بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
شرکت پتروشیمی مارون به عنوان دومین تولید کننده محصولات پتروشیمی در کشور، سهم 8.4 درصدی از کل تولیدات پتروشیمی کشور را داراست و حدود هشت درصد بیش از تولید متوسط صنعت پتروشیمی نسبت به ظرفیت دارد و از نسبت 86 درصدی عملکرد به ظرفیت با توجه خوراک 84 درصدی برخوردار است.
کد خبر : ۱۵۰۲۷۹

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی مارون ( سهامی عام ) رأس ساعت 15:00 روز سه شنبه مورخ 1394.03.26 در محل مرکز همایش های نیایش با حضور بیش از 84 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیأت رئیسه مجمع با حضور آقای ربیعی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان رحیمیان و حریری و به دبیری آقای شریف موسوی تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط مدیر عامل محترم، جناب آقای رحیم شرف موسوی و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورت های مالی 

2- تقسیم 7300 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب مؤسسه حسابرسی رهبین به عنوان حسابرس و بازرس اصلی و موسسه حسابرسی تدوین و همکاران به عنوان حسابرس و بازرس علی البدل

4- انتخاب روزنامه دنیای اقتصاد و اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار



v اعضای هیأت مدیره:

پتروشیمی مارون

پتروشیمی مارون

v گزیده اطلاعات:

پتروشیمی مارون

v حاشیه مجمع:

مدیر عامل شرکت پتروشیمی مارون با اشاره به عملکرد این مجموعه طی دو ماهه ابتدایی سال جاری، در این خصوص اظهار داشت: "مارون" طی دوره مذکور با رشد 10 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته موفق به تولید 785 هزار تن محصولات پتروشیمی شده و با افزایش 25 درصدی به درآمد فروش 873 میلیارد تومانی دست یافته که این رقم رکورد بی سابقه ای در تاریخ تولید و فروش شرکت پتروشیمی مارون به شمار می رود و این امر بیانگر سال پر رونقی برای "مارون" است.

رحیم شریف موسوی به استراتژی های شرکت برای سال مالی جاری اشاره کرد و گفت: افزایش سهم "مارون" در بازار فروش محصولات پتروشیمی در کنار کنترل هزینه ها، توسعه مشارکت ها و سرمایه گذاری ها در طرح ها ی توسعه ای در آینده نزدیک از جمله مهمترین برنامه های آتی "مارون" به شمار می رود. به گونه ای که طی سال 95 سه واحد از پروژه پتروشیمی بوشهر به عنوان بزرگترین پروژه مشارکتی "مارون" راه اندازی می شود.

وی در ادامه در خصوص فعالیت های شرکت پتروشیمی مارون طی سال گذشته ابراز داشت: این مجموعه پس از چند سال فعالیت در بخش تأمین خوراک مصرفی مورد نیاز طرح هایی همچون دریافت خوراک از مازاد تولید کارخانه گاز و گاز مایع NGL 1500 را در دست اجرا دارد که در مرحله پایانی مهندسی به سر می برد. طرح مذکور حدود 12 درصد به خوراک مصرفی "مارون" می افزاید که این امر موجب می شود تا شرایط لازم برای استفاده از حدود 100 درصد ظرفیت اسمی تولید فراهم شود.

علاوه بر این، طرح دریافت خوراک از مازاد تولید کارخانه گاز و گاز مایع NGL700/800نیز یکی دیگر از طرح های کوتاه مدت تأمین خوراک مصرفی است که هزینه مورد نیاز سرمایه گذاری طرح مذکور حدود 70 میلیارد تومان محاسبه می شود و بهره وری از آن بیش از 200 میلیارد تومان در سال ارزش افزوده به همراه خواهد داشت.

طرح های مذکور تبعات اقتصادی مناسبی را برای "مارون" به همراه خواهد داشت. همچنین این مجموعه طرح افزایش تولید را در دست اجرا دارد که تاکنون بخش هایی از آن انجام شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مارون در خصوص عملکرد 12 ماهه اخیر سال مالی این واحد پتروشیمی93 نیز گفت: اگرچه مقدار تولید محصولات طی سال مالی 93 نسبت به سال 92 حدود دو درصد افزایش داشته و مقدار فروش تولیدات نیز طی دوره مذکور با رشد 2.8 درصدی همراه بوده، اما "مارون" طی سال گذشته مبلغ 760 تومان سود به ازای هر سهم محقق کرده که نسبت به سال 92 کاهش داشته است. این امر متأثر از افزیش قیمت خوراک مصرفی گاز اتان از 140 به 245 دلار، رشد نرخ خرید یوتیلیتی و در نهایت نا مناسب بودن بازار فروش محصولات طی سه ماهه پایانی سال 93 اتفاق افتاده است.

شریف موسوی با اشاره به دستاوردهای "مارون" طی سال 93، در این خصوص افزود: شرکت پتروشیمی مارون به عنوان دومین تولید کننده محصولات پتروشیمی در کشور، سهم 8.4 درصدی از کل تولیدات پتروشیمی کشور را داراست و حدود هشت درصد بیش از تولید متوسط صنعت پتروشیمی نسبت به ظرفیت دارد و از نسبت 86 درصدی عملکرد به ظرفیت با توجه خوراک 84 درصدی برخوردار است.

وی در خصوص طرح های توسعه ای شرکت پتروشیمی مارون اظهار داشت: طرح پتروشیمی بوشهر با سرمایه گذاری 40 درصدی "مارون" در آن شامل راه اندازی واحد شیرین سازی و جدا سازی با ظرفیت 2200 تن در سال و واحد متانول با ظرفیت 1650 تن در سال می باشند که فاز اول واحد شیرین سازی و جدا سازی و نیز واحد متانول طی سال 95 به بهره برداری می رسد. طرح مذکور در مرحله دریافت اولین فاینانس چینی به مبلغ 400 میلیون یورو است و با راه اندازی آن سال آینده درآمدهای مناسبی برای "مارون" و پتروشیمی بوشهر کسب خواهد شد.

علاوه بر این، پروژه پتروشیمی سلمان فارسی با سرمایه گذاری 40 درصدی "مارون" در آن با ظرفیت تولید 450 هزار تن پروپیلن از نوع گرید پلیمری از جمله مهمترین طرح های پتروشیمی مارون به شمار می رود که این پروژه در مراحل پایانی مذاکرات با بانک توسعه صادرات برای دریافت وام 240 میلیون یورویی است که مبلغ مورد نیاز طرح مذکور حدود 366 میلیارد تومان محاسبه شده است. طرح مذکور در مرحله خرید تجهیزات به سر می برد و پس از دریافت فاینانس مراحل عملیاتی آغاز می شود.

وی در خاتمه با انتقاد از شرکت نفت در خصوص قیمت اتان به عنوان خوراک مصرفی "مارون"، در این خصوص ابراز داشت: به نظر می رسد شرکت نفت موضع خوبی برای قیمت اتان ندارد. چراکه در حالی نشریات معتبر جهانی قیمت اتان را 138 دلار اعلام کرده اند که در حال حاضر شرکت نفت این خوراک مصرفی را با قیمت 240 دلار قیمت گذاری کرده است که امیدواریم با مساعدت مسئولان مربوطه و وزارت نفت شکل مذکور مرتفع گردد.

استراتژی کلی شرکت پتروشیمی مارون

1- افزایش سهم بازار

2- اقتصادی نمودن فعالیت ها

3- توسعه شرکت ها

4- توسعه سرمایه گذاری ها (مالکیت ها)

5- توسعه مدیریت منابع انسانی

6- مدیریت علمی فرآیندها

7- نهادینه سازی تفکر مشتری مداری

8- توسعه سیستم های اطلاعات مدیریت و فن آوری

9- توسعه مدیریت دانش و نوآوری سازمانی

10- بهبود مسئولیت پذیری اجتماعی


رسالت شرکت پتروشیمی مارون

1- مدیریت بهره وری از طریق ارتقاء سطح آگاهی و انگیزه کارکنان و ترویج فرهنگ بهینه کاری

2- اقتصادی نمودن فعالیت های شرکت از طریق استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود، تداوم تولید و کاهش ضایعات با بکارگیری فن آوری های نوین

3- رعایت قوانین و مقررات مرتبط با محصولات، فعالیت ها و خدمات شرکت در راستای گسترش فرهنگ ایمنی، بهداشت و پیشگیری از آلودگی های محیط زیست

4- وفاداری به اصل رضایت مشتری و اصول تلویحی و تصریحی تجارت با مشتریان و ذینفعان

5- نظام مند کردن مصرف بهینه حامل های انرژی

v عملکرد شرکت در سال مورد گزارش:

مهمترن اقدامات صورت گرفته به منظور بهره وری و افزایش ظرفیت تولید در واحدهای تولیدی مجتمع عبارتند از:

1- طرح دریافت خوراک مازاد توسط کمپرسور چهارم:

شرکت ملی نفت ایران موافقت های اولیه مبنی ب راستفاده از ظرفیت مازاد تولید به میزان حدود 3.85 میلیون متر مکعب در روز معادل 133.7 تن بر ساعت از کارخانه های گاز و گاز مایع NGL-800/700 را اعلام نموده که با اجرای کامل این طرح خوراک پتروشیمی مارون به میزان 8 درصد افزایش خواهد یافت که ارزش افزوده حاصل از آن سالیانه مبلغ 90 میلیون دلار می باشد.

2- شروه به کار پروژه افزایش ظرفیت واحد HPDE و انجام فاز اول اجرایی آن در جهت افزایش تولید واحد

در راستای افزایش ظرفیت واحد HPDE قبل از انجام عملیات Revamp با انجام یک سری اقدامات و رفع موانع تولید، ظرفیت واحد از 37.8 تن در ساعت به 44 تن در ساعت افزایش داده شد و در 6 ماهه دوم سال 1393 ظرفیت 44 تن در ساعت حفظ گردید و این امر افزایش تولید 51 هزار تنی در سال 1393 نسبت به سال 1392 را رقم زد که معادل 21 درصد افزایش بوده است. همچنین با انتخاب مناسب گریدهای تولیدی عملیات HOT COOK که در مجتمع های دیگر حداقل 4 ماه یکبار انجام می شود. در مجتمع پتروشیمی مارون به سالی یکبار کاهش داده شد که این هم از توقف کامل تولید به مدت 10 الی 15 روز جلوگیری نموده است.

3- تعویض سیستم کنترل بویلرهای 90*2 تنی جهت جلوگیری از توقف بخار تولیدی این دو بویلر و توقف واحدهای عملیاتی

با توجه به وجود مشکلاتی در سیستم کنترل بویلرهای 90*2 از بدو نصب و راه اندازی که مهمترین آن عدم تطابق ادوات سخت افزار سیستم با یکدیگر و توفق کار کنترلر به دیلی خطاهای سیستمی، اشکالات نرم افزاری سیستم در گذشته و همچنین به دلیل منسوخ بودن آن مدل، از سیستم 90*2، 90*4 از Emerson deltav استفاده گردید. پس از انجام تست های پیش راه اندازی و راه اندازی سیستم، هم اکنون بویلرها با کنترلر جدید در سرویس می باشند.

4- سفارش سیستم کنترل بویلرهای 30*2 تنی در جهت در دسترس بودن بخار MPS و استفاده در صورت لزوم

این بویلرها با توجه به نیاز مجتمع به بخار برای راه اندازی واحد EO/EG خریداری و نصب گردیده و سیاست خریداران برای رفع نیاز سریع و برای مدت محدود بوده است. در حال حاضر با توجه به نیاز دائمی بخار MPS رفع اشکالات و به روز نمودن سیستم از قسمت بهره برداری مطرح گردید. کنترلر این بویلرها بسیار قدیمی بوده و قابل ارتقاء نمی باشد. همچنین این سیستم قابلیت مونیتورینگ و ثبت وقایع را ندارد. به روز نمودن سیستم کنترل آن همراه با تعویض برنرها ضمن کاربری و اپراتوری آسان تر آن منجر به کاهش مصرف سوخت (به میزان 10 درصد) و کاهش آلایندگی محیط زیست خواهد شد.

5- خرید چیلر واحد EO/EG جهت استفاده بهینه از آب چیلر حفظ ظرفیت تولید واحد

در فصل تابستان به دلیل بالا بودن دمای آب چیلر واحد EO/EG محدودیت های فراوانی در راندمان تولید دارد. همچنین افزایش DOC و مسائل زیست محیطی ناشی از آن و با نبودن چیلر اضافی در واحد تصمیم گرفته شد که چیلر پنجم به عنوان چیلر اضافی در واحد نصب گردد واحد همیشه با 4 چیلر از 5 چیلر با حداکثر راندمان در سرویس باشد.

