بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
کد خبر : ۱۵۰۸۵۷

سرویس سیاسی خرداد:روز سوم مذاکرات مرحله نهایی شاید با سکوت خبری در وین و تنها در قالب دیدارهای متداول میان معاونان وزرای خارجه و کارشناسان پی گرفته شد و همانند دو روز ابتدایی داغ و پر حرارت نبود اما این سکوت و عدم هیاهو به معنای انفعال و یا رخوت در روند مذاکرات نبود.


در حساس ترین مرحله مذاکرات ۱۲ ساله و پس از کش و قوس های فراوان بی گمان هیچ یک از طرفین مایل نیستتند در شرایط حساس منطقه ای و بین المللی اکنون که توافق هسته ای بیش از هر زمان دیگری در دسترس قرار گرفته این فرصت را به ثمن بخس از کف بدهند به خصوص که اختلافات اندک اما مهمی برای رسیدن به توافق نهایی باقیمانده و حل و فصل این موضوعات در روزهای پایانی نیازمند صرف انرژی مضاعف و رایزنی ها و چانه زنی های دو چندان است.


با همه این اوصاف به هنگامه ای که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برغم حضور کری در وین و امکان رایزنی فشرده با وی در اوج مذاکرات به تهران می آید این بدان معنی است که سکوت روز سوم وین نه به معنای فروکاهش مذاکرات بلکه در راستای ریل گذاری برای عبور منطقی و قاعده مند از پیچ خطیر نهایی است.


حال باید منتظر روزهای طوفانی نهایی بود، روزهایی که در آن وزرای خارجه ساعت ها به بحث و رایزنی خواهند پرداخت تا پرانتزها را خنثی و گزاره های قطعی را به جای آن بنشانند، روزهایی که قرار است طی یک توافق برد- برد هم همه تحریم ها لغو شود و هم در عین حال ساز و کاری منسجم برای اعتماد سازی در طرف مقابل ایجاد، روزهایی که نیاز به تصمیم گیری های بزرگ و برداشتن گام های سرنوشت ساز خواهد داشت.


یکسوی این مسیر نیازمند چانه زنی های رو در روی طرفین و اشراف بر مواضع و مطالبات یکدیگر و یافتن راهکاری بینابینی است و سوی دیگر آن معطوف به صرف اراده سیاسی و تصمیم گیری های بزرگ در پایتخت که در قالب رایزنی در جبهه درونی محقق می شود. در سه روز مذاکرات وین دو روز ابتدایی معطوف به چانه زنی های متقابل بود و روز سوم به رایزنی های در جبهه خودی ها اختصاص یافت و اکنون همه چیز برای مصاف نهایی مهیا است و باید در موج دوم مذاکرات وین که از سه شنبه آغاز می شود منتظر اتفاقات بزرگ و تحولات انتهایی بود.


در روز سوم مذاکرات جان کری وزیر خارجه ایالات متحده میزبان یوکیو آمانو دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در هتل کوبورگ بود. مردی که بر اساس وظایف ذاتی مسئولیت پیش برد مذاکرات در ابعاد فنی را داشت و هیچ گاه در مذاکرات سیاسی ورود نمی کرد اما این برای دومین بار طی سه روز گذشته است که به هتل کوبورگ می آید و با مقامات سیاسی حاضر در مذاکرات به رایزنی می پردازد، اتفاقی که نشان دهنده آنست که ابعاد فنی توافق به مرحله نهایی رسیده که حضور بر خلاف عرف آمانو را هم ضروری کرده است.


مذاکرات در خصوص نگارش متن توافق نهایی با جلسات در سطح معاونان و هیئت های کارشناسی نیز پی گرفته شد و از طرف دیگر شاهد اظهار نظرهای مختلف نسبت به مذاکرات بودیم .


محافل تندروی آمریکایی و رسانه های رژیم صهیونیستی از لزوم تمدید توافق گفتند و در صدد القای این موضوع بودند به عنوان مثال دنیس راس مشاور پیشین اوباما در امور خاورمیانه مدعی شد که با پافشاری ایران بر مواضعش و عدم عقب نشینی دولت اوباما بهتر است مذاکرات سه تا شش ماه دیگر تمدید شود.


در مقابل آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا ضمن اشاره به شکاف میان نظرات طرفین تاکید کرد که نباید فرصت مناسب بوجود آمده از دست برود و طرفین نیازمند برداشتن گام های بزرگ هستند و بر این نکته هم تاکید کرد که هیچ برنامه ای برای تمدید مذاکرات در بازه زمانی آینده وجود ندارد و طرفین روی ۳۰ ژوئن و یاذدر نهایت تمدید کاری چند روزه تمرکز دارند.


اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان هم با اشاره به اختلافات بر این نکته تاکید کرد که طرفین روی مذاکرات فعلی متمرکز هستند و قصد تمدید مذاکرات را ندارند.


مرضیه افخم هم در روز سوم به تیم مذاکره کنندگان پیوست تا رویکردهای رسانه ای طرف ایرانی را انسجام بخشد و در ساعت پایانی روز هم مشخص شد که در راستای تقویت تیم مذاکره کننده همانگونه که پیش بینی می شد علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین فریدون دستیار ارشد رئیس جمهوری به مذاکره کنندگان خواهند پیوست. حال باید منتظر مار اتن نهایی مذاکرات پایانی بود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
12سال چالش و مذاکرات سخت باید این را به ایران اموخته باشد که سیاست خارجی خود را کلا ترمیم کرده و بسوی تعامل جدی با دنیا قدم بردارد