بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
در همایش چشم انداز صنایع منتخب بورسی با همکاری کارگزاری تدبیرگر سرمایه مطرح شد

رشد صنایع فلزی در شرایط تحریم و مشکلات صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی

با توجه به کاهش تولید نفت، صنایع فلزات اساسی می تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد و سهامداران می توانند در شرکت هایی که در این صنعت در شرایط تشدید تحریم ها در رتبه های بالایی باقی مانده اند سرمایه گذاری کنند.
کد خبر : ۱۵۰۹۶۴
نویسنده :
محمدآموخته

شرایط پیش روی برخی از صنایع مختف بورس در صورت موفقیت مذاکرات ایران و 1+5 و فرصت های سرمایه گذاری برای سهامداران و همچنین شرایط بازار در صورت شکست مذاکرات در همایش چشم انداز صنایع منتخب بورس بعد از مذاکرات تشریح و بررسی شد.

به گزارش بورس نیوز به نقل از روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش های اقتصاد ایرانیان، در این همایش که عصر 8 تیرماه در هتل ارم تهران برگزار شد، امیررضا حسنی، مدیر عامل و تحلیلگر موسسه اقتصاد ایرانیان با اشاره به سیر تاریخی تحریم ها آنها را به 4 مرحله تقسیم کرد. به گفته حسنی در فاز اول و دوم تحریم ها که تا سال 2005 ادامه داشت تنها دولت و کنگره آمریکا نقش داشتند و تفاوت این دو فاز در شدت تحریم ها بود اما در فاز سوم و چهارم اتحادیه اروپا و سازمان ملل نیز به جمع تحریم کنندگان ایران پرداختند و دامنه و شدت تحریم ها بسیار بیشتر شد. وی ادامه داد: آخرین و مهترین تحریم نیز تحریم بانک مرکزی بود که بسیاری از فعالیت های اقتصادی را در کشور با مشکل مواجه کرد. حسنی تاکید کرد: از بین تمام تحریم های اعمال شده 20 تحریم مربوط به مسائل مالی و اقتصادی است که برداشته شدن آنها بر بازار تاثیر دارد.

این تحلیلگر، چالش های اقتصادی تحریم ها را کوچک شدن اندازه اقتصاد از 15 تا20 درصد، کاهش صادرات نفت تا 60 درصد، کاهش تولید نفت، عدم امکان دسترسی به درآمدهای نفتی، کاهش ارزش پول ملی، افزایش نرخ تورم و افت تولیدات صنعتی دانست و افزود: تحریم ها فرصت هایی هم برای ما به همراه داشته است از جمله جایگزینی صادرات غیرنفتی به جای صادرات نفتی، افزایش فروش محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی، اعمال سیاست های جایگزینی واردات و اصلاح بودجه دولت که برخی از آنها تنها در حد شعار باقی مانده است.

مدیر عامل موسسه اقتصاد ایرانیان در ادامه به تاثیر مستقیم و غیر مستقیم تحریم ها بر بانکداری کشور اشاره کرد و گفت: تاثیر مستقیم تحریم ها بر بانکداری در حوزه هایی چون اعتبارات اسنادی LC، ضمانتنامه های ارزی، حواله های ارزی (نیمه تعطیل شدن شعب خارج از کشور بانک های ایرانی) و معاملات ارزی رخ داده است.

وی افزود: در کنار این تاثیرها بانک ها به دور زدن تحریم ها پرداختند که در حال حاضر این کار بسیار مشکل ترشده است. حسنی ادامه داد: واکنش بازار به اعلام خبر بیانیه لوزان مثبت بود اما باید دقت کنیم که رفع تحریم ها برای تمامی صنایع الزاما فرصت نیست و از سوی دیگر عدم برنامه ریزی برای شرایط محتمل موجب ایجاد تهدید می شود.

حسنی در ادامه همایش به تحلیل شرایط صنایع فلزی، خودروسازی و پتروشیمی در شرایط تحریم پرداخت. به گفته این کارشناس اقتصادی تحریم ها بر صنایع فلزی تاثیر مثبت داشته است و تولید فولاد و آهن در دوران تحریم افزایش داشته و علاوه بر این با کاهش واردات محصولات فولادی سنگین و نیمه سنگین و تثبیت صادرات این محصولات روبرو بوده ایم. وی افزود: واکنش شاخص کل این صنعت به تحریم ها مثبت بوده و کاهش آن بیشترتحت تاثیر قیمت جهانی قرار داشته است.

حسنی تاکید کرد: با توجه به کاهش تولید نفت، صنایع فلزات اساسی می تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد و سهامداران می توانند در شرکت هایی که در این صنعت در شرایط تشدید تحریم ها در رتبه های بالایی باقی مانده اند سرمایه گذاری کنند.

صنعت خودروسازی دیگر صنعت بورسی بود که مدیر عامل موسسه اقتصاد ایرانیان به تحلیل آن پرداخت و گفت: واکنش این صنعت به تحریم بانک مرکزی منفی و به تحریم خود صنعت خودروسازی مثبت بوده است. حسنی تصریح کرد: صنعت خودروسازی در حال حاضر با 8 چالش اساسی روبروست که تنها یکی از آنها بطور مستقیم به تحریم ها مربوط می شود که ناپایداری قراردادهای خارجی است. به گفته این کارشناس چالش های دیگر صنعت خودروسازی وابستگی صنعت خودرو واردات مواد اولیه، قطعات و دانش فنی تولید؛ نوسانات صعودی نرخ ارز و افزایش هزینه های تولید، افزایش هزینه های داخلی، (هزینه های انرژی، نیروی انسانی و مواد اولیه داخلی)، مشکلات نقدینگی و مالی خودروسازان، ورود خودروهای بی کیفیت چینی، قدرت خرید پائین تقاضاکنندگان و کاهش توسعه محصولات و کیفیت است.

امیررضا حسنی، در بخش آخر صحبت های خود به تحلیل صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی پرداخت و گفت: ایران برای 86 سال دیگر ذخیره نفت دارد و به همین دلیل باید به دنبال انرژی هسته ای باشد. وی افزود: مذاکرات در واقع به شرایط حال برنمی گردد بلکه در مورد آینده است و زمانی که ما دیگر ذخیره نفت نداشته باشیم.

مدیر عامل موسسه اقتصاد ایرانیان گاز را برای جایگزینی نفت مناب دانست و تاکید کرد که ایران می تواند در این حوزه سرمایه گذاری کند. وی افزود: میزان تولید نفت در نتیجه کاهش سرمایه گذاری خارجی 200 هزار بشکه و بر اثر تحریم بانک مرکزی 900 هزار بشکه کاهش داشته است، اما تحریم بانک مرکزی، بر صنایع بورس تأثیر دوگانه داشته و در صنعت پتروشیمی به افزایش حاشیه سود و در صنعت خودروسازی به کاهش حاشیه سود منجر شده است.

حسنی نتیجه گیری کرد که صنایع پتروشیمی در صورت شکست مذاکرات در کوتاه مدت با افت شدید سهام مواجه خواهد شد و در بلند مدت نیز چالش های اساسی برای این صنعت بوجود خواهد آمد. وی تصریح کرد: در مورد ثبات نرخ خوراک نیز می توان گفت در صورتی که توافق حاصل نشود ادامه روند فعلی را در کوتاه مدت شاهد خواهیم بود و در بلند مدت توسعه صنعت پتروشیمی با تاخیر مواجه خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر