بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۲
درگفتگو با تحلیلگر شرکت مشاوره سرمایه گذاری مدبران هما عنوان شد:

ایران بازنده جنگ ارزی / تقاضا برای انتقال دلار به عراق

بسیاری بر این باورند که نرخ های تورم شدید سالهای آخر دولت قبل به واسطه رشد نرخ دلار بود که البته در کوتاه مدت باور غلطی نیست. اما به خاطر داشته باشیم که در بلند مدت نرخ تورم دو کشور تعیین کننده­ ی نرخ برابری ارز آن دو کشور است.
کد خبر : ۱۵۰۸۳۲
نویسنده :
یارمحمدی

از سال 90 مجموعه عواملی بروز یافت که موجب آزاد شدن فنر نرخ دلار شد و آن را به ارقام واقعی و محدوده­ی ارزش ذاتی خود نزدیک کرد.

تحلیلگر شرکت مشاوره سرمایه گذاری مدبران هما در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: عامل اصلی این رخداد عدم دسترسی بانک مرکزی به ارز کافی برای کنترل و سرکوب قیمتی آن بود. عامل موثر بعدی نیز انتظارات فعالین اقتصادی و فعالین بازار ارز بود که به واسطه­ی تنش موجود در آن سال ها و نیز تورم موجود، اقدام به تبدیل دارایی­های خود به دلار و طلا کردند که به عنوان سپر حمایتی دارایی­های خود از آنها بهره ببرند.

احمد احمدآبادی در ادامه افزود: بسیاری بر این باورند که نرخ های تورم شدید سالهای آخر دولت قبل به واسطه رشد نرخ دلار بود که البته در کوتاه مدت باور غلطی نیست. اما به خاطر داشته باشیم که در بلند مدت نرخ تورم دو کشور تعیین کننده­  نرخ برابری ارز آن دو کشور است. این عوامل موثر بر افزایش نرخ دلار به واسطه­ وجود و تشدید تحریمهای مختلف تا سال گذشته وجود داشت اما در ابتدای روی کار آمدن دولت جدید عامل موثر دوم به دو دلیل کمرنگ شد.

نخست ایجاد فضای امید و خوش بینی در جامعه و دوم کنترل شدید نرخ تورم به کمک سرکوب قیمتها و کنترل شدید نقدینگی. در ادامه نیز به واسطه­ توافق ژنو، فروش نفت ایران افزایش یافت و بانک مرکزی به منابع ارزی دسترسی بیشتری یافت.

وی تصریح کرد: در مجموع همه این عوامل نرخ دلار را از محدوده 36000 ریال به محدوده 29000 ریال نیز کاهش داد که در ادامه شکل­ گیری توافق ژنو و در ادامه­ ی آن هم بیانیه­ لوزان به این روند کمک کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با کنترل نرخ دلار توسط بانک مرکزی گفت: آنچه به نظر بنده و بسیاری از فعالین و کارشناسان اقتصادی دیگر عجیب و البته غلط به نظر می­رسد کنترل شدید نرخ دلار توسط بانک مرکزی است. اگر بخواهیم از نظر مبانی اقتصادی و با کمک فاصله نرخ تورم ایران و آمریکا به ارزش ذاتی دلار برسیم، در حال حاضر نرخ برابری 35000 تا 37000 حداقل نرخ معقول می­باشد اما به جهت کنترل شدید بانک مرکزی (که البته کم شدن تقاضا برای دلار هم به این اقدام کمک کرده) نرخ دلار از این محدوده کمتر است. از نشانه­ های این پایینتر بودن نرخ دلار از ارزش ذاتی خود همین بس که به واسطه­ بیانیه­ لوزان کاهش قابل توجهی ماندگاری در نرخ دلار حادث نشد چرا که فاکتورهای اقتصادی این امکان را فراهم نمی­کرد.

احمدآبادی در خصوص پیش بینی وضعیت بازار ارز در جریان مذارکات و بعد ازآن عنوان کرد: قاعدتا این رخداد برای کل جامعه اقتصادی ایران نقطه عطفی تلقی می­شود و توجه همگان به نتیجه این مذاکرات طولانی است. به زعم بنده در صورت شکل گیری توافقی جامع کاهش نرخ دلار تا محدوده 29000 تا 30000 ریال دور از ذهن نیست اما نرخ های پایین تر و یا ثبات این نرخ در محدوده به اقتصاد ما آسیب خواهد زد.

اگر به روند نرخ مبادلاتی بانک مرکزی نگاهی بیندازیم خواهیم دید که از انتهای سال گذشته روند افزایشی نسبتا سریعی به خود گرفته و به محدوده­ 30000 ریال نزدیک شده است. لذا به نظر می­رسد برنامه­ی دولت در سناریویی که توافق حاصل شود، ثبات نرخ دلار در محدوده 30000 تا 32000 ریال است. اما اگر توافقی صورت نگیرد و یا با تمدید بلند مدت مواجه شویم، می­توان انتظار رشد نرخ دلار را تا محدوده­ حتی بالاتر از 36000 ریال داشت.

وی در رابطه با ارزیابی وضعیت خرید و فروشهای ارز در این روزها گفت: در عمده­ی بازارهای مالی و کالایی شاهد جوی انتظاری هستیم. دو تجربه­ قبلی ژنو و لوزان فضای گریز از ریسک و عدم اتخاذ تصمیم زودتر از موعد را در جامعه ایجاد کرده است. اما اخیرا شاهد رشد در نرخ دلار بوده ­ایم که یکی از عوامل آن را تقاضا برای انتقال آن به عراق در پی کاهش ارزش دینار عراق می­دانند. اما به ضعم بنده برخی با این تفکر که نرخ دلار پایین تر از ارزش واقعی آن است و در صورت توافق کاهش شدیدی نخواهد داشت و در صورت عدم توافق افزایش شدیدی خواهد داشت، اقدام به تبدیل ریال خود به دلار کرده­ اند که حاصل آن این نوسانات روزهای اخیر است. اما در کلیت بازارها می­توان شاهد فضای انتظار و عدم اقدام بود.

احمد آبادی در پایان افزود: باید به این نکته اشاره کنم که پدیده دلار ارزان به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود. در شرایطی که در حال حاضر کشورهای بزرگ دنیا با کاهش عامدانه ارزش پول ملی خود وارد جنگ ارزی شده و با موج صادرات کالاهای خود به کشورهای دیگر از رکود داخلی فرار کرده و تورم آن کشور را وارد می­کنند، دلار ارزان و بالا نگه داشتن غیر اقتصادی و غیر منطقی ریال، ایران را به هدفی بسیار مناسب برای این کشورها بدل کرده است. اساس اقتصاد بر این است که نرخهای برابری ارز باید به گونه­ ای تعیین شود که تراز تجاری کشور در سطحی معقول بماند و شرایط رقابت پذیری کالاهای داخلی با کالاهای وارداتی حفظ شود.

البته نه به گونه ­ای که هزینه­ های تولید را افزایش شدیدی دهد. با توجه به کنترل شدید نرخ دلار، ارزش ریال همپای ارزش دلار در بین ارزهای جهان رشد کرده و این پدیده خصوصا در صورت حصول توافق هسته ­ای و آزاد شدن مبادی انتقال پول به داخل و خارج ایران، فرصت توافق را به تهدیدی خطرناک بدل خواهد کرد که هجمه واردات تولید داخلی را به سمت نابودی ببرد.

این سیاست ارزی و بالا نگه داشتن مصنوعی ارزش ریال حتی سیاستهای گمرکی و عوارضی را نیز بی اثر می­کند. چرا که پایین بودن نرخ دلار به قدری جذابیت ایجاد کرده است که افزایش عوارض و تعرفه­ های واردات این جذابیت را از بین نبرده است. لذا به زعم بنده این سیاست تثبیت و کنترل نرخ دلار نباید ادامه پیدا کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷
"اما به ضعم بنده" اشتباه هست زعم اصلاح شود اینقدر بیسواد
پوریا
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
************************************************************************************************

اقا در این چند روز چقدر گفتم نفروشید توافق میشه .

یه عده ای همش می گفتند مذاکرات شکست خورده و بدبخت شدیم و برید دلار بخرید و...و...و ....

حالا هنوز خبر توافق در نیومده همه چیز صف خرید شده وای به روزی که توافق اعلام بشه اخ صف خرید یک میلیاردی وبصادر فرودین چه دیدنی بود .

من در روز گذشته به سبد بانکی که داشتم خزامیا رو هم اضافه کردم چون با گزارشی که روی کدال اورده - تولید و فروشش 27 درصد رشد کرده .

حالا با این شرایط خوب بورس هم فال هم تماشا .

البته دوباره دو روز دیگه با یه خبر الکی همه جو گیر می شن فروشنده میشن ولی بدونید توافق تمام شده است .

************************************************************************************************
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
بورس نيوز دست عرضه كننده آبشاري صادرات را رو كن... وقتشه تا مردم بشناسنش
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
جناب كارشناس. مگر درامد مردم به دلار است و يا بر اساس تورم واقعي است كه شما ميگين ارزان بودن دلار به ضرر اقتصاد است.
مگر گران بودن دلار چه گلي به سر مردم زده جز شكستن كمر اكثريت
مردم زير بار گراني؟؟و ايا گران بودن دلار در چهار سال گذشته باعث
شكوفايي و رشد اقتصاد شد يا باعث ميلياردر شدن عده اي خاص؟؟
ناشناس
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶
مگر کارکردن و بهره وری مردم با دلار است

در ایران هر کارمندی 12 دقیقه کار میکند


به دلار قرار باشد پولشان را بدهند که همین هم 10 برابر کارشان است
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
سلام
در همه جا بازنده بوده ولی با تبلیغ گوش همه را بسته اند فعلا که تا به حال بازنده مذاکرات هسته ای هستیم بیشتر از دو سال باحقه تمدید غربیها به هدف خودشان رسیدند و کشور زیربار تحریم به سر میبرد و همه چیز متوقف شده .
پیر بازار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
نظر کارشناس محترم کاملا درست است . قیمت دلار همه ساله باید معادل تفاوت تورم خارجی و داخلی تعدیل شود . البته با توجه به شرایط اقتصادی بهتر است این تفاوت کمی دستکاری شود .
پويا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
خود كارشناسان گفتند قيمت واقعي دلار با توجه به اقتصاد ما 5000 تومان است
کاظم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
چیزی که واضح است به خطر افتادن منافع عده خاص از پولشویان میباشد.اقای کارشناس ابزار به خطر افتادن تولید اول همین دلار گران است به خاطر اینکه 90 درصد مواد اولیه وارداتی است و اگر دلار ارزان شود قدرت مالی شرکتها برای بهینه سازی وکاهش هزینه ها افزایش میابد چرا همیشه وارونه نگاه میکنید.وقتی دلار گران باشد قدرت خرید مردم پایین میاید کشورهای تولید کننده بزرگ که دولت انها حامی انها ست با دامپینگ کردن روی تمام قیمتها کنترل خواهند داشت مثل حالا که جنس چینی با بسته بندی ایرانی عرضه میشود.بورس نیوز جان حرف تولید را از تولید کننده ورشکسته امثال من چاپ کن نه از دلالان دلار.نظرات دلال برای تعطیلی همین چند تا کارخانه باقیمانده است که نفسهای اخر را میزند.
davar
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
بر اساس کدامین تحلیل اقتصادی و چه متغیرهایی به نرخ 35 الی 37 هزار ریال رسیدی لطفا اگر محاسبه داری برای استفاده عموم منتشر کن و اگر مقدور نشد
سکوت کن و با سیستمی که افزایش نرخ ارز را به یکی از روشهای تامین مالی تبدیل نموده
واین امر منجر به کاهش ارزش پول کشور وغارت ملی میشود کمک نکن .
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹
کاهش ارزش پول ملی و تورم گسیخته ربطی به این یا آن ارز خارجی ندارد. آیا دلار موجب فروپاشی ارزش پول ملی ما شده و اگر مثلا دلار را از مبادلات خود خارج کنیم پول ملی ما تقویت میشود؟؟!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۵
سلام اینکه مدام یک عده از تورم حرف میزنند میدانم حرف از تورم جیب خودش باند خودش محله خودش خانه خودش حرف می زند ووو اما تورم تعاریف مختلف دارد وراههای مختلف ولی هیچ کس نیست تورم را به صورت خاص ومنطقی وپردازش شده وتحلیلی با استفاده از منطق تشریح و
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۶
سلام اغاز سقوط ارزش بینالمللی دلار ویورو