بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
در مجموع انتظار می رود شاخص کل بورس دوباره در مسیر رشد قرار گیرد و تا انتهای سال جاری، به اعداد بالاتری از رقم کنونی برسد. در برخی سناریوهای پیش رو که البته با توجه به چشم انداز نتایج حاصل از توافق حاصل می شود و البته برخی مفروضات که ذکر آنها در این گفتار ممکن نیست، انتظار کسب بازدهی 32 تا 56 درصد در سال جاری از بازار سرمایه (البته با انتخاب های صحیح سهام و با قیمت های مناسب) می رود.
کد خبر : ۱۵۰۵۲۴
نویسنده :
یارمحمدی

رسیدن به توافق در بحث مسایل هسته ای، موضوعی است که مدتهاست در محافل سیاسی و اقتصادی مطرح می باشد.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به دو و نیم تا سه ماه است که تیم هسته ای روی جزییات توافق بحث و تبادل نظر می کنند و انتظار می رود ظرف دو تا سه هفته آینده بحث ها به نتیجه برسد. همچنین با توجه به دیدگاههای موجود، احتمال امضای توافق، محتمل ترین گزینه ممکن می باشد، چرا که هم ایران و هم امریکا تلاش خود را برای نیل به این موضوع انجام می دهند و انتظار نمی رود بعد از همه زحماتی که کشیده شده، نتیجه مثبتی عاید نشود.

اسدالله جلال آبادی در ادامه افزود: مهمترین موضوع محل مناقشه در بحث توافق هسته ای، حذف تحریم ها و بازدید از مراکز هسته ای می باشد که هر کدام از ناحیه یکی از طرفین مورد توجه جدی قرار گرفته و این دو مسائلی هستند که می توانند مانع از اخذ توافق در موعد مشخص تا دهم تیر ماه شوند.

وی تصریح کرد: باید پذیرفت که کشور ما از ناحیه تحریم های بین المللی آسیب های فراوانی دیده، گر چه شاید در برخی اظهار نظرها این آسیب ها خیلی جدی عنوان نشده و یا نمی شود، لذا با هدف دستیابی به اثرات مثبت ناشی از رفع تدریجی تحریم ها برای اقتصاد کشور، قاعدتا سیاستمداران تلاش خود را بکار خواهند گرفت و با حفظ خطوط قرمز که تعاریف مشخصی نیز دارد، دستیابی به توافق را امکان پذیر خواهند ساخت.

از سوی دیگر طرف مقابل هم برای حفظ وجهه مناسب بین المللی خود احتمالا تمام تلاش خود را برای دستیابی به توافق ولو با دادن امتیازاتی خواهد نمود.

جلال آبادی با اشاره به احتمال نهایی نشدن توافق تا دهم تیر ماه گفت: انتظار توافق بین دو طرف از درجه بالایی برخوردار می باشد و می توان گفت با احتمال قریب به یقین این کار صورت خواهد گرفت. اما نکته حایز اهیمت این است که توافق در موعد مقرر صورت خواهد گرفت یا خیر؟ آنچه این روزها و با نزدیک شدن به ضرب الاجل تعیین شده، احتمال بیشتری دارد این است که توافق در موعد مقرر تا دهم تیر نهایی نخواهد شد و ممکن است مدتی به درازا بیانجامد.

اما تمدید مهلت مذاکرات بعید به نظر می رسد و امیداوری به عدم تمدید (و البته ادامه دادن مذاکرات تا اخذ نتیجه بعد از چند روز از مهلت تعیین شده ) بیشتر است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به پذیرفته شدن سناریو تمدید مذاکرات بیان کرد: آنچه در بازار سرمایه اتفاق خواهد افتاد را می توان به این صورت متصور شد که بورس با توجه به روند منفی که در طول 18 ماه اخیر رخ داده است، قیمت بیشتر سهام به حد ارزش ذاتی و یا پایین تر از آن رسیده اند و انتظار می رود در صورت حصول توافق یا بروز نشانه های جدی تر مبنی بر حصول توافق در روزهای آتی، بازار رشد خوبی را مخصوصا در برخی گروه های پیشرو از جمله صنعت بانکداری و خودرو و حمل و نقل و لیزینگ و ... شاهد باشد.

