دریافت آبونمان سالیانه در 2 نوبت / مانعی برای دریافت هزینه ارایه خدمات وجود ندارد
طی روز گذشته بانک ملی با ارسال پیامکی به مشتریان خود اعلام کرد که مبلغ ۵ هزار تومان بابت آبونمان خدمات «ساپتا» کسر شده که این اقدام موجب تعجب و سردرگمی مشتریان این بانک گردیده است.
به گزارش بورس نیوز، کسر نا به هنگام مبلغ ۵ هزار تومان از حساب حدود 7 میلیون مشتری بانک ملی این روزها در رسانه ها و فضای مجازی خبرساز شد که پیش از آن پیرامون ماجرای این برداشت ها اطلاع رسانی دقیقی انجام نشد تا اغلب اعتراض و نارضایتی مشتریان این بانک را در پی داشته باشد.
دریافت آبونمان سالیانه در 2 نوبت
در همین ارتباط مدیر کل فناوری و اطلاعات بانک ملی در مصاحبه تلویزیونی خود درباره برداشت ۵ هزار تومانی از حساب برخی مشتریان به دلیل کسر آبونمان ارسال پیامک (ساپتا) توضیح داد و اعلام کرد: مبلغ 50000 ریال تحت عنوان آبونمان ساپتا از حساب برخی از مشتریان دریافت کننده سرویس پیامکی بانک ملی ایران در چند روز اخیر، از حساب مشتریانی کسر گردیده است که بر اساس اطلاع رسانی قبلی که طی چندین نوبت از طریق رسانه های ارتباطی مختلف اعم از ارسال پیامک، سایت بانک و جراید کثیرالانتشار صورت گرفته بود ، در بازه زمانی تعریف شده انصراف خود را از دریافت این سرویس اعلام ننموده و تمایل به دریافت پیامک برای تمامی عملیات بانکی خود را کما فی السابق داشته اند.
فاطمی اردکانی افزود: بانک ملی ایران در سال 1393 مبلغ 24 میلیارد تومان هزینه ارسال پیامک به اپراتورها پرداخت نموده و این مبلغ برای سال 1394 حدود 50 میلیارد تومان برآورد گردیده است که به دلیل هزینه بالای این خدمت جهت برقرار ماندن آن و برخورداری مشتریان بانک از این سرویس، تصمیم گرفته شد مشابه تعدادی از بانک ها، این سرویس در دو سطح عمومی و ویژه دسته بندی و سرویس عمومی به صورت رایگان به مشتریان ارایه گردیده و برای سرویس ویژه که شامل ارسال پیامک برای تمامی عملیات بانکی مشتریان می باشد، آبونمان سالانه به مبلغ 100000 ریال در دو نوبت ( هر نوبت 50000 ریال) اخذ گردد.
مانعی برای دریافت هزینه ارایه خدمات وجود ندارد
همچنین، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نیز طی مصاحبه تلویزیونی خود خدمت ارسال پیامک را از جمله خدمات اضافی بانکی برشمرد و گفت که مانعی بر سر دریافت هزینه بابت چنین خدماتی برای بانک ها وجود ندارد.
محمدعلی کریمی افزود: ارایه این سرویس در قالب ارزش افزوده تعریف می شود و خدماتی محسوب می شود که جزو خدمات اضافه در بانک هاست. بنابراین بانک ها مجاز هستند و می توانند برای دریافت هزینه آن از مشتریان خود اقدام کنند.
وی ادامه داد: به هر حال این خدمات هزینه هایی در بر دارد که بانک ها به اپراتورها پرداخت می کنند و بانک ملی نیز از این قضیه مستثنی نیست. از این رو در این زمینه مانعی وجود ندارد.
لزوم رعایت حق انتخاب مشتری توسط بانک ها
مدیر روابط عمومی بانک مرکزی همچنین اظهار داشت: البته از نظر ما رضایت مشتری شرط اول است و ما از همه همکاران خود در نظام بانکی خواهش می کنیم همچون همیشه حق آگاهی و شهروندی و اطلاع رسانی را لحاظ کنند تا حق انتخاب مشتری حتماً رعایت گردد و به هیچ وجه احساس تحمیل رخ ندهد.
نحوه بازگشت مبالغ کسر شده به حساب مشتریان
در پایان این گزارش می افزاید، مشتریان بانک ملی می توانند تا پایان خرداد ماه جاری با ارسال عدد یک به شماره 100064140 از دریافت سرویس ارسال پیامک انصراف دهند.
اگر هزینه پیامک 50 تومان هم باشد، با یک روز سود (کمترین یعنی 10% سالیانه) با مانده حساب فقط 1 میلیون تومان، می توان 5 پیامک در روز برای مشتری ارسال کرد.
بعد این آقایان که بانکی هستند، این را نمی دانند و با کمال وقاحت ما را بابت ارسال 2 یا 3 پیامک در ماه بدهکار می کنند؟!!