بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
با عنایت به اینکه در فصل برگزاری مجامع شرکت های بورسی قرار داریم ، به طور قطع بسیاری از سهامداران و سرمایه گذاران علاقه دارند تا قبل از حضور در مجمع شرکتها اطلاعات مختصری از نکات و ابهامات موجود در وضعیت مالی شرکت های بورسی داشته باشند.
کد خبر : ۱۵۰۱۰۰
نویسنده :
مریم رحمتی

با عنایت به اینکه در فصل برگزاری مجامع شرکت های بورسی قرار داریم ، به طور قطع بسیاری از سهامداران و سرمایه گذاران علاقه دارند تا قبل از حضور در مجمع شرکتها اطلاعات مختصری از نکات و ابهامات موجود در وضعیت مالی شرکت های بورسی داشته باشند.

براین اساس تیم تحقیق و مطالعات بورس نیوز ، با نیم نگاهی به صورت های مالی برخی از شرکت های بورسی به بیان سوالات و نکاتی که به نظر می رسد در شفاف شدن وضعیت مالی و عملیاتی شرکت برای سهامداران موثر است می پردازد.

همچنین بسیاری از شرکتها طی سال مالی ارتباط کمی با سهامداران دارند و تنها از طریق کدال و انتشار اطلاعات یا سهامدار ارتباط دارند و کمتر از طریق ارتباط با رسانه ها و پاسخگویی به آنها برای تنویر افکار عمومی استفاده می کنند به عبارت بهتر می توان گفت چندان علاقمند به ارایه اطلاعات در بسترهای عمومی نیستند و تنها برای رعایت قانون اطلاعات را اعلام میکنند در حالیکه شرکت سهامی عام به خصوص بورسی ها باید ازتباط بیشتری با سهامداران و فعالان عرصه بازار سرمایه داشته باشد که امکان نقد منصفانه آن میسر شود.

در این گزارش به بررسی مختصر صورت های مالی "افرا" می پردازیم:

*با توجه به نمودار زیر شاهدیم که به طور معمول اولین پیش بینی شرکت طی سال های 90 تا 92 از سود واقعی هر سهم شرکت بیشتر بوده واینکه مدیران شرکت معمولا سود شرکت را در اولین پیش بینی بالاتر برآورد می کنند حال آنکه در سال 93 فروش شرکت با افزایش قابل توجهی مواجه شده وباعث شده تا سود واقعی از سود برآوردی بیشتر شود.

سوال : در این جا این مسئله مطرح می باشد که با توجه به اجرای طرح شرکت در نیمه دوم سال 94 امسال نیز سود واقعی شرکت از اولین پیش بینی 2134 ریالی بیشتر خواهد بود یا خیر؟

پیش مجمع

*در این قسمت به بررسی حاشیه سود خالص ودرآمد فروش شرکت می پردازیم با توجه به روند فروش شرکت که از سال 90 تا سال 93 وبودجه 94 روند صعودی داشته حاشیه سود خالص شرکت کاهش پیدا کرده است.

سوال: با توجه به اینکه شرکت در سال 93 سرمایه خود را 5 برابر افزایش داده و این افزاش سرمایه نیز جهت اجرای طرح توسعه دیتا سنتر شرکت بوده ، این موضوع مطرح است که ورود نقدینگی مذکور در نهایت باید منجر به افزایش بازدهی حقوق صاحبان سهام و حاشیه سود شرکت گردد در حالی که از سال 91 تا کنون روند بازدهی حقوق صاحبان سهام شرکت کاملا نزولی است و افت حدود 50 درصدی داشته، دلیل این امر چیست ؟ و آیا در سالهای اتی با اجرای طرح توسعه بازده حقوق صاحبان سهام صعودی خواهد شد؟

لازم به ذکر است به گفته شرکت بخشی از تامین مالی ناشی از افزایش سرمایه صرف خرید ساختمان جهت اجرای طرح شده است.


پیش مجمع


پیش مجمع

پیش مجمع


*با توجه به اینکه میزان سود برآوردی شرکت براساس طرح شرکت در نظر گرفته شده و با عنایت به شکل زیر که نشان دهنده مشخصات طرح شرکت می باشد ولی همانطور که ملاحظه می گردد درصد پیشرفت طرح واینکه هزینه های انجام شده به چه میزان است نشان داده نشده و تصمیم گیری درباره اینکه آیا این طرح با قطعیت در نیمه دوم سال 94 اجرایی خواهد شد را با ابهام روبرو می کند.

پیش مجمع
اشتراک گذاری :
ارسال نظر