6- اجرای خط HPS-18 جهت دریافت بخار از پتروشیمی فجر در موارد اضطراری

با اجرای خط مذکور و تأمین متریال Alloy steel توانستیم در مواقع اضطراری با دریافت بخار از شرکت پتروشیمی فجر از SHOUT DOWN واحد و نیز آسیب رساندن به کوره های الفین جلوگیری نماییم.

7- پیگیری جهت اخذ پروانه بهداشتی صنعتی جهت محصولات پلیمری

به دلیل اینکه محصولات پلیمری واحد HD و PP شرکت در راستای تولید ظروف یکبار مصرف مواد غذایی، دارویی و همچنین اسباب بازی کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت در سال 1392 جهت اخذ پروانه بهره برداری بهداشتی تولید این محصولات از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اقدام نمود که هم اکنون در مرحله اخذ این پروانه می باشد.

8- پروانه تجهیزت و تعمیرات برنامه ریزی شده کوره های واحد الفین

9- پروژه تصفیه پساب، اتمام بخش سیویل و شروع نصب مکانیکی

10- انجام تعمیرات اساسی واحدهای مجتمع در بهار 1393

11- اقدام در جهت تأمین و نصب سیلوی در واحد HD به منظور پایداری تولید

12- اقدام در جهت ایجاد سل پنجم کولینگ چهار فن در واحد EO/EG

13- اقدام در جهت نصب کارد در خصوص واحدهای HD و PP به منظور جذب آب و سموم از خوراک ورودی به واحدهای مذکور

v برخی از افتخارات شرکت در سال 1393:

1) انتخاب شرکت به عنوان صادر کننده نمونه استان خوزستان برای سومین سال پیاپی

2) اخذ رتبه 24ام در بین یکصد شرکت برتر کشور به انتخاب سازمان مدیریت صنعتی با یک رتبه صعود

3) کسب رتبه نهم در رتبه بندی شرکت های برتر کشور از نظر شاخص ارزش افزوده به انتخاب سازمان مدیریت صنعتی با یک رتبه صعود

4) کسب رتبه سوم در رتبه بندی شرکت های برتر کشور از نظر شاخص بازدهی فروش به انتخاب سازمان مدیریت صنعتی

5) کسب مقام اول در بین شرکت های پتروشیمی در شمشین جشنواره بهره وری

6) کسب لوح تقدیر در تجربیات موفق بهره وری در کلیه صنایه و معرفی به عنوان یکی از 20 شرکت برتر در سطح ایران

7) کسب رتبه پنجم بیشترین صادرات در سال 93 در رتبه بندی شرکت های برتر با 25 رتبه ارتقاء

8) اخذ تندیس بلورین جایزه ملی مدیریت مالی ایران

9) کسب عنوان روابط عمومی برتر وزارت نفت در رشته انتشارات

10) کسب تقدیرنامه 4 ستاره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی

11) تمدید گواهینامه های ISO5001:2011، ISO10002:2004، OHSAS18001:2007، ISO14001:2004، ISO9001:2008


v دلایل انحرافات بودجه نسبت به عملکرد سال مالی 1393:

1) افزایش بهای تمام شده کالای فروش رفته عمدتاً ناشی از خرید اتیلن و پروپیلن از شرکت های پتروشیمی به منظور استفاده از حداکثر توان ظرفیت تولید واحدهای پلی اتیلن سنگین و پلی پروپیلن بودخه است.

2) کاهش سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی عمدتاً ناشی از حاصل جمع افزایش درآمدهای عملیاتی و درآمد حاصل از تسعیر فروش صادراتی است.

3) کاهش هزینه های مالی به دلیل عدم تحقق پیش بینی دریافت تسهیلات ریالی از بانک ها می باشد.

4) افزایش خالص درآمدها و هزینه های غیر عملیاتی عمدتاً ناشی از افزایش سود سپرده های بانکی و درآمد حاصل از تسعیر موجودی های ارزی می باشد.


ترازنامه

پتروشیمی مارون


صورت سود و زیان

پتروشیمی مارون


آدرس و لینک شرکت:

WWW.mpc.ir


اشتراک گذاری :
ارسال نظر