البته نباید از یاد برد آنچه همواره برای بازار خطرناک بوده، عدم کنترل هیجانات در چنین شرایطی می باشد. تجربیات گذشته نشان داده در مواقع خاص، هیجانات ایجاد شده منجر به بروز گرانی قیمت در برخی سهام شده که به تبع آن ایجاد حباب های قیمتی را نیز شاهد بوده ایم.

وی ادامه داد: لذا باید افرادی که قصد و یا تمایل به ورود به بازار را در روزهای آتی و بعد از بروز نشانه های جدی تر توافق دارند، توجه داشته باشند که نباید اسیر صف های طولانی خرید شوند. چرا که قرار نیست با بروز توافق، اتفاق بسیار خارق العاده ای در عملکرد بسیاری از شرکتها حداقل در کوتاه مدت رخ دهد و طبیعی است اگر در شرایط هیجان، قیمت بالاتری برای سهام ( بیش از ارزندگی آن) تعیین شده باشد، به همان نسبت جهت قیمت بعد از عدم بروز اثرات کوتاه مدت بر عملکرد شرکتها ناشی از توافق، برعکس خواهد شد و این دسته از افراد که عمدتا ورود و خروجشان به (و از) بازار در شرایط بدی رخ داده است متضرر خواهند شد.

در هر حال مسلم است که اثرات هیجانات ناشی از توافق را نمی توان بر بازار نادیده گرفت و ممکن است این اثر با توجه به عمق ناکافی بازار سرمایه در ایران، چشمگیر باشد. لذا باید افراد هوشیار باشند و صرفا بدلیل وجود صف های خرید و یا فروش طولانی، در آن قرار نگیرند و با تحلیل مناسب از شرایط، وارد بازار شده و یا از آن خارج شوند.

جلال آبادی در خصوص توافق بعد ازدهم تیرماه عنوان کرد: در مجموع انتظار می رود شاخص کل بورس دوباره در مسیر رشد قرار گیرد و تا انتهای سال جاری، به اعداد بالاتری از رقم کنونی برسد. در برخی سناریوهای پیش رو که البته با توجه به چشم انداز نتایج حاصل از توافق حاصل می شود و البته برخی مفروضات که ذکر آنها در این گفتار ممکن نیست، انتظار کسب بازدهی 32 تا 56 درصد در سال جاری از بازار سرمایه (البته با انتخاب های صحیح سهام و با قیمت های مناسب) می رود.

وی در رابطه با واکنش بورس به عدم توافق هسته ای گفت: نکته مهم دیگری که باید مد نظر قرار گیرد این است که حتی در صورت عدم توافق که احتمال آن با توجه به مسائل گفته شده بسیار کم و ضعیف می باشد، نباید بازار سرمایه واکنش منفی بسیار زیادی نشان دهد. واقعیت این است که برخی از صنایع موجود در بورس اوراق بهادار و یا فرابورس از ناحیه افزایش ارزش دلار سود خواهند برد و هم چنین ارزش جایگزینی اغلب شرکتها با رشد نرخ دلار، افزایش می یابد و این موضوع می تواند سبب ایجاد رشد چشمگیر در شاخص البته با تاخیر زمانی مشخصی گردد.

این موضوع در سال های قبل سابقه داشته و در صورت عدم بروز توافق در این مرحله نیز می تواند مجددا تکرار شود. ضمن اینکه برخی از شرکتها نیز بطور کلی ارتباط معنی داری با بحث تحریم ها و ... ندارند و بعبارتی توافق یا عدم توافق اثرات چشمگیری بر آنها نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار داشت: در مجموع بازار سرمایه همواره در سالهای قبل و برای سرمایه گذارانی که با دید بلند مدت مبادرت به ورود به این بازار کرده اند، محل مناسبی بوده و بازدهی های نسبتا مناسبی را ایجاد کرده و انتظار می رود با عمیق تر شدن بازار، وضعیت بهتری نیز در آینده پیدا کند.

در عین حال این موضوع برای همه افرادی که وارد بازار شده اند مصداق ندارد و بطور طبیعی افرادی که عمدتا در دسته سرمایه گذاران با دید کوتاه مدت و یا تصمیم گیرندگان بر مبنای هیجان قرار می گیرند، همواره در بدترین شرایط وارد بازار شده و یا از آن خارج می شوند و قاعدتا از بازدهی های ایجاد شده بی نصیب می مانند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
با تشکر تحلیل بسیار خوبی بود فقط این نکته را باید اشاره کرد که اگر توافق انجام نگیرد بورس صدمه شدیدی را متحمل خواهد شد و بالا رفتن دلار نیزز مقطعی است و برکل بدنه بورس تاثیری نخواهد داشت ضمن اینکه بورس ایران در این صورت سرمایه گذاری خارجی را نیز از دست خواهد داد امید همه ما بر انجام توافق می باشد و انشالله که این چنین شود
ناشناس
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
توافق انجام شده و تمام شما فکر می کنی صد سال پیشه که تا دو نفر روبروی هم نشینن نتونن با هم حرف بزنن . ؟

توافق 15 تیر اعلام میشه .
رهاورد
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
توافق عید فطر اعلام میشه......

عیدی دولت به مردم........
ناشناس
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
مثل توافقی که قرار بود شب عید نوروزز به ملت هدیه داده شود؟
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
تا امروز دم همه چیز به دم توافق گره خورده بود اما الآن در صورت عدم توافق اثری بر بازار ندارد ؟؟ ما از اول گفته بودیم تحریم بهانه است .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
خیلی خوش خیالی بورس نیوز خان
فعلا که حقوقی ها داغون کردن بورسو
اینجوری که اینا دارن پیش میرن بهت قول میدم تا یکی دو روز کاری بعد بورسو کله پا می کنند
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
هدف ناراضی کردن مردم بود که مو فق نشدند.
ماشالا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
شما همانچا با امریکا صبت کنید ما هم اینجا با سهام کمنگنز صحبت می کنیم
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
با تشکر ا زسایت بورس نیوز

در رابطه با تحلیل های کارشناسانی که هر از چند گاهی در باره قیمت جای گزینی شرکت ها در صورت افزایش دلار بعد از توافق نظر میدهند به نظر بنده در صورت عدم توافق یا ادامه گفتگوهای هسته ای در صورت افزایش دلار وارز های خارجی
وقتی شرکتی از بابت تحریم ها زیان یا کاهش سود داشته باشد ارزش جای گزینی دیگر موضوعیت ندارد ارزش جایگزینی در صورت افزایش در آمد شرکت ها میتواند در قیمت سهام لحاظ گردد در غیر اینصورت شرکتی که قادر به انجام فعالیت وسود نداشته باشد هیچ مزیتی نداشته ودر صورت امکان صاحبان دارایی حاضر به فروش شرکت ها زیر قیمت تمام شده خواهند بود .


با تشکر
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
حتی اگر عدم توافق تاثیر بدی بر بازار داشته باشه جایی برای ترس و ناراحتی وجود نداره
چون این ی الا کلنگ دوست داشتنی یا ی تاب سواری فوق العاده ست از امید به توافق یا عدم توافق
شکرستان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
متاسفانه حافظه ی خوبی نداریم.مگر 14 فروردین یادت نیست تا 3 روز پیش؟؟؟؟؟؟
این روش باز هم جواب خواهد داد چرا که تا قومی که نمیخواهد سرنوشت خود را تغییر دهد خداوند سرنوشتشان را تغییر نخواهد داد.
علی
GERMANY
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
بورس نیوز جان !

منتظر عمل به قولی که دیروز دادید هستیم

رفتارهای ظالمانه ی حقوقی صادرات امروز هم ادامه داشت - لطفا اطلاع رسانی کنید که اینها چرا این کار را میکنند؟
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
حتی اگر عدم توافق تاثیر بدی بر بازار داشته باشه جایی برای ترس و ناراحتی وجود نداره
چون این ی الا کلنگ دوست داشتنی یا ی تاب سواری فوق العاده ست از امید به توافق یا عدم توافق
مولا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
سلام و احترام
اگر خوب توجه کنید حقوقی ها ضد دولت وبازار حرکت میکنند این برای همه روشن شده در واقع مخالف توافق هستند حتی شده به قیمت حراج سهام خود و دولت باید سخت بکوشد که اهرم بازار را از دست این گروه بگیرد البته فعلا در گیر مذاکرات میباشد بعد از توافق که در چند روز آیند حتمی خواهد شد نیاز است دولت توجه کاملی به بورس داشته باشد .
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
حقوقی صادرات و خپارس شدن لولو. اسمشون دل آدم رو ریش ریش میکنه. شبا از دستشون دارم کابوس می بینم.
مهدی
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
شک نکنید چه توافق بشه یا نشه . ملت تا 2600.تاپیکوتا2700. صادرات تا1100.پاسارگاد 2100 تجارت 1150. و سهام بنیادی 10 درصد رشد خواهند کرد چون فصل مچامع و تقسیم سود است@@@@@@@@@@@
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵
دارن تبل عدم توافق میزنن از حالا به گوش باشید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
جان کری که می گوید مذاکرات بسیار کند پیش می رود و ایران اجازه بازرسی نمی دهد و هنوز هیچ چیز در مورد توافق مشخص نیست
اسماعیل
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱
کافیه جان کری به مذاکرات بپیونده که توافق نهایی خواهد شد
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
بورس نیوز 32 و 56 چجوری اینقدر دقیق بدست اوری خیلی کارت درست منم حساب کردم همین اعداد در اومد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
بازار ما کارشناس نداره ، این هزار بار . . .
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
عدم توافق يعني باي باي بازار
fateh
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
کارشناس جان آخه چه حبابی
وقتی قیمت ملک هزار برابر میشه میگید رشد کرد
اونوقت سهم صادرات 90 تومن حباب داره؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
فعلا که ظاهرا مصوبه هسته ای مجلس
کا را خراب کرده و همه جیز را در مذاکرات به بن بست کشانده انطور که خبرگزاریها گزارش میدهند
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
این روخوب اومدی سال 77تومحله شهری که زندگی می کنیم زمینهای تازه واگذارشده حدود500هزارتومن بوده وامروز250میلیون یعنی تو16سال500برابرجالبه قیمت وپتروسال 88یعنی 6سال پیش بادلار1000تومن 200تومن بوده وکل سودی هم که داده می شه قیمت امروزش حالااچه برمبنای ملک حساب کنیدبایدقیمت هرسهمش بیش ازده هزارتومن بودوبرمبنای دلاروسودبانکی 1500تومن خیلی ازسهمهای دیگه بورس هم همین به این می گن سرمایه گذاری سوداور
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱
توافقی در کار نیست مطمئن باشید


هیچ توافقی تا پایان تابستان نیست
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲
بورس نیوز 32 و 56 چجوری اینقدر دقیق بدست اوری خیلی کارت درست منم حساب کردم همین اعداد در اومد
اسماعیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹
شک نکنید توافق نهایی بین 7-3 روز بعد از 10 تیرماه امضا خواهد شد.
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۹
بعد از توافق دولت نرح خوراك بتروشيمي را ٢٥ سنت اعلام ميكنه تا هيجان رشد بورس را بكيره