به شمار می آیند. توقف فشارهای مالی-اعتباری به منظور تسهیل در چرخه پولی، ایجاد محیطی سالم و حاشیه امنیت برای سود دهی از دیگر اقدامات حیاتی این مرحله به حساب می آیند. در چنین شرایطی، با وجود رشد قابل توجه در فروش، موجودی ها کماکان اندک هستند.

- فاز میانی چرخه: این فاز به طور معمول طولانی ترین مرحله در چرخه کسب و کار است. رشد مثبت اقتصادی با روندی ملایم تر از آنچه که در مرحله قبل شاهد هستیم، از خصوصیات اصلی این مرحله است. حرکت مثبت فعالیت های اقتصادی، تقویت رشد اقتصاد و سود دهی، اقدامات مناسبی هستند که می توان در کنار سیاست های پولی انجام داد. با گذشت زمان نسبت موجودی و فروش افزایش یافته و به تعادل خواهد رفت.

- فاز ثانویه چرخه: این مرحله از چرخه های اقتصادی، اقتصاد آماده سقوط به بحران هستند. رشد اقتصادی این مرحله به دلیل سیاست های پولی و فشارهای مالی-اعتباری و به خطر افتادن حاشیه امنیت سوددهی شرکت های بزرگ بسیار کند خواهد بود.

- فاز رکود: اصلی ترین مشخصه این مرحله انقباض فعالیت های اقتصادی است. در این مرحله سوددهی شرکت های بزرگ سقوط کرده و بازیگران اصلی اقتصاد با کمبود اعتبار مواجه می شوند. افول سیاست های پولی و سقوط شدید موجودی به دلیل کاهش سطح سلامت بازسازی را به امری حیاتی مبدل می سازد.

نمودار زیر چهار مرحله اصلی در چرخه اقتصادی، ایالات متحده در فاز میانی توسعه اقتصادی، 2014 را نشان می دهد

به گزارش مشاور سرمایه گذاری تامین سرمایه نوین ، عملکرد دارایی هایمالی حساسی همچون بازار سرمایه، در فاز اولیه چرخه کسب و کارتقویت می شود. در این مرحله شتاب رشد در بالاترین حد خود قرار دارد. با گذر از این مرحله و رسیدن به رکود این روند کند شده و نهایتا متوقف خواهد شد. در مقابل، دارایی های مقاوم تر همچون اوراق قرضه، روند معکوسی را طی می کنند و از روند رشد وسود زیادتری نسبت به بازار سرمایه برخوردار می شوند. به عبارت دیگر این دارایی ها بر خلاف بازار سرمایه، در فاز های اولیه چرخه کسب و کار دچار رکود می شوند ( رویکردهای چرخه کسب و کار در تخصیص دارایی ها، سپتامبر 2014).


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
GERMANY
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
نه تحلیل نه تکنیکال نه کارشناسی نه نه ونه ونه هیچکدام جواب نمی دهد این چه اوضاعیه که برای کشور و بورس درست کرده اید
امینی
ROMANIA
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
حقوقیها چکار می کنند یک سیمانیرا حقوقی زیر 110ت فروخته امروز 1240می خره یک ساختمانی ثنوسا را در 1100ت فروخته 1200ت خریده الان 300ت اینها هچی نیستند سهامدار خرد نترسند