بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
در بررسی معاملات بازار سهام از ابتدای امسال تا روز گذشته بدست آمد:

بهار سرد بورس/بازدهی منفی ماحصل معاملات

بررسی روند معاملات بورس از ابتدای امسال تا 25 خرداد ماه جاری بیانگر این است که بازار سهام طی این مدت بازدهی منفی 2.16 درصدی را محقق ساخته و شاخص کل نیز بازدهی منفی 0.7 درصدی را به ثبت رسانیده تا همچنان در مدار 62 هزار واحدی نوسان کند.
کد خبر : ۱۵۰۲۱۳
نویسنده :
جمشیدی

روزهای معاملاتی بازار سرمایه در اولین فصل سال جاری در حالی سر شار از امیدواری نسبت به چشم انداز مثبت اقتصادی و سیاسی کشور آغاز شد که این روند چندان پا بر جا باقی نماند و خیلی زود امید جای خود را به یأس و نا امیدی داد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، بررسی روند معاملات بورس از ابتدای امسال تا 25 خرداد ماه جاری بیانگر این است که بازار سهام طی این مدت بازدهی منفی 2.16 درصدی را محقق ساخته و شاخص کل نیز بازدهی منفی 0.7 درصدی را به ثبت رسانیده تا همچنان در مدار 62 هزار واحدی نوسان کند.

علاوه بر این، طی مدت مذکور حجم معاملاتی بیش از 47 میلیارد و 539 میلیون سهم در بازار سرمایه ارزشی به مبلغ 98 هزار و 638 میلیارد ریال را رقم زده که این حجم و ارزش با احتساب معاملات اوراق تأمین مالی محاسبه شده است.

بر اساس اطلاعات موجود، از میان صنایع مختلف نیز گروه استخراج سایر معان با بازدهی ثبت 25.71 درصدی تک سهم آن یعنی "کماسه" صدرنشین جدول پر بازده ترین صنایع شد. این در حالی است که 18 صنعت بازدهی مثبت بدست آوردند و مابقی گروه ها بازدهی منفی کسب نمودند.

صنعت فنی و مهندسی نیز از جمله صنایعی است که بیشترین بازدهی مثبت را محقق کرده، به گونه ای که با کسب 13.69 درصد بازدهی مثبت در ردیف دوم پر بازده ترین صنایع جای می گیرد و جایگاه سوم به گروه منسوجات با بازدهی مثبت 12.75 درصد تعلق می گیرد.

در مجموع طی دوره مذکور سهام 514 شرکت با احتساب صندوق های سرمایه گذاری و اوراق در بورس معامله می شدند که از این میزان 201 مجموعه بازدهی مثبت بدست آوردند، معاملات سهام 10 شرکت بدون کسب بازدهی مثبت یا منفی پایان یافت و مابقی با افت قیمتی مواجه گردیدند.

به گونه ای که شرکت های نورد آلومینیوم، لوازم خانگی پارس و قند لرستان بازدهی مثبت بدست آوردند و در ردیف های نخست جدول پر بازده ترین سهام جای گرفتند.

بهار سرد بورس/بازدهی منفی ماحصل معاملات

این در حالی است که شرکت های پتروشیمی کازرون، سرمایه گذاری معیار صنعت پارس و فارسیت اهواز به ترتیب جایگاه های اول تا سوم کم بازده ترین سهام را از آن خود ساختند که معاملات سه مجموعه مذکور در بازار توافقی انجام می پذیرد.

بهار سرد بورس/بازدهی منفی ماحصل معاملات

بر اساس این گزارش همانطورکه از آمار و ارقام عنوان شده مشخص است، اگر چه روزهای ابتدایی معاملات امسال در مسیری مثبت آغاز شد، اما رفته رفته با عدم برآوردها و امیدهای فعالان بازار سرمایه از تبعات مثبت ارائه بیانیه لوزان و در کنار آن عرضه سهام شرکت ها توسط سهامداران عمده، روند معاملات بورس به مسیر نزولی خود بازگشت که البته بر اساس نظرات بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی، در این تغییر مسیر بورس شرایط اقتصادی و رکود حاکم بر اقتصاد کشور و در پی آن وضعیت سودآوری شرکت ها را نباید نادیده گرفت. چراکه اغلب مجموعه ها تحت تأثیر شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد کشور با کاهش تقاضا و فروش محصولات تولیدی خود مواجه شده اند که در نتیجه آن گزارش عملکرد 12 ماهه اخیر سال مالی 93 اغلب شرکت های بورسی نسبت به دوره مشابه سال گذشته با کاهش همراه بوده و برخی از موارد با افزایش اندک و ناچیز مواجه شده است.

علاوه بر این، طی سه ماهه ابتدایی امسال تحولاتی نیز در برخی از قوانین معاملاتی سازمان بورس نیز رخ داد که از جمله آن می توان به افزایش یک درصدی دامنه نوسان شرکت های بورسی و انتشار مستقیم اطلاعات شرکت ها اشاره کرد که این برنامه ها نیز با انتقادها و نظرات مختلفی رو به رو شد. همچنین رییس سازمان بورس در پاسخ به برخی از انتقاد ها مبنی بر اینکه عرضه اولیه سهام شرکت ها در بورس در شرایط نا به سامان بورس نه تنها موجب جذب نقدینگی به بورس نشده بلکه اوضاع کلی آن را وخیم تر کرده، دستور به توقف عرضه اولیه شرکت ها تا پایان خرداد ماه جاری داد تا در شرایط بهتری شرکت های تازه وارد پا به بورس بگذارند تا در جذب نقدینگی و سرمایه جدید در بورس موفق عمل شود. در مجموع همه این عوامل دست در دست هم داد تا جو مثبت روزهای ابتدایی امسال با ثبات نباشد و پس از رشد حدود 10 تا 15 درصدی ارزش سهام شرکت های بورسی بار دیگر شاهد قرمز شدن تابلوی معاملات بورس تحت تأثیر افت قیمتی سهام باشیم و زیان 2.16 درصدی ماحصل معاملات بازار سهام از ابتدای امسال تا 25 خرداد ماه جاری باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
بورس نيوز عيدي بده .خبر مثبت بزار. خوشحال باش. بانك صادرات شد ليدر بازار
ج پ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
سلام .آخه کسی نیست در ارتباط با بسته بودن نمادهای پالایشی اطلاع رسانی نماید ؟ اگر کمی به مردم احترام گذاشته شود بد نیست ها !
الومتک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱
بورس خوب خوب می شود قدر هریک سهم خود را هم بدانید