بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
در مجمع عادی سالیانه پتروشیمی شازند تبیین شد

استراژی و اهداف "شاراک " در سال 1394 / صادرات و افزایش ظرفیت در اولویت

ایران داراي قابلیت ها و پتانسیل هاي استراتژیک براي ایجاد قطب توسعه پتروشیمی می باشد و در صورت اتخاذ سیاست هاي اصولی و برنامه ریزي هاي دراز مدت، تأمین و حفظ سرمایه هاي انسانی و مالی و اعتباري، قیمت گذاري هاي رقابتی خصوصاً در بازارهاي صادراتی و ثبات قوانین ، توسعه این صنعت ارزش آفرین در کشور محقق خواهد شد.
کد خبر : ۱۴۹۳۵۹

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی شازند ( سهامی عام) رأس ساعت 10:00 روز چهارشنبه مورخ 1394.03.06 درمحل حوزه هنری تبلیغات اسلامی با حضور بیش از 93 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای محمودی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان خالق ویردی و خانم یزدانیان و به دبیری آقای علی اکبری تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند. مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط مدیر عامل محترم جناب آقای غریب پور و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی 1393.12.29

2- تقسیم 1000 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت

4- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

5- بر اساس تصمیمات مجمع اشخاص حقوقی زیر به مدت 2 سال به عنوان اعضای هیات مدیره شرکت انتخاب گردیدند:

- شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی

- شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین

- شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی

- صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت خدمات مدیریت سرمایه مدار


استراژی و اهداف

 پیام هیأت مدیره

خرسندیم که پس از یک سال تلاش و کوشش به یاری و عنایات خداوند متعال، مجالی دوباره یافتیم تا کارنامه تلاشگران شرکت پتروشیمی شازند (اراک) را تقدیم حضورتان کنیم.

بسیار مفتخریم اعلام نماییم که با وجود محدودیت ها و شرایط خاص حاکم بر اقتصاد جهان و بالطبع کشور عزیزمان توانستیم با اتکال به خداوند بزرگ و همراهی شما سهامداران گرانقدر و بهره گیري از اراده استوار و با تلاش جمعی ، ضمن حضور فعال در عرصه اقتصاد کشور ، ارزش آفرینی را براي همه ذینفعان از اندیشه به عمل برسانیم و شرایطی را مهیا نماییم تا بتوان در راستاي برنامه هاي استراتژیک شرکت قدم برداشته و با تخصص، همدلی و درک مناسب مدیران و کارکنان در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، موفق به کسب افتخارات و دستاوردهاي جدیدي به شرح ذیل درسال مالی 1393 نائل شویم:

1- انجام تعمیرات اساسی کل واحدهاي تولیدي مجتمع پس از گذشت 7 سال ازآخرین تعمیرات اساسی و همچنین تعویض کاتالیست واحد اتیلن اکساید بدون همکاري شرکتهاي خارجی و با استفاده از توان فنی کارشناسان

2- تکمیل و بهره برداری از طرح توسعه واحد پلی اتیلن سبک همزمان با انجام تعمیرات اساسی پس از گذشت 11 سال از تاریخ شروع پروژه

3- کسب بالاترین رکورد تولید و صادرات محصول هیدروکربورهای هیدروژنه شده A80 و A92 از بدو تأسیس شرکت تاکنون به میزان بیش از 215 هزار تن

4- تولید و صادرات محصول هیدروکربور هیدروژنه شده A92 برای نخستین بار در شرکت

5- همکاری گسترده و موثر با انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی به منظور حذف پنج درصد عوارض موضوع بند (ک) تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 کل کشور که منتج به عدم شمول عوارض مذکور به مواد اولیه تحویلی به شرکتهای پتروشیمی با اثر ملی بیش از 805 میلیارد ریال برای این شرکت گردید.

6- همکاری همه جانبه با انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی به منظور حذف پنج درصد عوارض موضوع جزء 21 بند 3 ماده واحده قانون بودجه سال 1392 کل کشور که تا حصول نتیجه نهایی پیگیری خواهد شد.

7- فروش سرمایه گذاری بلند مدت در شرکت توسعه پتروشیمی کوهدشت و بانک گردشگری در راستای انجام تکالیف مجامع عمومی عادی سالیانه سنوات قبل

8- افزایش توان بارگیری محصولات هیدروکربورهای هیدروژنه شده A92، A80و PGH تا حدود دو برابر سنوات قبل

9- ساخت و بهره برداری از خط لوله انتقال پروپیلن پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به مجتمع پتروشیمی شازند

10- ساخت و بهره برداری از مخازن ذخیره نفتا و مخازن کروی به ترتیب با ظرفیت 16 و 6 هزار متر مکعب و برنامه ریزی برای ساخت و راه اندازی دو مخزن دیگر با ظرفیت 16 هزار متر مکعب تا خرداد ماه سال 1394

11- تسریع در فرآیند عملیات ساخت مخازن صادراتی ماهشهر با ظرفیت بیش از 14 هزار متر مکعب به منظور جلوگیری از توقف واحدهای تولیدی در مواقع اضطراری و افزایش ظرفیت انبارش محصولات مایع در بنادر صادراتی

12- تأسیس اتاق فکر چهارگانه تولید و تکنولوژی تولید، اقتصادی و بازرگانی، منابع انسانی و پروژه ها

لذا به سهامدارن گرانقدر اطمینان می دهیم که این شرکت همواره خود را مفتخر و متعهد و ملزم به رعایت، حفظ و صیانت منافع همه افراد ذینفع می داند و این مهم را با جدیت ادامه خواهد داد. افتخار ما تحقق خواسته هاي به حق مشتریان ، کارکنان و سهامداران می باشد ، بی تردید رشد و بالندگی روز افزون شرکت و کسب رکورد هاي موفقیتهای فوق بدون در نظرگرفتن منافع ذینفعان میسر نخواهد بود .

اعتقاد داریم توجه سهامداران به عملکرد این دوره و ارایه نقطه نظرات خود در بهبود هرچه بیشتر و بهتر عملکرد دوره آتی موثر خواهد بود و انتظار داریم با ارایه پیشنهادات سازنده خود، این مجموعه را یاري نمایند. امید است با حمایتها و راهنمایی سهامداران محترم و با تکیه بر الطاف خداوند متعال ، هیأت مدیره بتواند گام هاي موثر و مفیدتري براي رشد و ارتقاء برداشته و آنچه که براي آینده برنامه ریزي شده به واقعیت تبدیل نماید.


گزیده اطلاعات 

استراژی و اهداف

 وضعیت صنعت پتروشیمی ایران، خاورمیانه و جهان

بر اساس گزارش موسسات و نشریه های معتبر، بالاترین حجم سرمایه گذاریها در جهان و خاورمیانه در احداث واحدهای الفین با هدف تولید اتیلن و پروپیلن صورت گرفته است.

طی سالیان اخیر، تولید اتیلن در خاورمیانه بطور میانگین سالانه 12 درصد رشد داشته است و از 16.9 میلیون تن به 26.3 میلیون تن افزایش یافته و پیش بینی می شود تا پایان سال 2016 این ظرفیت به 32.6 میلیون تن برسد. در حال حاضر تولید سالانه اتیلن در جهان 126 میلیون تن می باشد و پیش بینی میگردد تا سال 2017 کماکان میانگین مصرف سالانه پلیمرها نیز در جهان روند صعودی خواهد داشت تا جایی که مصرف 47 میلیون تن پلیمر تا سال 2017 دور از انتظار نخواهد بود، نکته قابل توجه در این خصوص افزایش رشد مصرف این مواد در اقتصادهای در حال توسعه از قبیل کشورهای هند و چین و عمدتاً در آسیا نسبت به کشورهای توسعه یافته می باشد.

عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده اتیلن در خاورمیانه سالانه 14.5 میلیون تن اتیلن تولید می کند. میزان تولید اتیلن در ایران حدود 7.5 میلیون تن در سال است و تا پایان برنامه پنجم توسعه برنامه ریزی برای دستیابی به تولید 12 میلیون تن اتیلن صورت گرفته است.

قطر، سالیانه 2.6 میلیون تن اتیلن تولید می کند که تا سال 2018 به 2.9 میلیون تن خواهد رسید تولید اتیلن امارات متحده عربی سالانه 2.1 میلیون تن است که در چند سال آینده 3.6 میلیون تن افزایش می یابد، کویت نیز سالانه حدود 1.65 میلیون تن اتیلن تولید می کند و طرح هایی هم برای آینده در دست بررسی دارد.

عواملی از قبیل کاهش بسیار شدید قیمت نفت در سال گذشته که عمدتاً بواسطه افزایش تولید نفت کشورهای عربستان و روسیه رخ داده، گسترش سریع فعالیت گروههای افراطی و تروریستی در منطقه نفت خیز خاورمیانه و کاهش سرمایه گذاری و استخراج گاز طبیعی از منابع شیل گاز در آمریکا تغییرات زیادی در معادلات اقتصادی و توسعه ای این منطقه بوجود آورده است. علاوه بر افزایش تولید نفت کشورهای عربستان و روسیه که در کاهش قیمت نفت موثر بوده اند می توان به دلایل دیگری از جمله:کاهش رشد اقتصادی کشورهای اروپایی و چین، افزایش ذخایر نفتی آمریکا، اقدامات سیاسی مرتبط با مذاکرات هسته ای ایران با کشوها 1+5 افزایش ارزش دلار به عنوان ارز غالب در معاملات نفتی در مقایسه با سایر ارزها که در کاهش قیمت نفت موثر بوده اند اشاره نمود. برخی تحلیل گران بر این عقیده اند که در سال جاری قیمت نفت خام در سطح 70 دلار برای هر بشکه تثبیت خواهد شد و بر همیم اساس بسیاری از کشورهای عضو اوپک در لایحه بودجه سالانه خود این قیمت را ملاک عمل قرار داده اند، هر چند قیمت های کمتر را نمی توان از نظر دور داشت.

به هر حال به دلیل وجود منابع غنی نفت و گاز، توسعه صنعت پتروشیمی همچنان در خاورمیانه در اولویت سرمایه گذاران قرار دارد که در این راستا می توان به طرح مشارکتی آرامکوی عربستان با هدف تولید 3 میلیون تن محصولات پتروشیمی با خوراک نفتا، جهت مثرف در صنایع پایین دستی تا پایان سال 2016 و همچنین مجتمع پتروشیمی liwa با سرمایه گذاری 3.6 میلیارد دلار در عمان به منظور تولید 800 هزار تن اتیلن در سال جهت تولید انواع پلیمر تا سال 2018 و همچنین برنامه ریزی قطر برای سرمایه گذاری 25 میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی تا سال 2020 اشاره نمود.

ارتباط گسترده پتروشیمی با صنایع بالا دست نفتی و پالایشگاهی از یک سو و دیگر صنایع اعم از تکمیلی ، جانبی و پائین دستی از دیگر سو ، موجب فراهم شدن فرصتهاي گسترده سرمایه گذاري در این حوزه براي رشد و شکوفایی اقتصاد کشور گردیده است با عنایت به ذخایر عظیم نفت و گاز ، ایران در دهه هاي اخیر برنامه ریزي هاي گسترده و قدم هاي بلند بسیاري براي توسعه صنایع پتروشیمی برداشته است، قدم هایی که راه را براي ورود اثر گذار و معنی دار به بازارهاي منطقه و جهان هموار نموده است از طرف دیگر توسعه پتروشیمی راه کاري عملی براي جلوگیري از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش مواد هیدروکربوري و ایجاد فرصت هاي متعدد کسب و کار، بر پایه مزیت هاي رقابتی کشور را ایجاد می نماید ، در همین راستا شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران توسعه سه منطقه آزاد تجاري جدید را در برنامه ششم توسعه خود در مناطق لاوان ، چابهار و سرخس مد نظر قرارداده است. یکی دیگر از چارچوب هاي کار آمد براي دستیابی به توسعه در این صنعت، استفاده از ظرفیت هاي بخش خصوصی می باشد.

دستیابی به این اهداف و ایفاي یک نقشِ در خور و شایسته ي ایران زمین ، در حوزه صنعت پتروشیمی در منطقه و جهان مستلزم ایجاد زیر ساختها و سازوکار هاي لازم از جمله موارد زیر است:

1- ایجاد بنگاه هاي بزرگ به منظور توان رقابت با بنگاههاي بزرگ جهانی

2- سود آوري مناسب و جذاب در این حوزه در مقایسه با بازده سرمایه در دیگر حوزه هاي کسب و کار

3- وجود زیر ساخت هاي صادراتی با توجه به نگاه توسعه محور و بازار جهانی

4- وجود مراکز تحقیق و پژوهش به منظور اطمینان از به روز بودن تکنولوژی ها و تداوم کسب و کار

5- بهبود قدرت پول ملی و ایجاد جریان ورودي سرمایه هاي خارجی

6- امنیت اقتصادي و کاهش ریسک سرمایه

ایران داراي قابلیت ها و پتانسیل هاي استراتژیک براي ایجاد قطب توسعه پتروشیمی می باشد و در صورت اتخاذ سیاست هاي اصولی و برنامه ریزي هاي دراز مدت، تأمین و حفظ سرمایه هاي انسانی و مالی و اعتباري، قیمت گذاري هاي رقابتی خصوصاً در بازارهاي صادراتی و ثبات قوانین ، توسعه این صنعت ارزش آفرین در کشور محقق خواهد شد.

با توجه به نقش ویژه محصولات اتیلن و پروپیلن به عنوان محصولات میانی و راهبردی، می توان واحد های الفین را ستون فقرات و زیر بنای بنیادی صنعت پتروشیمی نامید با وجود یکسان بودن محصولات واحدهاي الفینی با خوراك گاز و مایع میزان تولید محصولات اصلی اتیلن و پروپیلن در واحدهاي خوراك گاز در مقایسه با خوراك مایع متفاوت است.

امروزه حدود 55 درصد اتیلن جهان از کراکینگ خوراك مایع (نفتا) حاصل می گردد ، هرچند در خاورمیانه به دلیل ارزانی و فراوانی خوراكهاي گازي 50 درصد ظرفیت تولید اتیلن بر پایه خوراك گاز اتان طرح ریزي شده است.

درصد تولید اتیلن و پروپیلن و....در واحدهاي الفین بر پایه گاز و مایع

استراژی و اهداف

در نمودار زیر میزان تقریبی استفاده از خوراكهاي مختلف براي تولید اتیلن و سایر الفین ها در جهان قابل مشاهده است.

استراژی و اهداف

 سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ 72 میلیارد ریال بود که طی چند مرحله به شرح زیر به مبلغ 1.200 میلیارد ریال افزایش یافته است. ضمن آنکه افزایش سرمایه شرکت 1200 میلیارد ریال به 3600 میلیارد نیز در تاریخ 94.1.18 به ثبت رسیده است.(شامل 3.600.000 تعداد سهم، به ارزش اسمی هر سهم 1.000 ریال)

استراژی و اهداف

 فهرست سهامداران

سهامداران شرکت در پایان سال مالی منتهی به 29 اسفند 1393 به شرح جدول زیر می باشند :

استراژی و اهداف

شرکت از منظر بورس اوراق بهادار

وضعیت معاملات و قیمت سهام

نماد شرکت در تاریخ شهریور 1378 در بورس اوراق بهادار تهران در گروه پتروشیمی با نام شاراک درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ مذکور مورد معامله قرار گرفته است.

وضعیت سهام شرکت طی سه سال اخیر به شرح زیر بوده است:

استراژی و اهداف

افزایش سرمایه مصوب مجمع فوق العاده مورخ 1393.2.31 در تاریخ 94.1.18 ثبت و سرمایه شرکت از 1200 میلیارد ریال به 3600 میلیارد ریال افزایش یافت.

 استراتژی های شرکت در سال مالی 1394:

- دستیابی به اهداف کمی و کیفی شرکت در زمینه تولید و فروش بهینه (تعیین ساختار ترکیب فروش داخلی و صادراتی)

- تولید و فروش حداکثری هیدروکربور هیدروژنه شده A92 از وزارت نفت کشور عراق.

- افزایش راندمان واحدهای تولیدی بر مینای ظرفیت طراحی و حداکثری ظرفیت اسمی

- راه اندازی مخازن نگهداری محصولات مایع در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر به منظور حذف هزینه اجاره مخزن.

- بررسی پیشنهاد مشارکت شرکت های متقاضی سرمایه گذاری در پروژه بازیافت گاز CO2 از گازهای خروجی واحد اتیلن اکساید.

- توسعه و تکمیل زیر ساخت های ریلی شرکت به منظور استفاده جهت انتقال نفتا به مجتمع پتروشیمی و انتقال محصولات به بنادر صادراتی

- پیگیری استفاده از خطوط لوله سراسری انتقال فرآورده های نفتی با هدف انتقال مواد اولیه از مسیر خط لوله آبادان، اراک و مسیر بندرعباس، اصفهان، اراک به مجتمع پتروشیمی.

- افزایش بهره وری فردی و سازمانی از طریق برقراری ارتباط منطقی بین کارانه و پاداش های پرداختی مرتبط به پرسنل.

- بررسی جهت رفع مشکلات فنی واحد CHU به منظور تأمین 8 درصد از مواد اولیه شرکت با نرخ مناسب.

- به کارگیری فناوری های مرتبط و به روز جهت ارتقای بهره وری کلیه فرآیندها.

- مدیریت هزینه ها، کاهش بهای تمام شده تولید، کاهش ضایعات و توقفات غیر مجاز.

- ارزیابی و شناسایی منابع جدید تأمین مواد اولیه.

- پیگیری حذف 5 درصد عوارض نوسازی خطوط لوله فرآورده های نفتی موضوع بند 21-3 ماده واحد قانون بودجه سال 1392 کشور

- شناسایی و به کارگیری تکنولوژی های نوین و تلاش برای دستیابی به دانش فنی تولید محصولات جدید براساس میاز بازار

- تعیین تکلیف سرمایه گذاری در شرکت های پتروشیمی اردبیل و نفت نیک قشم

- پیگیری های حقوقی و فنی به منظور حمل روزانه چهارصد تن نفتا از پالایشگاه بندرعباس و یکهزار تن از پالایشگاه آبادان از طریق خط لوله سراسری کشور که کاهش چشمگیری در هزینه های حمل و نقل و ضایع شدن مواد را در پی خواهد داشت.

 اهم فعالیت های در نظر گرفته شده برای سال 1394

- تلاش برای گسترش بازارهای جدید خصوصاً در صورت رفع تحریم ها

- مطالعات آغاز پروژه سامانه نرم افزاری مدیریت ارتباط با مشتری در راستای اهداف استراتژیک سازمان و مشتری مداری

- بازاریابی محصولات جدید جهت افزایش ارزش افزوده و سهم بازار و شناسایی بازارهای بالقوه

- حضور فعال و موثر در بازارهای کشورهای همسایه که ارزش افزوده بیشتری برای شرکت دارند

- افزایش سهم حمل ریلی و همچنین حمل فله ای محموله های داخلی و صادراتی

- افزایش سهم فروش گریدهای خاص پلی پروپیلن، پلی اتیلن و دیگر گریدهای سفارشی برای مشتریان با توجه به مزیت توانایی تولید این محصولات

- همراهی و هماهنگی کامل با سیاست های اجرایی دولت در خصوص تولید و فروش محصولات خاص و استراتژیک به منظور تأمین بازار داخلی

- تجهیز و توسعه بخش تحقیقات بازار و مهندسی فروش به منظور شناسایی بازارهای هدف جدید، بررسی و تجزیه و تحلیل نیاز آنها و پیش بینی تحولات آتی بازار و قیمت های جهانی و منطقه ای محصولات

- بررسی بازار CO2 بر اساس طرح استفاده و خالص سازی دی اکسید کربن تولید گرید خوراکی

- برنامه ریزی جهت افزایش فروش محصولات جانبی از قبیل هیدروژن و اکسیژن

 برنامه های آتی شرکت

- حضور در بازارهای منطقه ای و کشورهای همجوار منجمله کشور ترکیه، افغانستان و کشورهای واقع در حاشیه دریای خزر و اروپا

- انجام تحقیقات بازار در راستای برنامه های استراتژیک شرکت، در چارچوب تیم های پژوهش، تکنولوژی و بازار

- بازنگری استراتژی فروش محصولات خاص به منظور افزایش سود در بازارهای خاص منطقه ای و جهانی

- تعیین اهداف کلان سازمان (حفظ و ارتقای ارزش بلند مدت سهام، رضایت ذینفعان کلیدی، افزایش سهم بازارهای هدف جدید، تولید محصولات جدید)

-تعریف پروژه هایی در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباط به منظور بهبود عملکرد و افزایش بهره وری در راستای استراتژی ها و اولویت های سازمانی

- برنامه ریزی جهت افزایش تولید پلی پروپیلن جم از 201 هزار تن ( در سال 1393) به حداقل 250 هزار تن در سال آتی

- پیگیری های فنی به منظور حمل روزانه چهارصد تن نفتا از پالایشگاه بندرعباس و یکهزار تن از پالایشگاه آبادان از طریق خط لوله سراسری کشور که کاهش چشمگیری در هزینه های حمل و نقل و ضایع شدن مواد را در پی خواهد داشت.

 ترازنامه

استراژی و اهداف

 صورت سود و زیان

استراژی و اهداف


 آدرس وبسایت شرکت:

http://www.arpc.ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر