بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
در بررسی روند معاملات سهامداران حقوقی:

حرکت دست به عصای بزرگان بازار سرمایه

صندوق بازنشستگی بیمه مرکزی ایران با تملک هشت درصدی شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه طی سه رو معاملاتی ابتدایی هفته بیش از دو میلیون سهم "وبیمه" را خریداری کرد و شرکت سرمایه گذاری بهمن به عنوان سهامدار سه درصدی "خبهمن" حدود یک میلیون سهم آن را به پرتفوی بورسی خود افزود.
کد خبر : ۱۵۰۹۱۴
نویسنده :
جمشیدی

بازار سرمایه در حالی رفته رفته به زمان موعود مذاکرات هسته ای نزدیک می شود که سهامداران بر اساس دیدگاه و نظرات خود در تکاپو برای خرید سهام پر پتانسیل یا فروش سهام موجود در پرتفوی بورسی خود هستند که در این بین معاملات سهامداران حقوقی و دیدگاه آنها در خصوص صنایع پر پتانسیل بسیار مورد توجه سهامداران قرار می گیرد.

بر این اساس باید دید که در این روزهای حساس پایانی مذاکرات هسته ای این گروه از سهامداران بیشتر تمایل به خرید سهام دارند یا با فروش آن نظاره گر معاملات روزانه هستند تا در نهایت نتیجه نهایی این نشست سیاسی مشخص شود. در این گزراش معاملات سه روز ابتدایی هفته جاری که توسط سهامداران حقوقی رقم خورده، عنوان شده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، صندوق بازنشستگی بیمه مرکزی ایران با تملک هشت درصدی شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه طی سه رو معاملاتی ابتدایی هفته بیش از دو میلیون سهم "وبیمه" را خریداری کرد و شرکت سرمایه گذاری بهمن به عنوان سهامدار سه درصدی "خبهمن" حدود یک میلیون سهم آن را به پرتفوی بورسی خود افزود.

علاوه بر این، حدود 200 هزار سهم "ثنوسا" طی مدت مذکور توسط شرکت سرمایه گذاری ساختمان نوین خریداری شد و 250 هزار سهم "تیپیکو" به پرتفوی شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین رفت.

همچنین شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری بیش از 9 میلیون سهم شرکت پتروشیمی جم را به سبد سرمایه گذاری های خود اختصاص داد.

در این بین، شرکت سرمایه گذاری ملی ایران حدود 9 هزار سهم "نمرینو"، بیش از 100 هزار سهم "شنفت" و 500 هزار سهم پتروشیمی فارابی را به تملک خود درآورد.

شرکت سرمایه گذاری مهر بیش از 300 میلیون سهم "وسپه" را خریداری کرد و "وامید" از شنبه تا دوشنبه هفته جاری 500 هزار سهم "کچاد"، شش هزار سهم "پکویر" و حدود 100 هزار سهم "سهرمز" را به پرتفوی بورسی خود اضافه کرد و 400 هزار سهم "کپرور" به سبد شرکت سرمایه گذاری آتیه تکادو رفت.

این در حالی است که برخی از حقوقی های بازار سرمایه با فروش سهام تحت تملک خود در نقش فروشنده ظاهر شدند که در این بین بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی طی دوشنبه هفته جاری بیش از یک میلیون سهم "زمگسال"، 87 میلیون سهم "ستران"، 40 میلیون سهم بانک سینا و دو میلیون و پانصد هزار سهم "حسینا" را به فروش رساند.

بیمه سامان نیز حدود دو میلیون سهم "کاذر" و 42 هزار سهم پشم شیشه ایران را از پرتفوی خود خارج کرد.

همچنین در نماد "فاذر"، شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس فروشنده چهار میلیون سهم آن بود و دو میلیون و هفتصد هزار سهم "ذوب" توسط شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان عرضه شد.

در این بین، حدود 500 هزار سهم کنتورسازی از تملک شرکت سرمایه گذاری و تجاری معین رنان خارج شد و شرکت گروه سرمایه گذاری بانک مسکن بیش از یک میلیون سهم "ثمسکن" را فروخت. همچنین بیش از سه میلیون و 500 هزار سهم صندوق سرمایه گذاری اعتماد آفرین پارسیان از سبد صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله بیرون رفت و بانک قوامین در حالی حدود 500 هزار سهم "رتاپ" را خریداری کرد که حدود 300 هزار سهم بانک انصار را به فروش رساند.

در پایان این گزارش می افزاید، همانطور که از چگونگی و تعداد معاملات توسط سهامداران حقوقی طی سه روز معاملاتی ابتدایی هفته جاری مشاهده می شود، این گروه از سهامداران با خرید و فروش های اندک چندان تمایلی برای مشارکت در روند معاملات روزانه سهام موجود در پرتفوی بورسی خود نداشته اند که البته این آمار معاملات که توسط سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ارائه شده برای تمام سهام شرکت های فعال در بورس نبوده و تنها معاملات تعدادی از آنها ارائه شده است. بهرحال در همین نمادها نیز حضور چشمگیر حقوقی های بورس چه در نقش خریدار و چه فروشنده چندان به چشم نمی خورد و بزرگان بازار سرمایه این روزها با احتیاط و دست به عصا حرکت می کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳
حقوقی پترول با فروش های تابلو در جلو گیری از رشد سهم قیمت را به شدت دستکاری می کند.