بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶
عضو سابق هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد:

کاهش فسادهای مالی با حصول توافق نهایی/شرکت ها 40 درصد هزینه اضافی می پردازند

در صورتی که نرخ ارز بانکی یا همان ارز مبادله ای به قیمت های بازار آزاد نزدیک شود، متقاضیان نیز برای پاسخگویی به نیاز خود به بانک مراجعه می کنند و دیگر سراغ بازار آزاد نمی روند که این امر در نهایت موجب کاهش تقاضا در این بازار و در مقابل افزایش عرضه می شود.
کد خبر : ۱۵۰۸۹۷
نویسنده :
جمشیدی

امید و انتظار برای رسیدن به توافق حذف تحریم ها روز به روز بیشتر می شود و این امرباعث ایجاد تحولاتی در وضعیت اقتصادی کشور، بانک ها و بازار ارز خواهد شد و با آزاد سازی پول های بلوکه شده در کشورهای خارجی وضعیت اقتصادی رو به بهبودی پیش می رود.

در همین ارتباط، عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در صورتی که نرخ ارز بانکی یا همان ارز مبادله ای به قیمت های بازار آزاد نزدیک شود، متقاضیان نیز برای پاسخگویی به نیاز خود به بانک مراجعه می کنند و دیگر سراغ بازار آزاد نمی روند که این امر در نهایت موجب کاهش تقاضا در این بازار و در مقابل افزایش عرضه می شود.

پرویز حسابی با اظهار امیدواری نسبت به دستیابی به توافق 1+5، در خصوص آزاد سازی سرمایه های بلوکه شده و مبلغ آن ابراز داشت: در حالی رسانه های خارجی رقم پول های بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی را حدود 100 میلیارد دلار اعلام می کنند که برخی از مقامات دولتی همچون استاندار تهران اظهار داشته که این مبلغ حدود 180 میلیارد دلار است و بر این اساس رقم آن بطور دقیق مشخص نیست. حال آنکه به نظر بنده این مبلغ حدود 120 تا 130 میلیارد دلار محاسبه می شود.

وی افزود: آزاد شدن سرمایه های بلوکه شده باعث می شود که کشورهایی همچون هندوستان و چین بدهی ها خود را به صورت دلار پرداخت نمایند و از سوی دیگر با برداشته شدن تحریم ها هزینه های هنگفت دور زدن تحریم ها که منجر به فساد اقتصادی و اختلاس های زیادی گردیده بود، کاهش یابد. چرا که با اعمال تحریم های بین المللی شرکت های ایرانی مجبور به پرداخت 30 تا 40 درصد هزینه اضافی هستند که این موضوع سبب افزایش هزینه های تولید، عدم قابلیت رقابت پذیری محصولات تولیدی در صادرات و در نهایت قاچاق محصولات و مواد اولیه شده است.

عضو انجمن اقتصاد دانان ایران در خاتمه ابراز داشت: به نظر می رسد پس از انجام توافق نامه مبالغ بلوکه شده در کشورهای خارجی به صورت یکجا آزاد نشود، این مبالغ در حساب های بانک های کشورهای خارجی سپرده می شود و از طریق گشایش اعتبار مبلغ آن توسط بانک ها جهت واردات مواد اولیه و سایر کالاهای توافق شده پرداخت خواهد شد. علاوه بر این، بهبود وضعیت اقتصادی کشور حدود 3 تا 4 سال به طول می انجامد و اینطور نیست که پس از توافق مذکور همه موانع مرتفع شود. هر چند که این مذاکرات بر سر همه موضوعات اعم از هسته ای، تحریم های اعمالی و حقوق بشر، آزادسازی زندانیان سیاسی و بسیاری از مسائل دیگر انجام می شود.

به هر حال اقتصاد کشورمان با موانع و مشکلات فراوانی مواجه است که با آسیب شناسی و ریشه یابی می بایست به رفع موانع و شکوفایی اقتصادی کشور اقدام شود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سیدحسن موسویان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
سلام تنها راه گریز از تحریمهای همه جانبه علیه ایران، تعامل و بنابه فرموده رهبر فرزانه توسعه اقتصاد مقاومتی در کنار علم، دانش، تجربه و ارتقاء محصولات کشور برای صادرات است.