بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
کد خبر : ۱۴۹۳۶۳

فرارو-"در صورت عدم توافق هسته ای نیاز به مدیریت ویژه و جدی در اقتصاد داریم." یک کارشناس و فعال اقتصادی با بیان این مطلب گفت: اگر امید ایجاد شده در میان فعالان اقتصادی یکباره از میان برود شاهد نوسانات غیر عادی در فضای پولی کشور خواهیم بود.

حل مشکلات اقتصادی و بهبود اوضاع معیشتی در کشور دغدغه اصلی مسئولان و مردم است که بیش از هر چیز به توافق هسته ای و لغو تحریم ها وابستگی پیدا کرده است. از سوی دیگر می دانیم که بازار در همه دنیا نسبت به اخبار و رویدادهای سیاسی واکنش نشان می دهد لذا توافق یا عدم توافق هسته ای تاثیرات قابل توجهی در بخش اقتصاد خواهد داشت.

حال سوال این است که اگر توافق هسته ای نشود چه اتفاقی برای اقتصاد ایران می افتد؟

محمد رضا بهرامن، عضو اتاق بازرگانی ایراندر گفت و گو با فرارودر این خصوص گفت: ما تجربه تلخ تحریم ها را داریم و تاکنون با استفاده از برنامه های راهبردی خود برای مقابله با آنها کوشیده ایم اما نمی توان انکار کرد که این برنامه ها در کوتاه مدت و برای سرپا ماندن بنگاه های اقتصادی مفید است لذا اگر بنا بر ادامه این شرایط باشد، کار سخت تر خواهد شد.

وی افزود: فعالان اقتصادی در شرایط کنونی با مشکلاتی مواجه هستند. دشواری در دسترسی به بازارهای مختلف، تبادلات مالی، بهره گیری از تکنولوژی خارجی و ... از جمله این مشکلات است که با ادامه تحریم ها در صورت عدم توافق هسته ای بیش از گذشته آسیب رسان خواهد بود.

نایب رییس خانه صنعت و معدن توضیح داد: تاکنون با یک نگاه واقع بینانه برای ادامه کار در بخش اقتصاد به بازارهای منطقه ای توجه بیشتری داشته ایم. به عنوان مثال کشور عراق در صورتی که در داخل خود آرامش و امنیت داشته باشد می‌تواند تا حدی بازار هدف ما باشد اما نهایتا 20 درصد از نیاز ما خواهد بود لذا برای تامین 80 درصد دیگر باید فضای اقتصاد را باز کنیم.

وی ادامه داد: باز کردن فضای اقتصاد خود با مشکل بزرگ تبادلات مالی مواجه است. این معضل مهم به این سادگی ها حل نمی شود و پیامد آن افزایش هزینه ها و بالا رفتن قیمت تمام شده کالاهای ماست. روشن است که بالا بودن قیمت تمام شدن توان رقابت را در بازارهای جهانی از ما میگیرد.

به گفته وی استفاده از تکنولوژی روز جهان یکی دیگر از کاستی هایی است که نیاز به جبران آن داریم. این جبران جز با توجه، سرمایه گذاری و تعامل بهتر با دنیا محقق نمی شود. اگرچه در شرایط فعلی هم با وجود تحریم ها در برخی از رشته ها حرف هایی برای گفتن داریم.

بهرامن ادامه داد: برآمدن از پس این مشکلات نیازمند هزینه ای است که بخش خصوصی قادر به تامین آن نبوده و بار آن به دوش دولت خواهد افتاد.

این فعال اقتصادی با تاکید بر این که ارتقای اقتصاد کشور با توسعه از طریق تولید محقق می شود، گفت: مبانی مورد تاکید در اقتصاد مقاومتی نیز باید با برنامه ریزی برای تولید همراه باشد تا با ادامه شرایط فعلی قادر به ادامه فعالیت باشیم.

وی افزود: مشکل مضاعفی که عدم موفقیت در مذاکرات هسته ای به اقتصاد کشور تحمیل می کند ناشی از انتظاراتی است که در بازار ایجاد شده است. روشن است که در صورت عدم توافق هسته ای نیاز به مدیریت ویژه و جدی این فضای انتظاری داریم تا شاهد نوسانات غیر عادی در فضای پولی کشور نباشیم.

بهرامن با تاکید براین که فعالان اقتصادی امید بسیاری به نتیجه مذاکرات بسته اند، گفت: بدیهی است که اگر این امید یکباره از میان برود حتما واکنش های ناخوشایندی در بازار خواهیم دید.

وی با اشاره به افزایش سفرهای هیات های تجاری خارجی به ایران و برعکس، گفت: سرمایه گذاران خارجی به دنبال به دست آوردن بازارهای ما و ما به دنبال ارتقای جایگاه خود در بازارهای بین المللی هستیم، اگر توافقی حاصل نشود و تحریم ها باقی بماند حتما پیامدهای منفی در اقتصاد کشور خواهد داشت و این تنها برای کسانی که دلالی کرده یا به رانت های خاصی دسترسی دارند خوشایند است.

عضو اتاق بازرگانی ایران همچنین گفت: اقتصاد کشور در شرایط مطلوبی نیست و اگر در این وضعیت تغییر ایجاد نشود نمی توانیم برای رشد تولید کاری کنیم. حل بیماری بیکاری و نیاز به اشتغال در کشور تنها از طریق رشد تولید مقدور است و ادامه شرایط کنونی وضعیت را هر روز بدتر می کند.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
هیچی مگه قرار بوده اتفاقی بیافته؟؟؟ سر کاسبان تحریم سلامت ما هم فوق فوقش میمیریم اون هم صدقه سر اوس محمود و با اون مدیریت جهانی اش
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
خدارااز یاد نبرید همه چیز دست اوست به قدرت اومتکی باشید
ندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
اگر توافق نشود روزگارمون سیاه میشه و اگر توافق بشود اب از اب تکان نمیخورد و وضعییت بهتر نمیشه
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
بجای این تحلیل به فکر راه حل باشید. راه حل مشکلات را در داخل جستجو کنید . همه چیز را به مذاکره گره نزنید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
به نظر بنده تمثيل اين توافق همچون شركت جوانان ما در كنكور سراسري است ،حال نتيجه آن به دو صورت خواهد بود قبولي يا عدم قبولي، كساني كه بنيادي خود ساخته داشته باشند براحتي توان كنار آمدن با نتيجه آن را خواهند داشت و زندگي خود را ادامه خواهند داد وكساني كه دچار ضعف بنيه باشند گرفتار ياس و افسردگي خواهند شد ، لذا در كشور ما نيز بجاي اين تبليغات بي پايه واساس در خصوص توافق هسته اي مبايست نسبت بر ايجاد روحيه خود باوري در بين مردم همت گماشت وبه قول معروف بايد اين سخن را باور داشت كه ما ميتوانيم
احسان
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
پس چرا تازه یادتون افتاده ما میتوانیم؟؟؟ببینم میتونید جلوی نابودی منابع طبیعی..زاینده رود ودریاچه ارومیه رو بگیرید بسم الله؟؟؟
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
تنها راه چاره که مذاکرات مثبت باشد چه منفی اجرای بند بند طرح جامع اقتصاد مقاومتیست که رهبر از ۴ سال قبل پیش بینی نموده بود.
ناشناس
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
اقتصاد مقاومتی سالهاست که داره اجرا میشه اینم اخرش .
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
اگر اختلاس ها و دزدی ها و رانت خواری ها صفر بشه و توافق حاصل نشه در اینصورت وضع از این بهتر میشه.
هیچ دشمنی اندازه سوء مدیریت و از دست رفتن اعتماد و وجدان برای کشور مضر و خطرناک نیست.
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
مسئولین مملکت ما 36 سال است که امریکا را مانع پیشرفت و عقب ماندگی ایران بیان میکنند و مسبب تمام سختی هایی که ملت میکشد را به امریکا و غرب نسبت میدهند. بحث تحریم ها و توافق نیز ابزاری برای تیمار ملت است . ریشه اکثر مشکلات مملکت در داخل میباشد . هیچ کس سواد و تخصص وظیفه محول شده را ندارد .گویی پایبندی مهمتر از تخصص میباشد. امروزه بحث اقتصاد مقاومتی بیان میشود خوشبختانه همه در مورد این امر شیرین سخن میگویند ولی نمیدانند باید چه کنند . اقتصاد مقاومتی یعنی چه ؟ این ملت ذاتا ملتی اسراف کار نیستند بلکه عده ای تحت تاثیر پولهای باد اورده مسرف شده اند . بهترین کار برگرداندن بیت المال و مبارزه با فسادها در همه ضمینه ها . جلوگیری از ورود کالاهای غیر استاندارد به مملکت مخصوصا کالاهای چینی . بومی سازی کلیه نیازهای مردم با حمایت از بخشهای تولیدی. نظارت تخصصی سازمان استاندارد بر کالاهای موجود در بازار . دولت و کلیه نهادهای مملکتی باید در استفاده از کالاهای بومی الگو باشند . تشویق به سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در ایران و انتقال صنعت مادر در ایران . مبارزه با واسطه گری و دلالی . صادرات کالاهای مازاد نیاز داخل مملکت و حمایت از صادر کنندگان و ارز اوران. به کار گیری کلیه فارغ التحصیلان در امور مملکتی برای کسب تجربه و افزایش بار تجربی.
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
آفرین ما میتوانیم البته این دولت فقط کلید ساز حرفه ای بستن درهاست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
این اقتصاد مقاومتی دیگه چیه همه میگن در حالی که همه دنیا به دنبال اقتصاد آزاد و واردشدن به WTOهستند کسایی که اینو میگن یه واحد اقتصاد پاس کردند ببینند اقتصاد چیه . الان حتی کشور های پیشرفته و صاحب تکنولوژی هم نمی تونند ادعا کنند که همه نیازهاشون رو خودشون تامین کنند انوقت ما که همه چیزمون وارداتی دم از اقتصاد مقاومتی می زنیم . واقعا که آدم میمونه چی بگه!!!
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۰
اقتصاد مقاومتی یعنی صرفه جویی وبهینه مصرف کردن وحمایت از تولید داخلی وتلاش وهمت مضاعف برا ی ساختن کشور ورشد علمی.
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۴
ما از اول انقلاب دنبال همین اقتصاد مقاومتی بودیم و سی و اندی ساله فقط حرفشو میزنیم پس این پولهای باداورده این ماشینهای چندین میلیاردی این برجها و....... نتیجه همین اقتصاد مقاومتی است و یادم است از اول انقلاب فقط میگفتنن در اداره جات اسراف نکنید حالا بیایید ببینید چه ها که نمیکنند بنظر من باید در کشور ما مانند سایر کشورهای دنیا قوانین درست و محکم اجرا شود مهم اجرا شدن محکم قانون و عدالت است اگه نه. انها هم مثل ما میخواستند هر شب خطابه و سخنرانی کنند که به حال و روز ما دچار بودنند .اقتصاد مقاومتی را ما باید الان به فکرش بیافتیم ؟چرا به بهانه اینکه تحریم هستیم چرا اولش به فکر نبودید این همه دزدی و ریخت و پاشها و اسراف ها الان که درامد نفتی پایین امده و بواقع بیچاره شدیم و بدبخت نسل اینده که نه اب داره نه نفت به فکر افتادیم باید ببینیم دنیا. راه دور نریم همین کشورهای منطقه که ما انها را قبول نداریم چه کار میکنند ایا انها هم مثل ما هر روز اختلاس دارند