بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴
کد خبر : ۱۵۰۹۰۳

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت:‌ اگر توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 حتمی باشد وزیر امور خارجه چین به وین می‌رود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌، به نوشته روزنامه گاردین مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 روز سه‌شنبه در حالی که انتظار می‌رود آخرین مرحله از این رایزنی‌ها باشد با حضور وزیران امور خارجه ایران، آمریکا و روسیه در وین - پایتخت اتریش ادامه یافت.

این کشورها پیش از این اعلام کرده بودند تا پایان ضرب الاجل 30 ژوئن به توافق دست پیدا خواهند کرد اما مذاکره‌کنندگان اکنون با وجود پیچیدگی‌هایی که کنگره آمریکا اعمال کرده است قصد دارند یک هفته دیگر یا بیش‌تر به رایزنی های خود ادامه دهند. قانونگذاران آمریکا پیش از این با تصویب قانونی اعلام کردند اگر دولت باراک اوباما متن توافق نهایی با ایران را تا 9 ژوییه (18 تیر) به کنگره تحویل دهد، آن‌ها سی روز فرصت خواهند داشت تا توافق را مورد بازبینی قرار دهند در غیر این صورت مهلت بازبینی قانونگذاران 60 روز خواهد بود.

به نوشته گاردین به نظر می‌آید هنوز برخی اختلافات بر سر مسائل فنی کلیدی به قوت خود باقی است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران یکشنبه شب به تهران بازگشت تا درباره یک توافق احتمالی مشورت کند. وی اکنون به همراه علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی هسته‌ای ایران به وین سفر کرده است تا این توافق را نهایی کند و حضور صالحی در این مذاکرات برای حل مسائل فنی باقی مانده ضروری است.

وزیران امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس نیز هفته گذشته در چارچوب این مذاکرات به وین رفتند و دیدارهای دو جانبه‌ای را با همتای ایرانی خود برگزار کردند و انتظار می‌رود که طی روزهای آینده بار دیگر به رایزنی‌های هسته‌ای وین بپیوندند. هم‌چنین اگر حصول یک توافق با ایران حتمی باشد انتظار می‌رود وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به وین سفر کند.

اکنون با توجه به اظهارات برخی مقامات طرف‌های مذاکره کننده مبنی بر احتمال ادامه مذاکرات در روزهای آینده پس ازضرب الاجل 30 ژوئن تاریخ جدیدی که مطرح می‌شود 9 ژوییه است. بنابراین این کشورها تلاش می‌کنند تا با توجه به پارامترهایی که تهران و قدرت‌های جهانی در اوایل ماه آوریل در لوزان بر سر آن به تفاهم رسیدند،‌ متن توافق نهایی موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک را تا پیش از این تاریخ تکمیل کنند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر