بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۶
کد خبر : ۱۵۰۸۳۴
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
لوران فابیوس در وین به دنبال چیست؟ / منابع آگاه: وزیر خارجه فرانسه در اتاق مذاکرات به شروط خود هیچ اشاره ای نکرد

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز شنبه وارد وین شد و باز هم جوی منفی بر مذاکرات حاکم کرد. او پیش از ورود به هتل کوبورگ که محل برگزاری مذاکرات هسته ای است، برای ایران سه شرط گذاشت.

به گزارش خبرنگار اعزامی «انتخاب» به وین، وزیر خارجه فرانسه شروط خود را این گونه بر شمرد:«نخستین شرط محدودیت مداوم ظرفیت هسته ای ایران برای تحقیقات و تولید است.دومین شرط نیز بازرسی جدی تاسیسات هسته ای شامل تاسیسات نظامی ایران در صورت لزوم است.شرط سوم هم بازگشت خودکار تحریم ها در صورت نقض تعهدات است«.

این شروط را در صورت غیر کاسب کارانه دانستن اظهارات فابیوس، می توان ناقض تفاهمات ایران و 1+5 در لوزان تلفی کرد، چراکه نه تنها در بیانیه لوزان و مواردی که در آن ذکر شده، اشاره ای به این موضوعات نشده، بلکه خلاف این مسائل در آن درج شده است.

با این حال شنیده های خبرنگار «انتخاب» حکایت از آن دارد که فابیوس پس از اعلام این بیانیه، این شروط را در جلسه با مذاکره کنندگان ایرانی مطرح نکرده است، البته این امر مسبوق به سابقه است و وزیر خارجه فرانسه پیشتر، این دست اقدامات را انجام داده است.

به گفته ی یک منبع آگاه، فابیوس چندی پیش نیز با بیان مواضع متناقض باعث عصبانیت مذاکره کنندگان ارشد آمریکایی شده است.

ظاهرا امریکا اخیرا با برگ مواضع تند فرانسه در ملا عام سعی بر فشار بر ایران و امتیازگیری بیشتر داشته است، اما با سخنان نرم و مواضع ملایم مذاکره کنندگان فرانسه در اتاق مذاکرات مواجه شده است.

شنیده ها حاکی از آن است که مقامات ارشد فرانسه از جمله فرانسوا اولاند و لوران فابیوس که مدام در حال سفر به عربستان و انعقاد توافق های گسترده با سعودی ها و البته دیگر اعراب خلیج فارس هستند، با بیان مواضع تند و شروط غیرمعقولانه در مقابل خبرنگاران سعی در اطمینان بخشی به متحدان منطقه ای خود و تضمین قراردادهای خود با آنان دارند و به هیچ وجه قصد از دست دادن چنین قراردادهای کلان مالی را ندارند، بدین سبب به دنبال آنند تا با اتخاذ مواضع تند در ملا عام اعراب را از خود نرنجانند.

با این حال، برخی منابع دیگر بر این باورند که فرانسه و آمریکا برای امتیازگیری بیشتر تقسیم کار کرده تا بتوانند به مقصود خود در مذاکرات برسند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳
خوب توافق کنید ما هم از شما ادوات نظامی میخریم.شما چی تون از روسیه و چین کمتره.