بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
بی توجهی مدیران "وتوکا" به این ماده قانونی تا جایی پیش رفت که این حق تقدم ها در روزهای پایانی، توسط شرکت و به وکالت از سهامداران حتی به قیمت 93 ریال به فروش رسید تا در این شرایط حقوق و دارایی های سهامدار خرد به قیمت هایی ناچیز و کمتر از 0.1 قیمت اسمی هر سهم به تاراج برده شود.
کد خبر : ۱۵۰۶۳۵

10 آذرماه پارسال بود که نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد به بهانه اعلام تعدیل با اهمیت پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 1393 متوقف شد، اما سهامداران این مجموعه به اجبار وارد چرخه ای شدند که بنا به گواه سهامداران برایشان عایدی جز تحمل زیان هنگفت و از دست دادن بخش عمده ای از سرمایه در بر نداشته است.

به گزارش بورس نیوز، در آذرماه سال گذشته در حالی نماد برای تعدیل درآمد هر سهم بست که به دنبال آن سهامداران مجبور شدند در افزایش سرمایه 227 درصدی شرکت از محل سود انباشته و مطالبات آورده نقدی مشارکت کنند. اتفاقی که آگهی دعوت به مجمع فوق العاده تصمیم گیری پیرامون آن شش روز پس از توقف نماد روی سامانه کدال رفت. حال آنکه این اتفاق به دلیل بسته بودن نماد معاملاتی "وتوکا" مانع از آن شد که سهامدارانی که قصد حضور در این برنامه را نداشتند، بتوانند پیش از برگزاری مجمع فوق العاده سهام خود را بفروشند.

اما مشکلات سهامداران "وتوکا" به همین جا هم ختم نشد تا افزون بر اجبار آنها به حضور در برنامه افزایش سرمایه، اتفاقاتی در سهام و حق تقدم آن روی دهد که موجب اعتراض سهامداران این شرکت بورسی گردد؛ چرا که سهامداران امیدوار بودند که شاید با اعتراض و اعلام نارضایتی و شکایت خود به مراجع ذی صلاح، بتوانند حقوق به یغما رفته خود را باز یابند؛ هرچند که گویا شکایت های متعدد سهامداران این مجموعه به سازمان بورس هم در احقاق حقوق آنها نتیجه ای به همراه نداشته است.

در بیان این مشکلات بایستی نیم نگاهی به معاملات سهام و حق تقدم ناشی از افزایش سرمایه اخیر شرکت و روند قیمتی آنها بیاندازیم.

سهم در حالی به قیمت 4809 ریال در تاریخ 10 آذر ماه سال قبل جهت ارایه تعدیل سود متوقف شد که در تاریخ 24 همان ماه با اعمال افزایش سرمایه 227 درصدی، به قیمت 2002 ریال به تابلوی معاملات بازگشت و دو روز بعد حق تقدم های ناشی از افزایش سرمایه آن آماده انجام معامله شد که در نهایت این حق تقدم ها 713 ریال قیمت خورد و قیمت آن تا پایان مهلت قانونی تعیین شده برای استفاده، به زیر 300 ریال افت کرد. حال آنکه بهای تمام شده همین حق تقدم ها برای هر سهامدار رقمی نزدیک به قیمت اسمی 1000 ریال بود.

در این شرایط مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام که تا 1393.11.24 تعیین شده بود برای یک ماه دیگر تمدید شد؛ اما پس از انقضای این زمان نیز، بیش از 344 میلیون حق تقدم استفاده نشده به مدت 14 روز از تاریخ 94.03.10 برای پذیره نویسی عمومی عرضه گردید.

بدین ترتیب مشکل از آنجایی داد سهامداران "وتوکا" را درآورد که بر خلاف ماده 65 دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار مبنی بر الزام هیأت مدیره شرکت های ناشر پذیرفته شده برای اینکه حداکثر تلاش خود را برای فروش حق تقدم های استفاده نشده به بهترین قیمت انجام دهند، اما در این مدت قیمت حق تقدم این سهم با افت بیش از 47 درصدی نسبت به زمان بسته شدن آن در پایان مهلت تمدید شده، عرضه عمومی شد و بی توجهی مدیران "وتوکا" به این ماده قانونی تا جایی پیش رفت که این حق تقدم ها در روزهای پایانی، توسط شرکت و به وکالت از سهامداران حتی به قیمت 93 ریال به فروش رسید تا در این شرایط حقوق و دارایی های سهامدار خرد به قیمت هایی ناچیز و کمتر از 0.1 قیمت اسمی هر سهم به تاراج برده شود.

به نظر می رسد مسئولین بازار سرمایه و در رأس آن شرکت بورس در رابطه با مواردی که احتمال نقض ماده 65 دستور العمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار وجود دارد، با متخلفان و بانیان کاهش عمدی قیمت سهام و حق تقدم های آن که بارها و بارها در فرآیند افزایش سرمایه و پذیره نویسی حق تقدم های ناشی از آن و در شرکت های مختلف پذیرفته شده در بازار سهام همچون "وتوکا" مشاهده شده است، برخوردهای قانونی لازم را اعمال کنند تا دست سوء استفاده کنندگان از سرمایه سهامداران به ویژه حقیقی ها را که صدایشان چندان بلند نیست که به گوش مسئولین برسد، کوتاه شود.
بدین ترتیب حتی گمان این می رود که اتفاقی که 5 خرداد ماه امسال در نماد "توریل" و از کد سهامدار عمده حقوقی آن یعنی توکافولاد انجام شد و در گزارشی تحت عنوان "" مفصل به آن پرداختیم، این بار برای شرکت اصلی رخ داده باشد.

حال آنکه انتظار می رفت شرکت حق تقدم های استفاده نشده را به قیمتی منصفانه که با در نظر گرفتن قیمت اسمی واریزی 100 تومان تقریباً در محدوده قیمت سهام روی تابلوی معاملات است، به فروش می رساند تا اینگونه سرمایه سهامداران خرد به چوب حراج گذاشته نشده و 10 ها میلیارد تومان سود سهامداران جزء به جیب متعهد یا متعهدان خرید حق تقدم های باقیمانده سرازیر نشود.

به هر ترتیب، این عملکرد نه چندان قابل قبول در عرضه عمومی حق تقدم های خرید سهام در یک افزایش سرمایه اجباری، در حالی از سوی هیأت مدیره "وتوکا" رقم خورده که طبق تبصره همان ماده در صورتی که به تشخیص مدیر عامل بورس، این ماده توسط هیأت مدیره ناشر رعایت نشود، در جهت حمایت از حقوق سهامداران ناشر پذیرفته شده، وی می تواند نسبت به عدم تأیید تمام یا قسمتی از معاملات مذکور اقدام نماید.

حال آنکه اگر دقیق تر به این اتفاق بنگریم، این احتمال می رود که در خصوص برخی حق تقدم های استفاده نشده، این ماده قانونی با تلاش حداکثری برای فروش به نازل ترین قیمت ها اجرایی شده باشد. معاملاتی که بایستی بررسی شود چه اشخاص حقیقی یا حقوقی این تعداد حق تقدم استفاده نشده را در این قیمت ها خریده اند و آیا در جریان پذیره نویسی و عرضه عمومی، آن هم به این قیمت های نازل رانت و یا تخلف عمدی در کار بوده است؟!

بر همین اساس لازم به نظر می رسد مسئولین بازار سرمایه و در رأس آن شرکت بورس در رابطه با مواردی که احتمال نقض ماده 65 دستور العمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار وجود دارد، با متخلفان و بانیان کاهش عمدی قیمت سهام و حق تقدم های آن که بارها و بارها در فرآیند افزایش سرمایه و پذیره نویسی حق تقدم های ناشی از آن و در شرکت های مختلف پذیرفته شده در بازار سهام همچون "وتوکا" مشاهده شده است، برخوردهای قانونی لازم را اعمال کنند تا دست سوء استفاده کنندگان از سرمایه سهامداران به ویژه حقیقی ها را که صدایشان چندان بلند نیست که به گوش مسئولین برسد، کوتاه شود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسن
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۷
حق تقدم فاراک دوسال پیش روی 19 تومن بزخری شد شش ماه بعدش فاراک شد 850 تومن یعنی حق تقدم 750 + 100 قیمت اسمی
بابا ی اکبر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۸
واقعا تو روز روشن حق تقدم 100 تومانی را با 10 تومان عوض کردند .ما را ... حساب کرده اند یا خودشان
ناشناس
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
قیمت حق تقدم مساوی با قیمت سهم پس از مجمع افزایش سرمایه منهای 100 تومان است. بنابراین اگر سهمی مثلاً 150 تومان شده باشد، حق تقدمش بیشتر از 50 تومان نمی ارزد. بنابراین حق تقدم 10 تومانی به معنی سهم 10 تومانی نیست، یعنی سهم اصلی بالای 110 تومان است. بعضیها با ندانستن این تعاریف ساده وارد بورس میشوند و تعجب می کنند که چرا ضررهای هنگفتی کرده اند.
ناشناس
Canada
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۴
.....ترین شرکت توی بورس همین وتوکاست
سهامدار
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷
وقتی دولت به خودت اجازه میده هر طور شده به سهامداران خرد خیانت کند تضییع حقوق سهامداران توسط حقوقی ها عجیب نیست بلکه یک امر طبیعی است
امیر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹
قانون فقط برا حقیقی ها اجرا می شه
رضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
مثل حق تقدمهای "خاهن" که دقیقا در پارسال در سایه بی تدبیری مسئولین و عدم پیگیری آنان و استفاده فرصت طلبان همین بلا سرش آمد و من نیز یکی از سهامداران متضرر بودم.
بابک
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
با عرض سلام به ایرانیان عزیزمن نمی دانم این شرکت کمنگنز دو بار افزایش داده پس نگاه به وضع مالی این شکت باید خوب باشد چون که تو این دو سال سود نداده پس چرا سود خود را زیاد نمکند
سهامدار
Austria
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴
مگه خاهن و بکام این کار رو نکردن .کسی براش مهم نیس .نابود شدم چون به عدالت اعتماد کردم
عباس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
باسلام بیشترین اشکال وتوکا وشرکتهای زیرمجموعه نابرابری حقوق کارمندان اونه که اختلاف حقوقی بالای ....میلیون تومان در ماه را داراست چرا؟چرا؟چرا؟این اتفاقات میافتد وجوابگوی اون کیه
ناشناس
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
با شما كاملا موافقم ، مديرعامل وتوكا فقط به فكر مديران خودش هست و به پرسنل خودش و شركتهاي زير مجموعش اصلا توجهي نداره متاسفانه
محمد رضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
... مدیران بورسی در مجموعه توکا حضور دارند که فقط به فکر منافع خود هستند، اینها سهامداران را نابود کردند.
کیارش
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
واقعا نمیدانم تا کی این ظلم بزرگ در در حق سهامدار خرد باید باشد قیمت سهم رو موقع عرضه حق تقدم ها پایین نگه داشتند تا بتونند مفت حقها رو به قیمت زیر ده تومن خریداری کنند یعنی تقریبا یک هفتم قیمت اصلیش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
اتفاقاتی از این دست برای اولین بار نسیت متاسفانه افزایش سرمایه محلی شده برای کلاه گذاشتن سر سهامدار خرد .
محسن
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
واقعا شما فكر ميكنيد سازمان بورس از اين ماجراها خبر نداره..
امیر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
قانون روی میز است و عدالت زیر میز...!!!تا بوده چنین بوده و تا هست چنین خواهد بود...
محمد حاجیلو
Germany
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
سلام
ممنون از عزیزان بورس نیوز که مطلب سرمایه گذاری وتوکا را پی گیری کردند و نشر می دهند تا بقیه اهالی بورس متوجه شوند.
بنده 13 روز قبل از افزایش سرمایه وارد این سهم شدم و متاسفانه در 4 آذر با ارائه مستندات و تایید بلافاصله اون توسط سازمان در 5 آذر افزایش سرمایه این نماد تعجیلی پی گیری شد در حالی که معمولا از اعلام مستندات 30 روز تنفس هست تا سهامداران با مطالعه مستندات تصمیم به شرکت در افزایش سرمایه بگیرند یا خیر. اما به دلیل 5 شنبه بودن کسی از سهامدار متوجه این طرح و تایید افزایش سرمایه توسط سازمان نشد! بعد در روز شنبه 8 آذر با رنج حقوقی این سهم صف خرید شد و بنده با توجه عدم تمایل در شرکت در افزایش سرمایه تمام سهم خود را در ابتدای مچینگ یکشنبه 9 آذر قرار دادم که به دلیل صف سنگین صوری که ایجاد شده بود تنها 150 سهم فروش رفت در همان روز به دلیل تعدیل بالای 20% سهم بسته شد؟! در حالی در 10 روز دعوت به مجمع عمومی نباید سهم بسته میشد تا لاقل کسانی که برنامه شرکت در افزایش سرمایه را ندارند خارج شوند، سهم بعد ارائه مستندات تنها 2 روز باز بود و تمامی سهامداران به اجبار به افزایش سرمایه برده شدند، تعدیل اعلام شده هم بنا به مسئولین شرکت تلفنی بالای 20% بوده و ناشر را تلفنی وادار به بستن سهم کردند در حالی که ارائه مدارک باید مستند می بود. در تاریخ 24 آذر این تعدیل تنها 9.7% اعلام شد و باعث شاکی شدن خیلی ها گردید من جمله من. در طی یک ماهی که بعد از افزایش سرمایه با آقای مظاهری مسئول مربوطه تماس داشتم دائما می گفتند تعدیل از محل فروش حق تقدم های فولاد متیل بالاست و طی هفته آتی اعلام می شود ولی در همون زمان حق تقدم های 1011 ریالی ما را تا 270 ریال کاهش دادند و قیمت سهم را هم از 2011 ریال تا 1250 ریالی ریختند و همه اینها توسط سهامدار عمده این سهم صورت گرفت!
در نهایت ما با نابودی دارائی خودمان در این سهم مواجه شدیم و نتوانستیم از حقوقمون استفاده کنیم و شرکت حق ها را یک دهم ارزش اون برداشت.
سوال من از اینجا از مسئولان سازمان این هست که آیا واقعا قانونی وجود ندارد که جلو این ها را بگیرند و بازار بورس محلی برای تاراج دارایئ حقیقی هاست؟

باید یک محلی برای بررسی تخلفات متعدد شرکت سرمایه گذاری توکافولاد تشکیل شود در صورت اثبات تخلفات بانیان آن را دستگیر کنند و به سزای کارشان برسانند و تمامی خسارت ها ناشی از افزایش سرمایه را باز پس دهند.
خسارت ناشی از 344 میلیون حق استفاده نشده که بالای 30 میلیارد تومان میباشد و به دلیل کاشی دستوری قیمت سهم نیز حدود 40 میلیارد هم صرفا سهامداران خرد متضرر شده اند. شرکت باید پاسخگوی این کارها باید باشند.
نمیشوند که یک شرکت به دلیل داشتن 25% سهم عمده اموال 55% حقیقی را مصادره کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
چرا با اين همه دزدى، سهامداران حقيقى از اين بازار پر از فساد دست نمى كشند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!
حسن
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
واقعا خیلی حق خوری کردن
قبل از مجمع به بهانه تعدیل سهم رو بستن تا مجبور به شرکت در افزایش سرمایه بشین
بعد از مجمع سهم رو به حال خودش رها کردن
و مدام با شرکت ...ا که مال خودشونه اقدام به حراج بی شرمانه حق تقدم ها کردن
مبارکه
محسن
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
باتشكر از دوستان بورس نيوز كه نسبت به رسالت رسانه اي خود متعهدانه عمل كردند. علاوه بر متن خبر نكته اي كه بايد مورد تاكيد قرار گيرد اين موضوع است كه تعداد حق هاي استفاده نشده كه تقريبأ معادل ١٧درصد تعداد سهام شركت است حتمأ بايد با سازوكار معاملات عمده قيمت گذاري ميشد نه برمبناي حراج مورد نظر سهامدار عمده كه باعث به تاراج رفتن سرمايه سهامداران جزء گرديد عدم رعايت اين شيوه قيمت گذاري تخلف آشكار مديريت شركت وتوكا ميباشد كه متأسفانه در خبررساني بورس نيوز نيز مغفول مانده است لذا از سهامداران متضرر تقاضا ميشود با پاي فشردن بر برخورد با اين تخلف أشكار در خواست ابطال معاملات وتوكاح راداشته باشند تا دو باره با سازوكار معاملات عمده مورد معامله قرار گيرد واين را هدف اصلي از پيگيري شكايت خود قرار دهند. به اميد جبران خسارت وارده با دنبال كردن اين راه حل قانوني
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴
با سلام
باتشکر از بورس نیوز که کمک بزرگی درحق سهامداران با انتشار گزارشاتش دارد انجام میدهد من فکر می کنم بزرگترین تخلف در سهم وتوکا حراج 17 درصد سهام در بازار معاملات خرد بود و هیچ کجای دنیا 17 درصد سهام یک شرکت را در یک محدوده زمانی کم به حراج نمیگذارند
حسن
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
قانون حق تقدم اینکه اعلام مبلغ ریالی به حساب واریز بشه اما و توکا این کاره کی میخواد انجام بده خدا میدانه .بعد از مراحل واریز پول حق تقدم جایزه تعلق گرفته به سهام تبدیل بشه،به غیر از این خیانت به سهام داران میباشد
حین
Australia
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۹
سلام واقعا و توکا شورش دراوده از طرفی حق تقدم با جایزه تو ترتفوی آورد اما قیمت ریالی 186 ریال زده.درصورتیکه باید اطلاعیه و شماره حساب اعلام کند که بابت هر سهام حق تقدم چقدر واریز بشن ،بعد از جمع بندی سهام جایزه هم برای سهام دار تبدیل به سهام بشه وتوی پرتفوی سهام دار بیابد.اینها مردم هالو حساب کردن.اگر کار بلد نیستید بکشید کنار.من با 3700 تومان خریدم چرا باید ضرر بی کفایتی آقایون بدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۶
دوستان من زیاد آدم خرافی نیستم ولی باور دارم که تا تک ریال آخر پول مارا بالا میارن .چون اون پولا ازراه حلال جمع شده..فقط صبرکنید...
علی رضا
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵
ما که حق تقدم رو نگرفتیم چیکار باید بکنیم، یه غلطیدکردیم چند سال پیش خریدم، الانم نمیدونم کجا باید پیگیری کنم
علی رضا
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵
ما که حق تقدم رو نگرفتیم چیکار باید بکنیم، یه غلطیدکردیم چند سال پیش خریدم، الانم نمیدونم کجا باید پیگیری کنم