بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
مستطيل شيشه اي تالار

رژیم لاغری حقوقی ها

چند ماهی است که شاهد اقدام برخی شرکت های حقوقی به جهت پیروی از دستورالعمل رژیم لاغری هستیم، البته این رژیم لاغری از نوع کاهش وزن فیزیکی نیست بلکه کاهش وزن پرتفوی سهام است.
کد خبر : ۱۵۰۹۵۵
نویسنده :
آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 94.04.10 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 52 واحد کاهش به رقم 46703 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 68 واحد کاهش عدد 134424 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 25 واحد کاهش به رقم 26781 واحد رسيد.

همچنین در این روز "حکشتی" با 33 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فملی" با 68 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحد افزایش به رقم 736 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1581 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1299 میلیارد ریال رسید.

روند بازار سرمایه امروز نسبت به دو روز گذشته تفاوت بسیار فاحشی داشت و شاخص بورس به همراه قیمت اغلب سهام شرکت ها روندی نزولی را در پیش گرفتند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، نکته اصلی که در بازار امروز وجود داشت تعارف اهالی به یکدیگر برای خرید سهام شرکت ها در سقف کوتاه مدتی بود بطوریکه فعلاً اخبار و گزارشات رسیده از وین همچنان مثبت می باشد و دلیل برای نگرانی اهالی تالار وجود نداشت. لذا کاملاً مشخص بود که اهالی تالار منتظر پیش قدم شدن دیگر فعال بازار در قیمتهای فعلی سهام بودند، در کل خاصیت بازار سرمایه ایران هیجان است یعنی اگر هیجان مثبت در بازار باشد، می توانیم شاهد رشد شاخص ها و قیمت سهام باشیم اما اگر هیجانی در بورس نباشد اهالی تالار تنها روند تعادلی و نزولی را بر می گزینند و کم پیش می آید که بورس روند تعادلی مثبت را نظاره گر باشد.

اما امروز هم همانند روز گذشته حقوقی های بازار بدون رعایت حال بازار سرمایه مجدداً بورس را سیبل عرضه های خود کردند.

بنا برگزارش بورس نیوز، چند ماهی است که شاهد اقدام برخی شرکت های حقوقی به جهت پیروی از دستورالعمل رژیم لاغری هستیم، البته این رژیم لاغری از نوع کاهش وزن فیزیکی نیست بلکه کاهش وزن پرتفوی سهام است.

این اقدام از آنجایی جالب توجه است که تصمیم فوق از سوی گروه هایی در حال اجرا است که ماهیت اصلی فعالیت و تأسیس آنها سرمایه گذاری در بورس می باشد حال آنکه این فعالان بازار سرمایه در یکی از حساس ترین و البته مثبت ترین شرایط بازار سرمایه در حال اجرای چنین اقداماتی هستند.

اما موضوع قابل توجه دیگر در این اقدام حضور بانکها و زیر مجموعه هایشان در صف فروشندگان سهام بانکی است بطوریکه اکثر بانکها وزیر مجموعه ها بصورت ضربدری در حال فروش سهام یکدیگر می باشند.

بر اساس این گزارش، در معاملات روز گذشته در نماد بانک تجارت، سه بانک و سه زیر مجموعه بانکی در مجموع 25 میلیون 200 هزار سهم از 30 میلیون و 540 هزار سهم واگذار شده توسط حقوقی ها را عرضه کردند.

همچنین در نماد بانک صادرات نیز یک بانک و سه زیر مجموعه بانکی در مجموع حدوداً 51 میلیون سهم از بیش از 73 میلیون سهم واگذار شده را فروختند که رقم قابل توجهی محسوب می شود.

بنا بر این گزارش، هنوز مشخص نیست که این شرکت ها با چه هدفی دست به چنین اقدامی می زنند و آیا قرار است اتفاقی برای بازار سرمایه رخ دهد که اصلی ترین فعالان این بازار چنین شتابان در حال فروش سهام هستند؟

شاید هم مصوبه دولت برای خروج بانکها از بنگاه داری باعث شده تا بانکها با این بهانه پول را از بازار سرمایه به مقصد بازاری دیگر خارج کنند. هر چند که در بین فروشندگان دو شرکت سرمایه گذرای وجود دارد که نه به بانک وابسطه است و نه نهاد مالی و اتفاقاً هدف اصلی از تشکیل آنها نیز حضور در بازار سرمایه و سرمایه گذاری در سهام بوده است.

جالب است بدانید که این شرکت های سرمایه گذاری غیر بورسی در حالی اقدام به فروش سهام بصورت هیجانی در شرایط فعلی می کنند که هم اکنون سهام شرکت های تحت مالکیت این دو شرکت سرمایه گذاری از کاهش بیش از حد قیمت سهام و عدم حمایت سهامدار عمده رنج می برند مضاف بر اینکه سهامداران حقیقی زیادی نیز از این عملکرد مدیران شرکت های مذکور آسیب مالی جدی دیده اند.

اما بنظر می رسد در صورت دستیابی به یک توافق جامع هسته ای مدیران این شرکت ها باید جوابگوی سهامداران خود به جهت رفتارهای غیر منطقی و زیان وارده از این محل باشند چراکه این مدیران می توانستند با اندکی تأمل بیشتر سهام موجود در پرتفوی خود را با نرخ های بالاتری به فروش برسانند.

در پایان اهالی تالار بر این عقیده اند که روند هفته آتی را باید در اخبار پنج شنبه و جمعه پیگیری کرد، روندی که خوش بینی اهالی تالار را در خود نهفته دارد و می تواند در صورت برآورده شدن انتظارات سهامداران از مذاکرات هسته ای، هفته ای رویایی را برای بازار سرمایه رقم بزند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶
این حقوقی ها اگه توافق هم بشه چون از طیب نیا و فطانت دستور دارن برای عرضه نمیزارن بازار رشد درست و حسابی بکنه والا ما موندیم از دست این حقوقی ها چی میخوان از جون ملت
ناشناس
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲
در تايید حرف دوستمان توصيه مي کنم يه سری به سهم پترول و سابقه يکی از سهام دارای عمدش يعنی مدبران اقتصاد بندازيد. نابود کرد سهمو
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
^^^^^^^^^^^


حقوقی اگر آزار نرسونه که حقوقی نیست ولی اینها با این فروشهایی که داشتن هفته آینده که توافق اعلام بشه و صفهای خرید بزرگ تشکیل بشه کاری نمیتونن بکنند چون بيشتراز یک حدی بفروشند درصد مالکیت شون در هیئت مدیره به هم میخوره .


اینجوری بعد از توافق بازار مدت بیشتری رشد میکنه.
علي
پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
اتفاقا تو بالا مي فروشند چون دو روز بعدش اقلا دوباره منفي ميشه و در رنج پايين ميخرن . بازار اين تجربه رو داره كه معمولا افراد به 5 تا 10 درصد سود قانع ميشن و سريع خارج ميشن چون بر فرض توافق تا يكسال نه عوارض مثبت ان نمود پيدا مي كند و نه توافقي اطمينانا بخش هست كه كماكان بازار ازش مطمئن باشد .
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
سلام امیدوارم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
بازهم غلط املایی ببخشید( قلت املایی.)
وابسته ، نه وابسطه
بورس نیوز کجایی؟ حواست کجاست؟
صابر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
بورس نیوز جان این حرکت(فروش بی رویه) حقوقیها خیلی وقته به جریان افتاده که باعث تعجب خیلی ها شده،مطمئنم فروشندگان امروز پشیمانان فردا هستن . . .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷
خیلی از این فروشها توسط حقوقی ها به طور قطع دستکاری در قیمت می باشد.
omid
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
من نمی دونم این بورس نیوز چقدر نگران سود یا ضرر حقوقی است.الان دو هفته به این موضوع می پردازی. اختیار سهام داره دوست داره عرضه کنه حتما تحلیل این است که توافق یا انجام نمیشه یا تمدید در کار است.
در ضمن این قدر فاز مثبت نده چون اگر توافق نشه کی می خواد به داد سهامدار حقیقی که با این قیمتها وارد شدن برسه.
شما باید بی طرفانه صحبت کنید.ایا تمدید مذاکرات جنبه مثبت داره یا امروز اوباما ایران تهدید کرد وگفت مذاکرات ترک میکند یا رئیس جمهور اقای روحانی فرمودند اگر توافق نشه ما کارخودمان حتی بیشتر از اونی که فکرشان می رسد انجام میدهیم
اینا دائما دارن همدیگر تهدید می کنند.
حسن
پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳
شما چرا سنگ حقوقي به سينه ميزني شما مطمعن باش جنگي صورت نميگيره اين حرفا بازي سياسي كه گفتنش برا رييس جمهورها عاديه شما چرا سهمي كه ارزش دفتريش بالاي 150 هست زير 100 تومان ميفروشين
علی
GERMANY
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲
من دلواپسم
دلواپس رفتارهای حقوقی صادرات و ملت که این روزها شاهدم

هر بار که اینها چنین عمل کردند ، پس از اون اخبار بدی به همراه اومده

نمیخوام بدبین باشم اما این رفتار خودخواهانه این گروه ، من را به گروه دلواپسان بورس متمایل کرده

بورس نیوز جان ! رفتار امروز بازار نشون داد که هفته ی آتی ، هفته ی پراسترسی خواهد بود.

حقوقیها به عمد بازار را دچار ترس و امید میکنند. من فکر میکنم یه یکشنبه ی سیاه دیگه داشته باشیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
رفتارحقوقی این روزهای پترول را درتخریب این سهم راباید زیرنظر داشت تا درآینده متوجه قصد او دراین دستکاری باشیم.
ساري
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۳
من نمي دونم چرا نمي خوان مردم وضع مالي شون خوب بشه اين ها جوري عرضه مي كنن انگار مردم دشمنشونه باور كن اگه اسراءيل هم به ايران حمله مي كرد اينطوري حولو ولا واسه فروش مردم نمي زدن كه حقوقي واسه مردم خودش مي زنه
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
بنظر ميرسد بجاى حرفهاى تكرارى بايد تحليل كنيد حركتهاى حقوقيها را، شايد آنها درست حركت ميكنند،حتى با فرض انجام توافق هسته اى، آيا هيچ تحليلى از قيمت سهام با فرض تقويت شدن قريب الوقوع پول ملى بعد از توافق داريد؟ آيا تحليلى از وضعيت ساير بازارها بعد از توافق داريد؟شايد نقدينگى بهترين وضعيت بعد از تقويت پول ملى باشه،