بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
توسط سایت پاسارگاد تحلیل بررسی شد:

نگاهی به "ثغرب" قبل از مجمع

شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب در سال 1370 ابتدا به صورت شعبه جهت تحت پوشش قرار دادن استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با مرکزیت تبریز تاسیس گردیده و از اوائل سال 1385 فعالیت خود را به صورت یکی از شرکت های تابعه شرکت سرمایه گذاری مسکن (هلدینگ ) آغاز کرده است.
کد خبر : ۱۵۰۶۹۷
نویسنده :
مریم رحمتی

معرفی شرکت

شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب در سال 1370 ابتدا به صورت شعبه جهت تحت پوشش قرار دادن استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با مرکزیت تبریز تاسیس گردیده و از اوائل سال 1385 فعالیت خود را به صورت یکی از شرکت های تابعه شرکت سرمایه گذاری مسکن (هلدینگ ) آغاز کرده است.

آخرین ترکیب سهامداران شرکت به شرح جدول زیر است:

نگاهی به

ترازنامه:

شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب سال مالی منتهی به 31/شهریور دارد و در پایان دوره 6 ماهه منتهی به اسفند 1393، در مقابل 1386 میلیارد ريال دارایی جاری، 1208 میلیارد ريال بدهی جاری دارد.

نگاهی به

حساب های دریافتنی و موجودی پروژه ها بخش اعظم دارایی های جاری است در حالی که سود سهام پرداختنی، بدهی بانکی و بدهی به شرکت های گروه بخش اعظم بدهی های جاری را تشکیل میدهد.

بخش اعظم حساب های دریافتنی بابت مسکن مهر زنجان است که پیشرفت فیزیکی آن در حد 100% بوده و پروسه تحویل واحدها به متقاضیان در حال انجام است.

در بخش بدهی ها، سایر حساب های پرداختنی عمدتا" بدهی به سهامدار عمده ( ثمسکن ) است. سود سهام پرداختنی بابت سنوات مالی 1389 تا 1393 است که طی 2 سال مالی اخیر بخش اعظم سود سهام به سهامداران عمده پرداخت نگردیده و شرکت قصد دارد از همان محل افزایش سرمایه دهد.

صورت سود و زیان:

"ثغرب" سود هر سهم سال مالی جاری را با سرمایه 300 میلیارد ريالی، 806 ريال به ازای هر سهم اعلام نموده است. در سال مالی 93 و 92 سود محقق شده به ازای هر سهم به ترتیب 793 ريال و 565 ريال بوده است.

در ادامه وضعیت پروژه های در حال ساخت، تکمیل شده و طرح های آتی شرکت طی یک جدول مورد ارزیابی قرار میگیرد:

نگاهی به

همانطور که مشاهده میگردد شرکت در صورت ساخت و تکمیل طرح های خود تا سال 1398 قادر به شناسایی 1289 میلیارد ريال سود حسابداری است که این مهم به شرط انجام افزایش سرمایه و تحقق طرح های پیشبینی شده است. شرکت برای پیشبرد اهداف خود نیازمند افزایش سرمایه ای به میزان 200% است که که 163% از محل آورده نقدی و 37% از محل سود انباشته واقع میشود و در دو مرحله انجام می پذیرد.

با فرض انجام یا عدم انجام افزایش سرمایه، خالص ارزش دارایی های شرکت به شرح جدول زیر خواهد بود:

نگاهی به

مشاهده میگردد که در صورت انجام افزایش سرمایه فاصله قیمت بازاری سهم از NAV افزایش می یابد به این معنا که در میان مدت ارزش بازار سهم به شرط انجام افزایش سرمایه قادر به رشد خواهد بود مضافا" که سودآوری فعلی نیز در صورت انجام افزایش سرمایه قابلیت تکرار تا سال 1398 خواهد داشت فلذا می توان مطالب فوق را در دو بخش نتیجه گیری کرد:

1 ) سودآوری فعلی شرکت با توجه به پروژه ها و طرح های در دستور کار قابلیت تکرار در چند سال آتی را دارد.

2 ) انجام افزایش سرمایه در میان مدت ارزش بازار شرکت را افزایش می دهد در حالی که بدون انجام افزایش سرمایه، نباید انتظار رشد ارزش بازار شرکت را داشت.

ولید هلالات - پاسارگادتحلیل

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
پدافند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
بورس نیوز عزیز ، لطفا یکم از این تحلیلا بیشتر بزارین،کامل و جامع
حمزه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
سلام شما یک سال عقبه الان 94 است شما اطلاعیه 93 را گذاشتید